دسته‌بندی نشده

همه چیز در مورد قرص دیکلوسین

موارد مصرف و عوارض قرص دیکلوسین

قرص دیکلوسین یکی از قرص های مسکن ضد التهاب است که به صورت قرص های mg/500 mg 50 موجود است . این قرص غیر استروئیدی برای کاهش علائم آرتریت مانند التهاب، درد ، تب و ورم مفاصل بکار می رود. دیکلوسین برای درمان بیماریهایی مانند آرتریت روماتوئید ، استئوآرتریت ، اسپوندیلوز انکیلوز و دردهای شدید قاعدگی استفاده می شود.

اثر دیکلوسین معمولا برای 1 تا 2 ساعت باقی می ماند که بستگی به دوز مصرف آن دارد و تاثیر دارو طی 10 تا 30 دقیقه پس از مصرف مشاهده می شود. دیکلوسین به شکل قرص و محلول خوراکی در دسترس است.

مکانیسم اثر قرص دیکلوسین

دیکلوسین با مهار تولید سیکلواکسیژناز که ترکیبی به نام پروستاگلاندین را تولید می کند , عمل می کند. این ترکیب باعث ایجاد علائم آرتریت مانند درد ، تورم و التهاب می شود. بنابراین دیکلوسین باعث تسکین درد می گردد. تاثیر هر قرص دیکلوسین 11 تا 12 ساعت طول می کشد . بنابراین طبق استاندارد پزشکی می تواند دو بار در روز تجویز شود . شما باید مصرف این قرص را برای یک دوره کامل ادامه داده و طبق نظر پزشک متوقف کنید.

دیکلوسین یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است که باعث تسکین درد ، التهاب ، سفتی ، درد و تورم مفصل می شود. این دارو برای درمان درد عضلانی ناشی از آسیب ، آرتریت روماتوئید، گرفتگی دردناک عضلات در قاعدگی ، استئوآرتریت و میگرن مورد استفاده قرار می گیرد. دیکلوسین تولید DNA باکتریایی را نیز مهار می کند.

دیکلوسین

هشدارها در مورد مصرف قرص دیکلوسین

  • بیمارانی که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته اند یا نسبت به قرص های مسکن ضد التهابی آلرژی دارند نباید دیکلوسین مصرف کنند.
  • اگر از بیماریهای مانند مشکلات قلبی ، حمله قلبی ، سکته مغزی ، فشار خون ، کلسترول بالا ، دیابت ، آسم و اختلالات خونریزی رنج می برید قبل از مصرف دیکلوسین این موارد را با پزشک درمیان بگذارید.
  • زنان باردار یا افرادی که مایل به بارداری هستند , افراد سیگاری و الکلی نباید دیکلوسین مصرف کنند زیرا اثرات مضری برای آنها خواهد داشت.
  • شما باید توجه داشته باشید که نباید مصرف دارو را فراموش کنید و از دو برابر کردن دوز مصرفی پس از فراموش کردن یک دوز دارو اجتناب کنید.

مصرف دیکلوسین در طول دوره بارداری و شیردهی

  • این دارو برای مصرف در دوره بارداری خصوصا پس از 30 هفتگی ایمن در نظر گرفته نمی شود . برای مصرف دیکلوسین در طول بارداری با پزشک خودتان مشورت کنید تا منافع و مضرات دارو را در نظر بگیرد.
  • احتمالا این دارو وارد شیر مادر نخواهد شد و تاثیرات شدیدی نخواهد داشت ولی در هر صورت لازم است که در دوره شیردهی با مشورت پزشک اقدام به مصرف دیکلوسین کنید.

عوارض جانبی قرص دیکلوسین

عوارض جانبی رایج این دارو عبارتند از اسهال، سوزش سر دل، سرگیجه، سردرد، درد معده یا گرفتگی، مدفوع سیاه، کاهش وزن و خستگی . این علائم جای نگرانی ندارند با این حال، اگر هر یک از این علائم بیش از دو تا سه روز ادامه داشته باشد، با پزشک خودتان تماس بگیرید.

  • واکنش آلرژیک به دیکلوسین باعث خارش، بثورات، استفراغ، دشواری تنفس، ورم زبان و صورت خواهد شد و شما باید با پزشک خودتان تماس بگیرید .
  • برخی از عوارض جانبی مهم این دارو شامل افزایش فشار خون، زخم معده، خونریزی گوارشی، خونریزی بینی، واکنش شدید پوست و آسیب کبدی است.
  • مصرف مقدار اضافی دیکلوسین ممکن است شانس ایجاد بیماریهای کشنده ای مانند حمله قلبی , سکته مغزی یا هپاتیت و نارسایی کلیه را افزایش دهد . اگر هر یک از این موارد را تجربه کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

قرص دیکلوسین

موارد منع مصرف قرص دیکلوسین

آلرژی

اگر شما نسبت به داروهای متعلق به خانواده NSAID آلرژی دارید ، مصرف دیکلوسین توصیه نمی شود. در چنین مواقعی وضعیت های آلرژیک شدید مانند آسم و کهیر می تواند تشدید شود.

اولسر پپتیک

در صورت ابتلا شما به زخم های گوارشی یا مشکوک بودن به آنها مصرف دیکلوسین توصیه نمی شود زیرا باعث ورم شدید و خونریزی معده ، روده بزرگ و مقعد خواهد شد.

جراحی بای پس عروق کرونر (CABG)

مصرف قرص دیکلوسین برای تکسین درد پس از عمل CABG توصیه نمی شود.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو چه باید کرد؟

در صورت فراموش کردن یک دوز دارو به محض یادآوری قرص دیکلوسین را مصرف کنید.

در صورت مصرف بیش از حد دیکلوسین چه باید کرد؟

پزشک در صورت مشکوک شدن به مصرف بیش از حد دیکلوسین باید بلافاصله اقدامات درمانی را شروع کند . علائم مصرف بیش از حد دیکلوسین عبارت است از بثورات جلدی ، گیجی ، درد در قفسه سینه و تاری دید و ..

تداخلات دارویی دیکلوسین

مصرف همزمان دیکلوسین با داروی زیر تداخل دارویی ایجاد کرده و عوارض جدی در پی خواهد داشت.

  • Adefovir
  • Apixaban
  • Methotrexate
  • Ramipril
  • Ketorolac

شرایط نگهداری دیکلوسین

در جای خشک و خنک و دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

divider

بیشتر بخوانید:

آشنایی با قرص مسکن ریلایف (relief)

همه چیز در مورد قرص مسکن ایبوفلیم (Ibuflam)

معرفی کامل قرص مسکن ایبوپروفن و عوارض آن

divider

ترجمه شده توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا