دسته‌بندی نشده

معرفی ۶ بازی با کاغذ و قلم برای کودکان و بزرگسالان

معرفی بازی با کاغذ و خودکار موضوع مورد بحث ماست. این دوران که از هر زمان دیگری مهم‌ تر است تا در خانه بمانیم، این بازی‌ها کمک می‌کنند تا در تعطیلات عید و دوران قرنطینه خانگی سرگرم بمانید.

بیشتر این بازی‌ها را می‌توانید به راحتی با اعضای خانواده تجربه کنید و به افراد زیادی نیاز ندارند، از طرفی برای تجربه آن‌ها تنها به قلم و کاغذ نیاز دارید که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود.

معرفی سرگرمی با کاغذ

1. اسم فامیل بازی با کاغذ و خودکار

مثل همه بازی‌ های دورهمی، هر چه تعداد نفرات حاضر بیشتر باشند سرگرمی و هیجان بازی بیشتر خواهد شد. برای تجربۀ اسم و فامیل کافی است به تعداد همه افراد یک ورق کاغذ و یک قلم تدارک ببینید.

سرعت عمل و حضور ذهن اصلی‌ترین فاکتورها برای پیروزی در این سرگرمی با کاغذ و قلم به شمار می‌ روند. هر بازیکن می‌بایست صفحه کاغذش را به تعدادی ستون دسته‌بندی کرده و بالای هر کدام اسم، فامیل، میوه، غذا، شهر یا کشور، حیوان، اشیا و غیره بنویسد.

توجه کنید به جز اسم و فامیل که در این بازی سنت و اجباری است، مابقی دسته‌ها را می‌توان به صورت کاملاً توافقی انتخاب کرد. برخی علاوه بر گزینه‌های بالا از قسمت‌هایی مثل رنگ، ماشین، گل و گیاه، ورزش و غیره استفاده می‌نمایند که در واقع مسابقات را سخت‌تر و چالش برانگیزتر می‌کنند.

پس از آماده سازی لازم یک حرف به صورت تصادفی (ترجیحاً حرف اول یک کلمه از یک صفحۀ کتاب) انتخاب شده و همه می‌بایست تمام ستون‌های یاد شده را با استفاده از کلماتی که با آن حرف شروع می‌شوند پُر کنند.

هر کسی که زودتر از همه، تمام ستون‌ها را نوشت می‌تواند بازی را متوقف کرده و جلوی ادامۀ بازی بقیه را بگیرد. هر کس که ستونی را با کلمه‌ای صحیح پر کرده بود، 10 امتیاز دریافت می‌کند و اگر ستون خاصی را هیچکس نتوانسته بود بنویسد و فقط یک نفر موفق شده بود ستونش را پُر کند، 15 امتیاز نصیبش خواهد شد.

اگر هم نفراتی از یک کلمه یکسان استفاده کرده بودند 5 امتیاز خواهند گرفت. پیروزِ مسابقۀ دورهمی آن شب هم کسی است که مجموعاً امتیازات بیشتری کسب کرده.

بازی با کاغذ و مداد

بازی با کاغذ و خودکار

2. نقطه بازی سرگرمی با کاغذ

یکی از ساده‌ ترین اما جالب‌ ترین بازی‌ های کاغذی همان نقطه بازی است که در دوران مدرسه حتماً در انتهای دفترهایتان تجربه کرده‌اید. ماهیت نقطه بازی دو نفره است، اما طبیعتاً می‌توان آن را با تعداد نفرات بالاتر نیز انجام داد، البته در این صورت باید کاغذ بزرگتری در اختیار داشته باشید تا بازی خیلی زود تمام نشود.

قوانین بازی خیلی ساده هستند، کافی است یک ورق کاغذ را به مقدار دلخواه به صورت منظم نقطه گذاری کنید و هر کس یک رنگ قلم منحصر به فرد را برای خودش انتخاب نماید.

به نوبت هر نفر یک خط بین دو نقطه کشیده تا تمام صفحه پر شود. توجه کنید در صورت کنار هم قرار گرفتن 3 خط، نفر بعدی می‌تواند خط چهارم را رسم کرده و خانۀ شکل گرفته را مال خود نماید. سپس او جایزه گرفته و می‌تواند خط دوم را هم خارج از نوبت بکشد.

بنابراین هدف اصلی این است که با زیرکی خطوط را به نحوی رسم کنیم که بیشترین خانه‌های ممکن نصیب خودتان شده و تا حد امکان شانس خانه درست کردن رقیب‌تان را کاهش دهید. بدیهی است در نهایت کسی که بیشترین تعداد خانه را در اختیار دارد پیروز رقابت خواهد بود.

بازی با کاغذ و مداد دو نفره

بازی با کاغذ در خانه

3. بازی با کاغذ و مداد: دوز

دوز یکی از معدود بازی‌ های قلم و کاغذی است که می‌توان آن را فقط دو نفره بازی کرد، اما در هر صورت یکی از هیجان انگیزترین و محبوبترین روش‌ها برای سرگرمی است.

برای تجربه این بازی کافی است جدولی سه در سه روی کاغذ بکشید و یک نفر شکل دایره و دیگری شکل ضربدر را انتخاب کند. شروع کننده توافقی یا نوبتی است و هر کدام از طرفین می‌بایست تلاش کنند یکی از ردیف‌های عمودی، افقی یا اوریب را با شکل انتخابی‌ اش پُر کنند.

ناگفته نماند احتمال مساوی شدن در این بازی نیز بالا است.

بازی چند نفره با کاغذ

بازی بی سر و صدا در خانه

4. اسم روی پیشانی بازی فوق العاده خنده دار در خانه

در این سبک بازی دورهمی، اکثرِ جمعیت حاضر در مقابل یک نفر قرار می‌گیرند و او کسی است که می‌ بایست حدس و گمانِ خوبی داشته باشد. برای انجام این بازی جمعیت قالب روی یک کلمه خاص به توافق رسیده و آن را روی یک برگه کاغذ کوچک می‌نویسند و آن را روی پیشانی نفر منتخب می‌چسبانند.

حال او باید با روشی مشابه با بازی بیست سوالی، به پرسش و کنجکاوی پرداخته و کلمه‌ای که روی کاغذِ روی پیشانی‌اش نوشته شده را حدس بزند. بهتر است برای اینکه بازی سرگرم کننده‌تر و بعضاً خنده‌دار شود، کلمۀ انتخاب شده مضمونی طنز یا یادآور خاطره‌ای خاص مرتبط به طرف مقابل باشد.

بازی در خانه

سرگرمی با کاغذ

5. داربازی (حدس حروف کلمه) بازی در خانه

یکی از جالب‌ ترین بازی‌های قلم کاغذی که می‌توان آن را دو نفره یا بیشتر تجربه کرد، داربازی یا همان بازیِ حدس حروف تشکیل دهنده یک کلمه یا عبارت است.

برای تجربه این سرگرمی جذاب ابتدا یک کلمه را مد نظر قرار داده و روی کاغذ به تعداد حروف آن خط تیره (به عنوان جای خالی) می کشیم. حال طرف مقابل می‌بایست با انتخاب حروف مناسب جاهای خالی را پر کند تا کلمه نهایی را حدس بزند.

برای چالش برانگیزتر شدن این بازی یک چوبۀ دار نیز در کنار خطوط می‌کشند؛ به ازای انتخاب هر حرف اشتباه، یک عضو از بدن انسانی که به دار آویخته شده کشیده می‌شود.

وقتی تمام اعضای بدن این انسان مفلوک تکمیل شود و هنوز کلمه مورد نظر درست حدس نزده شده باشد، طرف مقابل می‌بازد.

بازی با کاغذ برای کودکان

بازی های دسته جمعی با کاغذ و خودکار

6. بازی LAP سرگرمی دروهمی در خانه

بازیکنان روی کاغذ خودشان یک جدول 8X8 می کشند و با اعداد و حروف سطرها و ستون های جدول رو نام گذاری می کنند. سپس مخفیانه جدول مورد نظر را به 4 قسمت تقسیم می کنند، تنها شرط این است که مساحت هر قسمت می بایست دقیقاً 16 مربع باشد.

هر بازیکن به نوبت یک سوال در مورد یک بخش 2X2 از رقیبش می پرسد. برای مثال، با فرض این که رقیب جدولی که در عکس زیر تصویر شده را در دست دارد، پرسیده می شود: “AB12؟”(سوال درمورد گوشه سمت چپ بالای جدول)

رقیب می بایست در جواب بگوید که “3 تا از مربع ها در قسمت 1 و یکی از مربع ها در قسمت 2 هست.”(یا به طور خلاصه می تواند بگوید: “1112”) دقت کنید که پاسخ هیچ گاه مشخص نمی کند که کدام مربع در کدام قسمت وجود دارد،

بلکه تنها گویای این است که از 4 مربع مورد سوال چه تعدادی داخل هر کدام از 4 قسمت هست و ترجیح بر این است که عدد 4 مربع به ترتیب از کم به زیاد گفته شود.

بالاخره یکی از بازیکنان طرح رقیب را می فهمد و اعلام می کند. اگر حدسش درست باشد برنده و اگر غلط باشد بازنده می شود.

از آن جایی که تعداد نوبت های هر دو بازیکن یکسان هست، ممکن است هر دو بازیکن در نوبت خودشان طرح رقیب را حدس بزنند که در صورتی که هر دو صحیح و یا هر دو غلط حدس بزنند بازی مساوی می شود.

بازی خنده دار با کاغذ و خودکار

در روزهای قرنطینه در خانه چکار کنیم ؟

جدیدترین فیلم های سینمایی ایرانی برای روزهای قرنطینه در خانه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا