دسته‌بندی نشده

همه چیز در مورد اسپری و قطره بینی اکسی متازولین

موارد مصرف و عوارض احتمالی اکسی متازولین

اکسی متازولین (Oxymetazoline) به عنوان ضد احتقان بینی و به شکل داروی بدون نسخه (OTC) در دسترس است. این دارو همچنین به دلیل خواص تنگ‌کنندگی رگ ها, برای درمان خون دماغ (اپیستاکسی) و قرمزی چشم نیز به کار می رود.

پوشش درون بینی شما حساس به تغییرات جوی (مانند تغییرات دما و رطوبت) است و این می‌تواند منجر به گرفتگی بینی شود. برای تسکین گرفتگی بینی، می‌توانید از بخار آب و یا حمام بخار استفاده نمایید، اما این کارها برای تسکین گرفتگی بینی کافی نیست، ضد احتقان‌هایی مانند اسپری و قطره بینی اکسی متازولین ممکن است برای تسکین گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی، سینوزیت، تب یونجه و آلرژی‌ها مفید باشد.

اکسی متازولین باعث تنگ شدن عروق خونی بینی می‌شود. این مسئله موجب کاهش تورم و احتقان بینی می‌شود.

موارد مصرف اسپری و قطره بینی اکسی متازولین

اکسی متازولین در بهبود موقت گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی، آلرژی، رینت آلرژیک (تب یونجه) و سینوزیت مؤثر است.

مکانیسم اثر اسپری و قطره بینی اکسی متازولین

اکسی متازولین یک داروی مقلد سمپاتیک مستقیم عمل کننده است، که واجد آثار آلفا آدرنژیک می‌باشد. این دارو با انقباض عروق مخاطی، گرفتگی و تورم غشاء داخل بینی را کاهش می‌دهد. اکسی متازولین به صورت ملح هیدروکلراید برای کاهش گرفتگی مخاط بینی در بزرگسالان و کودکان بالای 6 سال استفاده می‌شود.

فارماکوکینتیک اسپری و قطره بینی اکسی متازولین

شروع اثر دارو سریع، نیمه عمر حدود 5-6 ساعت و طول مدت اثر آن 12 ساعت می‌باشد. اطلاعاتی در رابطه با بیوترانسفورمیشن دارو وجود ندارد.

اکسی متالون

مقدار و روش مصرف اسپری و قطره بینی اکسی متازولین

  • قبل از شروع درمان با اسپری و قطره بینی اکسی متازولین ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • اگر بعد از ۷۲ ساعت از استفاده این دارو، وضعیت شما بدتر شد و یا تغییری نکرد، با پزشک خود مشورت کنید.
  • این دارو برای استفاده کوتاه مدت و تسکین موقتی است، نباید این دارو را طولانی مدت (بیش از ۳ روز) استفاده کنید.
  • برای میزان مصرف قطره و اسپری بینی اکسی متازولین به تجویز پزشک خود توجه نمایید.
  • قبل از استفاده از قطره یا اسپری، دست‌های خود را خوب بشویید.

موارد منع مصرف اسپری و قطره بینی اکسی متازولین

  • به تاریخ انقضای این دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز این دارو را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی اسپری و قطره بینی اکسی متازولین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف اسپری و قطره بینی اکسی متازولین در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند.

مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات نشان داده است که این دارو اثرات جانبی دارد ولی مطالعات کافی برای انسان در دسترس نیست. با اینحال منافع استفاده از دارو در زنان حامله ممکن است در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد. یا اینکه هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات کافی در انسان وجود ندارد.

تداخلات دارویی اسپری و قطره بینی اکسی متازولین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروها (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

قبل از اینکه پزشک این دارو را برایتان تجویز کند، اگر این داروها را استفاده می‌کنید، به او اطلاع دهید: مهار کننده‌های MAO (مانند ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین ، پروکاربازین، رازاگیلین، سلجیلین و … )، داروهای فشار خون بالا (به عنوان مثال، گوانتیدین)، داروهای ضد افسردگی (به عنوان مثال، آمی تریپتیلین).

برچسب بر روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید چرا که برخی از آن‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که باعث بدتر شدن وضعیت فشار خون و ضربان قلب می‌شوند. از داروساز خود در مورد استفاده از آن‌ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این داروها استفاده کنید.

دارو

هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف اسپری و قطره بینی اکسی متازولین

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر باردار یا شیرده هستید.
  • در صورتی که سابقه هر یک از بیماری‌های زیر را دارید: دیابت، مشکلات قلبی (مانند حمله قلبی، درد قفسه سینه)، فشار خون بالا، پرکاری تیروئید، مشکل دفع ادرار (به علت بزرگ شدن پروستات)
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

عوارض جانبی اسپری و قطره بینی اکسی متازولین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • سوزش موقت، خارش، خشکی بینی، آبریزش بینی و عطسه
  • سردرد، تپش قلب، سرگیجه، تهوع، تغییرات ذهنی و خلقی، کم خوابی، لرز، تعریق زیاد، ضعف غیر معمول: اگر چنین عوارض نادری داشتید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از اسپری و قطره بینی اکسی متازولین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد اسپری و قطره بینی اکسی متازولین (مسمومیت دارویی)

  • این قطره را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • گر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت دارویی شده است و علائمی مانند خواب آلودگی، ضربان قلب آرام، سرگیجه، تنگی نفس یا غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

مزیت اسپری اکسی متازولین نسبت به قطره

  1. شکل قطره بینی یکی از معمول‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها برای دارو رسانی به بینی محسوب می‌شود. از معایب اصلی این شکل دارو، عدم دقت در دوز دارو است. شکل اسپری بینی برای دارو رسانی داروهای به فرم محلول و سوسپانسیون به بینی می‌باشد که قادر است با داشتن پمپ‌های مناسب دوز دقیق دارو را به محل اثر برساند. به علاوه، اندازه ذره و مورفولوژی دارو (برای سوسپانسیون‌ها) و ویسکوزیته فورمولاسیون قابل کنترل است.
  2. همچنین شکل قطره، دارو را بیشتر به بخش عقب بینی می‌رساند، در حالی که شکل اسپری به مناطق جلویی بینی دارو رسانی را انجام می‌دهد.
  3. اسپری بینی در حالت ایستاده قابل استفاده است، به این صورت که انگشت شست در زیر ظرف و انگشتان دیگر در دو طرف پمپ می‌گیرند و دارو داخل بینی اسپری می‌شود، اما دارو در شکل قطره بینی باید در حالت خوابیده داخل بینی چکانده شود.
  4. بنابراین شکل اسپری بینی به دلیل رساندن دوز دقیق دارو به محل اثر و استفاده راحت‌تر در حالت ایستاده نسبت به شکل قطره، دارای مزیت است.

شرایط نگهداری اسپری و قطره بینی اکسی متازولین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

اطلاعات دارویی قطره بینی بتامتازون

آشنایی کامل با موارد مصرف و عوارض قطره فنیل افرین

بهترین و سریع ترین راه درمان کیپ شدن بینی

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا