دسته‌بندی نشده

متهم اصلی کاهش کلسیم در بدن پیدا شد

دلایل اصلی کمبود کلسیم چیست؟

کلسیم یکی از مهم ترین مواد مغذی در بدن شما است. بیش از 69 درصد از کلسیم، در استخوان ها و دندان ها ذخیره شده اند و از عملکرد و ساختار اسکلت آن ها پشتیبانی می کنند.مابقی کلسیم بدنتان در سایر اندام های مهم، مانند انقباض عضلانی، عروق خونی و افزایش خون از طریق سیستم ایمنی در بدن است.

اما با وجود اینکه یکی از مهمترین مواد معدنی برای سلامتی انسان می باشد، اکثر مردم هنوز اطلاعات کافی در مورد آن ندارند.در واقع 68 درصد جمعیت کل جهان از کمبود کلسیم رنج می برند.دختران و پسران نوجوان، زنان بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال در معرض خطر بالاتری از کمبود کلسیم قرار دارند.

زنان در دوران یائسگی، گیاهخواران و کسانی که تحمل مصرف لبنیات را ندارند، نسبت به افراد دیگر بیشتر به کلسیم نیاز دارند. زمانیکه دچار درد و گرفتگی عضلات شده اید، دست ها و پاهایتان سوزن سوزن می شود یا بی حس است و با شکستگی های مکرر دست و پا روبه رو هستید، باید مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم را افزایش دهید.

کمبود کلسیم چه نشانه هایی دارد و چگونه پدید می آید؟

کمبود کلسیم چه نشانه هایی دارد و چگونه پدید می آید؟

کمبود کلسیم، که به عنوان هیپوکلسمی شناخته می شود، یک مشکل سلامتی جهانی است و مردم در سراسر جهان به راحتی کلسیم را از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند.وقتی که مصرف کلسیم پایین باشد، خطر ابتلا به بعضی بیماری ها را افزایش می دهد، که عبارتند از:

استئوپنی:

از دست دادن قدرت استخوان ها و ضعیف شدن آنها بیش از حد نرمال است، که به عنوان استئوپنی شناخته می شود.این یک شروع برای پوکی استخوان است که استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند و خطر شکستگی را افزایش می دهد.اگر بدنتان کلسیم کافی نداشته باشد، نمی تواند عملکرد های پایه را به طور هماهنگ انجام دهد از همین روی کلسیم را از استخوان ها می گیرد، تا کمبود آنها را تامین کند.

اگر این عملکرد طول بکشد، تراکم معدنی استخوان به نقطه استئوپنی و یا حتی بدتر شدن یعنی پوکی استخوان می رسد.از آنجا که کلسیم در سراسر بدن بسیار حیاتی است، علائم کمبود کلسیم می تواند در هر قسمتی از بدن نشان داده شود و به روش های مختلفی بروز می کند.

عوامل متعددی جذب کلسیم را کاهش می دهند، که عبارتند از:

کمبود ویتامین D
کمبود منیزیم
مصرف سدیم بالا
مصرف زیاد فسفر که در نوشابه ها یافت می شود
بیماری های مزمن کلیه
عملکرد غیر طبیعی پاراتیروئید
مصرف مواد مخدر

کمبود کلسیم چه خطراتی دارد؟

کمبود کلسیم می‌تواند هر یک از کارکرد‌های بدن را تحت تاثیر قرار داده و به شکل‌های مختلفی در بدن بروز کند. کلسیم فراوان ترین ماده معدنی در بدن انسان می باشد. با این وجود، هیپوکلسمی و به عبارت دیگر، کمبود کلسیم بیشتر از آنچه فکر کنیم، افراد را درگیر می کند.

هیپوکلسمی که بیماری کمبود کلسیم شناخته می‌شود بر اثر افت سطح کلسیم در خون بروز می‌کند. پایین آمدن سطح کلسیم خون به دلایل مختلفی از جمله مشکلات غدد پاراتیروئید، کلیه، روده ها و یا عدم دریافت کافی کلسیم از رژیم غذایی می باشد. عوارض ناشی از کمبود کلسیم در مرور زمان به طرز چشمگیری می تواند سبک زندگی شما را تغییر دهد، به همین دلیل پیشگیری و درمان کمبود کلسیم بسیار حایز اهمیت است.

کمبود کلسیم چه نشانه هایی دارد و چگونه پدید می آید؟

چه کسانی کمبود کلسیم دارند؟

طبق آمار به دست آماده 32% زنان یائسه ی ایرانی دچار پوکی استخوان هستند و بالای نیمی از زنان یائسه در ایران در معرض پوکی استخوان هستند که این زنگ خطری برای آگاهی و جلوگیری از گسترش بیشتر این بیماری است. بطورکلی نوجوان ها، زنان بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال در معرض خطر بالاتری از کمبود کلسیم قرار دارند.

نشانه‌هایی وجود دارند که به شما هشدار می‌دهد شما دچار سطح کم کلسیم هستید.کمبود کلسیم در سطح پایین و در مراحل اولیه ممکن است نشانه های بارزی نداشته باشد، اما در افراد مختلف با توجه به سن و شرایط بدنی کمبود آن به شکل های مختلف نشان داده می شود، از نشانه هایی که در اثر کمبود کلسیم بروز می کند:

مشکلات عضلانی :

اسپاسم عضلانی، سوزن سوزن شدن دست و پا، درد در عضلات ران و بازو ( پرش عضلات)

خستگی :

بی خوابی و خستگی شدید از جمله علایمی است که نشان دهنده ی سطح پایین کلسیم در خون می باشد.( بی حالی)

علایم پوستی :

کاهش شدید کلسیم منجر به شکننده شدن و پوسته پوسته شدن ناخن ها می شود، خشکی پوست و خارش و در شرایط شدیدتر اگزمای پوستی یا پسوریازیس نیز می تواند اتفاق بیفتد.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) :

در مطالعات انجام شده، بین مصرف کلسیم و کاهش علایم سندرم پیش از قاعدگی در خانمها ارتباط به دست آمده است، هرچند ممکن است تمامی کسانی که دچار کمبود کلسیم هستند دارای این علایم نباشند، اما به نظر می‌رسد پایین بودن سطح کلسیم در خون با تشدید علایم پیش از قاعدگی در ارتباط است.

ریزش مو :

از ریزش مو به عنوان یکی از علایم کمبود کلسیم نامبرده می‌شود. طبق مطالعات انجام شده، کلسیم و ویتامین د3 در کنار یکدیگر بر چرخه ی رشد مو تاثیر میگذارند. بر اساس این مطالعات، فولیکول مو به کلسیم و ویتامین د3 نیازمند است و عدم دریافت کافی این ماده معدنی و ویتامین در ریزش مو موثر می باشد.

درد استخوان :

درد زانو یا استخوان نیز از دیگر نشانه هاست.زمانیکه از کمبود کلسیم صحبت می شود، اولین ذهنیت، مشکلی در استخوان هاست. درواقع همانطور که گفته شد کمبود کلسیم منجر به کاهش تراکم استخوانی می شود و ضعف در استخوان ها ممکن است با درد همراه باشد.

تشنج یا صرع :

باتوجه به اینکه یکی از کارکردهای کلسیم در بدن، تاثیر بر تنظیم سیستم اعصاب می باشد، کمبود آن ممکن است منجر به اخلال در کارکرد سیستم عصبی شود. طبق مطالعات انجام شده، کمبود مواد معدنی از جمله کلسیم، سدیم و منیزیم می تواند فعالیت سلول های مغزی را تحت تاثیر قرار داده و منجر به تشنج شود. همچنین ویتامین د3 که برای جذب کلسیم ضروریست، در بیماران مبتلا به صرع و کنترل تشنج بیماران بسیار تاثیرگذار بوده است.

افسردگی

در کودکان و نوجوانان، مقدار توصیه شده روزانه کلسیم برای هر دو جنس یکسان است. طبق توصیه موسسه ملی بهداشت (NIH)، متوسط مقادیر روزانه مصرف کلسیم به شرح زیر است:

گروه سنی

میزان توصیه شده روزانه

نوجوانان ۱۸-۹ سال ۱۳۰۰ میلی گرم
کودکان ۸-۴ سال ۱۰۰۰ میلی گرم
کودکان ۳-۱ سال ۷۰۰ میلی گرم
کودکان ۱۲-۷ ماه ۲۶۰ میلی گرم
کودکان ۶-۰ ماه ۲۰۰ میلی گرم

طبق دستورالعمل‌های رژیم غذایی ایالات متحده، نیاز کلسیم برای بزرگسالان نیز عبارتند از:

گروه

میزان توصیه شده روزانه

خانم های ۷۱ سال و بالاتر ۱۲۰۰ میلی گرم
خانم های ۷۰-۵۱ سال ۱۲۰۰ میلی گرم
خانم های ۵۰-۳۱ سال ۱۰۰۰ میلی گرم
خانم های ۳۰-۱۹ سال ۱۰۰۰ میلی گرم
آقایان ۷۱ سال و بالاتر ۱۲۰۰ میلی گرم
آقایان ۷۰-۵۱ سال ۱۰۰۰ میلی گرم
آقایان ۵۰-۳۱ سال ۱۰۰۰ میلی گرم
آقایان ۳۰-۱۹ سال ۱۰۰۰ میلی گرم

همانگونه که در جدول نیز مشخص است خانم‌ها باید زودتر از آقایان در دوره میانسالی مصرف کلسیم را شروع کنند. تأمین کلسیم مورد نیاز بدن به ویژه با نزدیک شدن به یائسگی برای یک خانم بسیار مهم است.

برای جبران کمبود کلسیم موارد زیر را انجام دهید:

مواد غذایی حاوی کلسیم مصرف کنید. لبنیات یک منبع مهم از کلسیم هستند که آنها را در رژیم غذایی روزانه تان بگنجانید.غذاهای پرکالری را مصرف کنید، که نمونه هایی از آنها عبارتند از: ماهی قزل آلا_ ماهی ساردین_ کلم بروکلی و دانه های کنجد. همچنین می توانید از مکمل های کلسیم استفاده کنید و آن را حداقل در دو دوره تقسیم کنید و برای جذب بیشتر و بهتر با وعده های غذایی مصرف کنید.

همچنین بخوانید:

مهم ترین عامل کمبود کلسیم در کودکان چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا