دسته‌بندی نشده

محرک ها و عوامل ایجاد اختلال اضطراب کدامند؟

عوامل اختلال اضطراب، دلایلی که شاید شما را متعجب کند

اضطراب شرایطی ایجاد شده برای سلامت ذهن است که می تواند دلیل احساساتی مثل نگرانی، ترس یا فشار روحی باشد. برای بعضی از افراد، اضطراب می تواند دلیل حمله های عصبی و نشانه های غیرمعمول فیزیکی مثل درد قفسه سینه باشد.

اختلال اضطراب به شکل غیر قابل باوری رایج است. این اختلال طبق آمار افراد زیادی را به خود دچار کرده است. دلایل اضطراب و اختلال اضطراب می تواند پیچیده باشد که احتمالا مجموعه ای از عوامل شامل عوامل ژنتیکی و محیطی است. اما واضح است که این اتفاقات، احساسات یا تجربه ها ممکن است نشانه های شروع اضطراب یا بدتر شدن آنها باشد. این عوامل محرک ها نامیده می شوند.

محرک های اضطراب می تواند برای هر فرد متفاوت باشد اما بسیاری از عوامل تحریک کننده اضطراب بین افرادی با این شرایط مشترک است. بیشتر افراد متوجه می شوند عواملی که اضطراب آنها را تحریک می کند متعدد است. اما برای بعضی از افراد حمله های پانیک می تواند بدون هیچ دلیلی پیش بیاید.

به این دلیل مهم است هر محرک اضطرابی را که دارید بشناسید. شناخت و تشخیص محرک ها اضطراب گامی مهم در مدیریت آنها است. در این مقاله شما درباره این محرک های اضطراب و آنچه می توانید برای کنترل اضطراب انجام دهید می خوانید.

محرک های اضطراب

اضطراب مربوط به مشکلات جسمانی

یک مشکل جسمانی ناراحت کننده یا مشکلی مثل سرطان یا بیماری مزمن ممکن است اضطراب را تحریک یا آن را بدتر کند. این نوع محرک به دلیل ایجاد احساسات سریع و شخصی خیلی قوی است. شما می توانید با فعال و بودن و ملاقات با دکترتان به کاهش اضطراب مربوط به مشکلات جسمانی کمک کنید. صحبت با یک متخصص بهداشت روان ممکن است مفید باشد چرا که آنها به شما کمک می کنند احساسات و شناختتان را درباره بیماری مدیریت و کنترل کنید.

اضطراب مربوط به مصرف داروهای خاص

بعضی از تجویزها و داروهای بدون نسخه ممکن است تحریک کننده نشانه های اضطراب باشد. ممکن است به دلیل اجزای فعال در این داروها احساس ناراحتی و ناخوشی داشته باشید. این احساسات ممکن است یک سری اتفاقات را در ذهن و جسم شما به وجود آورند که منجر به عوامل اضافی اضطراب شود.
داروهایی که اضطراب را تحریک می کند عبارتند از

با پزشکتان درباره احساسی که بعد از مصرف این داروها دارید صحبت کنید و به دنبال جایگزینی بگردید که اضطراب شما را تحریک و نشانه های آن را بدتر نکند.

کافئین و ارتباط آن با اضطراب

بسیاری از افراد عادت دارند برای پریدن خواب از سرشان یک فنجان قهوه بخورند اما ممکن است همین کار اضطراب شما را تحریک یا تشدید کند. تحقیقی معتبر در سال 2010 نشان داده است افراد مبتلا به اختلال اضطراب و اضطراب اجتماعی، نشانه های این اختلال را در رابطه با مصرف بیش از حد کافئین بروز داده اند. در هر زمان ممکن روی کاهش کافئین مصرفی تان با جایگزین کردن نوشیدنی های بدون کافئین کار کنید.

حذف وعده های غذایی و بروز اضطراب

وقتی چیزی نخورید ممکن است قند خونتان پایین بیاید که می تواند منجر به لرزش دستها و قار و قور شکم شود. همچنین می تواند اضطراب شما را تحریک کند.
خوردن وعده های غذایی متعادل به دلایل زیادی مهم است چرا که غذا انرژی شما و مواد مغذی مهم را برای بدن شما تامین می کند. اگر نمی توانید زمان کافی برای سه وعده غذایی در روز بگذارید، میان وعده های سالم روشی عالی برای جلوگیری از افت قند خون، احساس اضطراب یا عصبانیت و هراس است. به یاد داشته باشید غذا می تواند روی حالت روحی شما تاثیر بگذارد.

افکار منفی و تحریک اضطراب

ذهن شما تا حد زیادی بدن شما را کنترل می کند و این موضوع به خصوص در رابطه با اضطراب صدق می کند. وقتی شما ناراحت یا مستاصل هستید گفتگوهای درونی شما می تواند احساس اضطراب شما را تحریک کند.
اگر هنگام فکر کردن با خودتان از کلمات منفی خیلی زیادی استفاده می کنید یاد بگیرید روی کلماتتان و احساساتی که در این روند به وجود می آید دوباره تمرکز کنید. کار با یک درمانگر می تواند برای این روند به شکل غیر قابل باوری مفید باشد.

نگرانی های مالی و اضطراب

نگرانی های مربوط به پس انداز یا داشتن بدهی می تواند اضطراب شما را تحریک کند. قبض ها و صورتحساب های غیرمنتظره یا ترس های مربوط به پول هم می توانند محرک اضطراب باشد. برای یادگیری مدیریت این نوع محرکها ممکن است به کمک گرفتن از متخصصی مثل یک مشاور مالی احتیاج باشد. خیال آسوده از داشتن یک همراه و راهنما در این روند ممکن است از نگرانی های مالی شما کم کند.

اضطراب های مربوط به بعضی جشنها و رویدادهای اجتماعی

اگر به نظر شما یک اتاق پر از آدم های غریبه جالب به نظر نمی رسد شما تنها نیستید. رویدادهایی که شما را مجبور می کند گفتگوهای کوتاه داشته باشید یا با آدم هایی معاشرت کنید که آنها را نمی شناسید می تواند احساس اضطراب شما را تحریک کند که ممکن است به عنوان اختلال اضطراب اجتماعی شناخته شود. برای کمک به کم کردن نگرانی ها یا ناراحتی ها می توانید تا حد ممکن همیشه یک همراه با خودتان داشته باشید. اما به غیر از این، می توان با کمک گرفتن از یک متخصص برای یافتن مکانیسم های تطابق این رویدادها را در طولانی مدت بیشتر قابل کنترل کرد.

بیشتر بخوانید: اضطراب اجتماعی چیست؟برای رفع اضطراب اجتماعی چه کنیم؟

اضطراب حاصل از کشمکش های شخصی

مشکلات مربوط به رابطه عاطفی، بحث و مشاجره ها و نداشتن تفاهم کشمکش هایی هستند که می تواند اضطراب را تحریک یا تشدید کند.
در درون ستیزی های مشخصی که اضطراب شما را تحریک می کند، ممکن است روش هایی برای حل این ناسازگاری ها یاد بگیرید. همچنین با یک متخصص بهداشت روان یا دیگر کارشناسان سلامت ذهن درباره مدیریت احساسات حاصل از این کشمکش ها صحبت کنید.

اضطراب حاصل از استرس های روزمره

با اینکه همه از استرس و اضطراب در گفتگوهای روزمره به یک مفهوم استفاده می کنند اما به طور خلاصه استرس واکنش بدن شما به یک محرک است و در کل تجربه ای کوتاه مدت است. استرس می تواند هم منفی و هم مثبت باشد.
استرس های روزانه مثل ترافیک های سنگین یا دیر رسیدن به مترویی که شما را به مقصد می رساند می تواد دلیل اضطراب هر کسی باشد. اما استرس های طولانی مدت یا مزمن می تواند مثل دیگر مشکلات جسمی منجر به اضطراب طولانی مدت و تشدید نشانه های آن شود.

استرس همچنین می تواند منجر به رفتارهایی مثل حذف وعده های غذایی، مصرف الکل یا کم خوابی شود. این عوامل هم می تواند باعث تحریک یا بدتر شدن اضطراب شود. لازمه درمان و جلوگیری از استرس اغلب یادگیری مکانیسم های تطابق است. یک روان شناس یا مشاور می تواند به شما کمک کند منابع استرس خودتان را بشناسید و وقتی تشدید یا مشکل ساز می شوند آنها را مدیریت کنید.

اضطراب حاصل از رویدادها یا اجراهای عمومی

سخنرانی های عمومی، صحبت در حضور رئیستان، حضور در یک مسابقه و رقابت یا حتی بلند خواندن در جمع یک محرک اضطراب معمول است. اگر شغل یا سرگرمی هایتان نیازمند چنین کارهایی است پزشک یا روان درمانگر شما می تواند با شما برای یادگیری روش های حفظ آرامش در چنین موقعیت هایی کار کند. همچنین دریافت انرژی های مثبت و قوت قلب گرفتن از دوستان و هم کلاسی ها به شما برای احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتر کمک کند.

اضطراب از اجراهای عمومی

اضطراب مربوط به درگیری های شخصی

شناخت و تشخیص این درگیری ها می تواند مشکل باشد اما متخصصان سلامت ذهن برای کمک به شما در تشخیص آنها آموزش دیده اند. درگیری های شخصی ممکن است با یک بو، دیدن یا به یاد آوردن یک مکان یا حتی شنیدن یک آهنگ شروع شود. درگیری های شخصی به صورت خودآگاهانه یا ناخودآگاهانه یک خاطره بد یا دلخراش را در زندگیتان به شما یادآوری می کند. افرادی با اختلال استرس پس از صدمه، محرک های اضطراب را مرتب با محرک های محیطی تجربه می کنند.

تشخیص درگیری های شخصی ممکن است زمان بر باشد اما یادگیری آن برای غلبه بر این درگیری ها مهم است.

تشخیص محرک های اضطراب

اگر بتوانید عوامل تحریک کننده اضطراب خودتان را تشخیص دهید و درک کنید می توانید برای دوری از این عوامل و سازگاری با آنها کار کنید. شما می توانید استراتژی های سازگاری را برای کنترل محرک های اضطراب یاد بگیرید.
چند روش برای شناخت و تشخیص این محرک ها را ببینید:

شروع کردن خاطره نویسی

وقتی اضطراب زیاد دارید بنویسید و آنچه را در ذهنتان می گذرد و منجر به تحریک اضطراب شما شده است ثبت کنید. اپلیکیشن هایی هم هست که برای کاهش و کنترل اضطراب شما می توانند به شما کمک کنند.

کار کردن با یک روان درمانگر

تشخیص بعضی از محرک های اضطراب می تواند مشکل باشد اما یک متخصص سلامت ذهن آموزش هایی دیده است که می تواند به شما کمک کند. آنها ممکن است از گفتار درمانی، خاطره درمانی یا روش های دیگر برای تشخیص محرک های اضطراب استفاده کنند.

با خودتان روراست باشید

اضطراب شاید دلیل افکار منفی و خود ارزیابی ضعیف باشد که می تواند شناخت محرک های اضطراب را به دلیل واکنش های نگران کننده مشکل کند. با خودتان صبور باشید و با میل و رغبت به دنبال کشف موضوعات گذشته که دلیل اضطراب فعلی شما هستند باشید.

نشانه های اضطراب

معمول ترین نشانه های اضطراب شامل موارد زیر است

  • نگرانی غیر قابل کنترل
  • ترس
  • کشش و فشار عضلات
  • ضربان تند قلب
  • بد خوابی یا بی خوابی
  • مشکل در تمرکز
  • ناراحتی فیزیکی
  • مورمور شدن یا سوزش بی دلیل اعضای بدن
  • بی قراری
  • عصبانیت یا هراس
  • بد خلقی و زودرنجی

اگر این نشانه ها را مرتبا تا شش ماه یا بیشتر تجربه کردید ممکن است اختلال اضطراب منتشر داشته باشید. انواع دیگری از اختلال های اضطراب هم وجود دارند که ممکن است نشانه های آنها با اختلال اضطراب منتشر متفاوت باشد.

مثلا ممکن است در اختلال ترس نشانه های زیر را تجربه کنید:

  • ضربان یا تپش قلب سریع
  • تعریق
  • لرزش
  • ضعف
  • احساس خفگی

کمک گرفتن برای کنترل و کاهش اضطراب

اگر احساس می کنید بیش از حد نگران یا بدگمان هستید زمان کمک گرفتن است. شناخت استرس اغلب مشکل است چون نشانه های آن به مرور زمان معمولی شده است.

صحبت با پزشکتان را در این باره شروع کنید. آنها نشانه های شما را مورد بحث قرار می دهند، یک روند درمانی تعیین می کنند یا یک معاینه فیزیکی انجام می دهند. آنها می خواهند هرگونه مشکل فیزیکی که ممکن است باعث ناراحتی های بعدی شوند رفع کنند. از اینجا ممکن است پزشک شما تصمیم به درمان با دارو بگیرد یا ممکن است شما را به یک متخصص سلامت ذهن مثل روان شناس یا روان پزشک ارجاع دهد. این پزشکان می توانند از ترکیب گفتار درمانی و دارو برای درمان اضطراب و جلوگیری از محرک ها استفاده کنند.

در نتیجه

اضطراب های گاه به گاه معمول است اما احساس مزمن نگرانی، ترس یا هراس معمولی نیستند. آنها نشانه هایی است که به شما می گوید باید به دنبال کمک باشید. خبر خوب اینکه اضطراب شرایط ذهنی است که تا حد زیادی قابل درمان است. با این حال بسیاری از افراد مضطرب به دنبال درمان این اختلال نیستند. اگر اضطراب زندگی روزمره شما را مختل کرده است باید از دیگران کمک بگیرید. یک متخصص سلامت ذهن می تواند به شما در یافتن یک برنامه درمانی طراحی کمک کند تا عوارض اختلال اضطراب را راحت تر طی کنید و با محرک های اضطراب سازگار شوید.

بیشتر بخوانید:

اضطراب و استرس با ما چه می کند و راه حل آن چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا