دسته‌بندی نشده

همه چیز درباره خرید و روش نگهداری ظروف ملامین !

همه چیز در مورد راهنمای خرید ظروف ملامینی

ملامین در آن زمان های گذشته به خاطر مقاوم بودن مورد استفاده قرار میگرفت و امروزه بعد از گذشت چند سال ظروف ملامین با توجه ویژه ای که تولیدکنندگان ملامین در خط تولید آن به وجود آوردند توانست جای خود را در میان دیگر ظروف دیگر باز کرده و جایگاه تازه ای در میان افراد خانواده برای خود پیدا کند. در ادامه به چگونگی خرید این ظروف خواهد پرداخت.

ظروف ملامین ظروفی هستند که به دلایلی نظیر مقاومت آنها در برابر شکستن، ارزان و سبک بودن، در زمانی نه چندان دور مورد توجه مردم و مصرف کنندگان بودند. البته در طی سالیان اخیر و با ورود ظروف دیگری نظیر پیرکس، چینی، آرکوپال و …، این ظروف کاربرد خویش را در مجالس و محافل رسمی از دست داده و به صورت ظروفی که تنها در برخی اوقات خاص نظیر مسافرت ها و پیک نیک مورد استفاده قرار می گیرند، تبدیل گردیده اند.

ملامین اولین بار حدود 50 سال پیش در ایتالیا ساخته شد و حدود 35-40 سال پیش به ایران راه یافت. با افزایش توجه مصرف کنندگان به استفاده از این ظروف در سالیان قبل، شرکت های تولیدی مختلفی در کشور به تولید این گروه از ظروف پرداختند.

نوشته های مشابه

بر همین اساس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با تهیه استانداردهایی متعدد تلاش نموده است تا با تدوین الگویی مناسب، تولیدات این شرکت ها را به محصولاتی که برای مصرف کنندگان بی زیان است بدل نماید. دانستن برخی از این اصول مذکور در استانداردها برای تهیه ظروفی مناسب تر جهت استفاده در منزل و مراکز غذاخوری جمعی، موثر خواهد بود.

راهنمای خرید ظروف ملامینی

ویژگی های ظروف ملامین

مواد اولیه مورد مصرف در ساخت ظروف ملامین غذاخوری می توانند شامل رزین ملامین، آلفا سلولز، پیگمان ها بوده و حداکثر تا 5 درصد وزن محصول از سایر مواد افزودنی مجاز و مندرج در استاندارد ملی ایران می باشد.
مواد به کار رفته و نحوه ساخت این ظروف باید به گونه‏ای باشد که تحت شرایط عادی استفاده از آنها در منزل و سایر مراکز، ترکیبات موجود در این ظروف به وسیله مواد غذایی استخراج نشود و در صورت استخراج، مقدار آن در حدی باشد که سلامتی را به خطر نیندازد. برخی دیگر از خصوصیات این ظروف عبارتند از:

نشانه گذاری: نشانه‏ گذاری روی ظرف می بایست شامل اطلاعات زیر باشد که باید روی هر ظرف با قالب‏گیری یا حک کردن به طور خوانا و پاک نشدنی وجود داشته باشد.

ضخامت: ضخامت این ظروف بر اساس ظرفیت آنها تعیین می گردد. حداقل ضخامت ظروفی که ظرفیتی کمتر از 100 میلی لیتر دارند، 8/1 میلی متر و حداقل ضخامت ظروفی که ظرفیت آنها بیش از 3000 میلی لیتر می باشند، 1/3 میلی متر است.

به کارگیری و استفاده از ظروف ملامین: علاوه بر دقت در هنگام خرید، در هنگام به کارگیری این ظروف نیز می‌بایست به نکاتی خاص توجه داشت. شستشوی ظروف ملامین نباید توسط سیم ظرف‌شوئی یا دیگر اجسام خشن صورت گیرد. زیرا به کارگیری این وسایل موجب آسیب پوشش خارجی ظروف ملامین می‌گردد و این امر ممکن است برای سلامت افرادی که مواد غذائی خویش را در این ظروف میل می‌نمایند، مضر باشد.

سعی نمائید از ظروف ملامین برای مقاصدی نظیر خرد نمودن سبزی، گوشت و حتی بریدن میوه استفاده ننمائید. زیرا در این حالت ممکن است چاقوی تیز به لعاب موجود بر سطح خارجی ظروف آسیب بزند و تمیز نمودن این ظروف را سخت نماید. این قبیل منافذ و خراش های موجود در سطح ظروف، محل مناسبی برای رشد و تکثیر انواع میکروب ها می‌باشند.

مرور زمان ممکن است باعث از بین رفتن کیفیت این ظروف یا لب پر شدن آنها شود. به دلیل احتمال آلودگی، استفاده از ملامین های ترک دار و کهنه توصیه نمی شود.

در پایان می بایست چنین نتیجه گیری نمود که اگرچه ظروف ملامین کاربری آسانی داشته و به دلیل سبکی و ارزان بودن نیز از اقبال عمومی برخوردارند، لیکن برای خرید، به کارگیری و استفاده از این ظروف در آشپزخانه نکات متعددی می بایست مورد نظر قرار گیرند. بر این اساس از نظر بهداشتی استفاده از ظروف دیگر نظیر پیرکس و چینی به ظروف ملامین ترجیح داده می‌شود.

ویژگی های ظروف ملامین

راهنمای خرید ظروف ملامین

بر اساس موارد فوق، در هنگام خرید این ظروف دقت فرمایید که این ظروف دارای علامت استاندارد بوده و با استفاده از مجوز وزارت بهداشت تهیه شده باشند. در پشت این‌گونه ظروف (خصوصا ملامین و تفلون) شماره پروانه ساخت حک شده است که تضمین کننده کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در تهیه ظرف و رعایت اصول بهداشتی است. این ظروف باید دارای مهر استاندارد باشد، در غیر این صورت ممکن است از ترکیبات غیر مجاز در تهیه آن استفاده شده باشد که خطرناک هستند.

ظروف ملامینی تقلبی اغلب سبک‌تر می‌باشند که دلیل آن می تواند به جهت عدم رعایت ضخامت مطلوب و نیز به کارگیری مواد اولیه نامرغوب باشد. جهت براق نمودن ظروف ملامین از پوشش گلیزر استفاده می شود که در صورت مناسب نبودن این فرآیند پوشش دهی، پس از استفاده طولانی مدت، این پوشش ممکن است آسیب ببیند. آسیب این پوشش موجب می‌گردد مواد زیر پوشش در ارتباط با مواد غذایی درون ظرف قرار گیرند.

این مواد می توانند با ترکیبات غذایی واکنش داده و ترکیبات مضری را به داخل غذای مصرفی وارد نمایند. بر این اساس در هنگام خرید ظروف ملامین دقت فرمائید که ظروف مورد انتخاب شما برای خرید، از انواع استاندارد و دارای شماره‌ی پروانه بهداشتی ساخت باشند. بنا بر اعلام معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، همه واحدهای تولیدی ظروف ملامین ملزم به حک این شماره در پشت ظروف هستند.

مسئولین وزارت بهداشت در اعلامیه ای آورده اند: هم اکنون ظروفی که با مجوز وزارت بهداشت تهیه می شوند، از نظر استانداردهای ملی و بین المللی کمترین مشکل را داشته و در به کارگیری آنها خطرات جدی مصرف کنندگان را تهدید نمی کند.

حتماً بخوانید:

کاربرد ظروف ملامین

انواع ظروف ملامین مدرن با توجه به رنگ و طرح متنوعی که تولید و عرضه شده اند، علاوه بر استفاده در مهمانی های خانوادگی می توان از آنها در سفرها و کمپ های طبیعت گردی نیز استفاده کرد زیرا هم سبک هستند و هم مقاومت خوبی دارند. ظروف ملامین که همانند ظروف سرامیکی طراحی شده اند مناسب بهره بردن در سالن های غذاخوری بزرگ می باشند با استفاده از این ظروف زیبا و سبک می توان پذیرایی شایسته ای از میهمانان رستوران به عمل آورد. همچنین از مدل های رنگی آن می توان برای سرو انواع غذا استفاده کرد.

سالن های غذاخوری و اغذیه فروشی های کوچک نیز می توانند از انواع ظروف ملامین استفاده نمایند. ظروف ملامین قابل استفاده در بوفه ها و کافی شاپ ها نیز می باشند زیرا سرو نوشیدنی و غذای داغ و سرد هیچ تغییری در این ظروف به وجود نمی آورد. به دلیل مقاومت بالای انواع ظروف ملامین، مناسب سرو در رستوران هایی با فضای باز و سواحل دریا و استخر نیز می باشد.

شما می توانید ظروفی در اندازه و سایز مناسب با سرو غذاها و نوشیدنی های خود خریداری کرده و از طرح ها و رنگهای متنوع آن برای سرو خوراکی ها استفاده نمایید و به جذب مشتری رستوران خود کمک شایانی کنید.

کاربرد ظروف ملامین

اهمیت ظروف ملامین

ظروف ملامین اولین بار در خط تولید کشور ایتالیا قرار داشت و پس از گذشت ده سال به بازار های ایران وارد شد. آن زمان استفاده از ملامین در بسیاری از خانه های ایرانی رونق زیادی داشت و می توان گفت به دلیل سبک بودن و طرح های متنوع و زیبایی که داشت مهمان آشپزخانه های ایرانی بود اما اکنون پس از گذشت سالها با ورود ظروف آرکوپال، استفاده از انواع ظروف ملامین از رونق افتاد و تنها همان تعداد اندک ظروف به جا مانده از قدیم در خانه ها مشاهده می شود.

شستشوی ظروف ملامین

انواع ظروف ملامین به دلیل مقاومت در برابر حرارت قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را دارا می باشند. این ظروف در ماشین ظرفشویی به سرعت خشک می شوند. چنانچه ظروف ملامین را با دست می شویید، توصیه می شود که از کشیدن چاقو و ابزار نوک تیز به آن خودداری کنید. این ظروف را می توان با دستمال نرم و مواد شوینده به خوبی شست.

همچنین بهتر است که بعد از شستشو با یک دستمال نرم به خوبی خشک شوند تا جلای اولیه خود را حفظ نماید. چنانچه ظروف ملامین پس از صرف غذا زیاد کثیف شده اند خوب است که برای مدت کوتاهی خیس شده و سپس شسته شوند.

روش نگهداری از ظروف ملامین

چنانچه تمایل دارید تا ظروف ملامین شما عمر و دوام طولانی تری داشته باشد از کشیدن چاقو و چنگال بر سطح آن خودداری نمایید همچنین از دستمال های زبر و خشن برای خشک کردن آن پرهیز کنید. بهتر است تا این ظروف داخل مایکروویو قرار نگیرند. برای از بین بردن لکه های انواع ظروف ملامین از مایع سفید کننده ضعیف استفاده کنید.

مزایای استفاده از ظروف ملامین

  • ضد خط و خش بودن
  • مقاوم در برابر شکستگی
  • ظروف ملامین شبیه به سرامیک مناسب برای رستوران ها
  • قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی
  • وزن سبک
  • ثابت ماندن جلای انواع ظروف ملامین حتی با چندین بار شستشو
  • قیمت مناسب
  • تنوع در رنگ و طرح
  • عایق گرما به طوری که با ریختن غذای داغ داخل ظروف ملامین دست شما نمی سوزد و ظرف تغییر رنگ نمی دهد
  • حمل و جابجایی راحت

منبع : ساعد نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا