دسته‌بندی نشده

همه علل درد پریود و راههای ساده درمان آن

چگونه می توان درد پریود را به راحتی تسکین داد؟

درد پریود یکی از تجربیات ناخوشایند زنانه است که با شدت کم و زیاد هر ماه در سیکل قاعدگی رخ می دهد. اکثر اوقات درد پریود بسیار خفیف و قابل تحمل است ولی گاهی وقت ها به شکل وحشتناکی غیر قابل تحمل می شود و باید از روش های درمانی برای تسکین آن استفاده کرد.

درد پریود بسیار شایع می باشد و بخش نرمالی از چرخه قاعدگی را در هر ماه تشکیل می دهد.درد پریود معمولا به شکل کرامپ های ماهچه ای در شکم احساس می شود که به سمت کمر و ران ها منتشر می گردد. درد پریود در برخی موارد شبیه به اسپاسم های شدید می باشد.

ممکن است درد پریود را در هر ماه تجربه کنید. برخی از پریودها ممکن است بدون هیچ گونه درد و ناراحتی روی دهد اما در برخی موارد ممکن است پریود بسیار دردناک باشد. در برخی موارد ممکن است بدون وجود پریود درد لگن شدیدی وجود داشته باشد که این متمایز از درد پریود می باشد و باید مورد ارزیابی های بیشتر توسط متخصص زنان قرار گیرد.

نوشته های مشابه

درد پریود

درد پریود بیشتر به صورت کرامپ های شکمی رخ می دهد

علت درد پریود

علت درد پریود ناشی از انقباضات دیواره ماهیچه ای رحم می باشد. انقباضات خفیف معمول در رحم منتشر می شود و اغلب احساس نمی شود. در طول دوران پریود دیواره رحم به شدت شروع به انقباض می کند و این انقباضات دیواره رحم به فرو ریزی دیواره رحم و خونریزی ماهانه کمک می کند.

وقتی دیواره ماهیچه ای منقبض می شود عروق خونی رحم فشرده می گردد. در نتیجه خونرسانی و اکسیژن رسانی مناسب به رحم به طور موقتی قطع می گردد. بدون اکسیژن بافت رحم ترکیباتی را آزاد می کند در که در علت درد پریود دخالت دارد. در حالیکه بدن ترکیبات شیمیایی محرک درد را تولید می کند، ترکیبات دیگری به نام پروستاگلاندین ها نیز آزاد می گردند.

پروستاگلاندین ها انقباضات ماهیچه ای رحم را تشدید می کنند و میزان درد پریود را افزایش می دهند. علت اینکه چرا برخی خانم ها در مقایسه با برخی دیگر درد بیشتری را تجربه می کنند به درستی مشخص نیست. برخی خانم ها ممکن است مقدار پروستاگلاندین بیشتری را ایجاد کنند و همین امر در ایجاد انقباضات بیشتر و شدیدتر نقش دارد.

در برخی موارد علت درد پریود ناشی از وجود مشکلات زمینه ای می باشد. درد ناشی از مشکلات زمینه ای اغلب در خانم های مسن تر (بازه سنی 30 تا 45 سال) روی می دهد.

شرایط زمینه ای که در علت درد پریود دخالت دارد عبارت است از:

اندومتریوز: اندومتریوز شرایطی است که در آن لایه ای از دیواره رحم در فضایی خارج از رحم مانند لوله های فالوپ یا تخمدان ها رشد می کند. این سلول های بافتی به هنگام فرو ریزی درد بسیار شدیدی را ایجاد می کنند.

فیبروم: فیبروم ها توده های غیر سرطانی هستند که در داخل رحم رشد می کنند و سبب بروز پریود و خونریزی های سنگین می شوند.فیبروم ها در علت درد پریود دخیل اند.

آدنومیوز: آدنومیوز زمانی ایجاد می شود که بافت دیواره داخلی رحم به سمت قسمت ماهیچه ای رحم وارد شود. آدنومیوز می تواند در علت درد پریود نقش داشته باشد.

دستگاه درون رحمی یا آی یو دی نوعی روش برای پیشگیری از بارداری می باشد. دستگاه درون رحمی از مس و پلاستیک تشکیل شده است که متناسب با داخل رحم می باشد. وجود دستگاه درون رحمی در علت درد پریود دخالت دارد و این امر مخصوصا در چند ماه اول پس از قرار دادن دستگاه آی یو دی صادق می باشد.

اگر درد پریود با برخی علل زمینه ای ارتباط داشته باشد در آن صورت ممکن است متوجه تغییراتی در الگوی نرمال پریود خود باشید. برای مثال ممکن است در برخی موارد درد پریود بیش از حد نرمال باشد یا در برخی موارد پریود طولانی تر از حد معمول باشد. اگر علت درد پریود ناشی از مشکلات زمینه ای باشد در آن صورت علائم دیگری نیز ممکن است ایجاد شود:

  • پریودهای نامنظم
  • خونریزی بین پریودها
  • ترشحات واژنی غلیظ و بد بو
  • درد در حین نزدیکی جنسی

اگر چنین علائمی را تجربه می کنید مراجعه به متخصص زنان الزامی می باشد.

درد پریود در دوره قاعدگی

برای بهبود درد پریود در منزل بمانید و استراحت کنید

نشانه‌های درد پریود

درد قاعدگی معمولا به دردی خفیف، ضربان‌دار و همراه با گرفتگی عضلانی در پایین شکم (درست بالای استخوان لگن) گفته می‌شود. سایر نشانه‌های درد قاعدگی شامل موارد زیر است:

  • احساس درد در پایین کمر و ران‌ها
  • تهوع و استفراغ
  • تعریق
  • ضعف و سرگیجه
  • اسهال یا شل بودن مدفوع
  • یبوست
  • نفخ
  • سردرد

درصورت شدیدترشدن این علائم یا شروع آن‌ها پس از ۲۵ سالگی، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علائم درد پریود

دل درد شایع ترین علامت درد پریود است

مدت زمان درد پریود

درد پریود معمولا با آغاز خونریزی شروع می شود. برخی خانم ها ممکن است چند روز قبل از آغاز پریود درد داشته باشند. این درد به طور معمول 48 تا 72 ساعت به طول می انجامد. در برخی موارد ممکن است مدت زمان درد بیشتر شود. وقتی خونریزی سنگین باشد درد نیز تشدید می شود. در صورت فقدان بیماری زمینه ای با افزایش سن این درد بهبود می یابد. درد پریود در اغلب خانم ها با تولد فرزند برطرف می شود.

راه های سنتی برای کاهش درد پریود

معمولاً هر دردی درمان مخصوص بخود را دارد. دردهای زمان قائدگی هم از این قانون مستثنی نیستند و راه‌های بی ضرری برای درمان آن ها موجود است

درمان درد پریود با دارچین

دارچین بعنوان ماده ای تسکین دهنده و کاهش دهنده ی التهاب شناخته شده است. یک هات چاکلت با دارچین به بهبود انقباضات رحمی کمک خواهد کرد. از پودر کاکائو یا برندهای میکس شده ی هات چاکلت استفاده کنید. نصف قاشق چای خوری پودر دارچین و نصف قاشق جوز داخل آن بریزید. برای طعم بهتر میتوانید شکلات اضافه کنید.

درمان درد پریود با شکلات تلخ

شکلات تلخ به ماهیچه ها کمک میکند به سرعت آزاد شده و برای کاهش درد شما بسیار مؤثر است. درصورتی که می خواهید برای تسکین علایم از شکلات تلخ استفاده کنید میتوانید مقداری از آن را ذوب کرده و روی میوه بریزید. این ترکیب سالم به کاهش درد کمک میکند.

درمان درد پریود با زنجبیل

زنجبیل میزان هورمون های درد در بدن را کاهش میدهد و به شما انرژی زیادی میدهد که در طول روز احساس خستگی نمی کنید. زنجبیل، عسل و کمی لیمو به آب جوش اضافه کنید و بخورید، این ترکیب به کاهش انقباضات رحمی کمک میکند.

کاهش درد پریود با ماساژ با روغن ها

با استفاده از روغن های معطّر مخصوص و ماساژ میتوانید به درمان درد گرفتگی قاعدگی کمک کنید. با استفاده از روغن های مثل اسطوخودوس، مریم گلی، می توانید طول مدت درد دوران قاعدگی را کوتاه کنید.

کاهش درد پریود با نوشیدن آب

درصورتی که شما آب زیادی مینوشید، میتوانید از درد قاعدگی و نفخ شکم جلوگیری کنید. هدف استفاده آب گرم میباشد . که برای بهتر شدن گرفتگی موثر است برای این که جریان خون در بدن را افزایش می دهد و گرفتگی های عضلانی را آرام می کند.

درمان درد پریود با رازیانه

یک قاشق چای خوری دانه های رازیانه را به یک فنجان آب جوش بیفزایید، مخلوط را مجددا به مدت 5 دقیقه حرارت دهید. اجازه دهید تا اندکی خنک شود و بعد یک قاشق چای خوری عسل بیافزایید و به خوب هم بزنید.

این چای گیاهی را دو بار در روز، سه روز قبل از تاریخ شروع قاعدگی خود استفاده کنید و آن را تا زمان از بین رفتن درد ادامه دهید. درصورتی که این چای داغ استفاده شود، تأثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.

درمان درد پریود با سبزی جعفری

یک چهارم فنجان جعفری جدید را داخل یک لیوان بریزید وسپس آب جوش را به آن بیفزایید و به مدت 5 دقیقه صبر کنید و سریعاً بنوشید. از این درمان دوبار در روز در طول زمان قاعدگی استفاده کنید.

درمان درد پریود با مصرف اسیدهای چرب

پژوهش های زیادی نشان داده است که استفاده این اسیدهای چرب که عمدتاً در غذاهایی مثل ماهی، آجیل ها مانند گردو، بادام و یا دانه هایی مثل کنجد موجود است ، باعث کاهش علائم دیسمنوره( درد هنگام پریود) میگردد.

درمان درد پریود با روغن ماهی و ویتامین B12

برخی از بانوان از کمبود اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین های گروه B رنج می برند. یافته های محققان دانمارکی نشان می دهند، علاوه بر فواید متعدد مصرف روغن ماهی و ویتامین های گروه B برای بدن، این مواد مغذی می توانند درد عادت ماهانه را کاهش دهند.

پژوهشگران روغن ماهی، روغن ماهی همراه با ویتامین B12 و دارونما را در بازه زمانی شش ماهه به سه گروه از بانوان خوراندند و دریافتند، درد ماهانه بانوان که انواع روغن را مصرف کرده بودند کمتر از افرادی بود که دارونما خورده بودند.

با این وجود، درد پریود گروهی که روغن ماهی همراه با ویتامین B12 دریافت کرده بودند کمتر از سایر گروه ها بود. دانشمندان به بانوان توصیه می کنند برای حفظ تندرستی بدن و کاهش درد عادت ماهانه ماهی بخورند.

درمان درد پریود با ورزش

از جمله فواید ورزش کردن تسکین درد است. در حین ورزش کردن، گردش خون در بدن تسریع شده، استرس کاهش یافته و ماده شیمیایی اندورفین در مغز ترشح می شود. نتایج مطالعه دانشمندان ایرانی در سال 2006 نشان داد، دختران دبیرستانی با ورزش کردن توانستند علائم و نشانه های سندرم پیش از قاعدگی را کاهش دهند.

ورزش کردن ملایم، پیاده روی و یوگا در دوران عادت ماهانه مفید است. میلیون ها خانم تنها با مصرف داروهای ضد درد می توانند درد عادت ماهانه را تحمل کنند. شما می توانید با تغییر روش زندگی، ورزش کردن، افزودن سبزیجات به رژیم غذایی، مصرف ویتامین B12 و روغن ماهی درد پریود را کاهش دهید.

درمان درد پریود با ماست

ماست حاوی پروبیوتیک سرشار از کلسیم است که به گرفتگی‌های پریود کمک می‌کند. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده اند محصولات لبنی سرشار از لبنیات نه تنها خطر بروز سندروم پیش از قاعدگی را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهند، بلکه ماست‌های پروبیوتیک حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که از سلامت دستگاه گوارش محافظت می‌کنند و نفخ مداوم را برطرف می‌کنند.

درمان درد پریود با دانه آفتابگردان

این دانه‌ها سرشار از ویتامین E. هستند که به دردناک بودن سینه‌ها در دوره پریود و گرفتگی‌های پریودی کمک می‌کند و میزان این مشکلات را کاهش می‌دهد. آووکادو، تخم مرغ، جگر و بادام نیز سرشار از ویتامین E. هستند، بنابراین در دوره پریود خود مصرف این غذا‌ها و خوردنی‌ها را افزایش دهید.

درمان درد پریود با استیک

گوشت قرمز سرشار از آهن است که اگر دچار پریود‌های شدید می‌شوید، دقیقا چیزی است که بدن شما نیاز دارد. معمولا خانم‌ها در دوره پریود دچار کمبود آهن می‌شوند و یکی از مهم‌ترین علائم این کمبود آهن خستگی و ضعف است. اگر گوشت نمی‌خورید، بهتر است اسفناج، لوبیا و عدس بخورید. اگر سطح انرژی شما بهبود پیدا نکرد، آزمایش بدهید، شاید نیاز به مکمل داشته باشید.

دمنوش می تواند درد پریود را تسکین دهد

درد پریود را با دمنوش تسکین دهید

کاهش درد پریود با داروها

داروهای بدون نسخه برای درمان اغلب موارد گرفتگی قاعده دردسترس است.

مسکن ها

داروهای بدون نسخه برای درمان اغلب موارد سندرم قائدگی دردسترس است. ضد پروستاگلاندین ها، گرفتگی رحم را کاهش میدهد ، جریان خون را تسکین میدهد و ناراحتی را از بین می برد. این داروها همچنین امکان دارد حاوی مسکن هایی مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن باشد. این داروها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی( NSAIDs) میباشند. NSAID ها هم تنها برای کاهش درد گرفتگی پریود استفاده می شوند.

قرص های ضدبارداری

پزشک امکان دارد قرصهای ضد بارداری هورمونی را برای جلوگیری از تخمک گذاری و کاهش شدت درد پریود تجویز کند. این کار با نازک شدن پوشش رحم، که در آن پروستاگلاندین ها تشکیل میشوند، همراه است. این کار باعث تنگی و خون ریزی میشود.

در بعضی موارد، قرصهای کنترل حاملگی را میتوان بطور پی در پی استفاده کرد. در این مورد اصلاً خون ریزی وجود نخواهد داشت. اقسام دیگر قرصهای کنترل بارداری، من جمله بعضی از انواع IUD هورمونی، حلقه های واژینال، پچ ها و تزریق ها میتوانند به کاهش گرفتگی کمک کنند.

درصورتی که دردها ناشی از یک بیماری باشند، مثل اندومتریوز یا فیبروئیدها، امکان دارد جراحی برای برداشتن بافت غیرطبیعی مورد نیاز باشد.

تسکین درد پریود با قرص

قرص ضد بارداری درمان خوبی برای درد پریود است

کارهایی که باید برای کاهش درد زمان پریودی انجام دهید

حسابی استراحت کنید و درصورتی که لازم بود، مرخصی بگیرید اگر چه اغلب خانم‌ها به آسانی میتوانند بر اوضاع مسلط شوند، ولی با این حال بعضی از خانم‌ها هم هستند که درد خانه‌نشین شان میکند. بهتر است به خودتان فشار نیاورید. درصورتی که دردتان زیاد است، استراحت کنید و مرخصی بگیرید. بی تردید سر کار رفتن، در حالی که کمرتان از درد خم شده کار عاقلانه ای نیست.

بدون شک اصلاً خانمی دلش نمی خواهد در دوره ی پریودش ورزش کند. ولی باید بدانید که انجام حرکات ورزشی منظم سبب کاهش دردهای قاعدگی میشود . اما منظورمان این نیست که روز نخست پریودتان ورزش های سنگین انجام دهید. بلکه انجام حرکات ورزشی سبک، نرمش و پیاده روی ساده سبب می شود که اکسیژن بیشتری به اعضای بدن برسد و جریان خون بیش تر شود.

مواقعی که بسیار کلافه و مضطرب اید، پنج بار از راه بینی نفس عمیق به درون بکشید و بیرون دهید. خواهید دید که در تخفیف درد و علائم شما بسیار مؤثر است.

همان طور که گفتیم گرما سبب کاهش درد میشود. دوش آب گرم( نه داغ) بگیرید. آب گرم شما را از نظر روحی و روانی آرام میکند و دردتان را کاهش میدهد .

راهکارهایی برای جلوگیری از درد قاعدگی

اقدامات زیر به کاهش احتمال بروز درد قاعدگی کمک می‌کند:

  • مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه و کاهش مصرف چربی‌ها، الکل، کافئین، نمک و شیرینی‌ها؛
  • ورزش منظم؛
  • کاهش استرس؛
  • ترک سیگار؛
  • یوگا، طب سوزنی و طب فشاری هم به رفع درد قاعدگی کمک می‌کنند، البته در این زمینه باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود.

یک هفته پیش از آغاز پریود، بهتر است از اسفناج( می توانید آن را بخارپز کرده و با ماست میل کنید که بسیار هم خوشمزه است)، تمشک و گردو استفاده کنید. همچنین از زعفران، رازیانه، ترخون، تره فرنگی، موسیر، فلفل سیاه، دارچین و پوست پرتقال بیشتری در موقع طبخ غذاها استفاده کنید.

اگر اولین روش درمانی پس از ۲ تا ۳ ماه اثر نکرد، بیمار باید به پزشک مراجعه کند، زیرا ممکن است به نوع تهاجمی‌تری از درمان یا انجام بررسی‌های بیشتری نیاز داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

کم کردن حیرت انگیز درد قاعدگی با گیاهان دارویی

درمان درد در زمان قاعدگی

۵ دمنوش گیاهی معجزه آسا برای کاهش درد در زمان قاعدگی

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا