دسته‌بندی نشده

معرفی ۱۵ غذای نذری در شهرهای مختلف ایران در ماه محرم

معرفی غذاهای نذری محرم

نذری دادن از آدابی است که از دیرباز در میان ایرانیان رواج‌ داشته و به‌ خصوص در مراسم سوگواری بزرگان مذهبی نظیر تاسوعا و عاشورا مردم اعتقاد فراوانی به طبخ غذایی خاص و پخش کردن آن در میان اطرافیان از همسایگان گرفته تا خانواده‌ های نیازمند دارند.

پختن غذای نذری در ماه محرم یا غذای محرم یکی از سنت‌های زیبا و پسندیده مسلمانان و به خصوص مردم ایران در ایام محرم و صفر است.

در این ایام، افراد به صورت گروهی در هیئت‌ها و مساجد و حتی حیاط منازل به پخت غذای محرم مشغول می‌شوند. پخت غذای نذری به صورت دسته جمعی یکی از زیبایی‌های این ایام است که این وظیفه سخت و مهم معمولا به عهده مردان خانواده و یا آشپزهای ماهر و باتجربه است.

نوشته های مشابه

اما بعد از پخت غذا یا آش و … نوبت به زنان خوش‌ذوق و هنرمند ایرانی می‌رسد که با خلاقیت و ظرافت، به تزیین غذای محرم و تزیین غذای نذری مشغول می‌شوند تا آنچه با زحمت و با نیت پاک تهیه شده، با بهترین شکل ممکن به دست عزادران حسینی برسد.

1. گرمسار و ته‌ چین گوشت

محال است کسی ایام عزاداری را در گرمسار گذرانده باشد و با هیجان فراوان از نذری ویژه این منطقه یعنی ته چین گوشت صحبت نکند.

ویژگی ته چین گرمساری این است که گوشت خام در میان برنج آبکش شده پخته می‌شود و لایه زیرین غذا در دیگ برنج که تمام عصاره گوشت را به خود می‌گیرد، تبدیل به لذیذترین قسمت غذا می‌شود. در لابه‌لای ته‌چین گرمساری کشمش هم می‌ریزند.

گرمساری‌ها معمولا در ایام عزاداری محرم درب خانه‌هایشان را برای همه کسانی که می‌خواهند در مجلس عزاداری شرکت کنند باز می‌گذارند بنابراین بدون دعوت همه می‌توانند در این مراسم شرکت کنند و نذری بگیرند.

نذری محرم

2. شیراز و بوشهر ؛ قیمه با شکرپلو

خورشت قیمه شیرازی‌ها و بوشهری ‌ها مانند قیمه‌های دیگر مناطق است البته بوشهری‌ها قیمه را له‌تر از دیگر شهرها می‌خورند. ویژگی خاص این غذا همراه کردن قیمه با شکرپلو است. شکر پلو با برنج، شکر، زعفران، خلال پوست نارنگی و خلال پسته پخته می‌شود.

نذری بوشهر و شیراز

3. مشهد ؛ شله

شله مشهدی تقریبا معروف‌ترین غذای خراسانی است که متاسفانه به سختی می‌توان آن را در دیگر شهرها پیدا کرد.

شله را حتی در مشهد هم نمی‌توان به راحتی از هر رستورانی خرید. مردم هم کمتر در روزهای معمولی شله می‌پزند اما در ایام محرم درست برعکس روزهای دیگر شله به راحتی و به وفور در هیات‌ها و مراسم عزاداری پخته می‌شود.

شاید یکی از دلایل کمیاب بودن این غذا، سختی پخت آن است. این آش با حبوبات، ادویه زیاد و گوشت راسته گوسفندی فراوان و دنبه پخته می‌شود.

برای این غذا، گوشت باید خوب پخته و سپس ریش ریش و به حبوبات پخته شده اضافه ‌شود. این مخلوط روی حرارت باید آنقدر با کمچه (نوعی کفگیر بزرگ) هم زده شود تا تمام حبوبات له شده و شله کش بیاید.

معمولا فرآیند هم زدن شله ۶ تا ۷ ساعت طول می‌کشد. موقع سرو معمولا روی شله کمی قیمه هم می ریزند.

نذری شهرهای مختلف ایران

4. کاشان ؛ گوشت و لوبیا یا آبگوشت پلو

این غذا همانطور که از اسمش پیداست، تقریبا با همان مواد آبگوشت درست می‌شود اما آب زیادی ندارد و با پلو خورده می‌شود.

گوشت گوسفند، لوبیا، سیب زمینی و ادویه مواد اصلی این غذا را تشکیل می‌دهند و همانند آبگوشت پخته می‌شود با این تفاوت که این غذا آن قدر می‌پزد تا آب آن کاملا تمام می‌شود یا مقدار کمی آب در آن می‌ماند.

کاشانی‌ها همینطور رسم دارند که در محرم نان نذری بدهند به همین خاطر ممکن است در این ایام بارها با نانوایی‌هایی که صلواتی نان می‌دهند برخورد کنید.

نذری کاشان

5. رشت و خورش فسنجان

مردم این شهر علاقه زیادی به خورش فسنجان ترش دارند و در عروسی و عزا آن را می‌پزند. این خورش با رب انار بسیار ترش تهیه می‌شود و رنگش بسیار سیاه است.

نذری محرم در شمال ایران

6. لاهیجان و قیمه چرخ‌کرده

نذری مخصوص این شهر، غذایی به نام قیمه چرخ‌کرده است که تنها تفاوتش با قیمه معمولی، گوشت چرخ‌کرده بسیار سرخ‌ کرده‌ای است که در آن می‌ریزند.

نذری محرم در لاهیجان

  • 7. سمنان و خورش آلوترش

غذایی که شباهت زیادی به خورش قیمه دارد با این تفاوت که در آن آلوهای ترش بومی سمنان می‌ریزند و با برنج در میان مردم پخش می‌کنند.

نذری محرم در سمنان

8. اراک و آش بی‌بی سه‌شنبه

این آش در تمام ایام سال به عنوان نذری داده می‌شود اما در ماه محرم نیز یکی از انتخاب‌های اول اراکی‌هاست و از آنجا که روزهای سه‌شنبه آن را پخش می‌کنند، به این نام معروف است و اجزای آن متشکل است از نخود، لوبیا، عدس و بلغور. در ضمن، مانند حلیم صبح‌ها میان مردم تقسیم می‌شود.

نذری محرم در اراک

9. اصفهان و بریانی

در میان انواع غذاهای نذری که اصفهانی‌ های عزیز در ایام محرم در میان مردم پخش می‌کنند، بریانی (یکی از غذاهای سنتی این شهر) نیز دیده می‌شود.

نذری محرم در اصفهان

10. یزد و آش گندم

این آش شباهت زیادی به حلیم دارد. در تهیه آن از نخود، لوبیا، ماش ، گندم و البته گوشت استفاده می‌شود و با پیازداغ و روغن دنبه فراوان آن را طعم‌دار می‌کنند.

نذری محرم در یزد

11. کرمان و آبگوشت متنجنه

این آبگوشت مخصوص مردم کرمان است و طعمی ترش و شیرین دارد. محتویات این آبگوشت بسیار متنوع است از برگه زردآلو گرفته تا خرما و تکه‌های میوه به و شنبلیله.

نذری محرم در کرمان

12. خوی و آش هدیح

این آش شباهت زیادی به آش دندونک یا آشی که برای بچه‌هایی که تازه دندان درمی‌آورند طبخ می‌شود، دارد البته با کمی تفاوت.

اینکه تقریبا سفت و لایه‌لایه است و با نخود و گندم پخته شده در شیر و آب بسیار کم در ظرفی ریخته می‌شود و سپس لایه‌ای از کشمش تفت داده شده و گردوی خرد شده به آن می‌افزایند.

نذری محرم در خوی

13. زنجان و حلیم

این حلیم با حلیم‌های عادی کمی تفاوت دارد؛ اول اینکه نکوبیده است و تمام موادی که در آن به کار رفته می‌توان دید، دوم اینکه با شکر میل نمی‌شود و به آن روغن حیوانی فراوان اضافه می‌شود.

نذری محرم در زنجان

14. دزفول و قیمه نخودی

در این خورش قیمه به جای لپه‌ معمولی، لپه نخود می‌ریزند. دزفولی‌ها معتقدند طبخ قیمه با لپه نخود خیلی بهتر است زیرا هم نخود را خیس کرده و پوستش را می‌گیرند بنابراین نفخ نمی‌آورد و هم مزه بهتری دارد.

نذری محرم دزفول

15. اهواز و خورش سبزی

در روز عاشورا، بیشتر مردم این شهر خورشی به نام خورش سبزی برای نذری دادن انتخاب می‌کنند. این خورش با سبزی بسیار سرخ‌شده و لوبیای‌سفید تهیه می‌شود و کمی شبیه به خورش‌ قورمه‌سبزی است.

نذری محرم در اهواز

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه ۳ مدل از پرطرفدار ترین غذاهای نذری ماه محرم + ارزش غذایی

چند نوع غذای نذری ویژه ماه محرم

یک نذری سالم چه ویژگی هایی دارد؟

نذری‌های متفاوت شمال پایتخت در ماه محرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا