دسته‌بندی نشده

همه چیز در مورد شربت آزیترومایسین

شربت آزیترومایسین و موارد مصرف آن

آزیترومایسین در درمان برخی از عفونت های حاد ناشی از باکتری ها مانند عفونتهای ریه،گوش،پوستی و در برخی موارد عفونت های واژینال و تناسلی تجویزمی شود.

مکانیسم اثر آزیترومایسین

آزیترومایسین از طریق اتصال به RNA 50 S ریبوزومی، موجب مهار سنتز پروتئین در باکتری می شود و اثرات باکتریواستاتیکی ایجاد می شود.

فارماکوکنتیک آزیترومایسین

  • نیمه عمر این دارو 68 ساعت است.
  • دارو متابولیزه نمی شود و اغلب در مدفوع و همراه صفرا دفع می شود. کمتر از 10 درصد دارو در ادرار دفع می شود.

نحوه مصرف شربت آزیترومایسین

آنتی بیوتیک ها را دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف کنید و دوره درمان را حتی اگر احساس بهبودی می کنید و علائمتان برطرف شده است کامل کنید زیرا در این زمان ممکن است هنوز باکتری بصورت کامل ریشه کن نشده باشد و این کار احتمال بروز مقاومت میکروبی را افزایش می دهد.

مقاومت میکروبی یکی از مشکلات جهانی می باشد که با سرعت زیادی رو به افزایش است ودر صورتی که مصرف بی رویه و نامناسب آنتی بیوتیک ها در دنیا ادامه یابد با مشکلات تهدید کننده ی حیات مواجه خواهیم شد.

زمانی که این داروها بدون تجویزپزشک ،با مقدار نامناسب یا طول درمان نامناسب مصرف شوند،نه تنها اثرات مطلوب برای خود فرد ندارند بلکه منجر به عدم ریشه کن شدن باکتری های موجود در بدن آن فرد می شوند و علاوه بر این،باکتری هایی که در معرض دارو قرار گرفته اند اما از بین نرفته اند، نسبت به این دارو مقاومت پیدا می کنند.

این مسأله منجر به ایجاد نسل جدید و مقاومی از میکروب ها می شود که دیگر به سادگی به داروهای آنتی بیوتیکی موجود ،پاسخ نمی دهند.

شربت ازیترومایسین

از آنجا که عموماً عفونت ها مسری می باشند مصرف بی رویه ی آنتی بیوتیک ها نه تنها برای خود فرد بیمار بلکه برای سایر افراد جامعه نیز مشکل آفرین می باشد.

  • مصرف خوراکی شربت آزیترومایسین ممکن است بصورت تک دوز و یا به صورت دوره ی ۵تا۳روزه می باشد لذا مقدار و نوبت مصرف را حتما از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید.
  • در کودکان معمولاً فرم سوسپانسیون آزیترومایسین تجویز می شود و مقدارمصرف آن در هر نوبت با توجه به وزن و شرایط کودک توسط پزشک تعیین می شود.به دلیل طعم تلخ این دارو می توانید پس از آن ،مقداری آب میوه به کودک خود بدهید.
  • مصرف شربت های ضداسید معده را حداقل دوساعت با مصرف آزیترومایسین فاصله دهید.
  • در صورت اقدام به هرگونه واکسیناسیون پزشک خود را از مصرف آزیترومایسین مطلع نمایید.

عوارض شایع آزیترومایسین

  • بروز اسهال خفیف ممکن است در اثر مصرف آزیترومایسین ایجاد شود که به مرور برطرف می شود اما در صورت شدید شدن اسهال و ادامه ی آن به پزشک مراجعه نمایید.
  • احساس گیجی و خستگی ،معده درد و تهوع نیز از عوارض شایع این دارو می باشند که با یک رژیم غذایی حاوی وعده های غذا سبک و ساده و حاوی فیبر مناسب و با محدود کردن غذا های چرب و پر ادویه و مصرف به اندازه آب در شبانه روز این علائم را کاهش دهید.
  • در صورت بروز سردرد مایعات به مقدار کافی مصرف کنید و از داروساز یا پزشک خود درمورد داروی ضددرد مناسب سوال نمایید.

تداخلات دارویی آزیترومایسین

  • مصرف همزمان آزیترومایسین با آنتی اسید های حاوی آلومینیوم و منیزیم، سطح سرمی این دارو را کاهش می دهد.
  • مصرف آزیترومایسین سطح پلاسمایی تئوفیلین را افزایش می دهد.
  • مصرف همزمان آزیترومایسین با فنی توئین، باربیتوراتها، کاربامازپین و سیکلوسپورین، خطر مسمومیت با این داروها را افزایش می دهد.
  • مصرف آزیترومایسین در بیمارانی که از وارفارین استفاده می کنند، زمان PT را افزایش می دهد.

شرایط نگهداری آزیترومایسین

  • سوسپانسیون آماده شده آزیترومایسین را حداکثر ۱۰ تا ۱۴روز در یخچال نگهداری نمایید.
  • این دارو می تواند عوارض نادر اما مهمی داشته باشد که علی رغم اینکه احتمال وقوع آنها کم می باشد اما پیگیری و توجه به آنها بسیار مهم می باشد.لذا در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد ،خشکی و التهاب چشم و بروز لکه های قرمز پوستی فوراًبه پزشک خود یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

مینوسایکلین آنتی بیوتیک ضد آکنه !

همه چیز در مورد آنتی بیوتیک کلاریترومایسین (Clarithromycin)

عوارض خطرناک مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک بر کودکان

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا