دسته‌بندی نشده

موارد مصرف کپسول دولوکستین Duloxetine یا سیمبالتا

موارد استفاده و عوارض سیمبالتا (دولوکستین)

دلوکستین (duloxetine) دارویی است که برای درمان اختلال افسردگی اساسی (ماژور) و اختلال اضطراب عمومی (جنرالیزه)، در درمان فیبرومیالژیا (یک اختلال درد مزمن)، یا درد عضلانی مزمن یا درد مفاصل (مانند کمر درد و درد ناشی از استئوآرتریت)، و برای درمان درد ناشی از آسیب عصبی در افراد مبتلا به دیابت (نوروپاتی دیابتی) استفاده می‌شود.برای اطلاعات بیشتر از این دارو با دلگرم همراه باشید.

.

سیمبالتا

موارد مصرف دلوکستین (duloxetine)

دولوکستین (DULOXETINE) با نام تجاری سیمبالتا (Cymbalta) دارویی که برای درمان اختلال افسردگی اساسی و اختلال اضطراب عمومی استفاده می شود. دولوکستین در درمان فیبرومیالژیا (یک اختلال درد مزمن)، یا عضلانی مزمن یا درد مفاصل (مانند کمر درد و درد ناشی از استئوآرتریت) مود استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای درمان درد ناشی از آسیب عصبی در افراد مبتلا به دیابت (نوروپاتی دیابتی) استفاده می شود. این دارو فقط با تجویز پزشک شما در دسترس می باشد .

کاربرد در MS

افسردگی | درد (نوروپاتی) نکات مهم قبل از مصرف دارو افراد مسن ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو از خود نشان دهند.برای اینکه مطمئن شوید این دارو برای شما بی خطر است، در مورد سابقه‌ها و حساسیت‌های زیر حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید:بیماری کلیوی یا کبدی؛ تشنج یا صرع؛ خونریزی یا اختلال در لخته شدن خون. فشار خون بالا؛ گلوکوم. اختلال دو قطبی (افسردگی شیدایی)؛ سابقه سوء مصرف مواد مخدر یا افکار خودکشی.

مصرف در دوران بارداری و شیردهی FDA رده‌بندی بارداری

گروه C مشخص نیست که آیا این دارو به جنین شما آسیب برساند اما اگر باردار هستید یا قصد بچه دار شدن را دارید حتماً در استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت نمایید. دولوکستین می‌تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند و شما هرگز نباید در دوران شیردهی از این دارو استفاده نمایید.

عوارض جانبی جدی

اگر شما پس از مصرف این دارو دچار هر یک از عارضه‌های زیر شدید، سریعاً با پزشک خود تماس گرفته و او را در جریان قرار دهید.

تهوع، درد بالای معده، خارش، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع سفالی رنگ، یرقان (زردی پوست و چشم)؛ اضطراب، توهم، تب، ضربان قلب سریع، رفلکس بیش از حد فعال، استفراغ، اسهال، از دست دادن هماهنگی. عضلات بسیار سفت (سفت و سخت)، تب بالا، عرق کردن، گیجی، لرزش. کبودی، خونریزی غیر معمول. ادرار کردن دردناک و دشوار؛ سردرد، مشکل در تمرکز، مشکلات حافظه، ضعف، احساس ناپایدار، تشنج، تنفس کم عمق یا تنفسی که متوقف می‌شود، واکنش شدید پوست – تب، گلو درد، تورم صورت و زبان، سوزش در چشم، درد پوست.

تداخلات دارویی دولوکستین

از آن جایی که متابولیسم این دارو عمدتا کبدی است با سایر داروهایی که متابولیسم کبدی دارند تداخل دارد.
با داروهای مهارکننده منوآمینواکسیدانت تداخل دارد.

اثر این داروها را افزایش می دهد

آسپرین – متوکلوپرامید – آگونیست های آلفا و بتا – تاموکسی فن – ضد افسردگی های 3 حلقه ای
دولوکستین اثر این داروها را کاهش می دهد: آگونیست های آلفا 2 – کدئین –
اثر دولوکستین با این داروها کاهش میابد: محرک های آنزیم CYP1A2 ، سیپروترون استات ، پگ اینترفرون آلفا 2 بی

سیمبالتا

هشدار ها دولوکستین

مصرف در بارداری گروه C

  • مصرف در شیردهی بعلت ورود دارو در شیر ممنوع است.
  • مصرف همزمان این دارو با داروهای مهارکننده منوآمینواکسیدان (MAOI) و یا با فاصله کمتر از 2 هفته با این داروها ممنوع است.
  • مصرف دولوکستین در بیماران کنترل نشده گلوکوم با زاویه بسته ممنوع است.(narrow-anggle glucoma)
  • َِّFDA مصرف این دارو را در اطفال مجاز نمی داند.
  • FDA مصرف این دارو را در بیماران دوقطبی مجاز نمی داند.

دارو های هم گروه دولوکستین

  • Venlafaxine
  • Desvenlafaxine

بسیاری از داروها می‌تواند با دولوکستین تداخل ایجاد می‌کنند، به ویژه:

رقیق کننده خون مانند وارفارین، کومادین؛ بوسپیرون. سایمتیدین. ادرار آور یا ” قرص آب “؛ فنتانیل. لیتیوم. مخمر سنت جان. ترامادول. تریپتوفان (گاهی اوقات L- تریپتوفان نامیده می‌شود)؛ یک آنتی بیوتیک مانند سیپروفلوکساسین. almotriptan، frovatriptan، سوماتریپتان، ناراتریپتان، ریزاتریپتان rizatriptan، یا zolmitriptan. هر گونه داروی ضد افسردگی دیگر مانند دزیپرامین، فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین، و غیره

نکاتی که در رابطه با مصرف این دارو باید بدانید

  1. این دارو را به طور منظم و هر روز در زمان‌های مشخص شده مصرف کنید.
  2. اگر حالت تهوع داشتید، ممکن است مصرف این دارو همراه با غذا کمک‌کننده باشد اما توجه داشته باشید که غذا در معده جذب دارو را کم می‌کند.
  3. بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را قطع نکنید.
  4. بروز هر گونه عوارض و علائم جدید و یا بدتر شدن شرایط را فورا گزارش دهید.
  5. این دارو ممکن است فشار خون را بالا ببرد. فشار خون خود را به طور منظم چک کنید و در صورتی که نتایج بالا بودند به پزشک خود اطلاع دهید.
  6. دکتر یا داروساز خود را از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید مطلع سازید.
  7. این دارو ممکن است موجب سرگیجه یا خواب‌آلودگی شود. تا زمانی که مطمئن نشدید که می‌توانید فعالیت‌هایی همچون رانندگی، استفاده از ماشین‌آلات و یا انجام هر گونه فعالیتی که نیازمند هوشیاری است را به درستی انجام دهید از انجام این گونه فعالیت‌ها پرهیز کنید.
  8. اگر دیابت دارید، سیمبالتا ممکن است سطح قند خون شما را تحت‌تاثیر قرار دهد. بنابراین بهتر است قند خون را مرتب کنترل کنید.
  9. . این دارو ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. بنابراین اگر در دوره‌ مصرف این دارو، اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید، به دکتر خود اطلاع دهید.
  10. این دارو به شیر مادر نفوذ می‌کند. قبل از شیردهی با پزشک مشورت کنید.
  11. برخی از افراد هنگامی که برای اولین بار از یک داروی ضد افسردگی استفاده می‌کنند، دچار افکار خودکُشی می‌شوند. نسبت به تغییرات رفتاری و خلق و خویی خود آگاه باشید.
  12. اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. هیچ‌گاه مقدار دارو را دوبرابر نکنید.
  13. از مصرف الکل اجتناب کنید. چرا که ممکن است احتمال آسیب به کبد شما را افزایش دهد.

همچنین بخوانید:

موارد مصرف کپسول دولوکستین Duloxetine یا سیمبالتا ،عوارض و تداخل دارویی

خواص و فواید بی نظیر و معجزه آسای شربت و کپسول جینسینگ

موارد مصرف و فواید دارویی کپسول کلپرمین (Colpermin)

توصیه‌ها و مراقبت‌های پرستاری

  • افراد مسن ممکن است به عوارض جانبی سیمبالتا حساس‌تر باشند. این حساسیت می‌تواند شامل سرگیجه، خونریزی و یا از دست دادن تعادل باشد.
  • آسپرین هنگامی که با سیمبالتا استفاده شود، می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.
  • تست‌های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند فشار خون، ضربان قلب، رشد در کودکان) ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود.
  • مصرف این دارو در بیماران دوقطبی مجاز نمی‌باشد.
  • از آن جایی که متابولیسم این دارو عمدتا کبدی است با سایر داروهایی که متابولیسم کبدی دارند تداخل دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا