دسته‌بندی نشده

مکمل دارویی Nutri Q10 و تأثیرات مثبت آن بر سلامت بدن

Nutri Q10 یکی از مکمل های دارویی بسیار مفید برای بدن است که با داشتن کوآنزیم Q10 فوائد بسیاری برای بدن دارد . کوآنزیم Q10 که با نام «یوبی کینون» نیز شناخته می شود آنتی اکسیدانی است که به طور طبیعی در سلول‌های بدن ما وجود دارد. نقش ضروری کوآنزیم Q10 محافظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد و هر عامل بیرونی است که باعث ایجاد آسیب های اکسیداتیو می شود. کوآنزیم Q10 باعث تولید انرژی برای سلول‌های بدن می شود و مقاومت، قدرت عضلات را افزایش می دهد و با تاثیرات پیری مقابله می کند. با این مقاله از مجله دلگرم با ما همراه باشید تا به تاثیرات مفید کوآنزیم Q10 بکار رفته در مکمل دارویی Nutri Q10 بپردازیم .

کوآنزیم Q10 چیست؟

کوآنزیم Q10 یا CoQ10 یک آنتی اکسیدان قوی است که در غشای داخلی میتوکندری تمام بافت ها یافت می شود و برای اولین بار توسط محققان در سال 1957 از میتوکندری گاو جدا شد. نام آن از کلمه “Ubiquitous” به معنای “حاضر در همه جا” گرفته شده است. در حقیقت کوآنزیم Q10 که نام شیمیایی آن “2 و 3- دی متوکسی 5- متیل بنزوکوئینون” می باشد، ترکیبی محلول در چربی که ساختار آن شبیه ویتامین K می باشد. .نقش ضروری آن نیز محافظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد و هر عامل بیرونی است که باعث ایجاد آسیب های اکسیداتیو می شود.
کوآنزیم Q در تمام سلول های بدن به ویژه در قلب، کبد، کلیه و لوزالمعده از اسید آمینه تیروزین ساخته می شود و نقش مهمی را در تولید انرژی داخل سلولی آن ها دارد.
برای سنتز این ماده در بدن به چندین کوفاکتور از جمله ویتامین های B12, B6, B2، اسید فولیک ، نیاسین، پانتوتنیک اسید و ویتامین C نیاز است. توانایی تولید کوآنزیم Q10 در بدن با افزایش سن کاهش می یابد.
جذب کوآنزیم Q10 موجود در غذا (یا مکمل ها) از روده باریک و تحت تاثیر حضور غذا صورت می گیرد، یعنی با معده خالی، کمتر و به همراه غذای چرب، بیشتر جذب می شود.

کوآنزیم کیوتن

عملکرد کوآنزیم Q10 در بدن

کوآنزیم Q10 یا CoQ10 در تولید انرژی داخل سلولی نقش حیاتی دارد. وظیفه آن در انتقال الکترون ها در زنجیره انتقال الکترون میتوکندری ها و کمک به سنتز آدنوزین تری فسفات ( ATP) در غشای آن ها می باشد. همچنین یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است که از پراکسیداسیون لیپیدهای غشایی جلوگیری کرده، به تثبیت غشای سلول کمک می کند و سبب حفظ استحکام و عملکرد سلول و تحریک سیستم ایمنی بدن می شود.
Co Q10 با اثرات آنتی اکسیدانی خود روند چین و چروک پوست که ناشی از افزایش سن و تاثیر آلودگیهای محیطی بر پوست است را کاهش و متوقف می سازد بنابراین در کرم های آرایشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

علل کمبود کوآنزیم Q10

  • دریافت ناکافی به ویژه اگر نیاز به آن در اثر یک بیماری افزایش یابد.
  • تولید ناکافی در بدن در نتیجه افزایش سن یا کمبود مواد معدنی مورد نیاز برای سنتز آن
  • نقص های ژنتیکی یا اکتسابی در سنتز یا متابولیسم
  • تداخلات دارویی

مزایای مصرف مکمل Nutri Q10

برای استفاده از فواید فراوان کوآنزیم Q10 به صورت مکمل های دارویی توسط شرکت های مختلف تهیه شده است. یکی از این مکمل ها Nutri Q10 است که برای افراد مبتلا به بیماری قلبی , افراد مسن و… طبق نظر پزشک تجویز می شود. به دلیل اینکه کوآنزیم Q10 محلول در چربی است، وقتی به صورت کپسول های ژله ای نرم روغنی مصرف شود، نسبت به فرم های دیگر مکمل آن مثل قرص ها و کپسول ها، جذب بهتری خواهد داشت.

فواید کوآنزیم کیو تن

ویژگیهای مکمل Nutri Q10

  • تولید انرژی مورد نیاز سلول ها در سیستم گردش خون و سیستم ایمنی بدن
  • پیشگیری از پیشرفت بیماری پارکینسون و دیستروفی عضلانی
  • کمک به رفع خستگی، دردهای عضلانی و ضعف عضلات
  • کمک به باروری آقایان با افزایش تعداد و تحرک اسپرمها
  • پیشگیری از ایجاد بیماری های مزمن مانند سرطان
  • کاهش صدمات عضلانی در ورزشکاران
  • کاهش علائم پیری و مبارزه با پیری
  • حفظ سلامت سیستم قلب و عروق
  • رفع چین و چروک پوست
  • بهبود سردردهای میگرنی
  • تنظیم فشار خون

تاثیر کیوتن بر بیماریها

تاثیر کوآنزیم Q10 بر بیماری ها

فشار خون بالا:
تحقیقات نشان می دهند که دریافت کوآنزیم Q10 موجود در Nutri Q10 به عنوان یک درمان کمکی در افراد مبتلا به فشار خون بالا، سبب کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک می شود.
بهبودی بعد از سکته قلبی:
مطالعات نشان داده اند که دریافت مکمل های حاوی کوآنزیم Q10 به طور قابل توجهی از بروز مشکلات وابسته به قلب بعد از سکته قلبی، مانند حملات آنژین صدری، آریتمی، حمله مجدد قلبی و یا مرگ های ناشی از آن می کاهد. همچنین هنگامی که مکمل Nutri Q10 به همراه ماده معدنی “سلنیوم” دریافت شود، برای افراد بعد از سکته قلبی مفید خواهد بود. البته باید توجه داشت که بعد از حمله قلبی، هر گونه گیاه دارویی یا مکمل زیر نظر پزشک مصرف شود.
بیماری پارکینسون:
به نظر می رسد مصرف کوآنزیم Q10 موجود در Nutri Q10 در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، منجر به کند شدن پیشرفت این بیماری می شود.
دیابت:
مطالعات نشان می دهند که داروهای خوراکی کاهند قند خون مانند Glyburide و Tolazamid ممکن است از تولید طبیعی کوآنزیم Q10 در بدن جلوگیری نمایند. همچنین شواهد نشان می دهند استفاده از این کوآنزیم Q در بهبود کنترل قند خون در افراد دیابتی موثر است. پس در صورت دریافت مکمل کوآنزیم Q10 ممکن است نیاز به کاهش دوز دارویی درمان دیابت باشد.
سرطان:
کوآنزیم Q10 با افزایش قدرت سلول های سیستم ایمنی، سلول های سرطانی را از بین برده و از تکثیر آن ها پیشگیری می نماید.
جراحی قلب:
مطالعات نشان داده اند که دریافت مکمل های خوراکی کوآنزیم Q10 دو هفته قبل از عمل جراحی قلب، اثر مثبتی در بهبود عملکرد قلب بعد از جراحی دارد و مدت زمان اقامت در بیمارستان را کوتاه می کند.
نارسایی احتقانی قلب(CHF):
برخی مطالعات نشان می دهند که کوآنزیم Q10 می تواند در درمان نارسایی احتقانی قلب مفید باشد. اما به یاد داشته باشید که از این ترکیب در کنار درمان های متداول استفاده می شود، نه جای آن ها. برخی علایم شایع مرتبط با این بیماری، گردش خون ناکافی، تنفس کوتاه، خستگی و آدم می باشند و از علل متداول CHF می توان به بیماری عروق کرونری، حمله قلبی، فشار خون بالا، افزایش سن و کاردیو میوپاتی (اختلال عضله قلب) اشاره نمود. افراد مبتلا به CHF نسبت به افراد سالم، سطح کوآنزیم Q10 کمتری در سلول های عضلانی قلب خود دارند.
کاردیومیوپاتی
این بیماری، یک نام عمومی است و به حالتی اطلاق می شود که عضله قلب دچار اختلال شود. برخی مطالعات پیشنهاد می کنند که مکمل کوآنزیم Q10 برای برخی از فرم های کاردیومیوپاتی یا بیماری های عضله قلبی مفید است.
میگرن
بررسی های انجام شده بر روی بیماران مبتلا به میگرن نشان می دهد در اغلب این افراد سطح پلاسمایی کوآنزیم Q10 پایین تر از حد نرمال بوده و مکمل یاری با کوآنزیم Q10 باعث کاهش تعداد دفعات حملات میگرنی، طول مدت سردرد و تهوع در این افراد می شود.
باروری آقایان
سطح کوآنزیم Q10 بدن که به مقدار قابل ملاحظه ای در مایع منی انسان وجود دارد، ارتباط مستقیمی با تعداد و تحرک اسپرم ها در آقایان دارد. مکمل Nutri Q10 می تواند در کنار سایر درمان های ناباروری در آقایان نقش موثری داشته باشد.
بیماری های لثه
به گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند پیشرفت قابل توجهی در بهبود علائم بیماری لثه پس از مصرف مکمل کوآنزیم Q10 مشاهده شده است. تجویز خوراکی Nutri Q10 موجب حفاظت از بافت لثه و ایجاد پاسخ‌های ایمنی و پیشگیری از بیماری‌های التهابی لثه می شود.
سایر بیماری ها:
تحقیقات دیگر درباره اثرات بالقوه کوآنزیم Q10 بر سرطان سینه ، ایدز، بیماری های لثه و دندان و آلزایمر در حال انجام است.

جعبه قرص کو کیوتن

روش مصرف :

روزی ۱ تا ۲ عدد کپسول Nutri Q10 بعد از غذا میل شود.

تداخلات دارویی

مصرف مکمل Nutri Q10 ممکن است با داروهای شیمی درمانی، داروهای رقیق کننده خون و داروهای کنترل فشارخون شامل وارفارین و کومارین و یکی از داروهای تنفسی به نام تئوفیلین تداخل ایجاد کند. در صورت مصرف این داروها قبل از مصرف مکملQ10 با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی:

به نظر می رسد کوآنزیم Q10 کاملا بی خطر باشد، اما گاهی در دوزهای بالاتر از 200 میلی گرم در روز، بروز علایم خفیف گوارشی مانند:
تهوع و علایمی مانند گیجی و راش های پوستی حاصل از مصرف آن گزارش شده است.

هشدار مصرف Nutri Q10 :

  • مصرف کنندگان وارفارین تحت نظر پزشک مصرف نمایند.
  • در دوران بارداری و شیردهی قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایید.

احتیاط:

در صورت مصرف داروهای کنترل فشار خون و یا رقیق کننده‎های خون قبل از مصرف Nutri Q10 با پزشک مشورت نمایید.

divider

ترجمه و گردآوری بخش سلامت مجله دلگرم

طیبه بیگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا