دسته‌بندی نشده

مکمل دارویی Nutri SHARK (نوتری شارک) و تاثیر آن بر درمان آرتروز

Nutri Shark مکمل دارویی است که جهت پیشگیری و درمان بیماری هایی مانند آرتروز تهیه شده است که غضروف مفصل را تحت تاثیر قرار داده و کم‌کم از بین می‌برد. آرتروز ممکن است هر مفصلی را درگیر کند اما مفاصل بزرگ که وزن بدن را تحمل می‌کنند مثل مفاصل زانو، ران و ستون فقرات بیشتر در معرض خطر هستند. این بیماری در زنان و مردان در میانسالی و سنین بالا و در ورزشکاران به دلیل ضربه هایی که به مفاصلشان وارد می شود , ایجاد می شود . Nutri SHARK با داشتن گلوکز آمین , کندروئیتین سولفات , کلسیم و مینرال های دیگر نقش مهمی در پیشگیری و ترمیم مفاصل دارد. با این مقاله از مجله دلگرم در رابطه با بیماری های مفصلی و تأثیر مکمل دارویی Nutri Shark با ما همراه باشید.

Nutri Shark چیست ؟

Nutri Shark مکمل دارویی است که با استفاده از پودر غضروف کوسه ماهی برای درمان دردهای ناشی از التهاب مفاصل تهیه شده است . کپسول های Nutri Shark با داشتن پروتئوگلیکان ها و مینرالهای مهم برای غضروف سازی می توانند در کاهش درد مفاصل , بازسازی و حتی پیشگیری از ابتلا به آرتریت کمک کنند .

ویژگی های Nutri SHARK

  • بازسازی مفاصل
  • حاوی پودر خشک شده غضروف کوسه ماهی
  • کمک به سلامت مفاصل و انعطاف پذیری
  • کمک به پیشگیری و یا درمان استئو آرتروز و سایر بیماری های التهابی مفاصل
  • کاهش درد مفاصل، کاهش تورم، بهبود حرکت و ارتقای کیفیت راه رفتن

مزایای مصرف مکمل دارویی Nutri SHARK

تحقیقات نشان داده است که تغذیه نقش بسیار مهمی در سلامت و حتی ترمیم مفاصل دارد. بر همین اساس مکمل های غذایی فراوانی تولید و به بازار عرضه شده است مهمترین مکمل های تقویت مفاصل مکمل های گلوکزامین و کندروئیتین سولفات هستند که به ترتیب در غضروف سازی فعال بوده و نقش ضربه گیر را در مفاصل به عهده دارند . این دو ماه به وفور در مفاصل یافت شده و ترکیب اصلی مایع مفصلی را تشکیل می دهند . مکمل Nutri SHARK یکی از مکمل های پیشگیری و بهبود آرتروز است که حاوی پودر خشک شده غضروف کوسه ماهی است و توسط پزشکان برای کمک به پیشگیری یا درمان موارد زیر توصیه و تجویز می شود:

استئوآرتریت (آرتروز) و سایر بیماری های التهابی مفاصل که می تواند در کاهش درد مفاصل، کاهش تورم، بهبود حرکت و ارتقای کیفیت راه رفتن مؤثر واقع شود.

آرتریت چیست؟

آرتریت (Arthritis) به معنای التهاب مفصل است. آرتریت یا ورم مفصل نام یک بیماری خاص نیست بلکه به مجموعه ای از بیش از یک‌صد بیماری گفته می شود که مشخصه همه آن‌ها همان‌طور که گفته شده ملتهب شدن مفاصل است. شایع‌ترین نوع آرتریت،استئوآرتریت است که به آن آرتروز یا ساییدگی مفصل هم می گویند.

توصیف ساختار مفصل

مفصل جایی است که دو استخوان در کنار هم قرار گرفته و در کنار هم حرکت می‌کنند. این دو استخوان توسط رباط هایی به هم متصل می شوند. رباط ها بافت های نواری شکل محکمی هستند که از دو طرف به دو استخوان تشکیل دهنده مفصل متصل شده و آن‌ها را در کنار یکدیگر نگه می دارند.
بر روی قسمتی از استخوان ها که بر روی هم حرکت می کنند لایه بافتی صاف و لغزنده ای به نام غضروف قرار گرفته که موجب می شود استخوان ها به راحتی و بدون اصطکاک بر روی هم حرکت کنند. دو سر استخوانی که مفصل را درست می کنند در داخل یک کیسه بافتی به نام کپسول مفصلی قرار گرفته است. داخل این کیسه را فضای مفصلی می گویند.
فضای مفصلی حاوی مایع مفصلی یا مایع سینوویال است. مایع مفصلی لزج است و موجب لیز شدن بیشتر سطوح غضروف مفصلی می شود. مایع مفصلی توسط لایه سینوویال که سطح داخلی کپسول مفصلی را پوشانیده است ترشح می شود.در انواع مختلف آرتریت غضروف مفصل دچار آسیب می‌شود.

آرتریت

چه عواملی که باعث آسیب مفصلی می شوند ؟

  • بیماری های خود ایمنی یا اتوایمیون که در آن‌ها سیستم دفاع ایمنی بدن بجای اینکه به عوامل مهاجم خارجی حمله کنند بافت های خود بدن را مورد تهاجم قرار می دهند. انواع روماتیسم ها در این دسته قرار می گیرند.
  • شکسته شدن استخوان در محل مفصل
  • از بین رفتن غضروف مفصل به علت زیاد کار کشیدن از آن و یا بالا رفتن سن
  • عفونت مفصلی

برحسب نوع آرتریت علائم آن متغیر است ولی علائم مشترکی که تقریباً در همه انواع آرتریت ها وجود دارد درد، تورم و خشکی و محدودیت حرکتی در مفصل است. در معاینه مفصلی در بعضی از انواع آرتریت می توان افزایش مایع مفصلی، درد موضعی بر روی مفصل در هنگام فشار دادن و یا حرکت دادن آن، گرمی و قرمزی و ورم مفصل و تغییر شکل آن را مشاهده کرد.

انواع آرتریت

شایع‌ترین انواع آرتریت عبارتند از :

استئوآرتریت : به آن آرتروز یا ساییدگی مفصل هم می گویند. در این بیماری ابتدا غضروف مفصلی خاصیت الاستیک و انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. به دنبال آن غضروف آسیب دیده و ساییده شده و کم کم نازک شده و حتی بعد از مدتی ممکن است کاملاً از بین بروند. این نوع از آرتریت معمولاً پیشرونده است ولی سرعت پیشرفت کندی دارد. در استئوآرتریت مفصل دچار درد و محدودیت حرکتی بخصوص بعد از مدتی بی حرکتی و یا در حین حرکت می شود. استئوآرتریت بیشتر در مفاصل ران، زانو، ستون مهره و دست دیده می شود.

روماتیسم مفصلی : به آن آرتریت روماتوئید هم می گویند. در روماتیسم مفصلی لایه سینوویال مورد هجوم سلول‌های ایمنی بدن قرار گرفته و دچار التهاب می شوند. مایع مفصل بیشتری تولید شده و غضروف مفصلی تخریب می شود. بعد از مدتی شکل مفصل تغییر می‌کند. در روماتیسم مفصلی مفصل دچار درد و تورم و پس از مدتی محدودیت حرکتی و تغییر شکل می‌شود. در آرتریت روماتوئید خشکی مفصلی معمولاً در صبح و پس از برخاستن از خواب بیشتر است. این نوع از آرتریت بیشتر در مفاصل دست و مچ دست و گاهی در مفاصل ران و زانو دیده می شود.

روماتیسم مفصلی کودکان : این نوع از آرتریت در افراد زیر 16 ساله ایجاد می‌شود و علائم آن شبیه آرتریت روماتوئید است. روماتیسم مفصلی کودکان می تواند یک مفصل یا تعدادی از مفاصل را باهم گرفتار کند. روماتیسم کودکان معمولاً با علائم کلی مانند تب، کاهش اشتها، کاهش وزن و کم خونی همراه است.

آرتریت عفونی : به آن آرتریت سپتیک یا عفونت مفصلی هم می گویند. در این نوع از آرتریت یک میکروب (که غالباً باکتری است ولی می‌تواند ویروس یا قارچ باشد) از طریق جریان خون یا از مجاورت مفصل به درون فضای مفصلی راه پیداکرده، تکثیر یافته و موجب عفونت مفصل می شود. به دنبال آن غضروف مفصلی به سرعت تخریب شده و در صورت عدم درمان ممکن است استخوان هم آسیب ببیند. آرتریت عفونی معمولاً خود را به صورت تورم حاد و دردناک مفصل و اکثراً با قرمزی و گرمای مفصل همراه با تب و لرز نشان می‌دهد.

انواع شایع دیگری هم از آرتریت وجود دارند که از بین آن‌ها می توان از اسپوندیلیت انکیلوزان ، نقرس ، آرتریت پسوریازیسی و لوپوس سیستمیک نام برد.

انواع آرتریت

درمان آرتریت

برحسب اینکه آرتریت از چه نوعی باشد درمان آن متفاوت است. بااین‌حال اقدامات مشترکی وجود دارند که در درمان همه انواع آرتریت ها مؤثرند. البته آرتریت عفونی مستثنی است و نیاز به درمان اورژانسی دارد. مهم‌ترین اقدامات ذکر شده عبارتند از :
فیزیوتراپی : یک متخصص فیزیوتراپ خوب می تواند با انجام دادن و آموزش حرکات و نرمش های طبی موجب افزایش قابلیت انعطاف بافت های اطراف مفصل و بهبود دامنه حرکتی آن شود. نرمش های دیگر می تواند قدرت عضلات اطراف مفصل را بیشتر کرده و کنترل فرد بر روی مفصل را افزایش دهد. استفاده از سرما، گرما، اولتراسوند و دیگر روش ها می تواند در کاهش درد بیمار مؤثر باشند.

تغییر در روش زندگی : یک کاردرمانگر خوب می تواند به بیمار آموزش دهد که چگونه با تغییر در رفتارهای حرکتی خود موجب وارد آمدن فشار کمتری به مفصل شده و علائم آرتریت را کاهش دهد. خواب کافی، اجتناب از باقی ماندن در یک وضعیت خاص برای مدت طولانی، اجتناب از انجام حرکاتی که موجب فشار زیاد به مفصل و افزایش درد آن می شوند، روش های کم کردن استرس مانند یوگا و مدیتیشن می توانند در کاهش دردهای آرتریت مؤثر باشند.

بریس : بریس ها در اطراف مفاصل بسته شده و حرکات آن را در جهات خاصی محدود می کنند.

داروی ضد التهاب : داروهای ضد التهاب مانند دیکلوفناک، سلکوکسیب، پیروکسیکام و ایبوپروفن می توانند موجب کم شدن تورم و درد و محدودیت حرکتی در بیمار شوند.

تغذیه مناسب و کاهش وزن : مواد غذایی مناسب و سرشار از مواد معدنی و ویتامین و امگا 3 و آنتی اکسیدان ها می توانند علائم آرتریت را کاهش دهند. کاهش وزن موجب وارد شدن فشار کمتر بر روی مفصل شده و درد ناشی از آرتریت را کم می‌کند.

جعبه نوتری شارک

فوائد پودر غضروف کوسه ماهی در ترکیب

Nutri Shark

کوسه ماهیان از جانوران نسبتاً بزرگ دریایی هستند که دارای اسکلت غضروفی وسیع می‌باشند. غضروف کوسه به عنوان یک منبع غنی از مولکول‌های بیولوژیک شامل: کلاژن و چند نوع گلیکوزآمینوگلیکان می‌باشند.

غضروف کوسه علاوه بر اینکه یک ماده مغذی است، خصوصیات زیر را نیز دارا می‌باشد:

  • حاوی مواد ضد رگزایی (Angiogenesis inhibitor) است که سبب مهار رشد تومورها می‌شود.
  • سبب بهبود پاسخ‎های سیستم ایمنی و افزایش تولید آنتی بادی می‎گردد.
  • خاصیت ضد التهابی در بهبودی زخم‎ها داشته و در بیماری‎های ایمنی مثل آرتریت مؤثر است.
  • غضروف کوسه همچنین می‎تواند نقش مهمی در محافظت از جهش در DNA در برابر رادیکال‎های آزاد داشته باشد.

فواید بالینی متعددي براي غضروف کوسه مطرح شده است،.ازجمله براي درمان سرطان‎هاي مختلف استفاده گسترده دارد همچنین اثر چشمگیري در درمان استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، اسکلروز سیستمیک دارد.

ترکیبات موجود در غضروف کوسه ماهی

  • کندروسیتها یا سلولهای غضروف ساز
  • پروتئین های ساختاری مانند کلاژن
  • پروتئوگلیکان ها (کندرویتین ) و گلوکزامین
  • مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، روی و آهن از اجزای تشکیل دهنده غضروف می باشند.

نحوه استفاده از مکمل دارویی Nutri Shark

بزرگسالان: روزی 3 بار هر بار 1 عدد کپسول Nutri SHARK را همراه با غذا میل کنند.

آرتروز دست

توصیه و هشدار:

  • در صورت حساسیت به اجزای تشکیل دهنده Nutri SHARK با پزشک مشورت شود.
  • زنان باردار و شیرده حتماً قبل از مصرف Nutri SHARK با پزشک خود مشورت کنند.
  • در صورت مصرف هرگونه دارو، قبل از مصرف Nutri SHARK با پزشک مشورت نمایید.
  • مقدار توصیه شده Nutri SHARK را بدون مشورت با پزشک و یا داروساز خود افزایش ندهید.
  • Nutri SHARK برای سنین زیر 18 سال تحت نظر پزشک مصرف شود.

موارد منع مصرف مکمل Nutri SHARK

  • در افراد هایپر کلسمی ( بالا بودن کلسیم خون ) به دلیل درصد بالای کلسیم موجود در غضروف کوسه ماهی منع مصرف وجود دارد.
  • افراد مبتلا به نارسایی کلیوی یا کبدی زیر نظر پزشک از غضروف کوسه ماهی استفاده کنند
  • افراد مبتلا به سرطان که قصد دارند از غضروف کوسه ماهی برای درمان استفاده کنند حتما تحت نظر پزشک این ماده را مصرف کنند
  • افرادی که به محصولات دریایی آلرژِی دارند نباید از Nutri SHARK استفاده کنند.

عوارض جانبی Nutri SHARK

عوارض جانبی اصلی شامل مشکلات گوارشی از جمله تهوع , استفراغ , نفخ و یبوست است.

شرایط نگهداری:

دور از نور و در دمای 15 تا 25 درجه سانتیگراد نگهداری شود.
دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

divider

ترجمه و گرآوری بخش سلامت مجله دلگرم

طیبه بیگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا