دسته‌بندی نشده

پرسش و پاسخ به مشکلات پوسته پوسته شدن رنگ دیوار

چرا پس از مدتی رنگ روی دیوار پوسته پوسته می‌شود؟

یکی از راه‌های زیبا سازی خانه ها رنگ کردن دیوارهای آن است. اما این کار اصول و قواعد مخصوص به خود را دارد که در صورت رعایت نکردن هر یک از آنها شاید نتیجه‌ی کار چندان مناسب نباشد و حتی باعث شود که دیوارهای خانه ظاهر ناخوشایندتری نسبت به قبل پیدا کنند. یکی از این موارد کنده شدن رنگ روی دیوار است.

دلایل پوسته پوسته شدن رنگ روی دیوار

مشکل پوسته پوسته شدن دیوارها پس از مدت کوتاهی بعد از نقاشی ساختمان بیشتر به مشکلات زیرسازی آن برمی‌گردد. در زیر به عمده علل این اتفاق اشاره می‌کنیم و راهکارهای جلوگیری از آن‌ را نیز بیان خواهیم کرد.

نم‌زدگی دیوار

در صورت که دیوار خیس و نم‌دار باشد و شما روی آن را رنگ بزنید پس از مدتی شاهد ریختن و پوسیده شدن رنگ خواهید بود. دلیل این اتفاق این است که رنگ نمی‌تواند خوب روی دیوار جذب شود و ثبات پیدا کند.

راهکار: راه حل این کار هرگز رنگ‌آمیزی مجدد دیوار نیست. بلکه شما باید علت این رطوبت را متوجه شوید و آن را از بین ببرید. علت این رطوبت می‌تواند چیزی جزئی در حد نشتی آب از طبقات بالا تا ترکیدن و مشکلاتی مانند از بین رفتن ایزوگام باشد. پس این مورد را حتما با کمک متخصص چک کنید.

علت پوسته شدن رنگ‌ دیوارها

گچکاری نادرست

اگر گچ‌کاری روی دیواری که قرار است رنگ شود اصولی نباشد هم رنگ پس از مدتی می‌ریزد. منظور از غلط استفاده از مواد نامناسب و غیر حرفه‌ای بودن فرد گچ‌کار است.

راهکار: گچ کاری دیوار را می‌توان به پی ریزی یک ساختمان تشبیه کرد. پس برای جلوگیری از ترک خردن یا ریخن رنگ همواره از مواد مناسب استفاده کنید و آن را خیلی نازک روی دیوار بزنید و خوب سطح را با سمباده یک دست کنید.

رنگ قبلی روی دیوار

بعضی افراد فکر می کنند حالا که دیوار ما رنگ شده است می توانیم بدن دغدغه مجددا روی آن را رنگ کنیم. اما این تفکر اشتباه است زیرا دیوار رنگ شده هم دارای پستی و بلندی و یا سوراخ‌هایی است که باید حتما پوشیده شود.

راهکار: ابتدا تمام سوراخ‌ها و پستی و بلندی‌ها باید بتونه‌کاری و سپس سمباده کشی شوند تا سطحی یک دست ایجاد شود. سپس با فاصله دو لایه رنگ آستر زده شود و پس از خشک شدن کامل رنگ نهایی زده شود. بخاطر بسپارید که دو نوع رنگ پلاستیکی و روغنی در بازار هستند و اگر قصد دارید روی رنگ پلاستیک رنگ روغن بزنید باید از بتونه مناسب و روغنی استفاده کنید.

علت پوسته شدن رنگ‌های ساختمانی

آماده نبودن دیوار برای رنگ‌آمیزی

همانطور که گفتیم دیوار باید کاملا صاف و مسطح و آماده برای رنگ باشد. اگر دیوار کثیف باشد و یا بدون زدن آستر بخواهید رنگ اصلی را بزنید نتیجه چیزی نخواهد شد جز یک دیوار با دوام پایین رنگ.

راهکار: برای اینکه دیوار صاف شود واضح است که حتما بتونه‌‌کاری و سمباده زدن پس از آن را جدی بگیرید. نکته دیگر در رابطه با زیرسازی دیوار است که برای چسبیدن بهتر رنگ به لایه زیرین استفاده از روغن الیف پیشنهاد می‌شود. رنگ آستر در واقع مرحله‌ای از زیرسازی است.
معمولا نمی‌توان فقط با یک دست رنگ زدن به نتیجه دلخواه رسید و باید به تعداد مورد نیاز اول رنگ آستر را زد. در آخر و وقتی می‌خواهید رنگ اصلی را بزنید، دیوار باید کاملا تمیز باشد و گرد و غباری روی آن نباشد. به این منظور ابتدا آن را تمیز کنید و بعد رنگ اصلی را بزنید.

علت پوسته پوسته شدن رنگ‌های دیوار ها

استفاده از ابزار و رنگ بی‌کیفیت

رنگ خوب رنگی است که رنگدانه‌ها در آن درشت مولکول نباشند و به خوبی جذب دیوار شوند هم‌چنین رزین که از مواد تشکیل دهنده رنگ است و با عث چسبندگی رنگ می‌شود هم کیفیت‌های متفاوتی دارد. در صورتی که کیفیت رنگ خوب نباشد ممکن است پس از مدتی کدر شود، پوسته پوسته شود و یا سریعا ترک بردارد.

حتماً بخوانید:

ابزار در کار رنگ هم به پر اهمیتی خود رنگ هستند. استفاده از قلموهای نامناسب باعث می‌شود رنگ به درستی روی دیوار پخش نشود و خط خط باشد.

راهکار: اگر خودتان می‌خواهید دیوار را رنگ کنید وسایل درجه یکی را تهیه کنید و از آن‌ها را از مغازه‌های معتبر بخرید. در غیر این صورت نقاش و رنگ کار متبحر و ماهر استخدام کنید. زیرا این افراد مواد بد و بی کیفیت استفاده نمی‌کنند و آوازه‌ی خود را به خطر نمی‌اندازند.

علت پوسته شدن رنگ‌های ساختمانی

رنگ زدن دیوار در آفتاب

آفتاب و حرارت ناشی از آن باعث می‌شود رنگ سریع‌تر از زمان نرمال خشک شود. اما این موضوع نکته مثبتی نیست. زیرا حلال درون رنگ قبل از اینکه با مولکول‌های روی سطح دیوار پیوند بخورد تبخیر شده و چسبندگی با لایه زیرین برقرار نمی‌شود.

راهکار: باز گذاشتن در و پنجره‌ها و رد و بدل شدن هوا به خشک شدن آن کمک خواهد کرد اما سعی کنید هنگام رنگ کردن فضا را طوری تجهیز کنید که آفتاب مستقیم به آن نتابد.

دلایل ذکر شده مسائلی بود که در حین رنگ کردن باید به آن‌ها توجه می‌شد اما اگر در محیطی زندگی می‌کنید که دمای هوا دائما تغییر می‌کند، رنگ مدام دچار انقباض و انبساط شده، ابتدا ترک خورده و کم کم پوسته پوسته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا