دسته‌بندی نشده

مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری منطقه ۵ تهران

مناطق دیدنی منطقه 5 تهران

منطقه 5 شهرداری در شمال غرب تهران قرار دارد و دارای ۵ منطقه است. این منطقه از جنوب به جاده مخصوص کرج، از شمال به دامنه کوه های البرز، از غرب به رودخانه کن و منطقه ۲۲ و از شرق به بزرگراه محمد علی جناح و اشرفی اصفهانی محدود می‌شود.

منطقه 5 که به پهنه توسعه شهر تهران معروف است، پس از انقلاب اسلامی به دلایل مختلف از جمله سرریز جمعیت تهران از مناطق مرکزی و جنوبی و سیل مهاجرین به تهران، با افزایش جمعیت و توسعه روبرو بوده است.

رشد سریع جمعیت این منطقه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، نشان دهنده میل مردم به سکونت در این منطقه جوان بوده است.منطقه 5 به دلیل قرار گرفتن در کوهپایه دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است. همچنین این منطقه از نظر سرانه فضای سبز در وضعیت مطلوبی قرار داشته و دارای سرانه فضای سبز ۱۷ متر، بدون احتساب پارک جنگلی کوهسار است. از نظر تنوع گیاهی، این منطقه غنی بوده و انواع گیاهان در آن پرورش می‌یابد.

از مراکز تفریحی این منطقه می‌توان به پارک ارم در اتوبان کرج و مجتمع سرزمین عجایب که در بلوار اشرفی اصفهانی واقع‌ شده‌است، اشاره کرد.

پارک

برخی از محله‌های واقع در منطقه 5 تهران

  • پونک
  • شهران
  • آریاشهر
  • مهران
  • فرحزاد
  • شهرزیبا
  • جنت‌آباد
  • باغ فیض
  • سردار جنگل
  • کن وسولقان
  • شهرک آپادانا
  • شهرک اکباتان
  • اشرفی اصفهانی

جاذبه‌های دیدنی منطقه 5 تهران

زیر ساخت‌های شهری

منطقه 5 تهران با جمعیت تقریبی 800 هزار نفر و 7 ناحیه، 7/54 هکتار از مساحت تهران را به خود اختصاص داده است. از محله‌های شاخص این منطقه می‌توان به اکباتان، اباذر، آپادانا، شاهین، جنت آباد، پونک، بیمه، سازمان برنامه، ارم، پرواز، فردوس، المهدی، کوهسار، شهران و کن اشاره کرد. قیمت هر متر مربع زمبن در این منطقه از 5 الی 15 میلیون تومان متغییر است.ایستگاه‌های مترو ارم سبز، اکباتان و صادقیه در این منطقه قرار دارند که به دلیل اتصال به مترو کرج، نقش بسیار مهمی را در جا به جایی مسافرین در طول روز برعهده دارد. علاوه بر این‌ها مترو میدان آزادی و مترو بیمه نیز در این منطقه قرار دارند.

برج میلاد

منطقه 5 تهران از نگاه گردشگری

این منطقه دارای امکانات تفریحی مناسبی است که در جهت جذب گردشگر و پرکردن اوقات فراغت شهروندان تهرانی نقش بسزایی را ایفا می‌کند. از آن جمله می‌توان به پارک ارم اشاره کرد که از دیرباز مکانی برای خوشگذرانی در تهران بوده است. علاوه بر آن سرزمین عجایب در بزرگراه اشرفی اصفهانی نیز در منطقه 5 واقع شده است.

این منطقه با داشتن پوشش گیاهی مناسب نیز، شرایط خوبی را در جهت زیباسازی شهر تهران فراهم کرده است. علاوه بر بوستان‌های متعدد در سطح منطقه می‌توان به پارک جنگلی کوهسار اشاره کرد که با طبیعت بی نظیر خود فضای مناسبی را به وجود آورده است. در منطقه‌ی جنت آباد، فضایی برای پاراگلایدر سواری در نظر گرفته شده است که شهرواندان با مراجعه به این بحش از منطقه می‌توانند از لذت ماجراجویی و هیجان بهره مند شوند.

مجتمع تجاری بوستان، تیراژه و مگامال در منطقه‌ 5 یکی از مقاصد گردشگری تجاری به شمار می‌روند که باعث سیل جمعیت از همه نقاط تهران برای خرید به این منطقه می‌شوند.

از مراکز تفریحی معروف این منطقه می‌توان به پارک ارم در آزاد راه تهران – کرج، مجتمع سرزمین عجایب در بلوار اشرفی اصفهانی و همچنین پروژه برجهای دوقلو در تقاطع اتوبان حکیم و باکری اشاره کرد. در حال حاضر شهرداری تهران در حال ساخت پارک تفریحی دره کن می‌باشد.

همچنین دو مرکز تجاری بزرگ بوستان و تیراژه در این منطقه قرار دارند. مراد آباد یکی از محله‌های منطقه ۵ است که رستوران‌های مفرح و زیبا در آن قرار دارد.

باغ

مراکز درمانی منطقه 5 تهران

بیمارستان زنان و زایمان صارم در شهرک اکباتان یکی از مهم‌ترین مراکز درمانی منطقه 5 به شمار می‌رود. علاوه بر آن بیمارستان پیامبران، ابن سینا و بیمارستان روان‌پزشکی آزادی در این منطقه نیز به شهرواندان خدمات تخصصس و فوق تخصصی خود را ارائه می‌کنند.

مراکز فرهنگی و دانشگاهی منطقه 5

به تازگی پردیس دانشگاه شهید بهشتی در شهرک اکباتان کار خود را آغاز کرده است. علاوه بر این دانشگاه علوم و تحقیقات آزاد اسلامی در منطقه‌ی پونک به تربیت نیروی علمی متخصص مشغول است. فرهنگسرای فردوس و سینماهای مگامال، سمرقند، پردیس زندگی و ارم نیز از مکان‌های فرهنگی مجهز منطقه‌ 5 می‌باشند.

separator line

بیشتر بخوانید:

۱۰ مکان دیدنی در شهر تهران

بازار مسگرهای تهران کجاست ؟

لیست و آدرس خانه معلم های تهران

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا