دسته‌بندی نشده

نکاتی در مورد مصرف چغاله بادام پرطرفدار

خواص چغاله بادام پرطرفدار

نکاتی در مورد مصرف چغاله بادام پرطرفدار

چغاله بادام، میوه بادام درختی است که در نواحی مرکزی و غربی آسیا از جمله افغانستان، ایران، سوریه و فلسطین پرورش می‌یابد.

میوه ی درخت بادام در ابتدای رویش تا حدودی سفت بوده و قشر خارجی آن سبز رنگ و پوشیده از کرک ظریفی است.

در داخل آن نیز روکشی قرار دارد که سفید و نرم بوده و مغز آبکی و نازک بادام را در خود نگهداری می‌کند.

به مرور پوسته‌های رویی و داخلی بادام سخت‌تر شده و مغز بادام نیز شکل نهایی خود را می‌یابد. از زمانی که میوه جوان است و هنوز رشد کامل نکرده و کال است، به آن چغاله بادام گفته می‌شود.

چغاله بادام از آن دست نوبرانه‌هاي بهاري است كه از طعم و رنگ آن‌ها به سادگي نمي‌توان گذشت؛ نوبرانه‌هايي كه كوچك و بزرگ،بهارشان را با خوردن آن‌ها سر مي‌كنند. اما هميشه خوردن اين ميوه‌ به تنهايي مطرح نيست،

خواص چغاله بادام پرطرفدار

معمولا نمك زياد، آن‌ها را خوش طعم‌تر مي‌كند، آن‌قدر كه مقدار خوردن‌شان را غيرقابل كنترل مي‌كند. از طرف ديگر اين خوردن زياد، علاوه‌بر لذت، مشكلاتي هم به‌دنبال دارد مشكلاتي كه معمولا روند سيستم گوارشي را به دردسر مي‌اندازد.

به‌طور كلي خوردن ميوه‌هاي نارس مثل گوجه‌سبز و چغاله بادام از اين نظر كه بافت‌هاي فيبري آن‌ها هنوز براي هضم و جذب، مناسب دستگاه گوارش نيستند چندان قابل توصيه نيست. معمولا ناقص بودن فيبر موجود در اين ميوه‌ها مي‌تواند مشكلات سوهاضمه به‌دنبال داشته باشد؛

مشكلاتي مثل دل‌درد، دل به هم خوردگي و نفخ. فيبرهاي ميوه‌هاي نارس به دليل نوع رژيم غذايي كه داريم قابليت هضم شدن در بدن را ندارند و به همين دليل است
كه خوردن آن‌ها معمولا بدون ضرر نيست. البته چغاله بادام تا حدي از اين قاعده مستثناست. هر چند كه مصرف زياده‌از‌حد آن هم قطعا مي‌تواند

مشكلاتي به‌دنبال داشته باشد. چغاله بادام مي‌تواند به‌عنوان يك ميان‌وعده نسبتا بي‌ضرر (البته نه ثابت و هميشگي) به‌خصوص براي بچه‌هايي كه به تنقلات پر كالري علاقه زيادي دارند به شمار رود.

خواص چغاله بادام پرطرفدار

چغاله بادام را نشسته نخوريد

در مورد چغاله بادام آنچه بسيار اهميت دارد حتي گاهي بيشتر از مقدار مجاز خوردن آن، بحث گند‌زاديي و بهداشتي شدن آن است. چغاله بادام اغلب توسط دست‌فروش‌ها فروخته مي‌شود. اين فروشنده‌ها معمولا سطح آن را مرطوب مي‌كنند تا تازه‌تر به‌نظر بيايد و در عين حال مشتري بيشتري هم جذب كند.

اما موضوع اصلي اينجاست كه ما مطمئن نيستيم آبي كه مدام روي چغاله بادام‌ها ريخته مي‌شود چطور و از كجا تهيه شده است. به همين دليل بايد درست مثل باقي ميوه‌ها كه پوست‌شان خوراكي است قبل از مصرف كاملا ضد‌عفوني و شست‌وشو شود.

چون همين آب آلوده خودش مي‌تواند منبع بسياري از آلودگي‌هاي ميكروبي باشد. به عبارت ديگر نبايد تحت هيچ شرايطي چغاله بادام را قبل از شست‌و‌شو خورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا