دسته‌بندی نشده

مواد غذایی که مصرف آنها منجر به بی حوصلگی می شود

کدام مواد غذایی شما را کسل و بی حوصله میکند ؟

غذاهایی که می خوریم؛ بلوک های ساختاری این مواد شیمیایی را تشکیل می دهند. زیرا مغز ما از مواد مغذی موجود در این خوراکی ها برای تولید انتقال دهنده های عصبی استفاده کرده و به تنظیم و تقویت روحیه ما کمک می کند.

اما اگر سوخت لازم برای تأمین تعادل در تولید انتقال دهنده های عصبی به مغزمان نرسد؛ باید منتظر نوسانات خلقی، روزهای بد به ظاهر بی پایان و بد اخلاقی باشیم.

در کنار مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، مانند ماهی و آووکادو که حال و هوای مغز را تغییر می دهند و منجر به خوش اخلاقی می شوند؛ مواد غذایی کم کیفیتی نیز وجود دارد که در واقع بر روی مغز تأثیر منفی دارند.

مطالعات نشان داده اند که غذاهای فراوری شده مانند فست فودها با افسردگی، پرخاشگری بیشتر، اضطراب و سایر بیماری های روانی ارتباط دارند.

قند خون ما نیز بر روی روحیه تأثیر می گذارد. بنابراین با مصرف زیاد مواد شیرین و ترشح شدید انسولین؛ غالباً سردرد و تحریک پذیری ایجاد می شود.

مواد غذایی مضر برای خلق و خوی

اگر احساس می کنید که نسبت به گذشته کمی بد اخلاق تر شده اید؛ بهتر است یک بازنگری روی رژیم غذایی خود داشته باشید.

برخی از مواد غذایی که مهمترین آنها را در ادامه معرفی می کنیم؛ می توانند به شدت روی روحیه ما تاثیر بگذارند.

1. شهد آگاو موثر در تغییرات خل و خو

بدتر از شربت ذرت با فروکتوز بالا، شهد آگاو است. این ماده شیرین که از گیاه طبیعی تهیه می شود و شاخص گلیسمی کمی دارد؛ توسط بازاریابان سودجو به عنوان ماده ای مناسب برای دیابتی ها معرفی شده است.

اما روش بسیار فرآوری شده ای که شهد آگاو در طی آن تولید می شود؛ مستلزم از بین بردن آب طبیعی آگاو و ارزش غذایی این گیاه است. بنابراین پس مانده این فرایند عمدتاً از فروکتوز، مضرترین نوع قند، ساخته شده که توسط کبد متابولیزه می شود نه جریان خون.

در حقیقت شهد آگاو بالاترین میزان فروکتوز را نسبت به دیگر شیرین کننده تجاری از جمله شربت ذرت با فروکتوز بالا دارد.

فروکتوز زیادی که در شربت آگاوا وجود دارد خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می دهد. این سندرم مجموعه ای از شرایط از جمله چاقی، فشار خون بالا و مقاومت به انسولین است که همگی می توانند روحیه ما را کاملاً خشن کنند.

پس اگر می خواهید هم از غذاهای شیرین استفاده کنید و هم بد اخلاق نشوید؛ به جای این شهد از عسل به خصوص عسل مانوکا استفاده کنید. عسل های محلی و ارگانیک نیز از گزینه های عالی هستند.

مواد غذایی مضر برای خلق و خوی / کدام مواد غذایی ما را کسل می کند

2. نوشابه مضر برای خلق و خو

آیا نوشابه سیاه برای اسهال کودک خوب است ؟

همه می‌دانیم این نوشیدنی‌های حاوی مواد قندی، سالم نیستند اما آیا می‌دانستید که افت روحی بعد از مصرف نوشابه می‌تواند به بی‌حوصلگی و تحریک‌پذیری منجر شود؟

نوشابه حاوی قندهای ساده‌ای است که بلافاصله جذب جریان خون می‌شود و انرژی مختصری به شما می‌دهد؛ اما پس از آن افت قند خون و افت روحیه را درپی دارد.

مواد غذایی مضر برای خلق و خوی / کدام مواد غذایی ما را کسل می کند

3. الکل عامل بد اخلاقی

اعتیاد به الکل : ۱۷ درمان خانگی اعتیاد به الکل

الکل گاهی اوقات از آنچه که فکر می کنید نقش بیشتری در زندگی روزمره ما دارد. اگر از مشروبات الکلی استفاده می کنید و اخیرا متوجه بد اخلاقی شدید در رفتارهای خود شده اید بهتر است انگشت اتهام خود را به سمت این ماده بسیار مضر بگیرید.

اگرچه بعد از مصرف الکل برخی از افراد احساس سرخوشی دارند؛ اما با وجود این حس، مغز هنوز در حال کار است.

زیرا الکل باعث می شود هورمونی در بدن تولید شود که احساس استرس و اضطراب را افزایش می دهد. الکل به عنوان یکی از عوامل ایجاد کننده افسردگی شناخته شده و باعث کاهش سروتونین در بدن می شود.

سروتونین هورمون “احساس خوب” نامیده شده و بر روی سیستم عصبی تأثیر گذار است. مجموع این عوامل همگی باعث بد اخلاقی و بی حوصلگی می شوند.

اگر از الکل برای ایجاد احساس آرامش در بدن استفاده می کنید؛ سخت در اشتباه هستید. سعی کنید به جای این ماده مضر از نوشیدنی های آرامبخش مانند گل گاو زبان استفاده کنید تا هم آرامتر شوید و هم به بدنتان آسیب نرسانید.

مواد غذایی مضر برای خلق و خوی / کدام مواد غذایی ما را کسل می کند

4. مواد غذایی مضر برای خلق و خو : سیب‌زمینی سرخ کرده

مقدار کالری سیب زمینی

کمتر کسی است که از مضرات این ماده غذایی خوشمزه برای سلامت اطلاعی نداشته باشد.

اما شاید بسیاری از ما ندانیم که چیپس یا سیب‌زمینی سرخ کرده علاوه بر تاثیرات جسمی منفی می‌تواند بر خلق و خوی ما نیز تاثیر منفی داشته باشد.

چیپس‌ها معمولا در روغن‌هایی با امگا3 فراوان سرخ می‌شوند. این اسید چرب برعکس اسیدهای چرب امگا3 که اثرات تقویت‌کنندگی روحیه دارد می‌تواند از سطح شادی شما بکاهد و اختلالات عصبی مانند افسردگی و اضطراب را درپی داشته باشد.

مواد غذایی مضر برای خلق و خوی / کدام مواد غذایی ما را کسل می کند

5. مواد غذایی مضر برای خلق و خو : شکر و شیرین کننده های مصنوعی

اگرچه شیرینی ها ممکن است طعم خوبی داشته باشند، اما وقتی نوبت به قند می رسد؛ همه چیز آن طور که دلتان می خواهد پیش نمی رود.

قند اعتیاد آور است و ذهن و بدن ما را درگیر می کند. اگر مصرف قند و شیرینی جات را کاهش دهید احساس اضطراب، تحریک پذیری و افسردگی در بدنتان ایجاد می شود.

این ماده می تواند توانایی بدن در مقابله با استرس را مختل کرده و در پی آن روی خلق و خوی تاثیر منفی بگذارد.

توجه داشته باشید که برخی از محصولات تجاری و کارخانه ای پر از قند هستند. حتی اگر طعم شیرینی نداشته باشند.

قندهای طبیعی مانند آنهایی که در میوه ها وجود دارند؛ معمولاً چنین تاثیر بدی را روی بدن نمی گذارند. اما قندهایی که به محصولات تجاری زده می شود؛ مانند ماست میوه ای، برای بدن مضرند.

شیرین کننده های مصنوعی نیز به همان اندازه بد هستند. از آدامس گرفته تا آب نبات های بدون کالری و حتی خمیر دندان ها می توانند عوارض جانبی مانند سردرد، اختلالات خلقی، سرگیجه و میگرن ایجاد کنند.

بنابراین سعی کنید از عسل خام و استویا به جای قند و شکر سفید استفاده کنید و مصرف غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید.

مواد غذایی مضر برای خلق و خوی / کدام مواد غذایی ما را کسل می کند

6. مارگارین و سایر مواد کره مانند موثر در بداخلاقی

مارگارین بهتر است یا کره ؟ فرق مارگارین با کره چیست ؟

این روزها راهرو یخچال و فریزر فروشگاه های مواد غذایی پر شده از خوراکی های چرب.

اگر می خواهید خوش اخلاق باشید و بی حوصلگی به سراغتان نیاید حتما از مصرف بیش از حد کره و خوراکی هایی که کره مانند هستند اجتناب کنید.

این مواد غذایی معمولاً با چربی هایی تولید می شوند که التهاب را در بدن افزایش می دهند و اسیدهای چرب امگا ۶ زیادی نیز دارند.

این مواد در بدن با اسیدهای چرب امگا ۳ که نوعی تقویت کننده خلق و خوی محسوب می شوند و سطح انسولین را متعادل نگه می دارند، رقابت می کنند.

بنابراین تا جای ممکن از مصرف مواد غذایی که کره زیادی دارند اجتناب کنید و برای پخت و پز نیز از روغن های بی ضرر استفاده کنید.

مواد غذایی مضر برای خلق و خوی / کدام مواد غذایی ما را کسل می کند

7. قهوه دلیل عصبی شدن در طی روز

تنقیه قهوه چیست ؟ فواید و عوارض تنقیه با قهوه کدامند ؟

بیشتر ما صبح خود را با یک فنجان قهوه شروع می کنیم. این نوشیدنی پر از آنتی اکسیدان است و حتی می تواند از کاهش قدرت شناختی نیز جلوگیری کند.

اما اگر در طول روز زیاد عصبانی می شوید؛ نشانه این است که وارد منطقه “کافئین ممنوع” شده اید. یعنی مصرف کافئینتان بیش از حد بالا رفته.

کافئین موجود در قهوه با تأثیر روی هورمون ها و عملکرد انتقال دهنده های عصبی و سیگنالینگ اعصاب، حالات روحی ما را تغییر می دهد.

قهوه با افزایش ضربان قلب و ایجاد احساس لرز می تواند احساسات اضطراب را افزایش دهد.

و اگر به قهوه معتاد هستید؛ فقط کافی است که یک روز مصرف آن را ترک کنید. این کار می تواند باعث ایجاد علائم ترک مانند سردردهای کافئین، خواب آلودگی و کمبود انرژی شود.

سعی کنید به جای قهوه از چای سبز استفاده کنید. چای سبز نه تنها یک ماده غذایی ضد پیری است، بلکه کافئین کمتری نسبت به قهوه دارد.

مواد غذایی مضر برای خلق و خوی / کدام مواد غذایی ما را کسل می کند

8. مواد غذایی مضر برای خلق و خو : گوشت های فرآوری شده

گوشت های فرآوری شده مثل هات داگ و سوسیس و کالباس غالباً مملو از مواد نگهدارنده، قند و نمک هستند. میگرن، نفخ، نوسانات خلقی و حتی تورم مچ پا همگی از عوارض مصرف بیش از حد این خوراکی های ناسالمند.

اگر این محصولات از گوشت های غیر ارگانیک تهیه شده باشند که دیگر بدتر است. در این شرایط ممکن است با مصرف آنها دوزی از آنتی بیوتیک نیز وارد بدنتان شود.

در گام اول بهتر است که گوشت تازه استفاده کنید. اما اگر گه گاهی دلتان برای مصرف سوسیس و کالباس تنگ می شود بهتر است مارک درج شده روی آن را بخواهید و محصولی را انتخاب کنید که بدون مواد افزودنی یا نیترات است.

توصیه دیگر ما این است که به جای گوشت قرمز از گوشت سفید مانند ماهی کبابی بیشتر استفاده کنید.

مواد غذایی مضر برای خلق و خوی / کدام مواد غذایی ما را کسل می کند

9. مواد غذایی مضر برای خلق و خو : سفیده تخم مرغ

خواص حیرت انگیز پودر سفیده تخم مرغ را میدانید ؟

تخم مرغ یک پروتئین ارزان و با کیفیت است. اما اگر این ماده غذایی را نصف کنید و سفیده را از زرده‌اش جدا کنید؛ خواص آن به شدت کاهش پیدا می کند.

تخم مرغ سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین، ویتامین های گروه B و کولین است. بنابراین در حمایت از سلامت مغز و حفظ روحیه ما نقش مهمی دارند.

اما سعی کنید هرگز سفید را جدا از زرده استفاده نکنید. اگر نگران کلسترول خون هستید باید بدانید که هیچ تحقیقی تا کنون نتوانسته است که اثبات کند کلسترول موجود در رژیم غذایی مستقیما روی کلسترول خون تاثیر می گذارد.

ضمن این که بهتر است به جای تخم مرغ های صنعتی از تخم مرغ های محلی و ارگانیک استفاده کنید.

مواد غذایی مضر برای خلق و خوی / کدام مواد غذایی ما را کسل می کند

10. مواد غذایی مضر برای خلق و خو : میوه ها و سبزیجات غیر ارگانیک

همیشه شنیده اید که خوردن میوه و سبزیجات برای بدن بسیار مفید است. اما جالب است بدانید که بعضی از میوه ها و سبزیجات می توانند به بد اخلاقی منجر شوند. مصرف مرتب محصولات غیر ارگانیک، ممکن است مقدار زیادی نوروتوکسین وارد بدن کند.

اگر محصولاتی که حاوی سمومی مانند atrazine یا Monsanto Roundup هستند را زیاد مصرف کنید ممکن است بد اخلاق شوید. به نظر می رسد که این مواد شیمیایی بر روی سلامت روان و کمبود مواد مغذی به ویژه مواد معدنی در بدن تأثیر می گذارند.

میوه ها و سبزیجات اصلاح شده ژنتیکی نیز می توانند فلور روده را مختل کنند. از آنجا که ارتباط عمیقی بین روده و مغز وجود دارد؛ اگر روده شرایط خوبی نداشته باشد؛ ممکن است نوسانات خلقی و اختلالات روانی به سراغتان بیاید.

بنابراین تا حد ممکن از مواد ارگانیک استفاده کنید. همچنین اگر در شهرهایی که کشاورزی در آنجا به شیوه سنتی اجرا می شود زندگی می کنید؛ می توانید با مراجعه به بازار روز، مواد غذایی ارگانیک را خریداری کنید.

مواد غذایی مضر برای خلق و خوی / کدام مواد غذایی ما را کسل می کند

11. آجیل و تخمه های شور منجر به بد اخلاقی میشود

با کالری انواع مغزها، آجیل و خشکبار آشنا شوید

مصرف آجیل و تخمه یک روش بسیار مفید و گیاهی برای جذب بسیاری از مواد مغذی و ویتامین ها به ویژه امگا ۳ است و می تواند یک راه عالی برای کسانی باشد که ماهی نمی خورند. اما آجیل و تخمه شور و بو داده بدترین دشمن اخلاقتان هستند.

این آجیل ها اغلب با روغن های گیاهی و کلزا که از ترکیبات ناسالم GMO تهیه شده اند؛ بو داده می شوند. ضمن این که معمولا حاوی مواد افزودنی مانند سدیم هستند که می توانند منجر به نوسانات خلقی و سردرد شوند. توصیه می شود که آجیل ها را در فصل خودشان تهیه کرده و به صورت خام استفاده کنید.

بیشتر بخوانید :

مواد غذایی حاوی تیامین : 30 خوراکی که سرشار از ویتامین B1 هستند

معرفی و شناخت ۲۰ ماده غذایی دارای کلاژن و الاستین بالا

معرفی 17 ماده غذایی که حاوی زینک (روی) فراوان هستند

مواد غذایی حاوی استروژن :‌ استروژن در چه غذاهایی وجود دارد ؟

مواد غذایی فیبردار در بارداری : 42 خوراکی مناسب حاوی فیبر در دوران …

۱۳ خوراکی و مواد غذایی دلپذیر حاوی پروبیوتیک

راهنمای دقیق خوراکی های حاوی آهن + راههای افزایش جذب این مواد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا