دسته‌بندی نشده

معرفی کوهرنگ و جاذبه های گردشگری آن

اطلاعات مفید سفر به کوهرنگ

کوهرنگ یکی از شهرهای استان چهار محال و بختیاری یکی از باستانی ترین سرزمین های ایران است . قدیمی ترین بقایای انسانی در این منطقه به حدود ده تا یازده هزار سال پیش می رسد. این استان با توجه به طبیعت منحصر به فرد و جاذبه های توریستی، پذیرای حدود یازده میلیون گردشگر در سال است. ارتفاع زیاد این استان از سطح دریا آن را به نام «بام ایران» مشهور کرده است.

در کنار آثار باستانی و تاریخی ، گردشگاه های طبیعی این استان از شهرت زیادی بر خوردار هستند. چشمه زنه هفشجان، تالاب بین المللی چغاخور، چشمه سرداب رستم آباد، چشمه های دیمه، کوهرنگ، برم لردگان، آبشار آتشگاه ، آبشار دره عشق و …. میزبان دوستداران طبیعت و محیط زیست است.

موقعیت جغرافیایی شهرستان کوهرنگ

شهرستان کوهرنگ که محل سکونت ایل هفت لنگ بختیاری از بزرگترین ایل های کشور است، یکی از این مراکز طبیعت گردی است . این منطقه به لطف طبیعت بکر و دست نخورده ای که دارد و چشمه های جوشان و گیاهان دارویی، یکی از اکوسیستم های توریستی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود . شرایط آب و هوایی منطقه به نحوی است که در تمام فصول سال می توان از طبیعت زیبا و جاذبه های گردشگری آن لذت برد.

شهرستان کوهرنگ، در میان رشته کوه های زاگرس قرار دارد و در زمستان ارتفاع برف در این شهرستان به بیش از 4 متر می رسد و از این نظر برای تفریحات زمستانی مانند اسکی مکان فوق العاده ای است. مسابقات اسکی تابستانی که در این منطقه برگزار می شود، هرساله افراد زیادی را به این مکان جذب می کند.

در بهار دشت لاله های واژگون که در کنار چشمه دیمه قرار دارد، نظر گردشگران را جذب می کند. در اردیبهشت جشنواره این گیاه کمیاب و نادر که در دشت برگزار می شود روزانه پنجاه هزار بازدید کننده دارد .

در تابستان نیز جاذبه های دیگری مانند چشمه دیمه و آبشار شیخ علی خان و گیاهان دارویی، مسافران را به خود می خواند. در پاییز می توان از نزدیک با کوچ عشایر و فرهنگ و زندگی روزمره آنها آشنا شد.

رودخانه

مناطق دیدنی کوهرنگ

چشمه دیمه کوهرنگ

چشمه دیمه در منطقه کوهرنگ در مجاورت روستایی به همین نام که اهالی آنرا به کیکاووس از قهرمانان شاهنامه نسبت می دهند قرار دارد. این چشمه سرچشمه ی اصلی زاینده رود قبل از ایجاد تونل های کوهرنگ و در ۱۲ کیلومتری چلگرد در مجاورت روستای دیمه واقع شده و تا مرکز استان ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد آب این چشمه از گواراترین آبهای جهان است و خواص درمانی از جمله جلوگیری از پوسیدگی دندان و درمان سنگ کلیه دارد.

این مکان به دلیل دارا بودن فضاهای سرسبز و خرم، راه دسترسی آسفالته، سرویس بهداشتی و سکوی نشیمن اطراف خود از دیر باز به عنوان یکی از تجمع گاه های ایلات و عشایر بختیاری و گردشگران شناخته شده است. مناظر زیبا و چشمگیر همچنین فضاسازی اطراف چشمه، این مکان را در ردیف زیباترین گردشگاههای شهرستان کوهرنگ قرار داده است.

آبشار تونل کوهرنگ

آبشار تونل کوهرنگ از سرازیر شدن آب تونل اول کوهرنگ به‌ وجود آمده است. این تونل در سال ۱۳۳۲ خورشیدی جهت انتقال قسمتی از آب چشمه کوهرنگ و چشمه‌های مجاور، به زاینده رود در منطقه چلگرد (از توابع شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری) ساخته شد. البته طرح انتقال آب به زاینده‌ رود، در دوره صفویه صورت گرفت. در سال ۱۰۲۹ هجری قمری برای نخستین بار شاه عباس کبیر، میر جهانگیرخان بهرامسری آسترکی بختیاری (فرزند تاجمیرخان بهرامسری آسترکی) که فرمانروای تامه بختیاری بود را مأمور الحاق آب کارون به زاینده رود نمود و در این خصوص گردنه کوهرنگ به چلگرد توسط بختیاری‌ها شکافته شد که هم‌اکنون به نام کارکنان معروف است و پایه‌های سدی که بر روی رودخانه کوهرنگ احداث گردید نیز موجود است و یکی از جاذبه‌های تاریخی این منطقه به شمار می‌رود. متأسفانه این طرح با مرگ شاه عباس ناتمام ماند.

در سال ۱۳۶۴ خورشیدی بهره‌برداری از تونل دوم صورت گرفت و در سال ۱۳۷۷ خورشیدی عملیات ساخت سومین تونل کوهرنگ آغاز شد. آبشار تونل کوهرنگ و مناظر بسیار زیبای اطراف آن، در تمام فصول سال حتی زمستان (به سبب نزدیکی با پیست اسکی چلگرد) مورد بازدید گردشگران قرار دارد. راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی نشیمن، دسترسی آسان به واحدهای اقامتی و پذیرایی و پارکینگ، از جمله امکانات این منطقه است.

اماکن مذهبی

چشمه کوهرنگ

سر چشمه کوهرنگ با جریان آب بسیار زیاد ، از دامنه های زردکوه سرچشمه می گیرد و پس از گذر از پیچ و خم های فراوان به دریاچه سد کوهرنگ می ریزد و از تونل اول کوهرنگ وارد زاینده رود می شود. مناظر بسیار زیبای طبیعی اطراف چشمه و حضور عشایر در منطقه، زیبایی آنرا دوچندان کرده است.

روستای سرآقاسید کوهرنگ

این روستا با توجه به بافت تاریخی اش به ماسوله دوم معروف است و دارای معماری پلکانی بسیار ارزشمندی است. خانه‌ها تماماً با خشت ساخته و معماری به صورت پلکانی فشرده می‌باشد، بطوری که پشت بام منزل پایین به منزل حیاط منزل بالایی است. این روستا علاوه بر معماری زیبا دارای چشمه سارها باغات میوه و طبیعت سرشار از زیبایی منحصر به فرد است. معماری این روستا به گونه ای است که حیاط هر خانه پشت بام خانه زیرین بوده و خانه‌ها بصورت زنجیر به هم متصل وپیوستگی ویژهای بر انها حاکم است و و خانه‌ها روستا تماما با خشت ساخته شده و معماری آن به صورت پلکانی فشرده است، به طوری که پشت بام منزل پایین حیاط منزل بالایی است.انگار زمان در ماسوله زاگرس متوقف شده چراکه روستا به شدت به اصل خود نزدیک است و معماری آن تاکنون بکر مانده و ساختار پلاکانی بناهای این روستا معماری آنرا از دیگر زیست بوم‌های بختیاری متمایز کرده است.

آبشار شیخ علی خان کوهرنگ

آبشار شیخ علی خان یکی از زیباترین آبشارهای استان چهارمحال و بختیاری می‌باشد که در مجاورت روستای شیخ علیخان شهرستان کوهرنگ و ۹۲ کیلومتری شهرکرد (مرکز استان) قرار دارد.

برودت هوا در شهرستان کوهرنگ سبب شده است که این آبشار در زمستان به مجموعه‌ای از قندیل تبدیل شود که این امر زیبایی آبشار را دوچندان می‌نماید. ارتفاع بسیاری از قندیل‌های آبشار به بیش از نیم متر و حتی یک متر می‌رسد. متأسفانه به دلیل عدم وجود امکانات رفاهی، بازدیدکنندگان بسیار کمی به این منطقه مراجعه می‌نمایند.

چشمه

دشت لاله های واژگون کوهرنگ

دشت لاله های واژگون کوهرنگ یکی از زیباترین مناطق بکر و دیدنی کشور و جهان و یکی از ۲۰ اثر طبیعی ملی ایران و مورد حمایت سازمان محیط زیست است.این دشت ۳۴۰۰ هکتار وسعت و در ۱۲ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی از توابع شهرستان کوهرنگ استان چهار محال و بختیاری واقع شده است. هر تازه واردی پس از خیره ‌شدن از تماشای طبیعت سحرآمیز و جاذبه‌های طبیعی افسونگر این مسیر در ورود به دشت لاله‌ها شگفت زده و مبهوت زیبایی این دشت خیال‌انگیز و رویایی می‌شود.

اگرچه ‌اکوتوریسم طبیعی آبی برفی چهارمحال و بختیاری جاذبه‌های گردشگری طبیعی زیادی را در خود جای داده ‌است، اما زیبایی دشت لاله‌های واژگون همه جاذبه‌های گردشگری این استان را تحت شعاع خود قرار داده است.واشدن غنچه‌های لاله‌های واژگون در دل یک دشت سبزفام در حالی که کوه های مرتفع پوشیده از برف و دامنه پر از سبزه، گراگرد آن را احاطه کرده زیبایی طبیعی این دیار را به اوج خود می‌رساند.

شیر سنگی کوهرنگ

شیر در میان ایل بختیاری نماد شجاعت و دلیری است و در نقش های قالی و گلیم آنها بسیار دیده می شود. شیر سنگی، دو تندیس بزرگ از جنس سنگ هستند که توسط سنگ تراش های این ایل به عنوان نماد های شجاعت و مردانگی ساخته شده اند.

غار یخی چما کوهرنگ

این غار زیبا در روستای شیخ علیخان در 25 کیلومتری چلگرد واقع شده است و از بزرگترین منابع آب شیرین ایران به شمار می رود. حجم عظیم برف های چندین ساله که در دره های عمیق اطراف این غار انباشته شده اند، موجب می شوند در سراسر سال قندیل های یخ و برف در این غار قابل مشاهده باشد.

تونل کوهرنگ

این تونل به دستور شاه عباس برای اتصال آب کارون به زاینده رود ساخته شد اما با مرگ او نیمه کار ماند و در سال 1332 مجدد ساخت آن آغاز شد و تا کنون سه تونل کنار هم ساخته شده اند. اکنون آبشار زیبای این تونل از مناطق گردشگری کوهنرگ به شمار می رود.

پیست اسکی چلگرد کوهرنگ

این پیست اسکی به طول 800 متر و با دو محوطه تفکیک شده برای خانم ها و آقایان و سیستم بالابر از مجهزترین پیست های اسکی این منطقه است . مسابقات اسکی و فضای آرام و مجهز آن ورزشکاران زیادی را از شهرهای اطراف به این سمت می کشاند.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با لواسان و مناطق دیدنی آن

مناطق دیدنی و زیبای ماسال در گیلان

مناطق دیدنی و تاریخی شهر زیبای نور

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا