دسته‌بندی نشده

موارد مصرف و عوارض آمپول آتروپین

معرفی کامل آمپول آتروپین

آمپول آتروپین در درمان اسپاس پیلور، اسپاسم مجرای گوارشی ،همراه با مرفین در درمان اختلالهای اسپاسمی مجاری صفراوی، در قولنج کلیه، در درمان قاعدگی دردناک و شب ادراری ،برای کاهش تنوس عضلات روده به هنگام عکسبرداری ، برای کاهش ترشحات بزاق و ترشحات دستگاه تنفسی پیش از بیهوشی ، برای جلو گیری از برادیکا ری و ایست سینوسی و کمی فشار خون ناشی از سوکسینیل کولین ، به عنوان پادزهر در درمان مسمومیت با مهار کننده های کولین استراز از جمله سموم ار گانو فسفره‘ همراه نئو ستیگمین یا پیرید ستیگمین در رفع آثار مسددهای عصبی-عضلانی و در بیماری پارکینسون مصرف می شود .

نام تجاری: AtroPen , Atreza , Sal-Tropine

موارد مصرف آمپول آتروپین

  • درمان اسپاسم مجرای گوارشی
  • درمان قاعدگی دردناک و شب ادراری

مکانیسم اثر آمپول آتروپین

این دارو اثر استیل کولین بر گیرنده های موسکارینی را مهار می کند و بنابراین می تواند روی عضلات صاف، گیرنده های پس عقده ای میوکارد، گره سینوسی و دهلیزی و دهلیزی ـ بطنی، غدد مترشحه برون ریز، حرکت دستگاه گوارش و تنوس میزنای و مثانه تاثیر بگذارد. با همین مکانیسم به عنوان پادزهر به کار می رود. اثر ضد سرگیجه حقیقی و پارکینسون آن نیز بدلیل همین اثر در مغز می باشد. در مجموع، مقادیر کم آتروپین موجب مهار ترشحات بزاق و برونش و تعریق می شود در حالی که تجمع دارو موجب گشاد شدن مردمک ها و افزایش سرعت ضربانات قلب می گردد.

فارماکوکینتیک آمپول آتروپین

آتروپین براحتی از دستگاه گوارش جذب می گردد و در کبد متابولیسم آنزیمی می شود این دارو در تمام بدن انتشار می یابد و براحتی از سد خونی ـ مغزی عبور می کند. طول مدت اثر آن بسیار کوتاه است و 50ـ30 درصد دارو از راه کلیه ها دفع می گردد. نیمه عمر حذف آتروپین از بدن 5/2 ساعت می باشد.

مقدار مصرف آمپول آتروپین

بزرگسالان: به عنوان ضد مو سکارینی ،مقدار6/0- 4/0میلی گرم هر 6-4 ساعت به صورت عضلانی ،وریدی یازیر جلدی تزریق می گردد .به عنوان ضد اریتمی 1-4/0 میلی گرم هر 2-1 ساعت ‘حداکثر تا 2 میلی گرم ، تزریق می شود.

برای جلو گیری از تر شح بیش از حد بزاق مقدار6/0-2/0میلی گرم هر 1-5/0 ساعت قبل از اعمال جراحی ‘ 2/1-6/0 میلی گرم به طور همزمان با تزریق 2-5/0 میلی گرم نئوستیگمین به صورت وریدی و در مسمومیت کورار برای مهار کننده های کولین استراز مقدار 4-2 میلی گرم تزریق وریدی می گردد. سپس مقدار2 میلی گرم هر 30-20 دقیقه تا زمان بر طر ف شدن علایم موسکارینی و یا بروز علایم مسمومیت با اتروپین تزریق می گردد.

کودکان: مقدارmg/kg0/01 (حداکثر 4/0 میلی گرم ) هر 6-4 ساعت به عنوان ضد اریتمی مقدار 0/03-0/01 mg/kgتزریق وریدی می شود. برای جلو گیری از تر شح بیش از حد بزاق و تر شحات مجاری تنفسی پیش از بیهوشی در کودکان با وزن تا 3 کیلو گرم بین 6/0- 1/0میلی گرم استفاده می شود. به عنوان پاد زهر مهار کننده های کولین استراز مقدار اولیه 1 میلی گرم تزریق وریدی یا عضلانی می شود و سپس مقادیر 1-5/0 میلی گرم هر 30-20 تزریق می شود.

آتروپین

مصرف آمپول آتروپین در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید هیچ دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند.

عوارض جانبی آمپول آتروپین

از عوارض شایع این دارو می توان از یبوست، خشکی دهان، بینی، گلو یا پوست و اشکال در بلع، گشاد شدن مردمک ها، دوبینی، برادیکاری و سپس تاکیکاردی و کاهش تعریق نام برد

تداخل های دارویی آمپول آتروپین

مصرف همزمان این دارو با گلوکوکورتیکوئیدها و هالوپریدول می تواند فشار داخل چشم را افزایش دهد. در صورت مصرف همزمان با داروهای آنتی هیستامین و سایر داروهای ضد موسکارینی، دیسوپیرامید، فنوتیازین ها و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای اثرات آنتی موسکارینی تشدید می شود. در صورت مصرف همزمان با داروهای ضد میاستنی سبب کاهش هر چه بیشتر تحرک روده می شود.

هشدارهای مهم هنگام مصرف آمپول آتروپین

1-نوزادان و کودکان به عوارضی سمی آتروپین حساسترند. واکنش های پارادوکسال در این بیماران در مقادیر مصرف بالا ممکن است مشاهده شود
2- به دلیل کاهش عرق، دمای بدن افزایش می یابد
3- احتمال بروز هیجان و تحریک پذیری در سالخوردگان با مقادیر درمانی وجود دارد. همچنین احتمال نارسائی حافظه در این بیماران وجود دارد.
4- در آریتمی قلبی، نارسایی احتقانی قلب، فقدان تنوس دستگاه گوارش، احتباس ادرار، بزرگ شدن پروستات، کولیت اولسراتیو، بارداری و شیردهی و گلوکوم با احتیاط مصرف گردد.

موارد منع مصرف آمپول آتروپین

  • به تاریخ انقضای آمپول آتروپین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز آمپول آتروپین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی آمپول آتروپین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف بیش از حد آمپول آتروپین (مسمومیت دارویی)

  • از آنجایی که این آمپول توسط پزشک یا پرستار برای شما تزریق می‌شود، احتمال مسمومیت دارویی وجود ندارد.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت دارویی شده است و علائمی مانند تنگی نفس یا غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

نکات قابل توصیه در رابطه با آمپول آتروپین

1-پس از مصرف دارو از رفتن در محیط های گرم و از پرداختن به فعالیت بدنی شدید خودداری گردد.
2- احتمال ایجاد اختلال دید یا حساسیت به نور وجود دارد.
3-احتمال بروز خشکی دهان، بینی یا گلو وجود دارد.
4-تزریق وریدی آتروپین باید به آهستگی صورت گیرد.

شرایط نگهداری آمپول آتروپین

این آمپول در بیمارستان تزریق می‌شود و افراد متخصص از شرایط نگهداری صحیح آن مطلع هستند.

divider

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف قرص آتروپین(آنتی کولینرژیک)

همه چیز در مورد قرص دیفنوکسیلات Diphenoxylate

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا