دسته‌بندی نشده

مراسم پاتختی : فوت و فن‌های برگزاری جشن پاتختی

مراسم پاتختی چیست؟

آداب مراسم پاتختی

یکی از چالش‌های مهم عروس خانم‌های ایرانی برپایی باشکوه جشن عروسی و از آن مهم‌تر برگزاری مراسم پاتختی است. در اصل برپایی این مراسم سنتی کمک هرچه بیشتر اقوام و آشنایان به آغاز زندگی عروس و داماد و هموار شدن مشکلات مالی در شروع زندگی هست.

تاریخچه مراسم پاتختی

البته در گذشته مراسم پاتختی به گونه دیگری برگزار می شد، بدین صورت که سه روز بعد از جشن عروسی با عنوان «روز سوم» که با جشن و پایکوبی همراه بوده، برگزار می شد و پذیرایی از مهمانها به صورت آش و شیرینی بوده اما اکنون با گذر ایام مراسم پاتختی به طور همزمان یا به فاصله یک روز بعد با جشن عروسی برگزار می شود.

تاریخچه مراسم پاتختی

آیین مراسم پاتختی

پاتختی یا به‌اصطلاح همان نشاندن عروس به صندلی مراسمی است که به فاصله یک روز بعد از مراسم عروسی و به‌صورت جشن عصرانه که طی آن اقوام و دوستان و تمام خویشاوندان عروس و داماد هدیه‌ای را به‌رسم یادبود به این مراسم می‌برند برگزار می‌شود. مفهوم این جشن بدین صورت است که عروس شب قبل را بصورت باکره بوده و آن شب را رد کرده است و با افتخار و فخر به دختران جوان دیگر به پای تخت می نشیند.جشن پاتختی فقط مختص حضور زنان بوده و آقایان نمی‌توانند شرکت کنند.

تاریخچه مراسم پاتختی

ساعت و پذیرایی در مراسم پاتختی

این مهمانی ساده که بعدازظهر بین ساعات 16 الی 19 تدارک دیده می‌شود به عهده خانواده عروس بوده و پذیرایی آن به‌صورت کیک، میوه، شیرینی و نوشیدنی های فصل است.

ساعت و پذیرایی در مراسم پاتختی

رسومات پاتختی

بعد از صرف پذیرایی نوبت به اهدای هدایای مهمان‌ها می‌رسد. در ابتدا رسم بر آن است تا بزرگترها و افراد نزدیک هدایای خود را به فراخور توانایی تقدیم عروس و داماد کنند، اگرچه مهمان‌ها سعی می‌کنند هدایای آبرومندانه خود را به‌صورت جنس اعم از پتو، ظروف تزئینی کریستال و بلور، ساعت، تابلو و … پیشکش عروس کنند اما بهتر آن است تا بزرگ‌ترهای عروس و داماد از خانم‌های فامیل بخواهند تا این هدایا تبدیل به احسن شده و به‌صورت پول و سکه تقدیم گردد تا عروس و داماد طبق سلیقه خودشان با پولهای جمع شده کمبودهای جهیزیه شان را جبران کنند.

تاریخچه مراسم پاتختی

خوب یا بد بودن مراسم پاتختی(اعتقاد به برگزاری پاتختی)

برگزاری این مراسم به نظر طرفین بستگی دارد چرا که ممکن است زوجین خسته از تکرار مراسم بفکر استراحت باشند و یا حتی توانایی هزینه کردن برای این جشن بعد از مراسم عروسی را نداشته باشند و عقاید هرکس نسبت به این جشن متفاوت است اما هستند افرادی که طبق رسوم گذشته پایبند به برگزاری مراسم پاتختی هستند و لذا از آنجایی که این مراسم دربردارنده هزینه های سرسام آور نمیشود و از طرفی با کمک مالی به زوجین همراه است با ساده و کم خرج برگزار شدن آن خاطره خوبی را ثبت و ضبط می کنند.

تاریخچه مراسم پاتختی

جایگاه مراسم پاتختی در ایران

به نظر می‌رسد این مراسم در اثر گذشت زمان کم‌کم جایگاه اصلی خود را در بین خانواده‌های ایرانی ازدست‌داده اما هستند کسانی که با برگزاری این جشن از آن لذت می‌برند. لازم به ذکر است مراسم Bridal shower که در کانادا، آمریکا و چندین کشور دیگر برگزار می‌شود مشابه جشن پاتختی بوده و قبل از مراسم عروسی برپا می‌شود.

آیا لازم است که همه خانم‌های حاضر در جشن عروسی به پاتختی‌ام دعوت شوند؟

در ابتدا این را باید بدانید که جشن پاتختی یک مهمانی ساده زنانه است که نیاز به دعوت خاصی مثل دعوت جشن عروسی ندارد. در زمانهای گذشته خود مهمان‌ها فردای روز عروسی به منزل عروس‌و‌داماد می‌رفتند اما از انجا که این روزها به طور معمول خانه عروس و داماد‌ها کوچک است و یک آپارتمان نقلی است، معمولا در پایان روز عروسی اعلام می‌کنند که پاتختی در منزل مادر داماد یا مادر عروس برپا می‌شود. به طور معمول افراد غریبه یا آشنایان دور به این مراسم نمی آیند.

تاریخچه مراسم پاتختی

آقایان را هم می توان به جشن پاتختی دعوت کرد؟

بر اساس آداب و رسوم سنتی خیر نمی توان مردان را دعوت کرد، اما در برخی خانواده‌ها آقایان فامیل نزدیک هم به اتفاق همسر و فرزندشان به پاتختی می‌روند و فامیل دورهم گل‌ می‌گویند و می‌شنوند و لحظات خوبی را طی می کنند. در بعضی از خانواده‌ها هم که عروس و داماد در نزدیکی پدر و مادرشان زندگی می‌کنند خانم‌ها در یک مکان جشن پاتختی خودشان را دارند و آقایان هم در آن خانه دیگر دور هم جمع می‌شوند تا پاتختی تمام شود و به دنبال همسران‌شان بروند.

تاریخچه مراسم پاتختی

چطور اجازه ندهیم که فامیل تمام زیر و بم زندگی‌ام را ببینند؟

رسم دیدن جهاز یکی از رسم هایی است که در اغلب خانواده ها دیده می شود، و شاید این رسم برای بسیاری از عروس خانمها جالب نباشد چرا که در حین این مراسم افراد به اصطلاح کنجکاو و فضول حتی اشیای داخل هر کمد و کشویی را هم می‌گردند. برای جلوگیری از پیش آمدن چنین وضعی می‌توانید پاتختی را در خانه مادر شوهر یا مادر خودتان بگیرید.

همچنین بخوانید:

۸ ایده مناسب برای کادو دادن به عروس و داماد در روز پاتختی

چگونه ساقدوش عروس خوبی باشیم + نکات مهم برای ساقدوش بودن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا