دسته‌بندی نشده

هزار و یک ترفند در پخت شیرینی ماکارون

اگر فقط یک بار شیرینی ماکارون اصیل را تست کرده باشید قطعا به‌دنبال راهی برای پخت آن با کیفیت عالی هستید؛ اما فراموش نکنید که هر دستور پختی نمی‌تواند شما را به طعم اصلی این شیرینی محبوب برساند. در این مبحث ماهیت این شیرینی و ترفندهای پخت آن را بررسی می‌کنیم. اگر شما هم از افراد وابسته به این خوشمزه رنگارنگ هستید، با ما همراه شوید

فقط لادوره، یکی از قنادی‌های مشهور پاریس، سالانه بیش از 4 میلیون ماکارون می‌فروشد. اگر این رقم را با توجه به میزان فروش چهار شعبه آن (در پاریس) در نظر بگیریم، فروش روزانه‌شان به 12000 ماکارون می‌رسد.

ظاهرا این شیرینی کوچک با ظاهری شبیه بشقاب‌پرنده، اعجاب‌انگیزتر از ظاهرش در بین مردم جا خوش کرده است؛ به‌طوری که این روزها در کمتر قنادی ردی از آن نمی‌یابیم. دنیای رنگارنگ ماکارون نه‌فقط تزیینات کیک‌ها را در سیطره خود گرفته است، بلکه درخشان‌تر از جعبه‌های شکلات، با روبان‌های رنگی به دست شیرینی‌دوستان می‌رسد.

شیرینی ماکارون چیست؟

شیرینی ماکارون مجموعه‌ای از رنگ‌های چشم‌نواز با ظاهری بسیار ظریف و زیبا است. پوسته‌ای ظریف رویش را گرفته است و بافتش نرم و جویدنی است. مواد میانی آن در عطروطعم‌های مختلف هر دو عدد شیرینی را به هم پیوند می‌دهد و به این ترتیب ظاهر وسوسه‌کننده‌اش را جذاب‌تر می‌کند.

وجود رنگ‌ها و طعم‌های متنوع در این خوشمزه کمترکسی را از خود ناراضی نگه می‌دارد. دو مدل فرانسوی و ایتالیایی، از انواع معروف آن هستند. ماکارون‌ها شیرینی‌هایی هستند که بر پایه مرنگ تهیه می‌شوند و می‌توان آن‌ها را با مواد مختلف طعم‌دار و رنگی کرد. ماکارون‌ها معمولاً از گاناش، باترکریم یا مربا پر می‌شوند. بسته به رنگ، اسانس و فیلینگی که در آن‌ها به کار می‌رود، به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

هزار و یک ترفند در پخت شیرینی ماکارون

ساختار ماکارون

هر شیرینی از قسمت‌های زیر تشکیل شده است:

  1. بیسکوییت‌ها که ترکیبی از سفیده تخم‌مرغ، آرد بادام آسیاب‌شده و شکر هستند و قطر آن‌ها به‌طور متوسط 3 تا 5 سانتی‌متر است.
  2. لایه میانی که می‌تواند با شکلات سفید، خامه، مربا یا هر نوع فیلینگ دیگری پر شود.

این قسمت‌ها با استفاده از رنگ‌های خوراکی، طعم و رنگ‌های مختلفی پیدا می‌کنند که در جذابیت آن‌ها تأثیر فراوانی دارد.

انواع شیرینی ماکارون

همان‌طور که ذکر شد قابلیت استفاده از رنگ، اسانس و مواد مختلف دیگر، انواع مختلفی از ماکارون را ایجاد می‌کند که به ذکر چند مورد بسنده می‌کنیم:

1. ماکارون شکلاتی (نوتلا ماکارون)

2. ماکارون با طعم پسته

3. ماکارون صورتی با طعم تمشک

4. ماکارون با طعم شاه‌توت

5. ماکارون لیمویی

6. ماکارون توت فرنگی

7. ماکارون شکلات نعنایی

8. ماکارون کاراملی

9. ماکارون نارگیلی

10. ماکارون نعنا فلفلی

هزار و یک ترفند در پخت شیرینی ماکارون

چرا شیرینی ماکارون محبوب است؟

در وصف محبوبیت این شیرینی همین بس که روز ملی ماکارون هم وجود دارد و مردم در تاریخ 20 مارس، وجودش را جشن می‌گیرند. به نظر می‌رسد دلایل زیر از عوامل محبوبیت این شیرینی هستند.

  1. ظاهر جذابی دارند؛ به‌طوری که پایه ثابت عکس‌های فراوانی هستند. همچنین هرجا که صحبت از کیک مدرن و جذاب می‌شود حتما ماکارون هم در دکور آن جایی دارد.
  2. این خوراکی‌های خوشمزه بدون گلوتن هستند. آن‌ها بدون هیچ گلوتنی در دستور پخت تهیه می‌شوند؛ در حالی که همچنان بافت شگفت‌انگیز خود را حفظ می‌کنند. این قضیه برای تمام افرادی که در استفاده از گلوتن منعی دارند، بسیار اهمیت دارد.
  3. بافت آن‌ها با پوسته بیرونی ترد و مرکزی جویدنی، پر از کرم‌های شکلاتی، میوه‌ای یا کره‌ای است. این بدان معنی است که به‌سادگی نمی‌توانیم از خوردنش بگذریم.
  4. آن‌ها را می‌توانید به‌راحتی با هر رنگ یا تمی که دوست دارید، تطبیق دهید. این به معنای ایده‌ای جذاب برای جشن‌هاست. فقط کافی است رنگ دلخواه را نتخاب کنید.
  5. با وجود سختی در تهیه آن‌ها و تمرین فراوانی که می‌طلبد، زمانی که با موفقیت آن را پخت می‌کنید، هیچ چیز مانند آن نمی‌تواند باعث افزایش اعتمادبه‌نفستان شود. رضایت نهایی از تسلط بر تهیه ماکارون واقعا ارزشمند است.
  6. آن‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از طعم‌ها را ارائه بدهند. این بستگی به سلیقه شما دارد که سنتی یا مدرن، اسطوخودوس، زنجبیل، پسته یا وانیل کدام را دوست دارید.
  7. ماکارون‌ها نسبتاً کم‌کالری هستند. این شاید از مهم‌ترین دلایل محبوبیت ماکارون‌هاست. اگر به‌دنبال یک شیرینی سبک هستید، ماکارون گزینه‌ای عالی است. کالری ماکارون در یک تکه از آن فقط حدود 70 تا 100کالری است. این بدان معناست که می‌توانید از طعم‌های مختلف این خوشمزه‌ها لذت ببرید بدون اینکه کالری فراوانی در رژیمتان داشته باشید. البته شاید بگویید این میزان هم زیاد است؛ ولی با دانستن این که یک کیک شکلاتی 100 گرمی میزان کالری‌اش 500 است، قطعا ماکارون را انتخاب می‌کنید.

این موارد فقط تعدادی از نکاتی هستند که در محبوبیت این شیرینی تأثیر به‌سزایی دارند؛ به‌طوری که شهرت آن کم‌کم به تمام نقاط جهان می‌رسد.

نکات مهم در طرز تهیه ماکارون

گرچه ماکارون‌های مختلف براساس دستور پخت، نوع فیلینگ و ویژگی‌ها دیگر متفاوت هستند؛ اما برخی از مشکلات وجود دارد که هنگام طرز تهیه شیرینی ماکارون رایج هستند و می‌توانید با انجام روال صحیح برای آن راه حل بیابید.

  • با حباب روی بیسکوئیت‌های ماکارون چه کنیم؟

اگر پاشنه ماکارون، کج شده است و حباب دارد، سعی کنید دستتان هنگام پایپ‌کردن خمیر بیسکوئیت روی سینی فر، زاویه عمود داشته باشد. البته مواردی مانند پایپ مواد با یک حرکت، پایپ بدون تکان‌دادن دست و صاف‌بودن زیر سینی نیز در این قضیه تأثیر دارد. با این همه اگر بعد از پایپ باز هم روی مواد حباب وجود داشت، به‌آرامی آن را با خلال دندان برطرف کنید.

  • چطور از کج‌شدن پایه ماکارون جلوگیری کنیم؟

با استفاده از سیلپد بدون لبه، یکی از علت‌های کج‌شدن پایه ماکارون خودبه‌خود حذف می‌شود.

  • چرا بعد از پخت روی ماکارون ترک ایجاد می‌شود؟

برای جلوگیری از این مشکل، بعد از پایپ‌کردن ماکارون‌ها با سینی به سطح ضربه بزنید تا در صورت وجود هوای اضافی، به این ترتیب خارج شود. البته طولانی‌شدن زمان استراحت خمیر ماکارون و بالا بودن دمای فر هم تأثیرگذار است. همان‌طور که می‌دانید دمای بالا و فر داغ معمولا برای ایجاد ترک در بعضی شیرینی‌ها استفاده می‌شود؛ بنابراین باید به این نکته هم دقت کنید.

هزار و یک ترفند در پخت شیرینی ماکارون

  • ترک‌خوردن به‌صورت کویری و پایه‌ندادن ماکارون به چه علت است؟

نرسیدن مرنگ به مرحله سافت پیک، علت اصلی این مشکل است. همچنین پایه‌ندادن ماکارون را می‌توانید به‌علت کم‌بودن دمای فر و وجود رطوبت در محیط نیز بدانید.

  • چرا ماکارون شل و بد شکل می‌شود؟

برای رفع این مشکل در هوای مرطوبت ماکارون درست نکنید یا در چنین هوایی، مواد ماکارون را بیشتر استراحت دهید. استراحت خمیر ماکارون تا زمانی است که مواد ماکارون دیگر به دست نچسبد.

  • ایجاد فرم آتشفشانی ماکارون بعد از پخت را چطور رفع کنیم؟

زیادشدن زمان استراحت مواد ماکارون، ابری‌نشدن سفیده‌ها پیش از ریختن شربت، دمای بالای فر و نکوبیدن سینی ماکارون بعد از پایپ، همه می‌توانند باعث به‌وجودآمدن این حالت شوند.

  • چرا ماکارون پخته نشده و در نتیجه از سیلپد هم جدا نمی‌شود؟

چنین نتیجه‌ای از دمای پایین فر به وجود می‌آید. کاملا عادی است که شیرینی نپخته از سینی جدا نشود.

  • کاهش ارتفاع ماکارون و تغییر رنگ آن از چیست؟

دمای بالا باعث کاهش ارتفاع ماکارون و تغییر رنگش می‌شود؛ بنابراین با توجه به میزان حرارت و داغی فر خود دما را تغییر دهید.

  • چرا شیرینی‌ ماکارونمان بعد از پخت رویه‌ای نازک دارد و داخلش خالی است؟

اگر خمیر ماکارون را در مرحله ماکاروناژ کم مخلوط کنید، چنین نتیجه‌ای پیش می‌آید.

  • با کج پف‌کردن ماکارون بعد از پخت چه کنیم؟

این مشکل گاهی به کانوکشن فر مربوط است و با رساندن کانوکشن به حداقل کاهش می‌یابد. کج پایپ‌کردن یا استراحت‌دادن مواد در مقابل باد کولر یا پنکه نیز از عوامل تأثیرگذار است.

  • علت کم‌شدن ارتفاع ماکارون چیست؟

یکی از عوامل اصلی این قضیه، شل‌بودن خمیر شیرینی است. البته دقت کنید که سفت‌بودن خمیر هم مزیت نیست و می‌تواند به ناهمواری شیرینی بعد از پخت منجر شود.

هزار و یک ترفند در پخت شیرینی ماکارون

کدام دستور پخت شیرینی ماکارون دقیق است؟

برای پخت انواع کیک و شیرینی دو نکته استفاده از مواد مرغوب و دستور پخت دقیق، تأثیری اساسی دارند؛ بنابراین هنگام تهیه مواد با انتخاب انواع تازه و باکیفیت زحماتتان را به ثمر بنشانید. از طرف دیگر برای انتخاب دستور پخت مناسب از منابع معتبر استفاده کنید.

پخت شیرینی ماکارون به‌نسبت بقیه شیرینی‌ها دردسردار و زمان‌بر است. رعایت نکاتی که در این مقاله درباره‌شان گفتیم، فقط در صورتی نتیجه‌بخش است که دستور پخت را درست انتخاب کنید. پیشنهاد ما استفاده از دستور پخت‌ها و اطلاعات سایت «شیرینی تا» است. این سایت در واقع مجله‌ای آنلاین با هدف معرفی کیک، شکلات، شیرینی، بستنی، نوشیدنی، بیسکوئیت و دسر است. در «شیرینی تا» شرکت‌های تولیدکننده محصولات، برندها، آموزشگاه‌ها و مراکز فروش به مخاطبان معرفی می‌شود.

به موارد قبل آخرین اخبار در حوزه شیرینی‌جات، معرفی شف‌های معروف ایران و جهان، تهیه و تولید فیلم‌های آموزشی رایگان و بسیاری مطالب آموزشی دیگر را نیز می‌توانید اضافه کنید. چنین سایت‌هایی با برطرف‌کردن نیاز مخاطب روند پیشرفت را در بین قنادان سرعت می‌بخشند. بنابراین برای گرفتن روش تهیه معتبر و استفاده از اطلاعات دقیق و کاربردی این سایت وارد آن شوید و این منبع غنی از اطلاعات را از دست ندهید.

منبع: مجله اینترنتی شیرینی تا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا