دسته‌بندی نشده

موارد مصرف و عوارض داروی بوسپیرون اچ سی ال

بوسپیرون (Buspirone)

داروی بوسپیرون (Buspirone) با نام تجاری Buspar یکی از دارو‌های ضد اضطراب است و در درمان اختلال اضطراب فراگیر بسیار کاربرد دارد.

این دارو با تاثیر بر روی مواد شیمیایی مغز، آن‌ها را در افرادی که دچار اضطراب و تنش هستند و تعادل این مواد شیمیایی در مغز آن‌ ها به هم ریخته است، متعادل می‌کند.

موارد استفاده از بوسپیرون اچ سی ال

بوسپیرون جهت درمان اضطراب استفاده می شود. این دارو کمک می کند تا واضح تر فکر کرده، آرامش داشته باشید و کمتر نگران بوده و زندگی روزمره خود را سپری کنید.

همچنین ممکن است به شما کمک کند احساس وحشت زدگی و تحریک پذیری کمتری کرده و علائمی مانند مشکل در خواب، تعریق و ضربان قلب خود را کنترل کنید.

بوسپیرون یک داروی ضد اضطراب است که با تاثیر گذاری بر بخش های طبیعی مغز (انتقال دهنده های عصبی) عمل می کند.

نحوه استفاده از بوسپیرون اچ سی ال

بوسپیرون را به شکل خوراکی 2 تا 3 بار در روز یا مطابق با تجویز پزشک خود مصرف کنید. ممکن است این دارو را با یا بدون غذا مصرف کنید.

اما مهم است که یک روند مصرف را در پیش گرفته و همیشه به همان شکل دارو را مصرف کنید، تا میزان جذب دارو در بدن همیشه یکسان باشد.

بوسپیرون ممکن است به شکل قرص قابل تقسیم کردن باشد تا دوز مناسب دارو را مصرف کنید.

از برگه دستور العمل برای بیمار که توسط کارخانه سازنده تهیه شده، با دقت تبعیت کنید، یا از داروساز خود بپرسید که چگونه قرص را تقسیم کنید تا دوز مناسب خود را مصرف کنید.

در هنگام مصرف بوسپیرون از خوردن گریپ فروت یا آب میوه گریپ فروت اجتناب کنید، مگر اینکه پزشک یا داروساز تجویز کرده باشند که می توانید این کار را انجام دهید. مصرف گریپ فروت همراه با این دارو می تواند عوارض جانبی آن را افزایش دهد.

برای جزئیات بیشتر از پزشک یا داروساز خود بپرسید. دوز مصرفی بستگی به بیماری و واکنش شما به درمان دارد. این دارو را به طور مرتب استفاده کنید تا بیش ترین فواید آن را دریافت کنید.

جهت کمک به یادآوری، هر روز این دارو را در یک زمان خاص مصرف کنید. هنگامی که شروع به مصرف این دارو می کنید، علائم اضطراب (به عنوان مثال بی قراری) ممکن است قبل از بهبودی، وخیم تر شوند.

ممکن است اثر گذاری کامل این دارو یک ماه و یا بیش تر طول بکشد. اگر علائم ادامه پیدا کرد و یا وخیم تر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی استفاده از اچ سی ال

  • در هنگام استفاده از داروی بوسپیرون ممکن است علائمی مانند سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد، حالت تهوع، عصبی بودن، گیجی، بی قراری، تاری دید، خستگی و مشکل در خواب ایجاد شوند. در صورتی که هر یک از این علائم ادامه پیدا کرد و یا وخیم تر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  • به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را تجویز کرده است؛ زیرا او تشخیص داده است که فواید آن بیشتر از خطر عوارض جانبی دارو است. بسیاری از افراد با مصرف این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.
  • به ندرت بیمارانی که بوسپیرون مصرف می کنند، ممکن است دچار اختلالات حرکتی مانند لرزش (رعشه)، سفتی عضلات، حرکت اعضاء صورت به شکل ماسک مانند، حرکات نامنظم در هنگام پیاده روی، یا یک بیماری به نام دیسکینزی تاردیو شوند. در بعضی موارد، این بیماری ها ممکن است دائمی باشد. در صورت بروز هر گونه حرکات غیر عادی یا کنترل نشده (به ویژه در صورت، دهان، زبان، بازوها و پاها)، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی نادر، اما بسیار جدی زیر، فورا درخواست کمک پزشکی کنید: به راحتی دچار خون ریزی یا کبودی شدن، تنگی نفس، درد فقسه سینه، ضربان قلب سریع یا نامنظم.
  • یک واکنش آلرژی زا بسیار جدی به این دارو نادر است، اما در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژی زا جدی، از جمله موارد زیر، فورا درخواست کمک پزشکی نمایید: جوش، خارش یا تورم (به ویژه در صورت یا زبان یا گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

این فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی این دارو نیست. اگر شما عوارض جانبی دیگر ذکر نشده در فهرست فوق را مشاهده کردید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

بوسپیرون اچ سی ال

اقدامات احتیاطی در هنگام استفاده از بوسپیرون اچ سی ال

  • قبل از مصرف بوسپیرون، اگر به این دارو و یا اگر به مواد دیگری آلرژی دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد، که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژی زا یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.
  • در صورتی که شما شرایط پزشکی خاص (بیماری خاص) دارید، این دارو نباید مورد استفاده قرار بگیرد. قبل از مصرف این دارو، در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید: اختلال دو قطبی (افسردگی شیدایی)، بیماری پارکینسون.
  • بوسپیرون ممکن است باعث سرگیجه و خواب آلودگی شود. الکل یا ماری جوانا (با نام انگیسی Cannabis)، می تواند باعث افزایش میزان سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. در حین مصرف این دارو رانندگی نکرده و از ماشین آلات استفاده نکنید و یا هر کاری که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارد، انجام ندهید تا زمانی که به صورت ایمن قادر به انجام آن باشید. از مصرف نوشیدنی های الکلی اجتناب نمایید. در صورت استفاده از ماری جوانا (Cannabis) به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر جهت کاهش اضطراب، داروهای دیگری نیز مصرف می کنید، مصرف آن ها را به طور ناگهانی متوقف نکنید، مگر اینکه پزشک این گونه تجویز کرده باشد. بوسپیرون مانع از علائم ترک سایر داروها نمی شود، و ممکن است هنگامی که بوسپیرون را مصرف می کنید، دوز مصرفی سایر داروها نیاز به کاهش داشته باشد. در مورد برنامه درمان خود با پزشک صحبت کنید. اگر علائم ترک دارو را تجربه می کنید، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در دوران بارداری بوسپیرون فقط در مواردی که به وضوح به آن نیاز باشد، باید مورد استفاده قرار بگیرد. اگر قبل از مصرف این دارو باردار هستید، به پزشک خود اطلاع دهید. در مورد خطرات و فواید مصرف آن در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید.
  • اینکه بوسپیرون به شیر مادر منتقل می شود، مشخص نیست. با این وجود، داروهای مشابه به شیر مادر منتقل می شوند و ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی بر روی کودک شیرخوار داشته باشند. قبل از شیردهی، با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی بوسپیرون اچ سی ال

  • تداخلات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این مطلب شامل تمام تداخلات احتمالی این دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را تهیه کنید و آن را با پزشک یا داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون مشورت با پزشک، مصرف این دارو را شروع یا متوقف نکرده و دوز آن را تغییر ندهید.
  • مصرف مهار کننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAO) با این دارو ممکن است باعث تعامل جدی (احتمالا کشنده) شود. از مصرف مهارکننده‌ های مونوآمین اکسیداز (ایزوکاروباکسیدید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلژیلین، ترانیل سیپرومین) در طول مصرف این دارو خودداری نمایید. اکثر مهار کننده‌های مونوآمین اکسیداز همچنین نباید دو هفته قبل و دو هفته بعد از درمان با این دارو مصرف شوند. از پزشک خود در مورد زمان شروع یا توقف مصرف این دارو بپرسید.
  • قبل از مصرف بوسپیرون ، در مورد تمام داروهای تجویزی، بدون نسخه و گیاهی که مصرف می کنید، به خصوص اگر هر یک از داروهای زیر را مصرف می کنید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید: داروهای ضد افسردگی (از جمله مهارکننده‌های بازجذب سروتونین مانند فلوکستین، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند آمی‌ تریپتیلین یا نورتریپتیلین، ترازودون)، هالوپریدول، داروهایی که ممکن است با تاثیر بر آنزیم های خاص کبدی، باعث آهسته دفع شدن بوسپیرون از بدن شوند مانند ضد قارچ های آزول (ایتراکونازول، کتوکونازول)، ریتوناویر، نفازودون، دیلتیازم، داروهایی که با تاثیر بر آنزیم های خاص کبدی، باعث دفع اثر بوسپیرون از بدن می شوند مانند ریفامایسین ها (مانند ریفامپین، ریفابوتین)، کورتیکواستروئیدها (مانند دگزامتازون)، برخی از داروهای ضد تشنج (مانند فنی توئین، فنوبیتال).
  • در صورت مصرف داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی می شوند، مانند مشتقات تریاک یا تسکین دهنده های سرفه (مانند کدئین یا هیدروکودون)، الکل، ماری جوانا (cannabis)، داروهای خواب آور و اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی (مانند کاریسوپرودول، سیکلوبنزاپرین) یا آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین و دیفن هیدرامین)، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  • برچسب ها بر روی تمام داروهای خود را (از جمله آلرژی یا داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید؛ زیرا این محصولات ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی می شوند. از داروساز خود نحوه استفاده مطمئن از این داروها را بپرسید.

تذکر

  • این دارو را با دیگران سهیم نشوید.
  • به طور منظم بر اساس نوبت خود به مطب پزشک و آزمایشگاه مراجعه کنید. اگر داروی ترازودون نیز مصرف می کنید، آزمایش عملکرد کبد ممکن است به طور مرتب انجام شود تا عوارض جانبی بررسی شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید :

معرفی کلرپرومازین‌،مورد استفاده،عوارض،موارد منع مصرف

موارد مصرف و عوارض قرص بوپروپیون (Bupropion)

موارد مصرف و عوارض داروی دلوکستین (duloxetine)

بوسپیرون ممکن است با تست های پزشکی یا آزمایشگاهی خاصی (از جمله اسکن مغزی برای بیماری پارکینسون) تداخل داشته باشد، که احتمالاً منجر به نتایج غلط برای این آزمایش ها می شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و تمام پزشکان از مصرف این دارو توسط شما اطلاع دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا