دسته‌بندی نشده

معرفی مناطق دیدنی و گردشگری پلور

جاذبه های گردشگری پلور

پلور منطقه‌ای کوهستانی است. تابستان آن بهاری بهشتی است. از آنجا که روستای پلور در بالای ارتفاع ۲۳۰۰ متر قرار دارد، هوای خنکی دارد. در حدود فروردین ماه برفها آب میشوند و تدریجا گل‌های وحشی رویش می کنند. در اردیبشت ماه همه جا گل‌های زرد همه جا دیده میشوند و درختان شکوفه می کنند. در اواخر خرداد و اوایل تیر شقایق‌ها شکفته می‌شوند. طبق تقسیمات جغرافیایی، پلور فرزند استان مازندران است، اما پاخور تهرانی‌ها درآنجا آنقدر زیاد است که خیلی از آنها این روستا را جزئی از تهران میدانند که البته این طرز تلقی همیشه صدای اعتراض مازندرانی‌ها را به آسمان برده است.

پلور روستایی است در دامنه کوه دماوند که عمدتاً شامل مغازه هایی با اجناس پر زرق و برق. اینجا اقامت گاه کوهنوردانی است که عازم صعود به قله دماوند هستند . برای رسیدن به پلور از جاده هراز، بعد از خروج از تهران از شهرهای بومهن و رودهن و منطقه آبعلی میگذریم. و بعد از به امامزاده هاشم می رسیم و فقط چند کیلومتر مانده به پلور با دیدن نمای زیبای کوه دماوند به وجد خواهید آمد .

تاریخچه و بارورها در مورد پلور

به جز آب و هوای خوش و پاک این منطقه که یکپای ثابت جذب گردشگر در آن محسوب می شود، باورهای قدیمی مبنی بر وجود گنج‌های پنهان و نشستن پای صحبت ریش سفیدان پلور- که بیشترشان به دلیل یافت شدن سفالینه، آبگینه‌های کهنسال و وجود حجاری‌هایی به شکل ماهی و… روی دیواره قلعه دختر گمان می برند زیر خاک پلور، گنج‌هایی خفته‌اند و خیلی از آنها از تلاش‌هایشان برای یافتن این دفینه‌ها خاطره‌ها ساخته‌اند می‌تواند به عنوان بخشی از تاریخ شفاهی و سینه به سینه، گردشگران زیادی را به این محل بکشاند.

قدیمی‌ترها و ریش‌سفیدان منطقه بر این باورند که زیرخاک روستا گنجینه‌ای کشف نشده پنهان است؛ و هرکدام تلاش‌هایی کم‌وبیش برای یافتن این گنج افسانه‌ای انجام داده‌اند که این تلاش‌ها خود خاطره ساز و داستانی برای تعریف کردن به جوان‌ترها و یا گردشگرانی شده که بلیط هواپیما خریده و سفری را به پلور آغاز کرده‌اند. البته این داستان‌ها خیلی هم افسانه نیستند چراکه شما به‌راحتی می‌توانید بسیاری سفال‌ها و بسیاری ابزار و اشیاء قدیمی پارتی و ساسانی و دوران اوایل ظهور اسلام را ببینید کافی است اراده کنید مسیر خود را از سمت جاده هراز پیش ببرید.

با سفر به روستای پلور علاوه بر آب‌وهوای خوش آن می‌توانید از صنایع‌دستی و غذاها و لبنیات محلی آن نیز استفاده کنید و طعم خوش آن را به یادگار در ذهن خود داشته باشید؛ اما گذشته از این‌ها، پلور یک ویژگی خاص دیگر نیز دارد و آن هم‌جواری با بلندترین قله آتش‌فشانی ایران، یعنی دماوند باشکوه است

دریاچه

جاهای گردشگری پلور

صدای ریزش آب از بالای آبشار ۵۰ متری شاهاندشت در دل روستایی به همین نام ۶۵ کیلومتر مانده به آمل، توجه مسافران را به خود جلب می‌کند. قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن یا قلعه فرشته که ازبزرگ‌ترین قلاع کوهستانی البرز به شمار می رود، در کنار آبشار شاهاندشت قد برافراشته و سال ۱۰۰۵ هجری به دستور شاه عباس صفوی فتح شده، استحکامش را مدیون سنگ و ساروج و مخلوطی از شیر، تخم مرغ و نوعی خاک خاص است. دریاچه امامزاده علی(ع) در نزدیکی آب اسک در جاده هراز است، این دریاچه حدود ۸۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد، وقتی به پلور رفتید، بازدید از این گزینه را فراموش نکنید. هم به تماشای ماهی‌ها بنشینید، هم کف دریاچه را که پر از گیاهان خاص دریایی است، نظاره‌گر باشید.

جاذبه های تفریحی پلور

برای ورزشکارها هم جایی در پلور فراهم شده تا حوصله‌شان سر که نرود هیچ، بشاش و سرحال برگردند سر خانه و زندگی‌شان. دیواره‌های صخره‌نوردی در مجتمع کوهستانی پلور با مساحتی بیش از ۹۰۰ مترمربع در ۳ بخش سرطناب، بولدرینگ و سرعت، اوقات خوشی را برای این دسته از گردشگران تدارک می بیند. آبشار یخی بلندترین آبشار خاورمیانه ارتفاع ۵۱۰۰ متری در مسیر جنوبی واقع است تنها در تابستان‌ها آب دارد.

آبشار

مجموعه ورزشی تفریحی پلور

هم‌جواری با دماوند و آمدن گردشگران و کوهنوردان به روستای پلور باعث شد تا طراحان و معماران به فکر ایجاد مجموعه‌ای ورزشی در پلور بیافتند. شرکت مشاور معماری موج نو، طرح اولیه مجموعه ورزشی را در پلور زده است. طراحی مجموعه بر عهده شرکت مشاور موج نو بوده و مهندسان معمار آن لیدا الماسیان و شاهین حیدری هستند. طراحی جالبی که این مجموعه دارد خود باعث جذب گردشگران و کوهنوردان و حتی افراد عادی که قصد صعود ندارند به پلور شده است.

مجموعه ورزشی تفریحی پلور به شکل تخته‌سنگی غول‌پیکر است که مساحتی به وسعت 4500 مترمربع را داراست. طرح این مجموعه الهام گرفته از حرکات پوسته زمین است. کارایی این مجموعه تفریحی شامل سالن صخره‌نوردی و بدن‌سازی، محلی برای اسکان موقت و نگهداری تجهیزات و اسباب وسایل است.

نمای بیرونی ساختمان با استفاده از پانل‌هایی متشکل از الیاف سیمان‌سفید ساخته‌شده که ظاهر ساختمان را پوشیده در برف نشان می‌دهد. البته طراحان و معماران برای افزودن مقاومت ساختمان، قالب‌های فلزی را به‌عنوان ساختار اصلی و عمده مجموعه انتخاب و استفاده کرده‌اند.

separator line

بیشتر بخوانید:

سفر به مناطق دیدنی ایران

مناطق دیدنی و گردشگری جنوب ایران

جاذبه های گردشگری و مناطق دیدنی بومهن

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا