دسته‌بندی نشده

معنا و داستان ضرب المثل دروغ میگه قد منار

معنی ضرب المثل دروغ میگه قد منار

ضرب المثل دروغ میگه قد منار: زمانی که کسی در دروغگویی استاد است و دروغی می گوید که اطرافیان را وادار به باور کردن آن می کند بکار می رود .

داستان ضرب المثل دروغ میگه قد منار

می گویند در زمان های قدیم شاهی بوده که برای سرگرمی دستور می داد افرادی را به قصر بیاورند تا با شیرین کاری های خود سبب نشاط وی گردند.

روزی از این روزها شاه دستور داد افرادی را به قصر فرا بخوانند تا دروغ بزرگ و شاخداری بگوید که شاه نتواند آنرا قبول کند.

هرکس چنین دروغی بگوید و شاه آنرا نپذیرد که پاداشی به او داده می شود و اگر نتواند چنین دروغی بگوید ، شاه دستور خواهد داد گردن وی را بزنند.

افراد زیادی به قصر آمدند که به دروغگویی مشهور بودند ولی شاه به هر یک می گفت: حرفت را می پذیرم و بلافاصله دستور می داد تا جلاد گردن وی را بزند.

تا یک روز فردی به قصر آمد و به شاه گفت: آن زمین ها را می بینی که منار بلندی در آن قرار گرفته است. شاه گفت آری خب که چی؟

فرد دروغگو گفت: ای شاه پدر مرحوم من این زمین ها را با این منار به شما فروخته است و شما پولش را به وی نداده اید. پدرم هنگام مرگش به ما تاکید کرد که شاه به ما بدهکار است و باید پول این سزمین و منار را به ما بدهد.

شاه تا این دروغ را شنید عصبانی شد و فریاد زد : این دروغ بزرگی است این زمین ها که منار درون آن است را پدرت هرگز به من نفروخته است. و از قدیم الایام این منار و زمین متعلق به من بوده است.

جوان دروغگو خندید و گفت : قربان پس دروغ مرا نپذیرفتید و نمی توانید گردنم را بزنید … پاداش مرا بدهید تا از محضرتان مرخص شوم.

شاه دید اگر این دروغ را قبول کن زمین هایش را باید مفت به این پسرک دروغگو بدهد. بنابراین دستور داد کیسه ای زر به این جوان که دروغ می گوید قد منار بدهند و آزادش کنند.

separator line

ضرب المثل هفت شهر عشق را عطار گشت یعنی چه ؟

ضرب المثل خر ما از کرگی دم نداشت یعنی چه ؟

ضرب المثل هر را از بر تشخیص نمی دهد یعنی چه ؟

ضرب المثل رفت داخل باقالی ها از کجا آمده است ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا