دسته‌بندی نشده

همه چیز درباره سفر به الا در سریلانکا : جاذبه ها ، آب و هوا

سفر به سریلانکا، زیباترین جزیره جهان

مارکوپولو می‌گوید : «سریلانکا، زیباترین جزیره روی زمین است». شاید تاکنون بارها نام کشور سریلانکا را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری شنیده باشید. اما برای انتخاب این کشور به عنوان مقصد سفر خود، نیاز به شناخت بیشتر این کشور دارید.
آیا می‌دانید سریلانکا کجاست؟
چه آب‌وهوایی دارد؟
چه فعالیت‌هایی در طول سفر به سریلانکا می‌توانید انجام دهید؟
برای چه فصلی از سال می‌توانید برای سفر به سریلانکا برنامه‌ریزی کنید؟
کارهایی که در سفر به سریلانکا می‌توانید انجام دهید آنقدر بی‌شمارند که ممکن است کمی سردرگم شوید. در این مطلب، کمک‌تان خواهیم کرد تا سریلانکا و جاذبه‌ های آن را بشناسید.

سریلانکا، جزیره‌ای در جنوب آسیا، در اقیانوس هند در جنوب غرب خلیج بنگال است. کشور سریلانکا که زمانی مستعمره انگلستان بوده؛ در غرب و توسط انگلیسی‌ ها به نام سیلان شناخته می‌شده است. در اوایل قرن بیستم یک جنبش سیاسی در این کشور شکل گرفت و در سال 1972 نام فعلی این کشور به تصویب رسید.

الا سریلانکا

آب‌ و هوای سریلانکا

سریلانکا جزیره ای گرمسیری، با آب و هوای معمولا متعادل در تمام طول سال است. آب‌وهوای سریلانکا گرم و مرطوب است که این امر نتیجه بادهایی است که از اقیانوس به سمت آن می‌وزد. نواحی جنوب و جنوب غربی سریلانکا گرم و مرطوب و نواحی شمالی و شرقی آن دارای آب‌وهوای گرم و خشک هستند. به‌طورکلی آب‌هوای این کشور به دو فصل خشک و مرطوب تقسیم می‌شوند.

معمولا میانگین دمای کشور سریلانکا بین 28 تا 32 درجه ی سانتی گراد می باشد. اما در نواحی کوهستانی تا 16 دره سانتی گراد نیز می‌رسد. گوناگونی آب‌وهوا این کشور را به جزیره‌ای برای تمام فصل تبدیل کرده است. جزیره سری‌لانکا بیشتر از دشت‌های ساحلی تشکیل شده و کوهستان‌های آن تنها در مناطق مرکز و جنوب قرار دارند.

بهترین زمان سفر به سریلانکا

بهترین زمان برای سفر به کشور سریلانکا بستگی به نواحی مورد بازدید شما دارد. اگر تصمیم به بازدید سواحل غرب و جنوب آن دارید، بهترین زمان از دسامبر تا مارس (آذر ماه تا اسفند) است. در حالی که برای بازدید از سواحل شرقی آن بهترین آب و هوا از آوریل / می تا سپتامبر (فروردین تا شهریور) است.

مثلث فرهنگی سریلانکا کجاست؟

سه شهر «دامبولا»، «سیگیریا» و «پولوناروا» در سریلانکا به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی یکدیگر و نیز دارا بودن جاذبه‌ های گردشگری باستانی به «مثلث فرهنگی» این کشور مشهور هستند. چندین مکان‌ باستانی این سه شهر در لیست میراث جهانی سازمان (یونسکو) ثبت شده‌اند.

فرهنگ کشور سریلانکا

فرهنگ سریلانکا آمیخته‌ای از عناصر مدرن با جنبه‌های سنتی آمیخته است. فرهنگ این کشور مدت‌هاست که تحت تأثیر میراث تروادادا بودیسم از هند قرار دارد؛ و میراث این آیین به ویژه در مناطق جنوبی و مرکزی سریلانکا قوی است. تأثیرات فرهنگی جنوب هند به ویژه در شمالی‌ترین مناطق کشور به چشم می‌خورد.
همچنین به دلیل مستعمره بودن این کشور در طول تاریخ، عناصر پرتغالی، هلندی و انگلیس با جنبه‌های مختلف سنتی فرهنگ سریلانکا در هم آمیخته‌اند. علاوه بر این، فرهنگ اندونزی نیز بر برخی جنبه‌های فرهنگ سریلانکا تأثیر گذاشته‌است. از نظر فرهنگی، سریلانکا، پیوندهای محکمی با هند و آسیای جنوب شرقی دارد.

تصاویر الا سریلانکا

دین و زبان مردم سریلانکا

بیشتر جمعیت این کشور را بودایی‌ها تشکیل می‌دهند. اما هندوها، مسلمانان و مسیحیان نیز در کشور سریلانکا زندگی می‌کنند. زبان رایج و رسمی این کشور سین هالی است. اما مردم به زبان‌ های ‏تامیلی و انگلیسی نیز صحبت می‌کنند. زبان انگلیسی با توجه به حضور انگلیسی‌ ها در گذشته این ‏کشور به عنوان زبان ارتباطی به رسمیت شناخته شده و کاربرد نسبتاً مهمی در سریلانکا دارد‎.‎
پس در سفر به سریلانکا برای برقراری ارتباط با مردم دچار مشکل نمی‌شوید.
روزهای پویا، فستیوال جذاب بودایی در سریلانکا‌ست.روزهای پویا، فستیوال جذاب بودایی در سریلانکا‌ست.

در سریلانکا به کجا سر بزنیم؟

اکنون که آشنایی اولیه‌ای با کشور سریلانکا پیداکرده‌اید، با معرفی برخی جاذبه‌های این کشور با ما همراه باشید.

1. سریلانکا و بازدید از شهر نگمبو

زمان بازدید از سریلانکا فرا رسیده است. شهر نگمبو (Negombo). اگر سریلانکا را مثل یک قطره اشک در نظر بگیریم شهر نگمبو در قسمت چپ و پایین قطره قرار گرفته.
شهری ساحلی که با صنایع ماهیگیری و سواحل زیبایش شناخته می‌شود. افرادی که به این شهر سفر کردند از نگمبو به عنوان شهر ساحلی پر از «توریست‌های رنگ و وارنگ» نام می‌برند. به شما پیشنهاد می‌کنیم به ساحلش سر بزنید. صندل‌های ساحلی‌تان را حتما همراهتان داشته باشید تا در کنار ساحل به مشکل برنخورید.

2. روستای پیناوالا سریلانکا

این روستا در جهان به دلیل داشتن بزرگ ترین مرکز نگه داری از فیل های آسیایی، شهرت ‏دارد. در این پرورشگاه از بچه فیل های یتیم و فیل های آسیب دیده درمحیطی حفاظت شده ‏نگهداری می‌شود. در این مرکز تفریحات بسیاری برای گردشگران وجود دارد. از جمله شیر دادن به بچه فیل ها با شیشه شیر، غذا‌ دادن به فیل‌ها و خیس شدن در زمان حمام فیل‌ها. اگر به این حیوانات علاقه دارید، پیناوالا مکان مناسبی برای شماست.
در روستای پیناوالا از این فیل‌های زیبا دیدن کنید.در روستای پیناوالا از این فیل‌های زیبا دیدن کنید.

جاذبه های الا سریلانکا

3.بازدید از مزارع ادویه شهر کندی

یکی از 20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید، کندی است. کَندی (Kandy) پایتخت قدیمی سریلانکا بود و حدود 120 کیلومتر با کلمبو فاصله دارد. این شهر به خاطر حفظ آداب و رسوم محلی، مزارع چای و ادویه و مهم‌تر از همه معبد دندان بودا معروف است. در مسیر حرکت‌تان به سمت این شهر می‌توانید از مزارع ادویه بازدید کنید.

حدود 2000 سال است که تجارت ادویه در سریلانکا رونق دارد. در گذشته‌های دور این کشور که با نام Taprobane شناخته می‌شد با یونان باستان، روم و اعراب داد و ستد ادویه‌ای داشت. هنوز هم بهترین وانیل، زنجبیل و دارچین در این کشور تولید می‌شود. شهر کندی با داشتن آب و هوای مناسب و پوشش گیاهی متنوعش موقعیت خوبی برای مزارع ادویه فراهم کرده.

هم‌چنین در این منطقه دریاچه‌ای وجود دارد که محل گشت و گذار مردم است. مردم شهر برای پیاده‌روی و آرامش کنار این دریاچه می‌آیند. بعد از ظهرها البته در سالن کنار این دریاچه رقص محلی سریلانکایی اجرا می‌شود. حتی هر رقصی نماد مخصوص به خودش را دارد که با صورتکی خاص نشان داده می‌شود.

صخره سیگیریا

4. صخره سیگیریا: مشهورترین جاذبه سریلانکا

قلعه شیر یا قلعه سیگیریا در بالای صخره سیگیریا و برای پادشاه کاسیاپا در قرن پنجم میلادی ساخته شده بود. این قلعه بعد از مرگ پادشاه متروکه شد و تا قرن چهاردهم میلادی به عنوان صومعه مورد استفاده قرار گرفت. این صخره از ماگماهای آتشفشانی به وجود آمده است و سیطح بسیار خشن و سخت دارد.

تقریبا به نصفه ی صخره که می رسید، به دو پنجه ی بزرگ شیر و دهان باز آن می رسید. دهان باز این شیر همان ورودی قلعه است که امروزه فقط پنجه های آن باقی مانده است.

علت نام گذاری این قلعه نیز همین شکل خاص ورودی آن است. پادشاه در اطراف این قلعه باغ های باشکوهی ساخت که این باغ ها یکی از زیباترین جلوه های بازدید از صخره سیگریا هستند.
باغ‌های سیگریا از ۳ بخش مختلف شامل باغ های آبی، باغ های تراسی شکل و باغ های غاری تشکیل شده است. ویژگی جالب این باغ‌ها این است که جزو قدیمی ترین باغ های جهان هستند و گردشگران می توانند از طریق راه هایی که در این باغ ها وجود دارد، خودشان را به قلعه ی بالای صخره برسانند.

5. معبد غار دامبولا

معبد طلایی دامبولا یکی از آثار میراث جهانی یونسکو است. اطراف این مجموعه بیش از 80 غار در مناطق وجود دارد که از میان آن‌ها، 5 غار مربوط به این معبد است. به طور کلی 153 مجسمه بودا، سه مجسمه از پادشاهان سریلانکا و چهار مجسمه خدایان و الهه در این 5 غار وجود دارد. معبد غار دامبولا سریلانکا با تمامی مجسمه ها و نقاشی ها، اوج هنر و خلاقیت آن دوران را نشان داده و سقف و دیوارهای آن پر از نقاشی های دوران باستان است.

تصاویر بودا در این غار در اصل 2000 سال پیش کشیده شده بودند و در طول قرن های متمادی شاهان بعدی به تزئینات غارها اضافه کردند. این معبد زیبای سنگی در ارتفاع 160 متری از جاده در بخش جنوبی دامبولا واقع شده است. از بالای این معبد مرتفع می توانید چشم انداز بی نظیری را تماشا کنید. جالب است که بدانید سیگیریا با فاصله ای حدود 20 کیلومتر به خوبی از بالای این معبد دیده می شود.

معبد طلایی دامبولا، از نمونه آثار هنر باستانی در سریلانکاست.معبد طلایی دامبولا، از نمونه آثار هنر باستانی در سریلانکاست.

منبع : آرسیس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا