دسته‌بندی نشده

قیمه نثار پلو

غذا

قیمه نثار پلو

مواد لازم:

برنج 1 کیلو
گوشت مغز ران گوسفند بدون استخوان 500 گرم
پیاز بزرگ 1 عدد
رب گوجه فرنگی 4/1 پیمانه
کره 50 گرم
خلال بادام 1 پیمانه
خلال پسته 1 پیمانه
خلال پرتقال 2/1 پیمانه
شکر 4/1 پیمانه
پیاز داغ 3/1 پیمانه
پودر زعفران الیت 1/2 قاشق چایخوری
نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به میزان لازم
روغن مایع به میزان لازم

طرز تهیه:

برنج را از شب قبل با مقداری آب ولرم و نمک خیس کنید. گوشت را به قطعات کوچک (قیمه ای) خرد کنید.پودر زعفران الیت را در 4/1 پیمانه آبجوش حل کنید و پیاز را به صورت خلالی برش دهید و در 4 قاشق روغن مایع به مدت 7 تا 8 دقیقه تفت دهید تا طلایی رنگ شود و به آن مقداری زردچوبه اضافه کنید. گوشت را به همراه رب گوجه فرنگی، نمک، خلفل و 2 پیمانه آب جوش و کمی زعفران به پیازداغ اضافه کنید و کمی تفت دهید تا آّب گوشت کشیده شود.

2 پیمانه آب جوش به مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت با حرارت ملایم بپزد. در اواخر پخت 2 تا 3 قاشق سوپخوری آب در آن باقی بماند. برنج را آبکش کرده و دم بیندازید.

خلال پرتقال را 3 تا 4 بار جوشانده تا تلخی آن گرفته شود سپس شکررا در یک پیمانه آب حل کنید و چند دقیقه با خلال پرتقال بجوشانید تا شیرین شود و در آبکش بریزید. خلال پرتقال را با کمی زعفران و روغن مایع یک دقیقه تفت دهید تا خوشرنگ شود. خلال بادام را با 2 پیمانه آب 10 دقیقه بجوشانید و در آبکش بریزید.

موقع سرو کره را داغ کرده و روی برنج بدهید مقداری از برنج را با بقیه زعفران مخلوط کنید در دیس نیمی از برنج را بریزید و مایع قیمه نثار را روی آن بریزید. بقیه برنج راروی آن ریخته و روی برنج را با خلال بادام و پسته و پرتقال، پیاز داغ و برنج زعفرانی تزیین نمایید.

چون زعفران الیت دارای نمک است بهتر است از نمک استفاده نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا