دسته‌بندی نشده

مفهوم صدق : به چه کسی صدیق می گویند ؟

صدق به چه معناست ؟

بسیای از ما معنی صدق را راستی و صداقت می دانیم. اما جالب است بدانید که صدق یکی از مقدمات ضروری برای رسیدن به سیر و سلوک و تذهیب نفس است. سیر و سلوک دارای مسیری است که کسی که می خواهد به این هدف برسد، باید این مسیر را طی کند.

یکی از ارکان مسیر سیر و سلوک و تذهیب نفس، صدق است و سالک الی الله برای رسیدن به مقصد به آن نیاز دارد.

در واقع معنا و مفهوم صدق این است که انسان در هر کاری که انجام می دهد و در تمامی نیت های خود، راستی را رعایت کند و هیچگاه کجروی نکند. در واقع کسانی که صدق را در زندگی خود پیشه می کنند، به وسوسه های شیطانی گوش نمی دهند و تنها خدا را در نظر می گیرند.

صدق از نظر لغوی به معنای راست گفتن و وفای به عهد است. اما وقتی در مسئله سیر و سلوک درمورد صدق سخن می گوییم، از این معنا فراتر می رویم. در واقع صدق در اینجا به معنای راستی در گفتار، نیات، اعمال و تصمیم است و سپس وفای به عهد و پیمان در همه حالات زندگی می باشد.

معنی صدق

معنی صدق از نظر قرآن

صدیق چه کسی است ؟

همانطور که گفته شد، برای سیر و سلوک و تذهیب نفس، مفهوم صدق باید در تمام مراتب زندگی فرد وجود داشته باشد. کسی که تمام ارکان مفهوم صدق را در زندگی خود بکار می برد، صدیق گفته می شود.

در حقیقت فرد صدیق، در هنگام نیت ها و تصمیمات خود، راستی و درستی را در نظر می گیرد و با صدق به انجام کارها می پردازد. همچنین او به عهد و پیمان هایی که در زندگی می بندد وفادار است.

چنین فردی، صدق را ملکه زندگی خود می داند و در کوچک ترین کاری، کجروی و ناراستی انجام نمی دهد. در واقع او توانسته یکی از مقدمات رسیدن به سیر و سلوک و تذهیب نفس را طی نموده و یک قدم به هدف نزدیک شود.

فرد صدیق کیست

ویژگی های صدیق

جایگاه صدق و فرد صدیق از نگاه قرآن و احادیث

آیات و روایات زیادی درمورد صدق و فرد صدیق وجود دارد که نشان می دهد کسی که دارای چنین ویژگی برتری باشد، چه جایگاهی در نزد خداوند متعال دارد. نمونه هایی از این آیات و روایات عبارتند از:

امام صادق (ع) در مورد فرد صدیق فرمودند:

هر کس راستگو باشد، عملش پاکیزه مى شود و رشد مى کند. (مَن صَدُقَ لِسانُهُ زَکى عَمَلُهُ)

قرآن کریم درمورد صدق و صدیق می فرماید:

«یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقوُا اللّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقینَ» (سوره ی توبه آیه ی ۱۱۹) ای مومنان تقوای الهی پیشه کنید و با راستگویان باشید.

صدق یعنی چه

معنای صدق

قرآن کریم درمورد جایگاه فرد صدیق می فرماید:

«رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ» (سوره ی احزاب آیه ی۲۳) (آنان مردانی هستند که عهد و پیمانی را که با خدا بسته اند به مرحله ی صدق رسانیدند) خواهد بود.

خداوند صدیقان را با پیامبران و شهیدان در یک ردیف ذکر فرموده است که می فرماید:

فَاُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیّینَ وَ الصِّدّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصّالِحینَ (سوره ی نساء آیه ی ۶۹) پس آنان با کسانی که خداوند به آنان نعمت داده یعنی انبیاء و صدّیقان و شهیدان و صالحان هستند.

و پیغمبران بزرگی مانند ابراهیم (ع) و ادریس (ع) را به عنوان صدّیق معرفی می‌کند و می فرماید:

«اِنَّهُ کانَ صِدّیقاً نبیّاً» (سوره ی مریم آیه ی ۴۱) آن بزرگوار پیامبری صدّیق بود.

درباره ی برخی پیامبران نیز فرموده است:

«وَ جَعَلنا لَهُم لِسانَ صِدقٍ عَلِیّاً» (سوره ی مریم آیه ی ۵۰) و ما قرار دادیم برای آن‌ها زبانی راست‌گو و بلند مرتبه.

صدیق کیست

آیات قرآن درمورد صدق و راستی

راستی و صداقت بهترین راه برای رسیدن به هدف و سیر و سلوک است و چنین فردی می تواند با توکل بر خدا سختی ها را پشت سر گذاشته و به مقصد برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا