دسته‌بندی نشده

موارد مصرف و عوارض قرص کوریزان برای درمان سرماخوردگی

معرفی قرص کوریزان (CORIZAN)

قرص کوریزان به منظور تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مثل سرفه، درد و تب در بزرگسالان و کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به دو شکل قرص و شربت در دسترس می‌باشد. سرگیجه، خواب‌آلودگی، سردرد، تاری دید، ناراحتی معده و حالت تهوع برخی از عوارض مصرف داروی کوریزان می‌باشد.

سرماخوردگی از بیماری‌هایی است که اکثر افراد حداقل چند روز از سال را درگیر آن هستند. این بیماری خود را با علائمی مثل تب، سرفه و بدن درد نشان می‌دهد. اگرچه راهکارهایی برای کاهش علایم سرماخوردگی مثل گرفتگی بینی و آبریزش بینی وجود دارد اما باید بدانید گاه این علائم قسمتی از روند طبیعی بهبودی و علائمی از مبارزه سیستم ایمنی بر علیه بیماری هستند.

به طور مثال بدن با تب و افزایش درجه حرارت سعی دارد ویروس‌ها را نابود کند. اما زمانیکه علائم بیش از حد طولانی می‌شود فرد بیمار برای رفع آن‌ها به مصرف داروهای سرماخوردگی که با اسامی مختلفی در داروخانه‌ها موجود هستند روی می‌آورد.

نحوه مصرف قرص کوریزان

به طور معمول به منظور رفع علائم سرماخوردگی در بزرگسالان هر ۸ ساعت یک قرص مصرف می‌شود، میزان مصرف شربت کوریزان برای کودکان به وزن کودک بستگی داشته و توسط پزشک تجویز می‌شود.

قرص کوریزان روز و شب

قرص کوریزان روز و شب برای درمان سرماخوردگی بزرگسالان مناسب است و هر 8 ساعت یکبار باید مصرف شود همچنین باید قرص کوریزان روز و شب را درست و در موقع خودش مصرف کنید.

مصرف کوریزان در دوران بارداری و شیردهی

بهتر است در دوران بارداری و شیردهی از این دارو استفاده نشود و در صورت لزوم با نظر پزشک مصرف شود. به طور کلی داروهای سرماخوردگی برای استفاده در دوران بارداری مناسب نیستند.

کوریزان

نکاتی که در رابطه با مصرف قرص کوریزان باید بدانید

1. استفاده از کوریران برای کودکان باید با تجویز پزشک صورت گیرد.
2. دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.
3. در صورتی که مصرف یک وعده از دارو را فراموش کردید به محض به یاد آوردن آن را مصرف کنید و در صورتی که زمان به یاد آوردن، همان زمان مصرف وعده بعدی باشد دوز مصرفی را دو برابر نکرده و فقط به مصرف دوز فعلی بسنده کنید.
4. کوریزان را نباید به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
5. از آنجاییکه این‌ دارو در برخی‌ از افراد موجب‌ سرگیجه‌ یا خواب‌‌آلودگی‌ می‌شود، توصیه می‌شود به هنگام رانندگی یا انجام فعالیت‌های دیگر احتیاط شود.
6. فهرست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید (چه شیمیایی و چه گیاهی) در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است داروی ادویل با برخی از داروهای دیگر تداخل داشته باشد.
7. مقدار مصرف داروی خود را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید.
8. در صورت ابتلا به هرنوع بیماری مثل مشکلات تنفسی، آسم، دیابت، بزرگی پروستات، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و بیماری تیروئید پزشک را در جریان قرار دهید.
9. اگر تا به حال به داروی خاصی حساسیت داشته‌اید قبل از مصرف کوریزان موارد را به اطلاع پزشک برسانید.
10. در صورتیکه با مصرف این دارو دچار واکنش‌های آلرژیک مثل قرمزی پوست، کهیر، تورم دهان، تشنج و اشکال در تنفس شدید سریعا به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

خوراکی‌های مفید برای درمان سرماخوردگی

بعضی خوراکی‌ها باعث کاهش علایم سرماخوردگی می‌شوند و بعضی‌ها هم عفونت ناشی از سرماخوردگی را کمتر می‌کنند.

  • موز باعث بهبودی ناراحتی معده می‌شود که معمولا در سرماخوردگی به وجود می‌آید.مصرف فلفل دلمه‌ای هم به دلیل داشتن ویتامین C، توصیه می‌شود. همینطور هویج که دارای بتاکاروتن زیادی است.از خوردن پرتقال و لیمو شیرین هم که حتما می‌دانید نباید غافل شوید.
  • ممکن است در این دوران و با توجه به بعضی باورها از غذاهای تند پرهیز کنید اما جالب است بدانید که فلفل تند باعث باز شدن سینوسها و رقیق شدن ترشحات ریه‌ها می‌شود و خردل هم ترشحات مجاری تنفسی را رقیق می‌کند.
  • از قدیم خوردن پیاز در سرماخوردگی توصیه می‌شد. به دلیل اینکه دارای مواد شیمیائی دارد که برای بهبود برونشیت و سایر عفونت‌ها مفید است. برای استفاده از خواص پیاز می‌توانید سوپ آن را هم بخورید.
  • چای سبز و سیاه هم دارای کاتچین است که آنتی بیوتیک طبیعی و اثرات ضداسهال دارد .

سرماخوردگی

کوتاه کردن دوره سرماخوردگی با راهکارهای ساده

۱. 1پرهیز از خوردن هله‎هوله هر خوراک پر‎چربی عملکرد سیستم ایمنی بدنرا در مقابله با عفونت‎ها کُند می‎کند. به جای این خوراکی‎ها، مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای سالم و مغذی مصرف کنید، مثل سوپ داغ، میوه‎ها و سبزیجات تازه.

۲. استراحت کنید شب زودتر بخوابید. نیروی شفابخش خواب را دست کم نگیرید. خواب روی عملکرد روزانه ما، روی ظاهرمان و از همه مهم‎تر روی سیستم دفاعی بدن تاثیر زیادی دارد. به محض اینکه متوجه شدید دارید سرما می‎خورید، مقدار خواب و استراحت خود را تنظیم کنید (حداقل ۸ ساعت).

۳. از استرس دوری کنید استرس کارایی سیستم دفاعی را پایین می‌آورد. سعی کنید کار خود را در منزل انجام دهید، مرخصی بگیرید و انجام کارهای تنش‎زا را به بعد از بهبود خود موکول کنید.

۴. سیگار نکشید سیگار کشیدن در دورانی که سرما‎ خورده‎اید بدترین کار است. سیگار با زیاد کردن هورمون استرس، عملکرد سیستم دفاعی بدن را خراب می‎کند. همچنین بدن را بیشتر در معرض رادیکال‎های مضر آزاد قرار می‎دهد. این اتفاق درست بر‎عکس دفاع سم‎زدایی است که در بدن صورت می‎گیرد.

۵. ویتامین C مصرف کنید خیلی از ما به محض سرما‎ خوردن به سراغ آب‎پرتقال می‎رویم. طبق تحقیقات، ۲۰۰ میلی‎گرم آب‎پرتقال طول دوره بیماری را در حدود ۸٪ کم می‎کند. این ویتامین همچنین به عنوان آنتی‌هیستامین و عامل ضد‎التهاب عمل می‎کند و به همین دلیل آب‎ریزش، و دردهای ناشی از سرما‎خوردگی را کاهش می‎دهد. منابع این ویتامین عبارتند از: کیوی، بروکلی، و گوجه‎فرنگی. گاهی هم می‎توان از مکمل‎های دارویی استفاده کرد.

۶. مصرف روی را افزایش دهید این ماده معدنی هم طول بیماری شما را کم می‎کند. افرادی که در این دوره قرص روی مصرف می‎کنند طول بیماری کوتاه‎تری خواهند داشت. روی از تکثیر شدن ویروس سرما‎خوردگی پیشگیری می‎کند. این ماده معدنی در مواد خوراکی مانند گوشت گاو، مرغ، غلات غنی شده و شیر و ماست یافت می‎شود.

۷. سیر مصرف کنید اگر سرما خورده‎اید، باید بوی بد سیر را فراموش کنید و از آن بیشتر استفاده کنید. سیر حاوی آلیسین فعال است که مبارزه با باکتری و عفونت را بر عهده دارد. اثر سیر خام بیشتر است ولی می‎توانید آن را با سبزیجات تف بدهید، یا به سوپ و یا خوراک‎های دریایی و مرغ اضافه کنید.

۸. از ورزش خود‎داری کنید با ترک ورزش در طول دوره بیماری، زودتر خوب می‎شوید. یا اینکه حد‎اقل سعی کنید حرکات ورزشی را کند‎تر انجام دهید: مثلا به جای دویدن، راه بروید. چون تمرینات سنگین بیشتر از همیشه انرژی شما را تحلیل می‎برد.

۹. از اسپری استفاده کنید به محض احساس کردن اولین علایم سرما‎خوردگی، به‌عنوان پیشگیری می‎توانید از اسپری بینی استفاده کنید. در اسپری هیچ داروی خاصی وجود ندارد، بلکه فقط مثل مانعی رفتار می‎کند که جلوی پیشروی ویروس‌ها را می‎گیرد.

خوردن مخلوطی از یک قاشق غذا خوری عسل و آب یک نیمه لیموترش تازه در یک لیوان آب گرم، در سرماخوردگی بسیار توصیه می‌شود. این شربت حساسیت سینه را تسکین می‌دهد و دارای قدرت ضدعفونی کنندگی بالایی است.

سیر را فراموش نکنید که با داشتن ماده‌ای به نام «آلیسین» خواص ضدعفونی کنندگی و ضدباکتریایی دارد. نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد افرادی که روزانه سیر مصرف می‌کنند کمتر سرما می‌خورند و زمانی که دچار سرماخوردگی می‌شوند علائم سرماخوردگی‌شان خیلی زود از بین می‌رود. می توانید دو حبه سیر را له کنید کنید و آن را با آب گوشت یا آب مرغ بجوشانید و داغ بخورید.

divider

بیشتر بخوانید:

خواص بی نظیر گریپ فروت برای درمان سرماخوردگی

آیا سردی هوا باعث سرماخوردگی میشود ؟

فواید بی نظیر انار پخته برای درمان سرماخوردگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا