دسته‌بندی نشده

هر آنچه که باید درمورد کیس پناهندگی باید بدانید!

کیس پناهندگی چیست ؟

کیس همان تقاضا یا مجموعه ای از گفته های است که پناهنده قصد دارد,برای مراجع رسمی دولتی پناهنده پذیر, ارائه نماید. این تقاضا را , باید یکی از علتهای معاهده ۱۹۵۱ ا توجیه نماید. یعنی شخص یا به علت تبعیض نژادی تقاضای پناهندگی می دهد . یا به علت ترس موجه بنابر دلایل سیاسی , عقیدتی , مذهبی ,ملیتی و یا به علت عضویت در گروها یا سازمانهای اجتماعی , نمی تواند در کشور خود زندگی کند .

پناهجو باید, اسناد و مدارک اثباتیه را نیز همراه داشته باشد. ترس موجه در اینجا بدین معنی است که ترس پناهجو, دلیل داشته باشد که قناعت آور باشد و ادعا را توجیه کند. و مصاحبه کننده را متقاعد نماید. معمولا پناهندگان افغانستانی دلایل و شواهد مادی به خاطر بحران واقعی در کشور همرای خود ندارند. اما استدلال منطقی برای توضیح ادعا و اثبات ناامن بودن محل زندگی در افغانستان , بشکل که پناهنده بتواند میان ادعا و دلایل خود هماهنگی ایجاد نماید, کافی است.

مثلا اگر کسی ادعا کند که از سن۶ سالگی تا حال در ایران یا پاکستان زندگی نموده است اما به خاطر نا امنی و خطر جان و مال اش نمی تواند به منطقه مزار شریف بازگشت نماید. روشن است که این ادعا برای اهالی مطلع از اوضاع افغانستان قناعت آور نیست. زیرا : معمولا برای ادم های عادی , نفس زندگی کردن در جایی دوستی و یا دشمنی را ایجاد می کند.

وقتی کسی در جایی زندگی نه کرده باشد در انجا نه دوستی دارد و نه دشمنی . مفهوم دیگر این ادعا این است که مزار شریف افغانستان فعلا یکی از شهرهای امن است. یا مثلا ادعا کند که از ولسوالی نادعلی ولایت هلمند است اما از مسایل عمومی آن منطقه هیچ اطلاعی نداشته باشد.

آیا میدانید با کیس میتوان پناهندگی گرفت ، کیس پناهندگی چیست ؟ چه نکاتی باید درمورد کیس پناهندگی رعایت کنید

انواع کیس‌ های پناهندگی


انواع کیس‌ های پناهندگی به چند دسته تقسیم میگردند ، آیا راه مهاجرت از طریق کیس پناهندگی کار صحیحی است ، چرا اکثر افراد سودجو به نام موسسه های مهاجرتی افراد را تشویق به ارائه کیس پناهندگی میکنند ، شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که کیس‌های پناهندگی شامل چه چیز‌هایی می‌شوند و یک پناهنده، برای اخذ پناهندگی باید چه دلیلی به سازمان مربوطه ارائه کند؟.

۱. پناهندگی براساس نژاد

در این نوع پناهندگی، شخصی که در یک کشور براس نژادش مورد آزار و تبعیض قرار می‌گیرد، می‌تواند در کشور دیگر، پناهنده شود. مثالی که می‌شود در این‌باره ذکر کرد، رژیم نژادپرست آپارتاید آفریقای جنوبی است که افراد با نژاد‌های گوناگون، در آن زمان، به کشور‌های دیگر پناهنده می‌شدند.

۲. پناهندگی براساس مذهب

در این نوع پناهندگی، شخصی که دارای مذهبی خاص است که در کشور محل اقامت وی، قابل قبول نیست، می‌تواند به کشوری دیگر پناهنده شود.

دو مثال بارز این موضوع، بهاییان در ایران و مسلمانان روهینگیا در میانمار، می‌باشند.

۳. پناهندگی براساس عضویت در یک گروه اجتماعی خاص

در این نوع پناهندگی، شخصی که در یک گروه اجتماعی خاص فعالیت می‌کند و این فعالیت‌ها علنی شده و ممکن است برای وی خطرساز باشد، به کشور دیگری پناهنده می‌شود.

برای مثال، دگرباشان جنسی ایرانی می‌توانند از کشوری دیگر پناهندگی دیگر دریافت کنند.

لازم به ذکر است که دگرباش به اشخاص هم‌جنس‌گرا، دو‌جنس‌گرا و تراجنس اطلاق می‌شود که از میان این سه گروه، افراد هم‌جنس‌گرا و دوجنس‌گرا، راحت‌تر از افراد تراجنس می‌توانند پناهنده شوند و دلیل آن‌هم، این است که افراد تراجنس، در ایران پذیرفته شده اند و حقوق آن‌ها به رسمیت شناخته می‌شود و اگر یک شخص تراجنس بخواهد پناهنده شود، به مدارک بیشتری دال بر تبعیض و آزار و اذیت، برای ارائه نیاز دارد.

۴. پناهندگی براساس عقاید سیاسی

در این نوع پناهندگی، شخصی که دارای عقاید سیاسی خاصی است که در این زمینه فعالیت گسترده داشته لزوما به خاطر این فعالیت‌ها و عقاید در خطر است می‌تواند از یک کشور دیگر، درخواست پناهندگی کند.

به طور مثال، بعضی از وبلاگ‌نویسان سیاسی ایران، با توجه به خطرات موجود، می‌توانند در یک کشور خارجی درخواست پناهندگی کنند.

۵. پناهندگی به دلیل جنگ

افرادی که کشور آن‌ها دچار جنگ است می‌توانند از یک کشور خارجی درخواست پناهندگی کنند. لازم به ذکر است که بعضی از کشور‌ها، این نوع پناهندگی را نمی‌پذیرند و بعضی دیگر آن‌را قبول دارند. برای مثال، سوری‌ها می‌توانند در کشور‌های اروپایی مانند آلمان، سوئد و یا دیگر کشور‌ها درخواست پناهندگی کنند.

۶. پناهنده اجتماعی

در این نوع پناهندگی، شخص پناهنده صرفا جهت داشتن یک زندگی و شغل بهتر به یک کشور خارجی پناهنده می‌شود. این شخص باید مدارک محکمی مبنی بر سخت بودن زندگی در کشور مبدأ ارائه کند تا بتواند، پناهندگی دریافت کند.

آیا میدانید با کیس میتوان پناهندگی گرفت ، کیس پناهندگی چیست ؟ چه نکاتی باید درمورد کیس پناهندگی رعایت کنید

چه عواملی باعث میشود پناهندگی شما و کیس شما به خطر بیوفتد؟

اگر شما هم یک پناهجو هستید در طول پروسه پناهندگی خود به نکاتی که شرح میدهم دقت کنید:

1. تغییر کیس

تغییر کیس به این معنی هست که شخص در ابتدا چیزی گفته باشه که بعدا در مصاحبه یا قبل از ان چیز دیگری بگوید. که اینکار کاملآ دوروغ گویی پناهجو را ثابت کرده و نتیجه منفی برای کیسش خواهد داشت.

2. به حاشیه بردن کیس

به این معنی که شخص بخواهد چیزهای بی ربطی به دنبال کیس خود اضافه کند, اینکار باعث بیچانده شدن و سوالات بیشتر از خودش میشود.

3. استفاده از نامهای متفاوت برای خود و خانواده

مثلا بگوید نام من نادر است در تذکره و در کیس مصاحبه اش بگوید نام من باقر است, این باعث شک کردن بسیار زیاد مصاحبه گیرنده میشود.

4. دروغ گفتن در مورد کار و محل زندگی

احتمال این که بتواند آدرس واقعی خانه و جای کار را در هر جای که باشد پیدا کند, و سوالات دقیقتر از شما بپرسد و شما جواب داده نتوانید.

5. بودن هیچ اطلاعی در مورد کیس که داده است

مثلآ بگوید مرا طالبان تهدید به مرگ کرده , درحقیقت هیچ هیچ معلوماتی نداشته باشد که طالبان کیها هستند و چه منظور دارند.

آیا میدانید با کیس میتوان پناهندگی گرفت ، کیس پناهندگی چیست ؟ چه نکاتی باید درمورد کیس پناهندگی رعایت کنید

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا