دسته‌بندی نشده

مراقبت های عمومی بعد ازجراحی پروتز باسن

پروتز باسن چیست ؟

پروتز باسن سبب می‌شود باسن، برجسته و خوش‌ فرم شود و افراد از اندام خود رضایت پیدا کنند. خانم‌هایی که قصد انجام این پروتز را دارند می‌توانند باسن خود را از طریق پروتز و لیفت باسن بزرگ و برجسته‌ نمایند. افراد با انگیزه‌های مختلفی برای انجام این عمل اقدام می‌کنند.

پروتز برای باسن از لایه‌ی سیلیکونی تشکیل‌ شده است و کاملاً انعطاف‌پذیر می‌باشد و در ساخت و تولید آن سعی شده است کاملاً طبیعی باشد و شبیه به باسن طبیعی طراحی و ساخته شود. برای انجام این عمل نیز مثل عمل پروتز سینه از پروتزهای با انواع مختلف استفاده می‌شود که انتخاب نوع پروتز باید با نظر پزشک جراح صورت گیرد.

باید در نظر داشت که عمل بزرگ مردن باسن با پروتز هم مثل بقیه عمل های زیبایی مثل عمل بینی ریسک دارد. جراح باید قبل از انجام عمل زیبایی باسن در مورد عوارض ناشی از عمل فرم دادن و پزرگ کردن باسن با پروتز ، هزینه‌های عمل و نوع پروتز و …با بیمار صحبت کند و آگاهی لازم را به او بدهد تا شخصی که قصد انجام عمل پروتز برای باسن را دارد با آگاهی کافی تصمیم به انجام عمل پروتز بگیرد.

محل قرار گرفتن پروتز های باسن

پروتزهای باسن در شکل ها و اندازه های بسیار متنوعی وجود دارند تا هر بیمار بر اساس فرم بدن خود و اهدافی که از انجام این عمل در نظر دارد، بتواند نوع مناسب پروتز را انتخاب کند. این پروتزها از جنس ماده نرمی به نام سیلیکون ساخته شده اند که به آنها لطافت، شکل پذیری و حس کاملاً طبیعی می دهد.

محل قرار گرفتن پروتز های باسن باید به طوری باشد که به اعصاب و نواحی استخوان ناحیه باسن صدمه ای وارد نگردد و دور از آن ها قرار گیرد. پروتز ها را در سه قسمت از ناحیه باسن می توان قرار داد.

زیر فاشیا و یا لابه لای عضلات باسن و یا زیر عضلات باسن. شکاف ها معمولا در ناحیه فرو رفتگی باسن ایجاد می گردند به همین دلیل جای شکاف ها معلوم نمی باشند. با جای گیری مناسب پروتز، ناحیه باسن گرد و سفت تر می شود. معمولا مدت زمان جراحی پروتز باسن 2 ساعت به طول می انجامد و تحت بی هوشی عمومی انجام میگیرد.

محل قرار گرفتن پروتزهای باسن باید به‌ گونه‌ای باشد که آسیبی به اعصاب و نواحی استخوان ناحیه باسن وارد نشود و دور از آن‌ها قرار گیرد. پروتزها را در سه قسمت از ناحیه باسن می‌توان جاگذاری کرد :

  1. زیر فاشیا
  2. لابلای عضلات باسن
  3. زیر عضلات باسن

شکاف‌ها را معمولاً در قسمت فرورفته باسن ایجاد می‌کنند تا جای شکاف‌ها مشخص نباشد. مدت انجام عمل پروتز باسن ۲ ساعت طول می‌کشد و موقع انجام عمل، بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد.

محل قرار گرفتن پروتز های باسن

انواع برش ها برای قراردادان پروتز درون باسن

برش های مختلفی برای قرار دادن پروتز داخل باسن استفاده می شود که عبارتند از:

  1. در قسمت بالای باسن در هردو طرف
  2. در چین زیر باسن در محل اتصال آن به ران ها در هردو طرف
  3. در قسمت داخلی هر طرف باسن که در چین بین دو طرف پنهان می شوند
  4. یک برش منفرد در قسمت تحتانی استخوان خارجی در چین بین دو باسن می باشند.

برش را معمول با کمترین میزان عوارض، به اندازه ۵ تا ۸ سانتی متری در خط وسط در بالای چین بین دو باسن و پایین استخوان خاجی می زنند.برش ایجاد شده چون منفرد است و فاصله مناسبی از مقعد و آلودگی های همراه آن دارد، کمترین احتمال عفونت را دارد و بوسیله بافت های اطراف پوشانده می شود و قابل تشخیص نیست به همین خاطر هم اکثر جراحان پلاستیک این برش را به کار می برند.پس از ایجاد برش، جراح فضای کافی برای قراردادن پروتز درون هر دو باسن را ایجاد می کند و پروتز را جاگذاری می کند

مراقبت های عمومی بعد از پروتز باسن

۱-داشتن همراه آگاه برای کمک و مراقبت مناسب از پس از انتقال به بخش تا ۱-۲ روز پس از آن در منزل

۲-استراحت کردن کافی – باید برای دو هفته در حالت درازکشیده به شکم استراحت نمایید.

۳-از خوابیدن به پشت و پهلوها و ایجاد فشار روی محل عمل، برای حداقل ۲تا۴ هفته پس از عمل پرهیز نمایید.

۴-به پانسمان پس از عمل تا زمان ویزیت اول بوسیله جراح تان – معمولا” روز ۱تا۲ پس از عمل- دست نزنید مگر با وی هماهنگ کرده باشید .

۵-رژیم غذایی: با مایعات شروع کرده و در صورت تحمل رژیم معمول و ترجیحا” کم نمک را آغاز نمایید.

۶-پرهیز از یبوست و کارکرد مختل روده ها ثانوی به بی حرکتی و اثرات بیهوشی : با مصرف مایعات فراوان و میوه و سبزیجات تازه و در صورت لزوم استفاده از ملین ها

۷-محدود کردن مصرف نمک برای حداقل ۲ هفته برای کاهش تورم و احتمال تجمع مایع

۸-پرهیز از مصرف سیگار والکل برای حداقل ۴ هفته پس از عمل ،بخصوص در همراهی با داروهای مسکن خواب آور

۹-مصرف مرتب و کامل داروهای تجویز شده بوسیله جراح تان شامل آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد درد و داروهای ضد تهوع (در صورت نیاز) طبق دستور

۱۰-شما می توانید یک هفته پس از عمل، استفاده از هر دارو یا مکملی را که قبل از عمل قطع کرده بودید را از سر بگیرید مگر آسپیرین و داروهای مشابه که باید تا ۲-۳ هفته پس از عمل – مگر با هماهنگی با پزشک- از مصرف آنها خودداری کنید .

۱۱-در مواردیکه بیهوشی عمومی داشته اید ، حداقل ۱۰ نفس عمیق در هر ساعت بکشید.این کارکمک خواهد کرد که ریه های شما سریعتراز اثرات بیهوشی رها شوند

۱۲-برای کاهش خطر لخته شدن خون در پاها، هر زمان که نیاز به غذا خوردن و یا استفاده ازدستشویی داشتید،بلند شوید و راه بروید.

۱۳-در زمانهایی که در رختخواب هستید، بارها و بارها مچ پای خود را (با حرکت انگشتان خودبه بالا و پایین) خم کنید واز خانواده خود بخواهید تا پشت ساق پایتان را ماساژ دهند.

۱۴-از یک بالش نرم در زمان نشستن استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا