دسته‌بندی نشده

قطره چشمی زالاتان چیست و چگونه مصرف میشود ؟

قطره زالاتان

داروی زالاتان (لاتانوپروست)، مانند یک ماده شیمیایی طبیعی در بدن (پروستاگلاندین) است و با تنظیم جریان مایع در چشم که نتیجه آن، فشار خون کم است، عمل می کند.

موارد استفاده از قطره زالاتان

از داروی لاتانوپروست برای معالجه فشار زیاد داخل چشم در اثر گلوکوم (نوع زاویه باز) یا سایر بیماری های چشمی (به عنوان مثال فشار خون بالا چشم) استفاده می شود.

این ماده، مانند یک ماده شیمیایی طبیعی در بدن (پروستاگلاندین) است و با تنظیم جریان مایع در چشم که نتیجه آن، فشار خون کم است، عمل می کند.

نوشته های مشابه

کاهش فشار خون بالا در چشم به جلوگیری از بروز نابینایی کمک می کند.

نحوه استفاده از قطره زالاتان (Xalatan Ophthalmic)

  • قطره زالاتان را در چشم (چشم های آسیب دیده) معمولا یک مرتبه در شب یا مطابق با تجویز پزشک مصرف کنید. از این دارو بیش از مقدار توصیه شده مصرف نکنید، استفاده بیشتر از این دارو می تواند اثربخشی آن را کاهش دهد.
  • برای اعمال قطره زالاتان ، ابتدا دستان خود را بشوئید. برای جلوگیری از بروز آلودگی، نوک قطره چکان را لمس نکرده و اجازه ندهید با سطح چشمان و یا هر سطح دیگری تماس پیدا کنند. اگر از لنز تماسی استفاده می کنید، قبل از استفاده از این دارو لنزها را از چشم خارج کنید. برای گذاشتن مجدد لنزهای تماسی بعد از ریختن قطره، حداقل 15 دقیقه صبر کنید.
  • سر خود را به عقب خم کنید، به سمت بالا نگاه کرده و پلک پایینی را به سمت پایین بکشید تا فضایی برای ریختن قطره ایجاد شود. قطره چکان را مستقیما بر روی چشم خود قرار داده و یک قطره در داخل فضای ایجاد شده بین چشم و پلک پایین بریزید. به پایین نگاه کنید و به آرامی چشم های خود را ببندید، و یک انگشت را در گوشه چشم خود (در نزدیک بینی) قرار دهید. قبل از باز کردن چشم خود، به آرامی فشار ملایم به مدت 1 تا 2 دقیقه بر روی آن اعمال کنید. این کار مانع از بیرون ریختن قطره می شود.
  • سعی کنید چشمک نزده و چشم های خود را مالش ندهید. اگر دوز مصرفی شما بیشتر از یک قطره است، این مراحل را تکرار کنید. اگر تجویز شده که از این دارو برای هر دو چشم استفاده کنید، این کار را برای چشم دیگر خود نیز تکرار کنید. قطره چکان خود را نشوئید. بعد از هر بار استفاده کلاهک قطره چکان را تعویض کنید.
  • از قطره زالاتان به طور مرتب استفاده کنید تا بیشترین فواید آن را کسب کنید. به خاطر داشته باشید که هر روز در یک زمان مشخص از این دارو استفاده کنید. حتی اگر احساس خوبی می کنید، مهم است که به مصرف لاتانوپروست مطابق با تجویز پزشک ادامه دهید. اکثر افراد مبتلا به گلوکوم یا فشار خون بالا در چشم، احساس بیماری نمی کنند.
  • اگر نوع دیگری از داروی چشمی را استفاده می کنید (به عنوان مثال قطره یا پماد)، به مدت حداقل 5 دقیقه برای اعمال داروی بعدی صبر کنید. قبل از اعمال پمادهای چشمی، از قطره چشمی استفاده کنید تا به قطره اجازه دهید که وارد چشم شود.

عوارض جانبی قطره زالاتان

  • تاری دید، سوزش یا گزش یا خارش یا قرمزی چشم، احساس اینکه چیزی در چشم است، تغییر در تعداد مژه یا رنگ یا طول یا ضخامت، تغییر پلک ها یا تیره شدن پوست، خشکی چشم، پوسته پوسته شدن یا ناراحتی پلک یا افزایش حساسیت به نور ممکن است ایجاد شود. در صورتی که هر یک از این علائم ادامه پیدا کرد و یا وخیم تر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  • قطره زالاتان ممکن است آهسته (در طی ماه ها تا سال ها) باعث تغییر رنگ قسمت رنگی چشم (عنبیه) به رنگ قهوه ای شود. اگر از داروی لاتانوپروست تنها در یک چشم استفاده می کنید، فقط رنگ همان عنبیه ممکن است تغییر کند.
    تغییر رنگ چشم ممکن است دائمی باشد، اما اثر طولانی مدت این دارو نامشخص است. در صورت بروز این مشکل به پزشک خود اطلاع دهید و مرتبا معاینات چشم داشته تا بر آن نظارت داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را تجویز کرده است؛ زیرا او تشخیص داده است که فواید آن بیشتر از خطر عوارض جانبی دارو است. بسیاری از افراد با مصرف این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر هر یک از عوارض جانبی جدی از جمله موارد زیر را داشتید، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید:

درد چشم، مشکوک به عفونت چشم (قرمزی غیر معمول یا تورم چشم)، تغییر سریع بینایی (مانند از دست دادن قدرت بینایی).

یک واکنش آلرژی زا بسیار جدی به این دارو نادر است، اما در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژی زا جدی، از جمله موارد زیر، فورا درخواست کمک پزشکی نمایید:

جوش، خارش یا تورم (به ویژه در صورت یا زبان یا گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

اقدامات احتیاطی قبل از مصرف قطره زالاتان

قبل از مصرف لاتانوپروست، اگر به این دارو و یا اگر به مواد دیگری آلرژی دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد (مانند مواد نگهدارنده مانند بنزالکونیوم کلرید)، که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژی زا یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از مصرف این دارو، در مورد سابقه پزشکی خود به خصوص اگر هر یک از بیماری های زیر را دارید، با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید:

سایر بیماری های چشمی (مانند تورم شبکیه ماکولا، ارتیس یا یووئیت، نبود عدسی یا آفاکیا، عفونت تبخال چشم).

  1. اگر عفونت چشمی داشته یا چشمتان آسیب دیده است، یا جراحی چشمی داشتید، در مورد استفاده مداوم از بطری های فعلی لاتانوپروست با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است پزشک توصیه کند که شروع به مصرف داروهای جدید کنید.
  2. ممکن است بعد از استفاده از این دارو دچار تاری دید موقتی یا بی ثباتی شوید. رانندگی نکرده و از ماشین آلات استفاده نکنید یا هر گونه فعالیتی که نیاز به دید واضح دارد انجام ندهید، تا به صورت ایمن قادر به انجام آن باشید.
  3. این دارو در دوران بارداری تنها باید در مواردی استفاده شود که به وضوح به آن نیاز باشد. در مورد خطرات و فواید مصرف آن در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید.
  4. مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی قطره زالاتان (لاتانوپروست)

تداخلات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این مطلب شامل تمام تداخلات احتمالی این دارو نیست.

فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را تهیه کنید و آن را با پزشک یا داروساز خود به اشتراک بگذارید.

بدون مشورت با پزشک، مصرف این دارو را شروع یا متوقف نکرده و دوز آن را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: درمان مژه (مانند بیماتوپروست به صورت موضعی).

  1. این دارو را با دیگران سهیم نشوید.
  2. آزمایشات و یا تست های پزشکی (به عنوان مثال، معاینات چشم) باید بطور دوره ای انجام شود تا پیشرفت شما یا نظارت بر عوارض جانبی بررسی شود. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

دوزهای فراموش شده دارو زالاتان

اگر مصرف یک دوز را فراموش کرده اید، آن را هر زمان که به خاطر آورید، مصرف کنید. اگر تقریبا زمان مصرف دوز بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را مصرف نکنید.

دوز بعدی را مطابق با برنامه زمانی عادی آن مصرف کنید. هرگز دو دوز را به طور هم زمان برای جبران دوز فراموش شده مصرف نکنید.

نگهداری قطره زالاتان

مارک های مختلف قطره زالاتان نیاز به شرایط نگهداری مختلف دارند. دستورالعمل درج شده بر روی بسته بندی محصول را درباره نحوه استفاده بپرسید یا با داروساز خود مشورت کنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دوز نگه دارید.
این دارو را جهت دور ریختن در داخل چاه دست شویی یا فاضلاب نریزید، مگر اینکه در دستورالعمل دارو این گونه نوشته شده باشد.
قطره زالاتان را زمانی که تاریخ انقضاء آن گذشته و یا دیگر قصد استفاده از آن را ندارید، به درستی دور بریزید. با داروساز یا شرکت دفع زباله های محلی برای چگونگی روش های بی خطر دور ریختن دارو مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید :

آشنایی کامل با قطره سیپروفلوکساسین (سیپلکس)

آشنایی کامل با نحوه مصرف قطره آهن سیدرال

بهترین زمان دندان در آوردن نوزادان

قطره گیاهی هایپیران در درمان چه بیماری‌هائی مؤثر است ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا