دسته‌بندی نشده

هیپنوتیزم درمانی چیست و چه کاربردی در روان شناسی دارد ؟

هیپنوتراپی چیست و چه کاربردی دارد ؟

توجه فرد در حالت هیپنوتیزم بسیار متمرکز است طوری که هر اتفاقی در اطراف فرد موقتا از چشم فرد پوشیده می ماند یا نادیده گرفته می شود. در این حالت که به شکلی طبیعی اتفاق می افتد فرد توجهش را با کمک درمانگر آموزش دیده روی افکار و وظایفی خاص معطوف می کند.

هیپنوتیزم درمانی، هیپنوتیزم هدفمند یا حالت خلسه متمرکز و توجه کامل به دست آمده با کمک هیپنوتراپیست بالینی است. این حالت خلسه مانند، مثل وقتی است که کاملا جذب یک کتاب، فیلم، موسیقی، حتی افکار فردی یا مدیتیشن می شویم.

در حالت هیپنوتیزم، مراجع می تواند توجهش را کاملا به سمت یافتن و به کار گیری قدرت های طبیعی درون خودش متمرکز کند و به کمک آنها در قسمت هایی از زندگیش تغییر ایجاد کند یا کنترل آن قسمت ها را به دست بگیرد.

هیپنوتیزم درمانی چطور کار می کند ؟

هیپنوسیس معمولا به عنوان کمکی در روان درمانی در نظر گرفته می شود (مشاوره یا درمان) چون حالت هیپنوتیزم به فرد این امکان را می دهد تا افکار، احساسات و خاطرات دردآور خود را که ممکن است از خودآگاهش پنهان مانده باشد کشف کند. علاوه بر این، هیپنوسیز افراد را قادر می سازد تا از بعضی چیزها مثل ایجاد مانع برای آگاهی از درد، درکی متفاوت داشته باشند.

هیپنوسیس را می توان به 2 روش تلقین درمانی یا برای تحلیل درونیات بیمار به کار گرفت.

  1. تلقین درمانی: حالت هیپنوتیزم فرد را وادار می کند به تلقین هایی که به او می شود بهتر پاسخ دهد. بنابراین هیپنوتراپی می تواند به بعضی از افراد کمک کند عادات خاصی مثل سیگار کشیدن یا ناخن جویدن را ترک کنند. همچنین به افراد کمک می کند درک و حس خود را تغییر دهند و این تغییر به خصوص برای درمان درد مفید است.
  2. تحلیل: این رویکرد از حالت ریلکس شده بیمار برای کشف ریشه روانی احتمالی که باعث ایحاد یک اختلال یا نشانه ناخوشایند مثل ضربه روحی عاطفی در گذشته که فرد در حافظه ناخودآگاه خود پنهان کرده استفاده می کند. وقتی این ضربه روحی عاطفی مشخص شود می تواند در روان درمانی مورد توجه قرار گیرد.

هیپنوسیس یک درمان روانی یا شکلی از روان درمانی نیست بلکه وسیله یا شیوه ای است که به آسان تر کردن انواع درمان ها و معالجات پزشکی یا درمان های روان شناسانه کمک می کند. فقط مراقبان سلامت آموزش دیده که صلاحیت هیپنوسیز درمانی داشته باشند می توانند تصمیم بگیرند آیا هیپنوسیز باید در کنار درمان های دیگر استفاده شود یا خیر. طول مدت هیپنوتیزم درمانی هم مثل روان درمانی بسته به پیچیدگی مشکل فرد متفاوت است.

چه زمانی از هیپنوتیزم درمانی استفاده می شود ؟

از آنجایی که هیپنوتراپی یک نوع درمان کمکی است که در کنار دیگر درمان های روانی یا پزشکی استفاده می شود کاربردهای زیادی دارد. هیپنوتراپی را می توان برای درمان اضطراب، فوبیاها، سوءمصرف مواد مثل تنباکو، اختلال عملکرد جنسی، رفتارهای ناخوشایند ناخواسته و عادات بد به کار گرفت. از دیگر کاربردهای هیپنوتیزم درمانی کمک به بهبود خواب، کاهش و رفع اختلالات یادگیری، ارتباطی و مشکلات رابطه ای است.

هیپنوتراپی می تواند به درمان درد و برطرف کردن مشکلات جسمی مثل مشکلات گوارشی، مشکلات پوستی، عوارض جانبی بارداری برای معده و روده و شیمی درمانی کمک کند. همچنین دندانپزشکان می توانند برای کمک به بیماران در کنترل ترسشان یا درمان دندان قروچه و دیگر مشکلات مربوط به دهان و دندان استفاده کنند.

مزایای هیپنوتیزم درمانی چیست ؟

حالت هیپنوتیزم باعث می شود فرد بیشتر پذیرای گفتمان و تلقین باشد و این حالت می تواند موفقیت دیگر درمان ها برای بسیاری از بیماری ها شامل موارد زیر را بیشتر کند :

هیپنوسیز همچنین ممکن است به درمان درد و غلبه بر عاداتی مثل سیگار کشیدن یا پرخوری کمک کند. همچنین ممکن است برای افرادی که علائم شدیدی از بیماری دارند یا به مدریت بحران نیاز دارند کمک کند.

هیپنوتیزم درمانی چه معایبی دارد ؟

هیپنوتیزم درمانی احتمالا برای کسی که علائمی روانی مثل توهم و هذیان دارد یا برای کسی که از مواد مخدر و الکل استفاده می کند مناسب نیست. این تکنیک درمانی فقط باید بعد از اینکه دکتر شرایط فرد را برای تشخیص هر گونه اختلال فیزیکی نیازمند به درمان دارویی یا جراحی بررسی کرد مورد استفاده قرار گیرد.

هیپنودرمانی فرم درمانی با تاثیری کمتر از دیگر درمان های سنتی مثل درمان با دارو برای اختلالات روانپزشکی است. بعضی از درمانگران از هیپنوسیز برای بازیابی خاطرات احتمالی سرکوب شده ای که باور دارند به اختلال ذهنی فرد ربط دارد استفاده می کنند.

با این حال، کیفیت و اعتبار اطلاعاتی که بیمار در حالت هیپنوتیزم به یاد می آورد همیشه قابل اطمینان نیست. علاوه بر این، هیپنوسیز می تواند معمولا در نتیجه تلقین های ناخواسته یا پرسیدن سوالات اصلی توسط درمانگران خطر ایجاد خاطرات دروغین را داشته باشد.

به این دلایل اعتبار هیپنودرمانی دیگر، به عنوان بخشی مشترک یا اصلی در بیشتر فرم های روان درمانی زیاد نیست. علاوه بر این، کاربرد هیپنوتیزم درمانی برای اختلالات ذهنی مثل اختلال هویت تجزیه ای که در آن بیماران ممکن است تا حد زیادی پذیرای تلقین ها باشند هنوز مورد بحث و بررسی است.

آیا هیپنوتیزم درمانی خطرناک است ؟

هیپنودرمانی پروسه خطرناکی نیست. این تکنیک، ذهن را کنترل نمی کند و شستشو نمی دهد. یک درمانگر نمی تواند کاری کند که فرد از انجام آن خجالت بکشد یا نخواهد انجام دهد. بیشترین خطر هیپنوتیزم درمانی همان طور که گفته شد خاطرات کاذبی است که احتمالا می تواند ایجاد شود و ممکن است از دیگر روان درمانی ها و سایر درمان های روان پزشکی کمتر موثر باشد.

روند هیپنوتراپی به چه صورت است ؟

اگرچه تکنیک های متفاوتی وجود دارد، روند هیپنوتیزم درمانی بالینی به طور کلی در یک محیط آرام و درمانی انجام می شود. درمانگر شما را به سمت حالتی آرام و متمرکز پیش می برد و به روش هایی مثبت از شما درباره تجربیات و موقعیت هایی که فکر می کند می تواند به تغییر افکار و رفتار شما کمک کند سوال می کند.

بر خلاف تصاویر اغراق شده ای که از هیپنوسیز در فیلم ها، کتاب ها یا روی صحنه ها می بینید در هیچ حالت ناخودآگاه، به خواب رفته یا هر حالتی که نتوانید خودتان را کنترل کنید قرار نمی گیرید. شما می توانید تلقین های درمانگر را بشنوید اما تصمیم گیری در مورد عمل به آنها به شما بستگی دارد.

هیپنوتیزم درمانی

ترجمه شده توسط فرحناز رنجبر در مجله دلگرم

بیشتر بخوانید:

ویدیو آموزش قدم به قدم هیپنوتیزم ضمیر ناخودآگاه (خود هیپنوتیزم)

حالت خلسه چیست ؟ در خلسه چه اتفاقاتی برای انسان می افتد ؟

خواب مصنوعی چیست ؟ آموزش خواب مصنوعی گام به گام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا