دسته‌بندی نشده

نحوه شستن پرده حریر به ساده ترین روش در منزل

چطور در خانه پرده های حریر را بشوییم ؟

پرده یکی از وسایلی است که در زیبایی و هماهنگی دکوراسیون منزل تاثیر زیادی دارد؛ به همین دلیل، تمیزی و مرتب بودن آن‌ها نیز اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

برای اینکه تمامی سلایق بتوانند پرده موردنظر خود را در منزل استفاده کنند، پرده‌ها در طرح، مدل و جنس‌های متفاوت و گوناگونی تولید و ساخته می‌شوند.

یکی از انواع جنس‌های به کار رفته در تولید پرده، حریر است که عموما مورد استقبال مشتریان قرار می‌گیرد. پرده‌های حریر با توجه به ظرافت بالای جنسشان، باید بادقت بیشتری از آن‌ها مراقبت کرد.

یکی از جمله مواردی که باعث می‌شود تا به این جنس پرده، آسیب وارد شود، در زمان شستشوست. در این مقاله قصد داریم تا شما را با مهم‌ترین نکات در زمان شستن پرده حریر آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

مراحل شستن پرده حریر

برای رسیدن به نتیجه دلخواه هنگام شستشوی پرده‌ های حریر، تنها کافی است مراحلی را که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم به ترتیب انجام دهید.

1. خارج کردن پرده حریر از چوب پرده

اولین قدم در شستن پرده حریر، جدا کردن آن‌ها از چوب پرده است؛ این کار را به آرامی انجام دهید چرا که بافت پرده حریر نازک است و ممکن است پاره شود.

2. قرار دادن پرده حریر در آب ولرم

قبل از انتخاب مواد شوینده مناسب برای شستشوی پرده، ابتدا یک لگن یا وان بزرگ را با آب سرد و گرم پرد کنید و پرده‌ها را چند دقیقه درون آن قرار دهید تا گرد و خاک‌ها از بافت پرده خارج شوند. این روند باعث سفید شدن پرده های تور می‌شود.

3. انتخاب شوینده مناسب برای شستن پرده حریر

بسیاری از ما بر این باوریم که هرچه مواد شوینده قدرت بیشتری داشته باشند، قدرت پاک کنندگی بیشتری دارند؛ اما این باور تا حدودی اشتباه است چرا که شستشوی پرده های حریر با مواد شوینده قوی می‌تواند به بافت پرده آسیب وارد کند.

برای مثال استفاده از سفید کننده برای پرده، باعث زرد شدن آن می‌شود و به بافت پرده آسیب وارد می‌کند. بهترین ماده سفید کننده برای پرده حریر، استفاده از پودر صابون یا صابون بچه است.

4. دو بار آبکشی را برای شستن پرده حریر فراموش نکنید

برای شستشوی پرده های حریر، ابتدا مقداری پودر صابون را روی آن بریزید و به آرامی و بدون چنگ زدن پرده‌ها را بشویید؛ سپس آب چرک اولیه را دور بریزد و دوباره آب سرد روی پرده بریزید تا مایع یا پودر پاک کننده از روی پرده پاک شود.

مرحله آبکشی را چند بار تکرار کنید تا پرده توری یا حریر فاقد هرگونه مواد پاک‌کننده شود.

نحوه شستن پرده حریر در خانه

5. از سرکه به عنوان سفید کننده استفاده کنید

هنگامی که آبکشی پرده به پایان رسید، داخل لگن مقداری سرکه و آب سرد بریزید؛ سرکه کمک می‌کند تا رنگ پارچه در شستشو حفظ شود و سفید کردن پرده های توری با موفقیت انجام شود؛

اما در نظر داشته باشید که پرده‌ها را برای مدت طولانی درون سرکه قرار ندهید، چرا که به علت خاصیت اسیدی بودن، ممکن است پرده تغییر رنگ دهد. علاوه بر آن می‌توانید از نمک و جوش شیرین هم برای سفید کنندگی بیشتر پرده‌ها استفاده کنید.

6. خارج کردن پرده حریر از لگن

بعد از آخرین مرحله آبکش پرده و خارج شدن سرکه از بافت آن، پرده را از آب خارج کنید. پرده توری یا حریر به هیچ عنوان نباید برای مدت طولانی در آب قرار گیرد، زیرا بافت پارچه آسیب می‌بیند.

مهم‌ترین نکته‌ای که در این مرحله باید به آن توجه داشت، قرار دادن پرده روی یک پارچه نخی است تا آب اضافه آن خارج شود.

7. پرده را از چوب پرده آویزان کنید

برای جلوگیری از چروک بیشتر پرده‌‌ها، هنگامی که پرده حریر کمی نم دارد، از چوب پرده آویزان کنید. هیچ‌گاه پرده توری یا پرده حریر را در خشک‌کن ماشین لباسشویی قرار ندهید، زیرا به بافت پارچه توری و حریر آسیب جدی وارد می‌کند.

بنابراین بهترین روش خشک کردن پرده، آویزان کردن از چوب پرده است تا در حالت خودش خشک شود.

توجه کنید، قبل از آویزان کردن پرده، چوب پرده و پنجره را تمیز کنید؛ زیرا پرده نم‌دار، گرد و خاک و کثیفی را به سرعت به خود جذب می‌کند و باعث می‌شود پرده تمیز دوباره چرک شود.

طرز شستن پرده های حریر کثیف شده با لکه چربی

برای تمیز شدن پرده حریر که با لکه‌های چربی کثیف شده‌اند، ابتدا باید لکه چربی را از بین ببرید تا در نهایت عملیات تمیز شستن پرده را آغاز کنید. برای از بین بردن این لکه‌ها، می‌توانید از مایع ظرفشویی و جوش شیرین و نمک استفاده کنید؛ زیرا این مواد، قوی‌ترین شوینده‌ها برای از بین بردن چربی هستند.

برای این کار باید مقداری مایع بر روی لکه ریخته و حدود ده تا بیست دقیقه صبر کنید. سپس با آب سرد، شستن پرده حریر را آغاز کنید. در نهایت نیز، این عمل را تا جایی انجام دهید که لکه به خوبی از بین برود.

نحوه شستن پرده حریر در خانه

نحوه شستن پرده های حریر آشپزخانه

پرده حریر آشپزخانه با توجه به این که در محیطی قرار دارد که در معرض چربی و آلودگی بسیار بالایی است، بیشتر کثیف می‌شود. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، لکه‌های آن را می‌توانید به وسیله مایع ظرفشویی از بین برده، سپس کل پرده را با روش و مراحل ذکر شده تمیز کنید.

شستن پرده های حریر در لباسشویی

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در زمان شستشوی پرده های حریر با ماشین لباسشویی باید به آن توجه داشته باشید، جدا کردن گیره‌های پرده است. زیرا در صورت جا ماندن این گیره‌ها بر روی پرده و شست و شوی آن با ماشین لباسشویی، ممکن است هم به پرده و هم به ماشین لباسشویی آسیب وارد شود.

همچنین پیش از آغاز مراحل شستشو، گرد و غبار و خاک را از روی آن پاک کنید. مورد بعدی در طرز شستن پرده های حریر در لباسشویی آن است که اگر پرده حریر شما دارای سرب است، آن را از پرده جدا کنید؛ زیرا به دلیل سنگینی سرب به ماشین لباسشویی آسیب وارد می‌شود.

نکته بعدی آن است که پیش از شستن پرده حریر در لباسشویی ، پرده را درون تشتی آب در حدود یک تا دو ساعت بخیسانید. این عمل سبب از بین رفتن گرد و خاک موجود بر روی پرده حریر شده و در نهایت شستشو با کیفیت بالاتری انجام می‌شود.

«برای شستن پرده های حریر در لباسشویی از آب سرد استفاده کنید؛ زیرا آب داغ سبب چروکیده شدن پرده می‌شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا