دسته‌بندی نشده

نحوه وصول چک صیادی مبلغ بالا در زمان کوتاه

نحوه دریافت و وصول چک صیادی مبلغ بالا جدید

با تغییر قانون چک، تغییرات زیادی در این بخش ایجاد شده و قالب چک های جدید نیز تغییر کرده است. چک های جدید به چک های صیادی معروف است. آن ها به رنگ بنفش و به شکل یکپارچه ای ارائه می شوند. یک شناسه منحصر به فرد 16 کاراکتری را می توان در هر برگه چک صیادی یافت. این مهم ترین ویژگی این چک های جدید است.

موضوع دیگری که در مورد چک های صیادی قابل ذکر است، وجود عبارت «اعتبار این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» بر روی چک می باشد. یعنی برای دریافت و وصول چک صیادی جدید ابتدا باید در سامانه صیاد ثبت نام کنید. چقدر با شرایط دریافت و انتقال وصول چک صیادی مبلغ بالا آشنایی دارید؟

شرایط وصول چک صیادی جدید

فلسفه اساسی در استفاده از این نوع چک، تنظیم سیستم چک و جلوگیری از چک های بی محل است. صدور چک بلامحل یکی از مهم ترین مشکلات حقوقی سال های اخیر بوده که چندین پرونده قضایی پیرامون این موضوع تشکیل شده است. اما با اجرایی شدن قانون جدید نحوه وصول چک صیادی مبلغ بالا سازوکار ویژه ای برای وصول این چک های جدید در نظر گرفته شد. این مکانیسم به شرح زیر است:

ثبت و معرفی چک در سامانه صیاد

صادرکننده چک باید پس از صدور چک و تعیین محتوای آن، آن را به سامانه صیاد ارسال کند تا اطلاعات چک درج و ثبت شود. این اولین و مهمترین مرحله برای دریافت و وصول چک صیادی است. زیرا امکان وصول چک بدون ثبت نام در این سامانه وجود ندارد. ثبت نهایی چک با تأیید و دریافت چک توسط ذینفع انجام می شود. قانون برای ورود به سیستم صیاد مراحل زیر را پیش بینی کرده است.

  • وارد سیستم بانک مرکزی شوید.
  • از طریق اینترنت بانک و موبایل بانک با بانک صادرکننده چک تماس بگیرید.
  • استفاده از برنامه های کاربردی خاص.

بررسی و تصدیق وصول چک صیادی توسط گیرنده چک

با ثبت نهایی چک، دریافت کننده چک می تواند با سامانه صیاد تماس گرفته و استعلام های کنترلی را انجام دهد و محتوای چک را با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد پیوند دهد. همچنین می تواند در مدت معینی کنترل صیاد را در دست بگیرد. تمامی این مراحل و دستورالعمل ها جهت جلوگیری از بروز مشکلات در نحوه وصول چک مبلغ بالا صیادی جدید می باشد.

اگر چک تایید نشده باشد، با انتخاب یکی از موارد مندرج در سامانه، موظف است چک را به صادرکننده یا انتقال گیرنده تسلیم کند.

انتقال وصول چک صیادی مبلغ بالا قابل انجام است

انتقال چک از گذشته رایج بوده است. با اجرای روش جدید نحوه وصول چک مبلغ بالا صیادی، می توان چک ها را با پر کردن پشت چک و درج اطلاعات مربوطه به سامانه صیاد منتقل کرد. برای این منظور، احراز هویت در هنگام دسترسی به سیستم مورد نیاز است. سپس با ثبت شناسه منحصر به فرد چک و درج اطلاعات، انتقال اولیه وصول چک صیادی ثبت و تایید می شود.

روش وصول چک مبلغ بالا صیادی در سریعترین زمان ممکن

ذینفع اولیه چک، دارنده اصلی آن نامیده می شود. فرد می تواند با مراجعه به هر شعبه بانک در کشور مبلغ موجود در چک را وصول کند. بانک باید اموال ذینفع چک را احراز و پس از دریافت درخواست های مقتضی از سامانه صیاد، مبلغ چک صیادی را به حساب وی واریز نماید.

نکته مهمی که در قانون جدید نحوه وصول چک مبلغ بالا صیادی به آن اشاره شده و وکلای چک در شیراز نیز همواره به آن تاکید می کنند، این است که در صورت وجود کسری در حساب صادرکننده چک، متقاضی می تواند موجودی را از سایر حساب های صادرکننده مطالبه کند. فرد می تواند این موضوع را از بانک مرکزی درخواست کند و از طرف خواهان پذیرفته می شود.

در همین راستا و بر اساس قانون جدید نحوه وصول چک صیادی با مبلغ بالا، کلیه حساب های بانکی صادرکننده چک در کلیه شعب بانک ها و موسسات مالی و اعتباری کشور پس از 24 ساعت از ثبت نام برای برگشت کردن چک مسدود می شود.

separator line

حتماً بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا