دسته‌بندی نشده

نحوه کاشت هسته انگور در گلدان

کاشت هسته انگور

آیا تا به حال تصمیم گرفته اید که خودتان انگور بکارید؟ درخت انگور هم زیبا و مفید است و هم یکی از گیاهانیست که از قدیم کشت می شده است. معمولا قلمه یا پیوند انگور را می کارند، اما اگر فرد مصمم و صبوری هستید می توانید خودتان دانه انگور را بکارید، چون کار سخت و وقت گیری است. با ما همراه باشید تا روش کاشت دانه انگور را به شما آموزش دهیم.

مرحله اول: انتخاب دانه انگور

نوع مناسب انگور را انتخاب کنید. هزاران نوع انگور در جهان وجود دارد. برای این که در کاشت انگور موفق شوید، بهتر است نژادی که برای منطقه شما مناسب تر است را انتخاب کنید. در مورد انواع مختلف انگور تحقیق کنید و در این بین به نکات زیر نیز توجه کنید.

دانه مورد نظر را تهیه کنید. وقتی نوع انگوری که می خواهید را انتخاب کردید، دانه آن را تهیه کنید. می توانید دانه ها را از انگورهایی که خریده اید بدست بیاورید یا اینکه آن ها را از گلخانه یا یک کشاورز بخرید.

کاشت هسته انگور

مطمئن شوید که دانه ها قابل رویش اند. دانه ها را بررسی کنید تا از سالم بودنشان مطمئن شوید. دانه را به آرامی بین دو انگشت خود فشار دهید. دانه سالم، محکم است. به رنگ دانه نیز توجه کنید. در دانه سالم انگور، شما می توانید اندوسپرم خاکستری کم رنگ یا سفید را زیر لایه دانه مشاهده کنید.

دانه ها را در آب بگذارید. اگر دانه سالم باشد به زیر آب می رود. دانه هایی که شناور می شوند را دور بریزید.

مرحله دوم: دانه ها را برای رشد آماده کنید.

دانه ها را آماده کنید. دانه های قابل رشد را انتخاب کرده و به طور کامل آن ها را بشویید. آنها را به مدت ۲۴ ساعت در مقدار کمی آب مقطر خیس کنید.

دانه ها را درون خاک بگذارید. بسیاری از دانه ها برای شروع فرآیند جوانه زنی به یک جای سرد و مرطوب نیاز دارند. در طبیعت، این اتفاق زمانی روی می دهد که دانه ها در طول فصل زمستان در زمین قرار می گیرند. شما می توانید همین شرایط را تقلید کنید. بهترین زمان برای انجام این کار، اواخر آذر ماه است.

دانه ها را بکارید. در اوایل بهار، بذرها را از یخچال خارج کرده و آنها را در گلدان هایی که درونشان خاک مناسب ریختید بکارید. بذرها را بصورت جداگانه در گلدان های کوچک بکارید، یا در گلدانهای بزرگتر با حداقل ۳٫۸ سانتی متر فاصله بینشان.

پرورش درخت انگور در منزل با کاشت هسته انگور

جای دانه ها را عوض کنید. وقتی نهال های شما حدود ۸ سانتی متر رشد کردند، آنها را به گلدان های ۱۰ سانتی متری منتقل کنید. برای این که درخت سالمی داشته باشید، نهال های خود را در داخل خانه یا گلخانه نگه دارید تا زمانی که به ارتفاع ۳۰ سانتی متری برسند، ریشه کنند و حداقل ۵-۶ برگ بدهند.

مرحله سوم: نهال ها را به بیرون منتقل کنید.

مکان مناسبی برای درخت انگور انتخاب کنید. درخت انگور برای رشد، به نور خورشید، آبیاری مناسب و نوعی نگهدارنده احتیاج دارد.

قبل از کاشت درخت، خاک خود را آماده کنید. درخت انگور به خاکی نیاز دارد که برای آبیاری مناسب باشد. اگر خاکتان برای آبیاری مناسب نیست یا خاک رس است بهتر است آن را با کمپوست، ماسه یا خاک های تقویت کننده عوض کنید.

بعد از کاشت درخت به آن کود دهید. بعد از اینکه نهال را کاشتید، مقدار کمی کود سبک اطراف ساقه گیاه بریزید. این روند را سالی یکبار در فصل بهار تکرار کنید.

برای درخت نوعی تکیه گاه یا نگهدارنده درست کنید. انگورها برای رشد مناسب به نوعی داربست یا حصار نیاز دارند. سال اولی که درخت را در حیاط یا تاکستان می کارید و هنوز درختتان کوچک است (حدود دو سال بعد از گذاشتن بذر در خاک)، با تیرک های چوبی کوچک هم می توانید درخت را هدایت کنید. اما وقتی بزرگ تر شد باید برایش حصار یا داربست درست کنید. نوک شاخه ها را به سیم ببندید و اجازه دهید شاخه ها در امتداد سیم رشد کنند.

حتماً بخوانید:

از درختتان به خوبی مراقبت کنید و صبور باشید. سه سال طول می کشد تا درخت انگور میوه دهد. در این مدت برای اینکه میوه خوبی داشته باشید باید به خوبی از درخت مراقب کنید و آن را به درستی هرس کنید.

شیوه صحیح کاشت دانه انگور در خانه

۳ سال اول پس از کاشت هسته انگور، زمان حساسی جهت افزایش بهره وری درخت در آینده است. در این زمان به خوبی درخت انگور را هرس کرده و سه شاخه قوی را روی گیاه انتخاب کنید و به آن ها اجازه رشد دهید. دیگر شاخه ها را هرس کرده تا سه شاخه باقی مانده قوی تر و قوی تر شوند.

همچنین دقت کنید که تا سال چهارم، درخت انگور باید به طور مرتب کوددهی شود تا در نهایت بتواند در سال چهارم پس از کاشت میوه دهد. شما هم این مراحل را امتحان کنید تا در منزل بتوانید باغ انگور خودتان را پروش دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا