دسته‌بندی نشده

موارد مصرف و عوارض جانبی داروی سیس آتراکوریوم

همه آنچه که باید در مورد سیس آتراکوریوم بدانید

سیس آتراکوریوم (با نام تجاری نیمبکس) داروی مسدودکننده عصب-عضله یا شل‌کننده عضلانی بوده و جز داروهای غیردپلاریزان دسته‌بندی می‌شود. از این دارو در فرایند بیهوشی جهت لوله‌گذاری تراشه و شل کردن عضلات اسکلتی برای تسهیل جراحی و همچنین تهویه مکانیکی بیمار استفاده می‌شود. سیس آتراکوریوم از نظر زمان اثر جز داروهای متوسط الاثر دسته‌بندی می‌شود.
این دارو یکی از ده ایزومر داروی آتراکوریوم است.این دارو توسط دانشمندان شرکت Burroughs Wellcome (که در حال حاضر قسمتی از شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین هستند) با ترکیب کلمه آتراکوریوم و سیس نامگذاری شد به این دلیل که این مولکول یکی از سه ایزومر نوع CIS را در خود دارد.

سیس آتراکوریوم

divider

فارماکولوژی بالینی

مطالعات بر روی این دارو در پلاسمای انسانی نشان داده که سیس آتراکوریوم در PH طبیعی بدن و از طریق پدیده هافمن متابولیزه شده و لودانوزین و سایر متابولیت‌ها را تولید می‌نماید. همچنین توسط استرازهای غیر اختصاصی پلاسما هیدرولیز استری می‌شود. متابولیت‌ها هیچ گونه فعالیت بلوک‌کننده عصبی عضلانی ندارند. این دارو عمدتاً به صورت متابولیت از راه ادرار و صفرا دفع می‌شود. نیمه عمر دفعی این دارو ۲۰ دقیقه است.

divider

استفاده بالینی

از آنجایی که متابولیزه شدن این دارو از طریق پدیده هافمن (که کاملاً مستقل از ارگانهای بدن است) انجام می‌شود بنابراین می‌توان از این دارو در بیمارانی که مشکلات کبدی یا کلیوی دارند استفاده کرد.

divider

عوارض جانبی سیس آتراکوریوم

اغلب عوارض داروهای شل‌کننده عصبی شبیه به یکدیگر هستند. از جمله این موارد می‌توان به افت فشارخون، برادیکاردی اشاره کرد. تنها تفاوت این دسته دارویی در شدت آزادسازی هیستامین و اثرات جانبی قلبی عروقی می‌باشد که این عوارض در مورد سیس آتراکوریوم به ندرت رخ می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا