دسته‌بندی نشده

معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی غرق آباد 

مناطق دیدنی غرق آباد ساوه

غرق‌ آباد شهری است در شهرستان ساوه استان مرکزی ایران. غرق ‌آباد در بخش نوبران این شهرستان و در مسیر جاده همدان به ساوه قرار دارد. غرق‌آباد در فاصله ۵۵ کیلومتری جاده ساوه به همدان واقع شده و دارای آب و هوایی معتدل و مطبوع است.این شهر کوچک بعد از انقلاب اسلامی از نظر تقسیمات سیاسی از روستا به شهر تبدیل شد و به لحاظ اینکه در انتهای استان مرکزی به سمت غرب واقع شده همواره بدان کم‌توجهی شده‌است. غرق آباد با توجه به شرایط مناسب اقلیمی وجغرافیایی خود مانند قابلیتهای خوب کشاورزی، داشتن زمینهای مناسب برای احداث کارگاهها و کارخانه‌های تولیدی، واقع شدن در مسیر جاده ترانزیتی و مرکزیت روستاهای مجاور و همچنین وجود نیروی انسانی جوان از پتانسیل‌های بالای رشد و توسعه برخوردار است.

روستای بالقلو غرق آباد

روستای بالقلو در ۵۰ کیلومتری جاده ساوه به همدان واقع شده است.اگر از ساوه حرکت کنید پس از ۵۰ کیلومتر به شهر غرق آباد میرسید.و از این شهر ۴ کیلومتر به سمت جنوب حرکت کنید به روستای بالقلو می رسید. بالقلو یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استان مرکزی است.

غرق آباد

روستای سنگک غرق آباد

سنگک روستای نام گرفته از کوههای صخره ای پیرامونش در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر ساوه و ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر غرق آباد روستایی با بافت معماری زیبا و کاملا متفاوت از دیگر مناطق استان مرکزی. درب بیشتر خانه ها ساخته شده از چوب گردو و تماما آراسته به طاق های جناقی است. شیوه طراحی دالان های ورودی آرایه عمومی و مشترک تمامی منازل بوده است و معمولا درگاه آنها با ملاتی از با ساروج به رنگ سفید زینت داده شده است. رنگ سفید درگاههای ورودی نشانه از عقاید مردم به روشنایی و نیک بختی به منازل آنان است.اینجا خانه ها در شیب کوهپایه برای گریز از سرمای زمستان به صورت متراکم در کنار هم در دوسوی کوچه های باریک برپا ایستاده اند این بناهای استوار و زیبا یادگار روزگاران قدیم است.

چشمه عنبرته غرق آباد

چشمه بالِقلو یکی از چشمه‌های استان مرکزی است که در منتهی‌الیه روستای بالقلو در جنوب شهر غرق‌آباد شهرستان ساوه قرار دارد. دبی آب این چشمه حدود ۷۰ لیتر در ثانیه است و از پس از خروج وارد یک حوضچه می‌گردد. این حوضچه بسیار دیدنی است و جلب نظر مراجعه‌کنندگان را می‌کنند.

از آب این چشمه برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود. این چشمه دارای مناظر بسیار دیدنی است و همه ساله در فصل بهار و تابستان گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌نماید.

separator line

بیشتر بخوانید:

بازدید از مناطق دیدنی و تفریحی محلات

مناطق دیدنی و تاریخی کرمان

آشنایی با مناطق دیدنی و زیبای تنکابن

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا