دسته‌بندی نشده

مشکل مشق ننوشتن کودک را بدون اعصاب خوردی حل کن!

مشق ننوشتن کودک

مشق ننوشتن کودک ممکن است به دلایل مختلفی از جمله عدم علاقه به درس خواندن، عدم تمرکز، عدم توانایی در انجام وظایف مدرسه‌ای و یا دلایل دیگری برای کودکان رخ دهد.

برای بسیاری از والدین، واداشتن فرزندانشان به انجام تکالیف یک مبارزه شبانه است. برخی از بچه ها از انجام تکالیف خودداری می کنند. برخی دیگر ادعا می کنند که تکلیف ندارند، اما بعد کارنامه بیرون می آید و متوجه می شوید که کار آنها انجام نشده است.

دلیل مشق ننوشتن کودکان

وقتی فرزند شما در مدرسه است، در کلاسی است که در آن چیز زیادی حواس پرتی وجود ندارد.همه دانش آموزان بر روی یک چیز تمرکز می کنند.
اما وقتی فرزند شما به خانه می‌آید، مغز او روی حالت «وقت آزاد» کلیک می‌کند.
در ذهن آنها خانه مکانی برای استراحت، صرف میان وعده، گوش دادن به موسیقی و بازی های ویدیویی است. بنابراین چه ها به خانه به عنوان مکانی برای انجام تکالیف مدرسه نگاه نمی کنند.

حتماً بخوانید:

صرف نظر از اینکه چرا فرزندتان تکالیف خود را انجام نمی دهد، بدانید که دعوا کردن بر سر آن برای هر دوی شما یک پیشنهاد بازنده است.
شما در نهایت ناامید، عصبانی و خسته خواهید شد و فرزندتان راه دیگری برای مقابله با شما پیدا خواهد کرد. و بدتر از آن، آنها از مدرسه متنفر و از یادگیری متنفر خواهند شد

راه مشق ننوشتن

راه حل مشق ننوشتن بچه ها

  • قانون تعیین کنید

وقتی بچه‌ها به خانه می‌آیند، باید یک ساختار و یک برنامه منظم داشته باشند. برنامه ای تنظیم کنید و آن را در یخچال یا در یک مکان مرکزی در خانه قرار دهید. بچه ها باید بدانند که زمانی برای غذا خوردن، زمانی برای انجام تکالیف و همچنین زمان آزاد وجود دارد. و به یاد داشته باشید، اوقات فراغت پس از انجام تکالیف شروع می شود.

  • عادت تکالیف عصرگاهی را ایجاد کنید

انجام این کار به کودکان کمک می کند تا بفهمند که زمان استراحت و مطالعه در شب، درست مانند کارهای روزمره، بخشی از زندگی روزمره خانه است. این عادت با شروع تکالیف واقعی نتیجه خواهد داد.

  • اهمیت مکان انجام تکالیف را در نظر داشته باشید.

برای بسیاری از بچه ها، فرستادن آنها به اتاقشان برای انجام تکالیف یک اشتباه است. بسیاری از کودکان برای تمرکز و نظم به حضور شما نیاز دارند. و آنها باید از وسایلی که در اتاقشان می تواند حواسشان را پرت کند دور باشند.

  • روابط عاطفی بیشتری با کودک خود برقرار کنید

مشق ننوشتن فرزند

برای اینکه کودک شما به حرفتان گوش دهد و تکالیف خود را انجام دهد، باید سعی کنید رابطه کلامی و عاطفی بهتری با او برقرار کنید. این روش باعث می‌شود که فرزند شما مسئولیت پذیرتر و مطیع‌تر باشد.

  • کودک را تحت فشار نگدارید

برخی از والدین روش غلطی را در برخورد با کودک خود در نظر می‌گیرند. به کودک خود زیاد نگویید که تکلیف خود را انجام بده، زیرا او به این کار عادت کرده و تا تکرار نکنید، تکالیف خود را انجام نمی‌دهد. بلکه وقتی کودک بی‌خیال از درس نشسته است، کتاب کودک را بیاورید و او را با مهربانی به سمت نوشتن تکالیفش سوق دهید.

  • از کودک خود در زمان استراحت پس از مدرسه، انتظار نداشته باشید که تکالیفش را انجام دهد

بعد از اتمام مدرسه، به کودکتان اجازه دهید استراحت و بازی داشته باشد و هیجاناتش را تخلیه کند. سپس از او بخواهید که درس بخواند و هیچگاه بلافاصله پس از مدرسه، از او نخواهید تکالیفش را انجام دهد.

  • هیچگاه به جای کودک ، مشق او را ننویسید

برخی از کودکان از مادر خود می‌خواهند که تکالیف او را انجام دهد. مادر نیز از روی دلسوزی این کار را انجام می‌دهد، اما نمی‌داند که همین یکبار نوشتن تکالیف، سبب می‌شود کودکش مشق خود را ننویسد و مسئولیت را به دوش مادر خود می‌اندازد.

  • به فرزندتان کمک کنید تا تکالیف بلندمدت را مدیریت کند

اگر فرزند شما یک تکلیف یا مثلا امتحان دارد که نیاز به زمان بندی است به او کمک کنید تا تخمین بزنید که چقدر زمان می‌برد. برنامه ای برایش پیشنهاد دهید تا طبق آن پیش رود.

بگذارید کودک با عواقب کارش روبرو شود

اگر کودک شما تکالیف خود را به صورت ناقص انجام داد، او اجازه دهید که به همان شکل که هست به مدرسه برود و با عواقب کارش روبرو شود. از آن به بعد می‌فهمد که ننوشتن مشق، عواقبی مانند تنبیه و خجالت زدگی را برای او به همراه دارد.

به کودک اجازه دهید که بین انجام تکالیف بازی کند

به کودکتان اجازه دهید که بین تکالیفش کمی استراحت کند، مثلا اجازه دهید یکی از تکالیفش را انجام داده، بازی یا استراحت کند سپس سراغ تکلیف دیگری برود.

مشکل مشق ننوشتن کودک

  • او را تحقیر نکنید

اگر کودک شما مشق نمی‌نویسد و درس نمی‌خواند، او را تحقیر نکنید و به او جملات تحقیرآمیز نگویید زیرا با ایجاد احساس حقارت، او تکالیفش را انجام نمی‌دهد.

  • فرزندتان را با خودش مقایسه کنید

فرزندتان را با دیگری مقایسه نکنید زیرا این کار او را لجبازتر می‌کند. مثلا به او بگویید که دیروز بهتر مشق می‌نوشتی.

با کودک مهربان باشید و صبوری به خرج دهید و با شگردی خاص او را به سمت مشق نوشتن سوق دهید.

  • با معلم همفکری کنید

همفکری کردن مادر و پدر با معلم اکثر اوقات در برخورد با مسائل فرزندان کارساز است . اگر کودک شما تحت هیچ شرایطی حاضر به انجام تکالیفش نشد با معلمش تماس بگیرید .
به احتمال زیاد برخورد جدی معلم کارساز خواهد بود.

separator line

بیشتر بخوانید

10 توصیه طلایی به والدین جهت انجام تکالیف فرزندان

چرا بچه‌های ما درس نمی‌خوانند؟!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا