دسته‌بندی نشده

مضرات شیر خشک برای بزرگسالان

شیر خشک در‌ محصولات غذایی بزرگسالان

شیر و شیر خشک از قدیم یکی از مواد غذایی پایه مصرفی بدنسازان ایران و جهان بوده است
کهنه کاران ایرانی و خارجی در مدت زمانی نه چندان دور که هنوز مکمل هایی مثل پودرهای پروتئینی به شکل امروز فراگیر نشده بودند ، بخش اعظم پروتئین و کالری مصرفی روزانه خود را از شیر و شیر خشک می گرفتند.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با مضرات شیر خشک آشنا شوید.

عوارض شیر خشک در بزرگسالان

معايب واقعي مصرف شيرخشك

عضو انجمن ترويج تغذيه با شير مادر اعلام كرد: طبق كد بين‌المللي بازاريابي جانشين شونده‌هاي شير مادر كه محور اصلي گفت‌وگوهاي سازمان بهداشت جهاني براي بزرگداشت هفته جهاني شير مادر در سال 2006 است، جانشين شونده‌هاي شير مادر از جمله انواع شيرهاي مصنوعي به ويژه شير خشك و غذاهاي كودك نمي‌توانند بدون ضابطه در كشورها تبليغ كنند.

بر اساس اين كد بين‌المللي صاحبان صنايع غذايي كودك و سرويس‌هاي خدمات بهداشتي موظف به رعايت ضابطه‌هايي در جهت ادامه فعاليت‌هاي خود هستند. جلوگيري از تبليغات غير واقعي از جمله چاپ عكس‌هاي جذاب و شاداب كودكان بر روي قوطي‌هاي شير خشك، مهمترين ضابطه بازاريابي اين محصولات است.

مسؤولان توليد يا واردات صنايع غذايي كودك موظفند جهت اطلاع‌رساني مردم از محصولات خود تحت مجوز و نظر وزارت بهداشت و ساير مسؤولان بهداشتي هر كشور بر روي قوطي‌هاي اين محصولات برچسب اطلاعاتي و تصويري بچسبانند و در صورتي كه اين برچسب طبق قوانين بين‌المللي تهيه شده باشد بايد در آن مزاياي مختلف شير مادر و معايب مصرف شيرهاي خشك يادآوري شده باشد.

به طور كلي صاحبان صنعت غذاي كودك نمي‌توانند هرچه كه خود به عنوان مزاياي مصرف آن محصولات مي‌پندارند به عنوان بر چسب تبليغاتي بر روي قوطي‌ها بچسبانند. بلكه الزامي است آنچه كه به اطلاع مردم مي‌رسد علمي، صحيح و منطقي بوده و از فيلتر نظام بهداشتي آن كشور عبور كرده باشد.

هدف از اجراي اين ضابطه‌ها را افزايش آگاهي و هشدار به مردم در جهت عدم استفاده از شيرهاي خشك: اگر مادران از معايب واقعي مصرف شيرخشك آگاه باشند و بدانند كه استفاده از اين شيرها هرگز در ايجاد شادابي در كودكانشان آن چنان كه بر روي اين قوطي‌ها به تصوير كشيده شده است موثر نيست، تحت هيچ شرايطي از آن استفاده نمي‌كنند.

اين ضابطه‌ها تا حدودي در آذرماه سال 72 مورد تصويب مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت، پس از تصويب قانون ترويج تغذيه با شير مادر و حمايت از مادران شيرده، به مادراني كه نوزاد خود را با شير خودشان تغذيه مي‌كنند چهار ماه مرخصي كاري داده شد و همچنين به آنها اجازه استفاده از يك ساعت مرخصي شيردهي در هر روز كاري داده شد و تضمين شد كه مادري كه از مرخصي زايمان استفاده مي‌كند بايد پس از بازگشت از امنيت شغلي برخوردار باشد.

ضابطه‌هاي بازاريابي جانشين شونده‌هاي شير مادر تا حد مطلوبي در كشور اجرايي شده است و اين امر تنها در مورد برخي از شيرهاي خشك كه گاهي اوقات به صورت قاچاق وارد كشور مي‌شوند صادق نيست. همچنين قانون ترويج تغذيه با شير مادر نيز در بسياري از موسساتي كه شمار كارمندان زن آنها چندان نيست به اجرا رسيده است و اميد مي‌رود كه اين قانون در تمام مناطق كشور و مراكز بهداشتي به زودي و به طور كامل به مرحله اجرا برسد.

شير مادر نقش بسزايي در جلوگيري از سرطان دستگاه تناسلي مادر دارد كه ترويج مصرف بيشتر آن جلوگيري از ضررهاي مختلف اقتصادي را نيز در پي خواهد داشت به همين خاطر آموزش مادران در نحوه تغذيه نوزادان با اين ماده بسيار حائز اهميت است.

اگر مدت اقامت مادران در زايشگاه‌ها كه در ايران حداكثر يك شبانه‌روز است افزايش يابد، زايشگاه‌ها و مراكز درماني فرصت كافي در ارائه اين آموزش‌ها را به مادران خواهند داشت. عدم تمايل بسياري از بچه‌ها براي نپذيرفتن سينه‌ مادر يكي از عوارض عدم وجود اين آموزش‌ها در بيمارستان‌ها و زايشگاه‌هاست.شير، ترشح طبيعي سينه مادر است كه اين ترشح بايد توسط مكيدن نوزاد از بدن مادر خارج شود در اين ميان اگر مادري به هر دليل از شير خود براي تغذيه نوزاد استفاده نكرد اين شير بايد توسط شيردوش‌هاي دستي و الكتريكي از بدن خارج شود زيرا در غير اين صورت سينه مادر بزرگ و دردناك شده و در صورت عفوني شدن آبسه مي‌شود.

لذا ترويج استفاده از شير مادر و همچنين آموزش نحوه تغذيه نوزاد با آن در سلامت عمومي مادر و نوزاد بسيار مؤثرست. خوشبختانه رسانه‌ها با داشتن وسعت پوششي زياد و مورد اعتماد مردم بودن نقش بسيار موثري در ترويج تغذيه با شير مادر دارند زيرا تحقق اين امر در حقيقت يك سنت الهي و داراي مهمترين دين در تامين سلامت مردم از سوي آنهاست. زيرا اگر همه مادران از عوارض بسيار نامطلوب مصرف شيرهاي خشك مطلع باشند هرگز حاضر به تغذيه نوزادانشان با اين شيرها نخواهند شد.

معايب واقعي مصرف شيرخشك

رهنمودهایی اصولی برای تغذیه با شیرخشک

1- همراه شیرخشک باید صبح و شب مقداری آب جوشیده خنک در اختیار شیر خوار گذاشت.

2- آبی که برای تهیه شیر استفاده می شود، باید جوشیده و ولرم باشد تا ویتامین های موجود در شیر از بین نرود.

3- شیر اضافی در یخچال نگه داری شود ( در قسمت پایین و به مدت 24 ساعت)، البته اگر درب قوطی باز نشده باشد نیازی به یخچال نیست.

4- شیر تهیه شده در بطری را از دسترس حشرات دور نگه دارید تا از بروز اسهال جلو گیری شود.

5- از قرار دادن شیشه شیر در معرض آفتاب بپرهیزید.

6- هنگام خرید به تاریخ انقضای آن که در ته قوطی حک شده توجه کنید. همچنین از سالم بودن قوطی (نداشتن فرورفتگی و سوراخ ) اطمینان حاصل کنید.

7- به اطلاعات روی بر چسب قوطی از جمله فرمولاسیون یا طرز تهیه آن، مقدار مصرف و غیره توجه نمایید .

8- شیشه ی شیر را توسط شیشه پاک کن قبل از این که از آن استفاده نمایید، تمیز کنید.

9- از مواد استریل کننده و ضد عفونی برای تمیز کردن شیشه شیر می توانید استفاده کنید.

10- بایستی حداقل 6 عدد سر شیشه از جنس سیلیکون و لاتکــس که استاندارد و شکل طبیعی دارد، انتخاب شود. توصیه می شود که سر شیشه تهیه شده، شبیه نوک سیـنه ی مادر باشد تا در جریان شیر به کودک کمک کند.

11- شیر محیط مناسبی جهت رشد باکتری و غذای اصلی کودک نیز محسوب می شود، بنابراین با حفظ آرامش و در محیط استریل اقدام به تهیه شیر نمایید.

12- سعی کنید زمانی که کودک تان آرام است به او شیر دهید و محلی آرام و ساکت را برای شیر دادن در نظر بگیرید.

13- از خنک بودن شیر قبل از شیر دادن اطمینان حاصل کنید.

14- شیشه را طوری نگه دارید که هوا وارد دهان کودک تان نشود.

——————————————————————————–

خطرات تغذیه با شیر خشک

* تاریخ مصرف شیر خشک ها 2 سال است، از خرید شیر هایی که تاریخ مصرف شان گذشته است، بپرهیزید.

* هنگام تهیه شیر خشک از مقدار گفته شده روی برچسب قوطی استفاده کنید و از مصرف کم پودر، جهت صرفه جویی کردن که باعث سوء تغذیه کودک و کاهش رشد آن می شود، بپرهیزید و همچنین از مصرف زیاد آن که عدم تحمل غذا و ایجاد اسهال، استفراغ و بیماری های گوارشی را به دنبال دارد، خودداری کنید.

* اندازه دلمه های کازئین موجود در شیر خشک بزرگ تر ازشیر مادر و هضم آن برای شیر خوار مشکل تر است. زیادی املاح موجود در آن باعث ایجاد چاقی و افزایش اسمولاریته سرم می شود.

* از دیگر اختلالاتی که در فرمولاخوران ایجاد می شود، اسهال است، که بیشتر به دلیل نداشتن مواد مصونیت زا در شیرخشک ها است. همچنین چاقی این کودکان در آینده امکان بروز بیماری های قلب و عروق را فراهم می سازد.

* همچنین میزان ابتلا به آسم، اگزما و مرگ های ناگهانی در شیر خشک خواران شایع تر است.

——————————————————————————–

با متخصصین کودکان مشورت کنید

اگر می خواهید کودک خود را با شیر خشک تغذیه کنید و دقیقاً نمی دانید چه شیر خشکی باید استفاده کنید و یا می خواهید شیر خشک کودک تان را تغییر دهید حتماً با متخصص کودکان مشورت کنید. متخصصین کودکان با در نظر گرفتن وضعیت سلامت کودک، سن، مواد غذایی لازم برای بدن می توانند بهترین توصیه را به شما بکنند. متخصصین کودکان همچنین با تحت نظر گرفتن کودک از نظر واکنش به شیر خشک و علائم به وجود آمده به شما کمک می کنند. سعی نکنید حساسیت به شیر خشک را خودتان تشخیص دهید زیرا ممکن است مشکلی جدی را متوجه نشوید و یا کودک تان را از مواد غذایی کافی محروم کنید.

کاربر گرامي لطفا نظرات خود را در مورد مطالب دلگرم بيان نماييد.

منبع:جام جم

——————————————————————————–

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا