دسته‌بندی نشده

پتنت جدید دوربین در گوشی سامسونگ

گوشی سامسونگ با امکانات کامل و قابلیت‌های پیشرفته‌ای که به کاربران عرضه می‌کند، توانسته است بالاتر از گوشی آیفون به جایگاه محبوب‌ترین گوشی دنیا برسد. یکی از قابلیت‌های بسیار خوب گوشی‌های این برند کره‌ای، قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری آن است. سامسونگ در این زمینه، رقابت سختی با برندهایی مثل گوشی هواوی و گوشی شیائومی دارد که تمرکز اصلی خود را روی ساخت گوشی‌هایی مناسب برای عکاسی قرار داده‌اند.

شرکت تولید کننده گوشی سامسونگ در جدیدترین نوآوری خود، یک سیستم دوربین جدید و خلاقانه را ثبت اختراع کرده است. در این سیستم دوربین متحرک پیشنهادی سامسونگ، می‌تواند امکان استفاده از دیافراگم‌های مختلف را فرآهم آورد و در صورتی که تجاری شود، قطعا تحولی عظیم در دنیای عکاسی با گوشی خواهد بود.

سیستم دوربین متحرک دارای دیافراگم متغیر گوشی سامسونگ

گوشی سامسونگ گلکسی S9 که در سال ۲۰۱۸ وارد بازار شد، اولین گوشی هوشمند دارای یک سیستم دوربین با ۲ دیافراگم بود. این سیستم به گوشی اجازه می‌داد تا در شرایط نوری ضعیف، از دیافراگم دارای گشودگی بالای f/1.5 استفاده کند تا نور بیشتری به سنسور برسد و شفافیت عکس‌ها، بیشتر شود. در شرایط نوری خوب و نور زیاد، گوشی S9 از دیافراگم f/2.4 استفاده می‌کرد تا نور، بیش از اندازه به سنسور نرسد.

این فناوری در سری گلکسی S10 گوشی سامسونگ نیز به کار گرفته شد اما این شرکت تصمیم گرفت تا در گوشی‌های سری S20، از این سیستم دوربین دارای دو دیافراگم، استفاده نکند. به نظر می‌رسد که سامسونگ پس از کار کردن روی این سیستم و رفع نواقص آن، می‌خواهد سیستم دوربین دارای دو دیافراگم را روی گوشی‌های دارای سه دوربین پشتی، پیاده‌سازی کند.

شرکت سامسونگ، جدیدا یک اختراع را در USPTO (خلاصه شده عبارت United States Patent and Trademark Office به معنی اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده) به ثبت رسانده که در آن، نحوه استفاده از حسگرهای متحرک دوربین برای جا به جایی بین لنزهای دارای میزان متفاوت گشودگی دیافراگم، توضیح داده شده است.

در این ثبت اختراع می‌توان یک سیستم سه دوربینی را دید که سنسورها در آن قابل جا‌ به جایی هستند. در حالت استاندارد، سنسورها به صورت افقی در کنار هم قرار می‌گیرند. با این حال، یک سیستم چرخ‌دنده‌ای می‌تواند این سنسورها را جا به جا کند. حسگر دوربین وسطی به سمت های بالا و پایین حرکت می‌کند و حسگرهای دو دوربین دیگر، به طرفین جا به جا می‌شوند.

سنسورها به وسیله‌ی اهرم‌هایی از پشت به هم دیگر وصل هستند و به صورت هماهنگ با هم دیگر حرکت می‌کنند. در نتیجه، امکان اینکه سنسورها به صورت مجزا از هم حرکت کنند، وجود ندارد.

در این حالت دوم، سه دوربین پشتی گوشی، یک آرایش مثلثی به خود می‌گیرند و به پشت لنزهای ثانویه‌ی خود می‌روند. میزان گشودگی دیافراگم این لنزها با لنزهایی که سنسورها در حالت اولیه و آرایش افقی در پشت آن‌ها قرار داشتند، متفاوت است. در نتیجه، گوشی سامسونگ، برای عکاسی بهینه در شرایط نوری متفاوتی، آماده می‌شود.

پتنت جدید دوربین در گوشی سامسونگ

در این اختراع بیان شده که لنزهای مورد استفاده دوربین در آرایش مثلثی، دیافراگمی بازتر و لنزهای مورد استفاده دوربین در آرایش افقی، دیافراگمی تنگ‌تر دارند. در نتیجه، اگر بخواهید با یا سیستم دوربین در نور کم عکاسی کنید، باید آرایش مثلثی را به کار ببرید و اگر قصد داشته باشید که در نور زیاد عکاسی کنید، بهتر است که از آرایش افقی استفاده کنید.

درست همانند گوشی سامسونگ گلکسی S9 این سیستم به گوشی اجازه می‌دهد تا در شرایط نوری مختلف، از دیافراگم‌های مختلفی استفاده کند ولی تفاوتش با S9 این است که در آن گوشی، فقط یک دوربین چنین قابلیتی داشت اما در این اختراع جدید که هنوز معلوم نیست در کدام گوشی سامسونگ به کار می‌رود، سه دوربین پشتی چنین قابلیتی دارند. این سه دوربین می‌تواند شامل یک دوربین واید استاندارد، یک دوربین اولتراواید و یک دوربین تلفوتو باشد. به گفته خود سامسونگ، قرار است دوربین واید استاندارد در مرکز، دوربین اولترا واید در سمت چپ و دوربین تلفوتو در سمت راست قرار بگیرند.

عکاس می‌تواند در شرایط نوری ضعیف، با استفاده از اپلیکیشن دوربین موتور این سیستم را فعال کند تا حسگر مرکزی به سمت پایین و دو حسگر تلفوتو و اولترا واید به سمت داخل حرکت کنند و همگی حسگرها، در پشت لنزهای دارای دیافراگم باز قرار گیرند. در شرایطی که نور محیط مناسب باشد، عکاس می‌تواند مجددا از طریق اپلیکیشن دوربین، موتور سیستم را فعال کند تا حسگر وسطی به سمت بالا و حسگرهای تلفوتو و اولترا واید به سمت‌های چپ و راست حرکت کنند و همگی در پشت لنزهایی با دیافراگم تنگ قرار بگیرند.

با اینکه این سیستم دوربین بسیار انعطاف‌پذیر و کارآمد به نظر می‌رسد، اما تعداد زیاد قطعات متحرک می‌تواند یک محدودیت فیزیکی در ساخت گوشی‌های سامسونگ با این سیستم دوربین باشد. ساخت این سیستم به صورتی که حداکثر دوام را در مقابل ضربه خوردن و زمین افتادن گوشی داشته باشد، یک چالش مهم است که سامسونگ باید چاره‌ای برای آن بیاندیشد. یکی دیگر از معایب احتمالی این سیستم دوربین، افزایش زیاد وزن گوشی است. قطعا موتور مکانیکی، پیچ و چرخ‌دنده به کار رفته در این سیستم، می‌توانند تا ده‌ها گرم به وزن گوشی اضافه کنند.

البته باید بدانید که این فقط یک ثبت اختراع است و این امکان وجود دارد که شرکت تولید کننده گوشی سامسونگ، هرگز از آن استفاده نکند یا شاید فقط بخشی از این سیستم را مورد استفاده قرار دهد. تا جایی که می‌دانیم، گوشی‌های جدید سامسونگ که قرار است در ادامه سال ۲۰۲۱ وارد بازار شوند، فاقد دوربین‌های دارای حسگر متحرک هستند ولی این احتمال وجود دارد که سامسونگ بخواهد از این سیستم دوربین در گوشی‌های سری S22 خود که قرار است در ۲۰۲۲ وارد بازار شوند، استفاده کند.

حالت فیلم‌برداری پرتره در سری گوشی آیفون ۱۳

شرکت اپل نیز در معرفی فناوری‌های جدید عکاسی و فیلم‌برداری در گوشی‌های خود، بیکار ننشسته است و ظاهرا، خانواده گوشی آیفون ۱۳ با قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری جدیدی به بازار معرفی خواهند شد.

یکی از این قابلیت‌ها که ویدئو سینمایی نامیده می‌شود، به کاربران اجازه می‌دهدن تا در حالت پرتره، فیلم‌برداری کنند. این قابلیت، سبب می‌شود که فوکوس کاملا روی سوژه نزدیک به دوربین قرار گیرد و پس زمینه، همانند عکس‌های پرتره، مات یا به اصطلاح، بوکه شود. البته این قابلیت، چندین سال است که در گوشی‌های سامسونگ وجود دارد اما تاکنون در گوشی آیفون به کار نرفته بود. به علاوه، قرار است در دوربین‌های این گوشی‌ها از یک فیلتر هوش مصنوعی برای بهبود مشخصاتی مثل رنگ، سایه و کنتراست عکس‌ها استفاده شود.

پتنت جدید دوربین در گوشی سامسونگ

دوربین زیر صفحه نمایش در گوشی شیائومی می میکس ۴

شرکت شیائومی جدیدا از گوشی تاشونده می میکس ۴ رونمایی کرد. این گوشی دارای یک دوربین زیر صفحه نمایش است که برای اولین بار در یک گوشی دیده می‌شود. این شرکت چینی گفته است که فناوری دوربین زیر صفحه نمایش (Camera Under Panel یا CUP)، نتیجه‌ی پنج سال تلاش، ۶ ثبت اختراع مختلف و ۷۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌باشد. دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی گوشی شیائومی می میکس ۴، کاملا زیر صفحه نمایش، مخفی است ولی پیشرفته‌ترین سخت‌افزارها و نرم‌افزارها برای حفظ صحت رنگ و جزئیات تصویر، به کار رفته‌اند.

شما می‌توانید این گوشی را به صورت قسطی و با بهترین قیمت از فروشگاه اینترنتی مقداد آی تی خریداری کنید.

جمع‌بندی

اخیرا شرکت سامسونگ یک فناوری برای تغییر همزمان دیافراگم سه دوربین پشتی واید، اولترا واید و تلفوتو ثبت اختراع کرده است. این سیستم دوربین به کاربران گوشی سامسونگ امکان عکاسی با کیفیت در شرایط نوری مختلف را می‌دهد. البته برندهای گوشی آیفون و گوشی شیائومی نیز بیکار ننشسته‌اند. در خانواده گوشی آیفون ۱۳ برای اولین بار از قابلیت فیلم‌برداری پرتره در یک گوشی آیفون رونمایی خواهد شد و گوشی شیائومی می میکس ۴ نیز دارای یک دوربین زیر صفحه نمایش است.

جدیدترین مدل‌های گوشی سامسونگ، آیفون و شیائومی با بهترین قیمت‌ها و به صورت قسطی در فروشگاه اینترنتی مقداد آی تی به فروش می‌رسند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا