جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
موارد مصرف شربت لاکتولوز و فواید آن در درمان یبوست_657a839679c3a.jpeg
موارد مصرف شربت لاکتولوز و فواید آن در درمان یبوست_657a839679c3a.jpeg

موارد مصرف شربت لاکتولوز و فواید آن در درمان یبوست

سرفصل های این مقاله

شربت لاکتوز در درمان یبوست

لاکتولوز (به انگلیسی: LACTULOSE) ملین هیپراسموتیک : لاکتولوز نوعی ملین و کربوهیدرات است که باعث جذب آب به داخل روده بزرگ می شود و بدین ترتیب سبب شل شدن مدفوع می شود.

استفاده مهم دیگر لاکتولوز، کم کردن میزان آمونیاک خون در افراد مشکلات مزمن کبدی که گاهی به دلیل بروز این حالت احتیاج به مصرف لاکتولوز پیدا می کنند.

در این شرایط لاکتولوز موجب جذب آمونیاک از خون به روده بزرگ می شود. لاکتولوز به شکل شربت در داروخانه یافت می شود.

لاکتولوز داروی بدون نسخه نیست و بسته به مشکل شما پزشک معالج میزان بخصوصی از دارو را تجویز می کند. از تغییر میزان مصرف خودسرانه بپرهیزید. لاکتولوز را همراه یک لیوان پر از آب مصرف کنید. برای بهتر کردن طعم لاکتولوز می توانید آن را با آبمیوه یا شیر مخلوط کنید.

مکانیسم اثر لاکتولوز

لاکتولوز در روده توسط باکتری های طبیعی روده به اسید لاکتیک، اسید فرنیک و اسید استیک تبدیل می شود و فشار هیپراسموتیک ایجاد می کند. این عمل باعث جذب آب و افزایش حجم محتوای روده و در نتیجه افزایش حرکات پریستالتیک روده می شود.

شربت لاکتولوز

فارماکوکینتیک لاکتولوز

  1. زمان شروع اثر این دارو در حدود 48-24 ساعت می باشد.( دارو جذب سیستمیک نمی شود).

منع مصرف لاکتولوز

  1. این دارو در صورت وجود آپاندیسیت یا نشانه های آن، خونریزی رکتوم با علت نامشخص، انسداد روده و نیز در زیادی گالاکتوز خون نباید مصرف شود.

بزرگسالان

15 الی 30 سی سی از راه خوراکی در دوز واحد یا دو بار در روز است که در صورت لزوم تا حد 60 سی سی در روز افزایش داده می شود میزان دارو به تدریج با توجه به نیاز بیمار اصلاح می شود .

اطفال

در سن 10-5 سال 10 سی سی دوبار در روز ، 5-1 سال 5 سی سی دوبار در روز و زیر 1 سال 5/2 سی سی دوبار در روز

لاکتولوز

اشکال دارویی شربت لاکتوز

شربت لاکتولوز 240 میلی لیتری حاوی 10 گرم لاکتولوز در هر 15 میلی لیتر می باشد .

شربت لاکتولوز

شرایط نگهداری شربت لاکتوز

در دمای زیر 30 درجه سانتی گراد دور از نور نگهداری و از یخ زدگی محافظت شود

شربت لاکتولوز

هشدار

در صورت مصرف هر نوع داروی خوراکی در کنار لاکتولوز، آن را حداقل دو ساعت قبل یا بعد از لاکتولوز میل کنید.

  • مصرف لاکتولوز در کودکان باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.
  • اگرمبتلابه بیماری کبدی، دیابت و مشکلات روده ای بوده اید یا هستید موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • علاوه بر مصرف دارو سعی کنید برای رفع یبوست مقدار بیشتری فیبر شامل سبزیجات، میوه جات و سبوس غلات، بخورید و روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.
  • هنگام مصرف این دارو از نوشیدن زیاد مایعات حاوی کافئین (مثل چای، قهوه و نوشابه) پرهیز نمایید. این گونه نوشیدنی ها باعث افزایش دفع ادرار و کاهش آب بدن می شوند و در نتیجه یبوست شما را بدتر می کنند.
  • اگر داروی ملین دیگر، یا داروهای ضد اسید معده (همچون هیدروکسید آلومینیوم) مصرف می کنید موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر قرار است تست های تشخیصی روی روده بزرگ یا راست روده شما انجام شود (همچون کولونوسکوپی) حتما موضوع مصرف دارو را به پزشک خود اطلاع دهید.

شربت لاکتولوز

عوارض جانبی لاکتولوز

لاکتولوز دارویی کم عارضه است. با این حال ممکن است دچار تشنگی، آروغ زدن، سکسکه، اسهال، ناراحتی معده و نفخ شوید. در صورت شدت گرفتن یا علایم ذکر شده، با پزشک خود مشورت کنید. اما اگر دچار درد معده، پیچش شکم یا استفراغ شدید، مصرف دارو را قطع و بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

شایعترین عارضه این دارو اسهال است که در دوزهای بالا ایجاد می شود و خود سبب اختلال الکترولیتی مثل هیپوکالمی و هیپرناترمی و نیز از دست دادن آب می گردد.

از دیگر عوارض می توان به کرامپ شکمی ، نفخ ، تهوع ، استفراغ و آروغ زدن اشاره کرد.

لاکتولوز نباید در افراد مبتلایا مشکوک به آپاندیسیت حاد، انسداد روده و خونریزی گوارشی از مقعد استفاده شود ممکن است ظاهر شدن اثرات لاکتولوز دو تا سه روز به طول بینجامد. اما اگر پس از گذشت چند روز احساس کردید لاکتولوز تغییری در علایم شما ایجاد نکرده است، با پزشک خود مشورت نمایید.

  • عوارض جانبی لاکتولوز کم و شامل کرامپ، اسهال، ایجاد گاز و افزایش تشنگی می باشد.

تداخلات دارویی لاکتولوز

  • مصرف طولانی مدت آن ممکن است به دلیل افزایش دفع باعث افزایش دفع املاح پتاسیم گردیده و اثر مدرهای نگهدارنده پتاسیم را کاهش دهد.

شربت لاکتولوز

توصیه های دارویی لاکتولوز

  1. برای بهبود طعم لاکتولوز بهتر است آن را با شیر یا آب میوه مصرف نمایند.
  2. در صورت وجود علائم آپاندیسیت و تا دو ساعت بعد از مصرف سایر داروها، از مصرف لاکتولوز خودداری شود.
  3. استفاده طولانی مدت از این دارو می تواند منجر به وابستگی به این دارو گردد. به طور کلی از مصرف ملین ها به مدت بیش از یک هفته( بدون مشورت با پزشک) باید خودداری کرد.

خواهشمندیم اگر سوال یا نکته‌ای در مورد مطلب شربت لاکتوز در ذهن شما باقی مانده است، آن‌ را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید :

همه چیز درباره گلوکز

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: