دسته‌بندی نشده

ماده گیاهی ناس | ناس چیست و چه عوارضی دارد؟

ناس، مخدر است یا محرک ؟

“ناس” مخلوطی از برگ خشک شده تنباکو و آهک است و بوی و طعم بسیار تندی دارد. ناس ماده‌ ای است که در سال‌های گذشته طرفداران آن مهاجران افغان، هندی و پاکستانی بودند و تنها در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان عرضه می‌شد اما امروز در اصفهان هم به راحتی قابل دسترس است و در برخی بازارهای قدیمی اصفهان بی‌ دغدغه به فروش می‌رسد! با دلگرم همراه شوید .

ماده گیاهی ناس | ناس چیست و چه عوارضی دارد؟

اطلاعات مفید در مورد ناس و عوارض مخرب آن

کاربرد ناس

ناس از برگ تنباکو که در سایه خشک شده و به‌ همین خاطر سبز رنگ است ساخته می‌شود. این برگ‌ ها را نرم می‌کوبند و با اندکی آهک مخلوط کرده در جلو دهان، میان لب و دندان می‌گذارند. برخی از ناسی‌ ها هم ناس را با دستمال کاغذی در دهان می‌گذارند. این ماده بیشتر در افغانستان کشت و ساخته می‌شود و برخی مردم ایران، بیشتر مناطق افغانستان و پاکستان و قسمت‌هایی از هند، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان از این ماده استفاده می‌کنند. در سوئد و نروژ که استعمال دخانیات در اماکن عمومی منع قانونی دارد مصرف ناس به شدت افزایش یافته‌ است.

مصرف این مواد در دراز مدت چه عوارضی را برای فرد به دنبال خواهد داشت؟

در دفعات اول عوارض آن عبارت است از احساس سرگیجه، سردرد و تهوع و سایر عوارض استفاده مدید از ناس شامل از دست دادن تعادل رفتاری و حرکتی، ایجاد حرکات غیر طبیعی در چشم‌ها، تغییرات محسوس در فشار خون، افزایش ضربان قلب، دندان قروچه، لرزش، اختلال در خواب، وابستگی روحی و روانی، بیماری‌ها و سرطان لثه، سرطان حنجره و روده بزرگ و نارسایی‌های کلیوی است.

سرطان ، ارمغان مصرف مخدر «ناس»

عضو انجمن متخصصان گوارش کشور گفت: مصرف ماده مخدر ناس سرطان‌‌های دستگاه گوارش فوقانی از جمله سرطان مری را به دنبال دارد.

دکتر پورشمس در گفت‌ و گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه مصرف ناس بیشتر در مناطق شمال شرقی کشور رایج است اظهار داشت: ترکیب ناس از خاکستر، کربنات سدیم و مقداری مواد اپیومی است که از برگ بوته خشخاش گرفته می‌شود. این ماده مخدر مثل آدامس جویدینی است اما باید در خاکستر حل شود روی زبان قرار می گیرد و مکیده می شود.

مصرف این ماده در طولانی مدت سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی را از جمله مری را در پی دارد و اگر به صورت تنفسی مصرف شود اثرات مخربی مانند اثرات ریوی و قلبی و عروق علاوه بر سرطان مری و معده دارد.

افزایش فشارخون و حمله قلبی

متخصصان یکی از دانشگاه‌های معتبر پزشکی سوئد می‌گویند که بدون شک مصرف ناس موجب سرطان لوزالمعده و دهان می‌شود.

یکی از تحقیقاتی که در اختیار قانون گذاران اتحادیه اروپا قرار گرفته است، نشان می‌دهد که ناس نه تنها سرطان‌ زاست، بلکه باعث افزایش فشار خون و احتمال بروز حمله قلبی نیز می‌شود.

پروفسور گوران پرشاگن که انجام این تحقیق را برعهده داشته است، می‌گوید: «ما باید خیلی دقت کنیم که چه مواد مصرفی را به مردم معرفی می‌کنیم. ترغیب مردم به جایگزین کردن سیگار با ناس، در نهایت منجر به بالا رفتن مصرف تنباکو خواهد شد.»

او معتقد است که در مقایسه با سیگار، تحقیقات در مورد خطرات مصرف ناس به قدر کافی گسترده و جامع نبوده است.

برخی دیگر از عوارض مصرف Pan یا ناس

● احتمال سرطان دهان و حنجره در این افراد بیشتر است.

نیکوتین باعث زردی دندانها و پوسیدگی آنها می شود و احتمال بیماریهای لثه را در این افراد زیاد می کند.

● عوارض قلبی ــ عروقی و مشکلات تنفسی در این افراد شایع است.

ساخارین موجود در این مواد ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود.

●در دانش آموزان به دلیل ایجاد حالت گیجی و نئشگی افت تحصیلی را به دنبال دارد.

●بدلیل افزایش بزاق فرد مجبور است مرتب آب دهانش را بیرون بریزد که سبب انتقال بیماریهای عفونی میگردد.

علائم مصرف این مواد چیست؟

از دست دادن تعادل رفتاری و حرکتی ، حالت سبکی سر، افسردگی ، بیقراری ، خستگی ، افزایش اشتها ،اختلال خواب، افزایش تعریق، افزایش بزاق دهان، پرخاشگری، اضطراب، حالت شادی کاذب.

با گذشت زمان ،این ماده نیز، دیگر نیاز های روحی و جسمی فرد را تامین نمی کند و به همین دلیل فرد معتاد، به سمت مصرف مواد سنگین تر گرایش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید :

اعتیاد و بهترین راه کار های درمان اعتیاد چیست؟

اعتیاد به اینترنت به همراه عوارض خطرناک آن

چگونه به آسانی اعتیاد به شیشه را ترک کنیم؟

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا