دسته‌بندی نشده

قرص لوزامیکس اچ : موارد مصرف و عوارض جانبی لوزامیکس اچ

قرص لوزامیکس اچ : فشار خون نرمال بعد از درمان با قرص های فشار خون

اگر یک فرد بالغ و سالم با ۶۰ سال سن یا بیشتر هستید : فشار خون هدف کم تر از ۱۵۰/۹۰ میلی متر جیوه است.
اگر یک فرد بالغ و سالم هستید و کمتر از ۶۰ سال سن دارید : فشار خون هدف کمتر از ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه است.
اگر مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، دیابت یا بیماری عروق کرونر یا در معرض خطر بیماری عروق کرونر هستید : فشار خون هدف کمتر از ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه است.
اگر چه فشار خون ایده آل ، فشار ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه یا کمتر است، با این حال پزشکان مطمئن نیستند که برای رسیدن به آن سطح درمان دارویی نیاز است یا خیر؟

اگر ۶۰ سال سن یا بیشتر دارید، و استفاده از داروها باعث کاهش فشار خون سیستولیک شده اند (مثلا کمتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه)، نیاز به تغییر دارو ها نیست مگر اینکه موجب اثرات منفی بر روی بدن شده باشند.
برای استفاده ار دارو های فشار خون حتما با پزشک خود مشورت کنید چرا که به میزان فشار خون و سایر مشکلات پزشکی بستگی دارد.

separator line

معرفی قرص های فشار خون

لوزامیکس اچ Losamix H

1- دیورتیک های تیازیدی

به قرص های فشار خون دیورتیک ها، ادرار آور نیز می گویند. این داروها بر روی کلیه ها اثر می گذارند تا بدن سدیم و آب اضافی را از بدن دفع کند و باعث کاهش حجم خون شوند. دیورتیک های تیازیدی، اغلب اولین داروی درمانی هستند، اما به تنهایی مصرف نمی شوند. دیورتیک های تیازیدی شامل هیدروکلروتیازید (میکروزید)، کلرتالیدون و غیره است.

اگر از این قرص های فشار خون ادرار آور مصرف نمی کنید و فشار خونتان بالا است، با پزشک خود در مورد اضافه کردن داروی دیورتیک مشورت کنید. دیورتیک ها و مسدود کننده های کانال کلسیم در افراد سیاه پوست و مسن بهتر از مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده ی آنژیوتانسین عمل می کنند. یک عارضه ی جانبی شایع دیورتیک ها تکرر ادرار است.

2- بتا بلاکر ها (مسدود کننده های بتا)

این نوع قرص های فشار خون برون ده قلب را کاهش می دهند و رگ های خونی را باز می کنند که باعث می شود تا ضربان قلب آهسته تر شود. مسدود کننده های بتا شامل قرص های فشار خون اسباتول ( سکترال)، آتنولول (تنورمین) و غیره است. این دارو ها به تنهایی کار نمی کنند، به خصوص در افراد سیاه پوست و مسن تر. اما زمانی که همراه با دیگر داروهای فشار خون مصرف شوند موثر خواهند بود.

3- مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE)

شامل قرص های فشار خون لیزینوپریل (زستریل)، بنازپریل (لوتنسین)، کاپتوپریل (کاپوتن) و غیره است. این دارو ها با جلوگیری از تشکیل پلاک ها به شل شدن رگ های خونی کمک می کنند. افراد مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی از داشتن یک مهار کننده ACE به عنوان یکی از داروهای خود بهره مند می شوند.

4- مسدودکننده های گیرنده ی آنژیوتانسین (ARB)

این داروها با جلوگیری از تشکیل پلاک به شل شدن عروق خونی کمک می کنند. ARB ها شامل کاندسارتان (اتاکاند)، لوزارتان و غیره است. افراد مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی از این دارو حتما باید استفاده کنند.

5- مسدود کننده های کانال کلسیم

شامل قرص های فشار خون آمیلودیپین (نورواسک)، دیلتیازم ( کاردیزم ،تیازاک) و غیره است. این دارو ها به شل شدن عضلات عروق خونی کمک می کنند. برخی از آنها ضربان قلب را کاهش می دهند. مسدود کننده های کانال کلسیم ممکن است برای مردم سیاه پوست و سفید و مسن تر از مهارکننده های ACE بهتر عمل می کنند.

مصرف آب گریپ فروت به همراه برخی از مسدود کننده های کانال کلسیم، باعث افزایش سطوح خونی می شود و شما را در معرض خطر بالاتری از عوارض جانبی قرار می دهد. پس حتما در مورد تداخلات دارویی داروهای فشار خون با پزشکتان صحبت کنید.

فواید قرص لوزامیکس اچ

6- مهار کننده های رنین

آلیسکیرن (تکتورنا) تولید رنین را کند می کند. رنین آنزیمی است که توسط کلیه تولید می شود و شروع کننده ی زنجیره ای از مراحل شیمیایی است که فشار خون را افزایش می دهد.
تکتورنا توانایی رنین برای آغاز این فرایند را کاهش می دهد. با توجه به احتمال بروز عوارض جدی، از جمله سکته مغزی، هرگز نباید آلیسکرین را همراه با مهار کننده های ACE یا ARBs مصرف کنید.
گاهی اوقات از داروهای دیگری نیز برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود.

7- مسدود کننده های آلفا

این داروها تکانه های عصبی به رگ های خونی را کاهش می دهند و تشکیل پلاک در عروق خونی را محدود می کنند. مسدود کننده های آلفا شامل دوکسازوسین (کاردورا) و پرازوسین (مینیپرس) هستند.

8- مسدود کننده های آلفا-بتا

این نوع از قرص های فشار خون علاوه بر کاهش تکانه های عصبی به رگ های خونی، سرعت ضربان قلب به منظور کاهش مقدار خونی که باید از طریق عروق پمپ شود را نیز کاهش می دهد. مسدود کننده های آلفا-بتا شامل کارودیلول (کورگ) و لابتالول (تراندات) است.

9- دارو هایی که بر روی سیستم عصبی مرکزی اثر می گذارند.

این داروها از ارسال سیگنال از مغز به سیستم عصبی برای افزایش ضربان قلب و تنگ شدن رگ های خونی جلوگیری می کنند. شامل کلونیدین (کاتاپرس ، کاپوای) ، گوانفاسین ( اینتونیو ، تنکس ) و متیل دوپا می باشند.

10 – باز کننده های عروق

این داروها از جمله هیدرالازین و مینوکسیدیل هستند که به طور مستقیم بر روی عضلات دیواره های شریان ها اثر می گذارند و از سفت و باریک شدن عضلات شریان ها جلوگیری می کنند.

11- آنتاگونیست های آلدوسترون

آنتاگونیست های آلدوسترون به عنوان نمونه اسپیرونولاکتون (آلداکتون) و اپلرنون (اینسپرا) هستند. این داروها می توانند منجر به جذب نمک و احتباس مایعات شوند، که به افزایش فشار خون کمک می کند.

برای کاهش دوزهای مصرفی روزانه ی قرص های فشار خون حتما باید با پزشکتان مشورت کنید. بهتر است از ترکیبی از چند دارو با دوز پایین به جای یک دارو با دوز بالا استفاده کرد. در واقع، مصرف دو یا چند عدد از قرص های فشار خون در اغلب موارد بیشتر از یک دارو موثر می باشد.

 درمان فشار خون بالا

تغییر در شیوه زندگی برای درمان فشار خون بالا

در کنار استفاده از داروها رعایت نکاتی سبب ایجاد بهبودی سریع تر و کنترل فشار خون شما خواهد شد. از جمله:

  • داشتن یک رژیم غذایی سالم با نمک کمتر ( رژیم غذایی برای توقف پرفشاری خون، یا DASH)
  • ورزش منظم
  • ترک سیگار
  • محدود کردن مقدار الکل مصرفی
  • حفظ وزن سالم و یا کاهش وزن در صورت اضافه وزن یا چاقی

separator line

قرص سینومیکس و لوزامیکس اچ

سینومیکس در واقع همان ترکیبی از والزارتان به اضافه ی آملودیپین می باشد که دو داروی خوب برای فشار خون مقاوم می باشد. مدت اثر آن 24 است و مریض نیازی نیست چندتا قرص در روز بخورد. مخصوصا برای بیمارانی که فراموش می کنند قرصشونو بخورن خیلی مناسب می باشد. تنها عارضه ی آن ورم اندام تهتانی می باشد؛ بنایراین اگر عصر ها مصرف کنید ممکن است بهتر باشد و این میزان تورم کاهش پیدا کند و کاری که انجام میدیم این است که معمولا از یک داروی ادرار آور در صبح ها استفاده می کنیم.

داروی لوزامیکس اچ ترکیبی از لوزارتان به علاوه ی یک داروی ادرار آور و یک داروی اسیمتور هست و برای افرادی که فشار خون در حد متوسط دارند استفاده می شود. چون 2 دارو با هم هست و در یک نوبت مصرف می شود به بیمار کمک می کند که راحت تر مصرف کند. افرادی که اسید اوریک بالا دارند و بیمارای کلیوی یا بیمارانی که دچار سنگ کلیه هستند بهتر است از این دارو استفاده نکنند.

فشار خون مقاوم : زمانی است که کنترل فشار خون دشوار باشد.

اگر فشار خونتان با وجود مصرف حداقل سه نوع از قرص های فشار خون ( که یکی از آنها معمولا باید یک دیورتیک باشد ) سرسختانه بالا باقی بماند، ممکن است که به فشار خون مقاوم دچار باشید. افرادی که فشار خون بالای خود را کنترل می کنند و در حال مصرف چهار نوع داروی مختلف هم زمان هستند، مستعد فشار خون مقاوم می باشند. علت ایجاد فشار خون بالا پس از یک مشکل دیگر به طور کلی باید بررسی شود. فشار خون مقاوم به این معنا نیست فشار خونتان هرگز کمتر نخواهد شد. در واقع، اگر شما و پزشکتان بتوانید آنچه باعث فشار خون مزمن شما شده است را پیدا کنید، می توانید درمان موثر تری را شروع کنید.

پزشکتان و یا متخصص فشار خون می توانند داروها و دوز آنها و موثر بودن آنها را ارزیابی کنند. اضافه کردن یک آنتاگونیست آلدوسترون مانند اسپیرونولاکتون (آلداکتون) اغلب به کنترل فشار خون مقاوم منجر می شود .دانشمندان در حال مطالعه بر روی برخی از درمان های تجربی مانند کاتتر مبتنی بر فرسایش بسامد رادیویی هستند که باعث تحریک اعصاب سمپاتیک کلیه و بارورسپتورها سینوس کاروتید می شوند.

برخی از داروها، غذاها یا مکمل ها می توانند فشار خون بالا را بدتر کنند و یا جلوی اثر داروهای فشار خونتان را بگیرند. با پزشکتان صادقانه در مورد تمام داروها و یا مکمل هایی که مصرف می کنید صحبت کنید.

اگر شما داروهای فشار خونتان را به موقع و طبق دستور پزشک استفاده نمی کنید، ممکن است باعث بالاتر رفتن فشار خونتان شوید. هرگز درمان خود را با استفاده از قرص های فشار خون بدون دستور پزشک تغییر ندهید.

separator line

عوارض جانبی لوزامیکس اچ:

عوارض لوزامیکس اچ

  • ایجاد دردهای روده ای و شکمی
  • ایجاد اختلالات الکترونیک در بدن
  • بروز مشکلاتی برای جنین
  • بروز آنژیوادما

separator line

توصیه های پزشکی لوزامیکس اچ:

۱. بدون توصیه پزشک مصرف قرص لوزامیکس اچ را قطع نکنید.

۲. دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

۳. بدون نظر پزشک همزمان با این دارو، دارویی دیگر مصرف نکنید.

۴. دارو را در جای خشک و خنک با دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری نمایید.

۵. در صورتی قصد بارداری دارید، پیش از مصرف لوزامیکس اچ حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

۶. استفاده از این قرص در دوران بارداری ممنوع می باشد، مگر این که پزشک متخصص تجویز کرده باشد.

۷. مقدار مصرف دارو برای افراد متفاوت می باشد.

حتماً بخوانید:

۸. قابل ذکر است، که در کنار استفاده از هر نوع قرص فشار خون، باید تغذیه سالم داشته باشید، از استرس و اضطراب دوری نمایید و ورزش کردن را فراموش نکنید.

۹. مصرف لوزامیکس اچ برای کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی در افراد ساه پوست مبتلا به بیماری HTN/LVH موثر نمی باشد.

۱۰. از مصرف خودسرانه این دارو خوداری نمایید و آن را نیز به دیگران توصیه نکنید.

۱۱. چون این دارو مستقیما بر تنظیم فشار خون تاثیر می گذارد، لذا از مصرف دوز بالای این قرص بپرهیزید و آن را مطابق با دستور پزشک مصرف نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا