دسته‌بندی نشده

مضرات مصرف بیش از حد آدامس

زیاد آدامس جویدن چه مضراتی دارد؟

مردم سراسر دنیا همیشه از جویدن آدامس و طعم آن استقبال کرده‌اند و امروزه آمار نشان می‌دهد که در مصرف آدامس، ایران با 82 درصد، عربستان با 79 درصد و ایالات متحده با 59 درصد در جایگاه اول تا سوم مصرف آدامس قرار گرفته‌اند. ( البته یکی از دلایلی که باعث شده تا مصرف آدامس در کشورهای خاورمیانه بالا رود دادن آدامس به جای باقیمانده پول در خریدهای روزانه است).با دلگرم همراه باشید تا با مضرات آدامس جویدن آشنا شوید.

 زیاد آدامس جویدن چه مضراتی دارد؟

تصویر 6 عارضه مهم جویدن آدامس

اگر شما به مصرف آدامس عادت دارید، توصیه می‌شود این مطلب را بخوانید تا متوجه شوید جای آدامس در سطل زباله است نه در دهان شما.

ایا آدامس چاق کننده است یا لاغر کننده، و باعث بروز چه بیماریهایی می شود؟

آدامس نوعي شيريني است كه تنها جويده مي شود و آن را نمي بلعند.
جويدن آدامس تا ۱۰ برابر بزاق دهان را افزايش مي دهد و همچنين ضربان قلب را اندكي افزايش مي دهد كه باعث افزايش جريان خون به مغز و ديگر اعضاي بدن مي گردد.جويدن آدامس در هر ساعت ۱۲ كيلوكاري انرژي مي سوزاند.

جويدن زياد آدامس مي تواند عوارض مخرب نيز داشته باشد: جويدن طولاني آدامس مي تواند به مفصل گيجگاه فكي آسيب رسانده و يا پركردگي هاي دندان ها را از جاي خود خارج مي سازد.

جويدن آدامس باعث توليد بزاق مي شود و بزاق عاملي بيرون انداختن باكتري هاي درون دهان مي باشد همچنين بزاق داراي كربنات هيدروژن مي باشد كه باعث خنثي كردن باكتري هاي دنداني يا همان پلاك ها مي گردد براي همين است كه بعضي از خمير دندان ها داراي كربنات هيدروژن است. مصرف زياد براي معده خطرناك مي باشد و حتي اسهال ايجاد مي كند.

ارتباط جویدن آدامس با سردرد نوجوانان

اگر نوجوان‌تان به جویدن آدامس عادت دارد و در عین حال از سردرد شکایت می‌کند، می‌توانید این دردها را به آدامس جویدن او ارتباط دهید.محققان روی 30 نفر در سنین شش تا نوزده ساله که هریک به آدامس جویدن عادت داشتند و به سردردهای مزمن مبتلا بودند به تحقیق پرداختند. پس از یک ماه مصرف نکردن آدامس، سردردهای 19 نفر کاملا ناپدید شد و هفت نفر دیگر نیز کمتر از درد گله داشتند و وقتی این افراد جویدن آدامس را پس از چند روز از سر گرفتند دردهایشان بازگشت.

بلعیدن و قورت دادن آدامس

تقریباً همه ما گاهی اوقات یک تکه آدامس را می‌بلعیم، این اتفاق در کودکان بیشتر از بزرگ‌ترها رخ می‌دهد اما پزشکان می‌گویند که جای نگرانی نیست.حتما تا به حال شما نیز شنیده‌‌اید که می‌گویند یک تکه آدامس تا 7 سال در معده می‌ماند، اما این جمله اصلا صحت ندارد. معده ما توانایی تجزیه کردن یک تکه آدامس را ندارد ولی سیستم گوارشی به حرکت خود ادامه می‌دهد.به عبارت دیگر، آدامس در دستگاه گوارش تجزیه نمی‌شود ولی حرکت می‌کند و از بدن دفع می‌گردد.

بلعیدن تکه‌‌های درشت آدامس در کودکان و یا حتی چند تکه کوچک آدامس در طول یک مدت زمان کم و کوتاه، باعث مسدود شدن دستگاه گوارشی در برخی موارد بسیار نادر می‌شود مخصوصاً اگر آدامس به همراه یک چیز غیر قابل تجزیه مثل یک سکه کوچک و یا حتی مقداری تخم آفتابگردان بلعیده شود.کودکان نمی‌دانند که آدامس برای جویدن است نه بلعیدن. یک آدامس از شیرین‌کننده، طعم‌دهنده، رزین و مواد نگهدارنده تشکیل می‌شود. بدن ما می‌تواند طعم دهنده‌ها را جذب کند اما نمی‌تواند «رزین‌ آدامس» را تجزیه کند.

بنابراین کودکان نباید تا زمانی که یاد می‌گیرند آدامس را باید بجوند نه اینکه آن را قورت بدهند از آن استفاده کنند، تقریباً اغلب کودکان در 5 سالگی درک بیشتری از این مسئله دارند، بنابراین بهتر است به کودک خردسال خود تا این زمان آدامس ندهید.تقریبا زیاده‌روی در مصرف هر چیزی مضر است.آدامس جویدن به صورت افراطی مخصوصا آنهایی که قند و طعم دهنده‌های زیاد دارند، باعث تخریب دندان‌ها می‌شود.

 زیاد آدامس جویدن چه مضراتی دارد؟

مزایای آدامس جویدن

  1. باعث می‌شود کمتر به سراغ خوردن هله ‌‌هوله و غذا‌هایی که ارزش غذایی خاصی ندارند، ‌بروید حتی کمتر هوس خورد‌نشان را کنید.
  2. باعث کاهش استرس می‌شود و به فرد احساس آرامش می‌دهد.
  3. باعث تازه شدن طعم دهان و خوشبو شدن آن می‌شود، مخصوصاً در محیط خارج از خانه که امکان مسواک زدن هم نیست.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب زیاد آدامس جویدن چه مضراتی دارد؟

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

———————————————————————————

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا