دسته‌بندی نشده

معرفی جاذبه های گردشگری گنبد کاووس شهر رویایی در گلستان

جاذبه های دیدنی گنبد کاووس

گنبد کاووس یا گنبد قابوس شهری در استان گلستان ایران است. این شهر به خاطر دارا بودن بلندترین برج‌های آجری دنیا با همین نام که در قرن یازدهم میلادی بنا شده‌است، معروف است. این شهر در سدهٔ اخیر مرکز ترکمن‌ صحرا محسوب شده و بزرگ‌ترین شهرستان استان گلستان است.

اقوام ترکمن و بومیان فارسی‌ زبان و مهاجران مازندرانی‌، خراسانی‌، آذری‌، سمنانی‌، بلوچستانی‌، قزاق‌ها و سیستانی‌‌ها در این شهر زندگی می‌‌کنند و به زبان‌ فارسی و ترکمنی صحبت می‌کنند.

همسایگان گنبد کاووس از شمال کشور ترکمنستان، از شرق شهرستان‌های کلاله، مینودشت و مراوه تپه، از جنوب شهرستان‌های رامیان و آزادشهر، از غرب شهرستان آق قلا و از شمال غربی بندر ترکمن هستند.

گنبد کاووس جاذبه‌های طبیعی، رودخانه‌های زیبا و آثار تاریخی فراوانی را در خود جای داده است. فاصله تهران تا گنبد کاووس، از مسیر جاده فیروزکوه، تقریبا ۵۰۰ کیلومتر است.

روستاهای دیدنی گنبد کاووس

در گنبد کاووس کجا بریم ؟

جاذبه های گردشگری گنبد کاووس

1. گنبد قابوس جاذبه ی بینظیر گنبد کاووس

شهر “گنبدکاووس” بیش از هر چیزی با گنبد زیبای آجری آن شناخته می شود. “گنبد قابوس” که به میل گنبد نیز معروف است بلند ترین برج آجری جهان به شمار می آید.

برجی 50 متری که بر روی مقبره “قابوس بن وشمگیر” در سال 397 قمری ساخته شده است. این برج زیبا در میان باغ ملی این شهر قرار گرفته است. این منطقه در سال های دور محل پادشاهی پادشاهان آل زیار بوده و جاذبه های تاریخی بسیاری را همچون این برج زیبا در دل خود جای داده است.

دیدنی های گنبد کاووس

اماکن تاریخی گنبد کاووس

2. جاذبه های دیدنی گنبد کاووس: سد گلستان

به دلیل سیل گیر بودن و بارش فراوان در این منطقه، سال ها پیش در نزدیکی شهر “گنبد کاووس” سدی بزرگ و کم نظیر بر روی رودخانه “گرگانرود” احداث شد. سدی خاکی که تاجی حدود 1300 متر و 25 متر ارتفاع از سطح زمین دارد.

قرار گرفتن سد گلستان بر روی رودخانه “گرگانرود” طبیعت زیبایی را بوجود آورده است. آب و هوای مرطوب و دلنشین این منطقه، سد و اطراف آن را به یکی از جاذبه های گردشگری گنبد کاووس تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی گنبد کاووس

جاذبه های طبیعی گنبد کاووس

3. تالاب های آجی گل، آلا گل، آلما گل گنبد کاووس

در فاصله 75 کیلومتری شهر “گنبد کاووس” منطقه ای زیبا و جذاب در انتظار گردشگران می باشد. در نزدیکی شهر “اینچه برون” مجموعه ای از تالاب های زیبا با نام های “آجی گل”، “آلا گل” و “آلما گل” قرار گرفته اند.

در این منطقه می توان بزرگترین دریاچه آب شور این استان را از نزدیک دید. این تالاب ها از زیباترین و جذاب ترین مناطق این استان به شمار می آیند که همه ساله محلی برای تجمع انواع پرندگان بومی و مهاجر می باشند. در این مجموعه تالاب ها می توان پرندگان زیبایی همچون قو، فلامینگو، سلیم و دیگر پرندگان کم نظیر را به تماشا نشست.

بهترین جاهای دیدنی گنبد کاووس

مکان های تفریحی گنبد کاووس

4. زیارتگاه خالد نبی (ع) گنبد کاووس

اماکن مذهبی به ویژه امامزادگان (ع) همیشه یکی از مکان ها و بناهای تاریخی و پر جاذبه کشور می باشد که طرفداران بسیاری دارند. در نزدیکی شهر “گنبد کاووس” می توان با قدم گذاشتن در دل طبیعت و لذت بردن از تپه ها و کوه های سرسبز این استان به زیارت یکی از زیارتگاه های این استان رفت.

زیارتگاه خالد نبی (ع) در این منطقه یکی از زیارتگاه های پر گردشگر این استان در نزدیکی شهر “کلاله” می باشد. گورستان و زیارتگاهی که سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند.

جاهای مذهبی گنبد کاووس

مکان های مذهبی گنبد کاووس

5. روستای هیوه چی بالا گنبد کاووس

طبیعت زیبای روستای هیوه چی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری گنبدکاووس است که مسافران و دوستداران طبیعت را به سمت خود جذب می کند. این روستا در فاصله ۱۷ کیلومتری جنوب غربی گنبد کاووس واقع شده و در مسیر جاده گنبد به آق قلا می توانید آن را مشاهده نمایید و سفر به گنبدکاووس را برای خود خاطره انگیز کنید.

جاهای سرسبز گنبد کاووس

جاذبه های توریستی گنبد کاووس

6. دریاچه مصنوعی گنبد کاووس

اولین دریاچه مصنوعی تفریحی و گردشگری استان گلستان، دریاچه مصنوعی گنبد کاووس به مساحت ۵ هکتار است که در ابتدای مسیر ورودی به شهر گنبد کاووس در بلوار شادی قرار دارد که میزبان مسافران و گردشگران است.

مکان های دیدنی گنبد کاووس

راهنمای سفر به گنبد کاووس

7. دیدنی های گنبد کاووس: روستای آق بند

روستای آق بند در ۵۹ کیلومتری شمال گنبد کاووس، بخش داشلی برون دهستان اترک، قرار دارد. بهترین زمان سفر برای دیدن طبیعت زیبای روستای آق بند ماه‌های فروردین و اسفند است.

در گنبد کاووس از کجا دیدن کنیم ؟

روستاهای گنبد کاووس

8. رودخانه چهل چای گنبد کاووس

رودخانه چهل چای یا چلی چای از کوه‌های قلعه قافه در فاصله ۳۶ کیلومتری جنوب شرقی شهر مینودشت سرچشمه می‌گیرد و در پایین دست امامزاده یحیی بن زید به گرگان‌رود منتهی می‌گردد.

سوغاتی گنبد کاووس

سوغات معروف گنبد کاووس شامل قالی ترکمنی، سوزن دوزی و پشتی ترکمنی (قارچین) است. حلوای آماج، نان پادرازی، خاویار و شیرینی سرغبیلی از خوراکی‌های خوشمزه گنبد کاووس می‌باشند.

جمعه بازار گنبد کاووس، بازارچه مرزی اینچه برون و بازار بزرگ روس‌ها از معروف‌ترین بازارهای این شهر هستند که می‌توان از این مکان‌ها سوغاتی تهیه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا