دسته‌بندی نشده

فیلم در جستجوی فریده : عوامل تولید و خلاصه داستان در جستجوی فریده

فیلم در جستجوی فریده منتخب اسکار 2020

در جستجوی فریده یک فیلم مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی آزاده موسوی و کوروش عطائی، محصول سال ۱۳۹۷ است. این فیلم در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار ۲۰۲۰ معرفی شد.

داستان در جستجوی فریده

فیلم در جستجوی فریده دربارهٔ زنی به نام فریده است که چهل سال پیش در حرم امام رضا رها شده و بعد از انتقال به شیرخوارگاه توسط زوجی هلندی به فرزندی گرفته شده و به هلند برده می‌شود. فریده که در طول این سال‌ها به‌خاطر ترس از سفر به ایران و تمایل نداشتن خانواده‌اش به وطن بازنگشته، چند سالی است از راه دور جستجویی را برای پیدا کردن خانواده واقعی‌اش شروع کرده و حالا برای اولین بار به ایران سفر می‌کند تا زادگاهش را ببیند و با سه خانواده که مدعی‌اند خانواده واقعی او هستند، ملاقات کند …

فیلم در جستجوی فریده

برداشت از فیلم در جستجوی فریده

آن‌که به سفر می‌رود، همان کسی نخواهد بود که از سفر بازمی‌گردد. «در جستجوی فریده» قصه‌ چنین سفری است. سفری ادیسه‌وار برای پیدا کردن هویتی که سال‌ها گنگ و مجهول مانده است.

و حالا فریده در آستانه‌ چهل سالگی، قصد دارد برای پی بردن به آن به سرزمینی سفر کند که برایش سرزمین مادری است، اما نه در آن زیسته است، و نه آن‌گونه که باید می‌شناسدش و به دنبال پدرومادری بگردد که روزگاری، جایی، به دلیلی رهایش کرده‌‌اند.

او بحران هویتی را به دوش می‌کشد که امروزه بسیاری از مردم جهان از آن در رنجند. کودکانی که حق داشته‌اند شبیه به دیگران خانواده و آغوش گرم مادر و پدر را داشته باشند.

بررسی تمام حواشی انتخاب در جستجوی فریده برای اسکار 2020

بررسی تمام حواشی انتخاب « در جستجوی فریده » برای اسکار 2020

در میان اخبارکشتی توقیف شده ایرانی و دستگیری مفسدان اقتصادی که این روز‌ها ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است، کمتر کسی فکر می‌کرد که انتشار خبر فیلم منتخب ایران برای معرفی به اکادمی اسکار، فراتر از همه اتفاقات تبدیل به بمب خبری روز یکشنبه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شود.

به گزارش مووی مگ به نقل از برترین ها، انتخاب فیلم مستند داستانی «در جستجوی فریده» ساخته دو کارگردان جوان و خوش ذوق سینما به نام‌های آزاده موسوی و کوروش عطایی، که بسیاری خبر آن را با صفت غیر منتظره در رسانه‌های خود کار کردند، موجی از حاشیه و جنجال را مبنی بر وجود دست‌های پشت پرده برای ممانعت از راهیابی فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی و «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکرمی به مراسم اسکار را به راه انداخت.

انتشار خبر انتخاب فیلم «در جستجوی فریده» برای معرفی به آکادمی اسکار بلافاصله با موضع گیری‌های تند عوامل فیلم «متری شش و نیم» و رسانه‌های هوادار این فیلم روبرو شد.

سعید روستایی کارگردان فیلم در اقدامی عجیب و در صفحه اینستاگرام خود انتخاب فیلم «در جستجوی فریده» را نوعی کودتا خواند و با گلایه از اینکه هیات انتخاب میتوانست یک ماه دیر‌تر دست به معرفی فیلم منتخب بزند نوشت: یک ماه زودتر، ساعتی پس از نیمه شب، بدتر از کودتا، عجیب نیست واقعا؟ تا اواخر شهریور و اوایل مهر وقت باقیست…

حواشی انتخاب در جستجوی فریده

نوید محمد زاده هم در واکنش به این رای هیات انتخاب با اشاره به اینکه فیلم «در جستجوی فریده» هیچ دستاورد بین المللی نداشته است نوشت: علت این عجله در انتخاب چی بود؟ نمیتونستین صبر کنین بعد از جشنواره ونیز به جمع بندی برسین؟ نه ..

فیلم در جستجوی فریده

این واکنش تند عوامل فیلم «متری شش و نیم» باعث شد که بسیاری از رسانه‌ها و دست اندرکاران سینما با پیروی از استدلال‌های مطرح شده، واکنش‌های عجیبی از خود نشان دهند که نمونه آن را می‌توان در صفحه اینستاگرام غلامرضا موسوی، یکی از اعضای موثر شورایعالی تهیه‌کنندگان مشاهده کرد.

او در اعتراض به انتخاب «در جستجوی فریده» نوشت: انتخاب برای اسکار که دولتی بشود، نتیجه‌اش یک فیلم مستند خواهد بود. باعث تاسف است که در این زمینه شورایعالی تهیه کنندگان ورود نکرده است. همکاران محترم، به نظر می‌رسد وقت ورود جدی بخش خصوصی برای این‌گونه انتخاب‌ها است. .

اما در این میان شاید تنها واکنش منطقی را بتوان از حامد بهداد دانست که در نامه‌ای کوتاه و محترمانه از اعضای هیات انتخاب خواست که شرح جزییات دو جلسه اخیر خود را برای معرفی فیلم منتخب به اسکار ۲۰۲۰ منتشر نماید.

کمی بعد نوید محمد زاده نیز با انتشار دوباره پیامی از برخورد احساساتی اولیه خود نسبت به انتخاب فیلم «در جستجوی فریده» عذر خواهی کرده و برای آنان آرزوی موفقیت کرد.

حواشی انتخاب فیلم سینمایی در جستجوی فریده

اما در این بین کارگردانان جوان فیلم «در جستجوی فریده» با انتشار متنی با تشکر از اعتماد هیات انتخاب و ابراز امیدواری از اینکه بتوانند نماینده شایسته‌ای برای سینمای ایران باشند نوشتند: فکر می‌کنیم این انتخاب، یک اتفاق مهم و تاریخی برای سینمای مستند ایران است.

سینمایی که فیلمسازان آن سالهاست به دور از حاشیه‌ها و با کمترین امکانات و بیشترین محدودیت‌ها به تولید آثارشان مشغول هستند و با این وجود همواره در بسیاری از صحنه‌های جهانی موجب سربلندی سینمای ایران شده‌اند. .

اما علیرغم تعدیل مواضع اولیه دست اندرکاران سینما، این مطبوعات و رسانه‌ها بودند که با تیتر‌های خود همچنان آتش اختلاف و طرح تئوری توطئه را شعله‌ور نگه داشتند.

تا جایی که روزنامه جوان در شماره روز دوشنبه خود با عنوان تحقیر سینمای داستانی ایران با انتخاب یک مستند برای اسکار، به انتخاب فیلم «در جستجوی فریده» واکنش نشان داد. به نظر می‌سد فضای مسموم ایجاد شده بیش از اینکه به شناخت سینما و فضای آکادمی اسکار مربوط باشد به همان دعوا‌هایی مربوط است که صندلی‌های سینما را با صندلی‌های ورزشگاه اشتباه گرفته‌اند.

عوامل تولید مستند در جستجوی فریده

عوامل تولید مستند در جستجوی فریده

عوامل تولید مستند ۸۸ دقیقه‌ای «در جستجوی فریده» عبارتند از:

  • کارگردانان: آزاده موسوی و کوروش عطائی
  • مدیر فیلمبرداری: محمد حدادی؛ صدابردار: حسن شبانکاره
  • تدوینگر: حمید نجفی‌راد
  • صداگذار: انسیه ملکی
  • موسیقی: افشین عزیزی؛ طراح پوستر: علی باقری
  • مدیر تولید و عکاس: شاهین دانشفر
  • دستیار کارگردان: صدف صادقیان‌پور
  • تهیه‌کنندگان: آزاده موسوی و کوروش عطائی
  • با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

جوایز فیلم در جستجوی فریده

  • برنده بهترین تدوین در یازدهمین دورهٔ جشنواره سینما حقیقت
  • برنده بهترین موسیقی در یازدهمین دورهٔ جشنواره سینما حقیقت
  • برنده جایزه ویژه دبیر جشنواره در یازدهمین دورهٔ جشنواره سینما حقیقت
  • برنده بهترین فیلم هنر و تجربه در یازدهمین دورهٔ جشنواره سینما حقیقت
  • برنده بهترین موسیقی جشنواره فیلم رشد
  • برندهٔ دیپلم افتخار بهترین کارگردانی جشن مستقل سینمای مستند
  • برندهٔ جایزه بهترین فیلم مستند از آکادمی سینما سینما
  • برندهٔ (تندیس زرین بهترین صداگذاری) بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران
  • برنده تندیس بهترین فیلم جشن بزرگ سینمای ایران
  • برنده تندیس حافظ بهترین فیلم مستند در نوزدهمین دوره جشن دنیای تصویر

تیزر مستند در جستجوی فریده

بیشتر بخوانید :

فیلم در جستجوی فریده اسکار نمیگیرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا