دسته‌بندی نشده

فواید و موارد مصرف کرم واژینال کلیندامایسین چیست؟

پماد واژینال کلیندامایسین 2 درصد

مکانیسم اثر: کلیندامایسین فسفات واژینال در بدن هیدرولیز شده و به کلیندامایسین تبدیل میگردد ، که از سنتز پروتئین باکتری بوسیله پیوند به ساب یونیت S 50 ریبوزوم باکتری جلوگیری میکند .

موارد مصرف کرم واژینال 2% کلیندامایسین

در درمان عفونتهای باکتریال واژن تجویز میگردد . این کرم در عفونتهای واژینال ناشی از هموفیلوس واژینیتس ، گاردنلا واژینیتس ، کورینه باکتریوم واژینیتس ، عفونتهای واژینال ناشی از باکتریهای بی هوازی مصرف میگردد .

کلیندامایسین واژینال در درمان ولوواژینال ناشی از تریکومونا ، کلامیدیا ، نیسریا گونوره آ ، کاندیداآلبیکنس و یا هرپس سیمپلکس ویروس موثر نمی باشد . در صورت باردار بودن ، فقط در سه ماهه دوم حاملگی میتوان از این کرم استفاده نمود .

موارد منع مصرف کرم واژینال 2% کلیندامایسین

سابقه حساسیت به کلیندامایسین ، لینکومایسین یا سایر محتویات کرم . همچنین مصرف کرم واژینال کلیندامایسین در خانمهای دارای سابقه بیماریهای التهاب روده ، کولیت اولسراتیو ، یا کولیت ناشی از آنتی بیوتیکها ممانعت دارد .

عوارض جانبی کرم واژینال 2% کلیندامایسین

  • خارش و قرمزی دهانه رحم ، درد در هنگام مقاربت ، ترشحات سفیدرنگ ، و با احتمال کمتر سردرد ، سرگیجه و منگی ، تهوع و استفراغ و درد شکمی ، حساسیت ، التهاب واژن و سرویسیت ناشی از رشد کاندیدا آلبیکانس از عوارض این دارو میباشند .
  • مقدار مصرف: مقدار یک اپلیکاتور از کرم ( 5 گرم از کرم که حاوی 100 میلی گرم کلیندامایسین فسفات میباشد ) را روزی یکبار و ترجیحا” به هنگام خواب استعمال نمایید .
  • طول مدت درمان در خانمهای غیرباردار 7-3 روز و در خانمهای باردار 7 روز میباشد .
  • راهنمای مصرف : قبل از مصرف دستها را شسته و اپلیکاتور را در حالت دراز کشیده وارد واژن نموده و به آهستگی محتویات آنرا به داخل واژن فشار دهید . حتی در طول عادت ماهانه درمان را قطع نکنید .
  • در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف ، به محض به یادآوردن آن را مصرف نموده مگر آنکه نزدیک نوبت بعدی باشد . مقدار مصرف را دوبرابر نکنید .

نکات قابل توصیه در مصرف پماد کلیندامایسین

از تماس این دارو با چشم خودداری شود . دوره درمان را حتی در صورت کاهش و یا از بین رفتن علائم بیماری کامل نمایید . در غیر اینصورت امکان عود بیماری وجود دارد . درصورت تماس ، چشمها را کاملا” با آب شستشو دهید . در طول درمان با این دارو از انجام مقاربت خودداری شود .

هشدار

  • همانند سایر آنتی بیوتیکها ، مصرف این دارو ممکن است موجب عارضه کولیت پزودوممبرانس گردد . در صورت بروز اسهال یا اسهال خونی و کولیت سریعا” با پزشک تماس بگیرید .
  • در انواع خفیف درمان با این دارو قطع و در موارد شدیدتر اقدام به درمانهای کمکی دیگر همچون تنظیم مایعات و الکترولیتها ، مصرف پروتئین کمکی و درمان با یک آنتی بیوتیک موثر بر این عارضه توصیه میگردد .
  • مصرف این کرم ممکن است محیط واژن را برای رشد میکروارگانیسمهای غیر مستعد واژن ، بویژه قارچها همچون کاندیدا آلبیکانس ، مناسب نماید .

مصرف پماد کلیندامایسین در بارداری و شیردهی

مصرف این دارو در سه ماهه دوم و سوم حاملگی مجاز میباشد ولی در سه ماهه اول مطالعات کافی وجود نداشته و تنها در صورت نیاز شدید و مبرم با توصیه پزشک قابل استفاده است .مصرف این دارو در شیردهی تنها با توصیه پزشک می باشد .

اشکال داروئی پماد کلیندامایسین

کرم واژینال کلیندامایسین 2% در تیوبهای 40 گرمی همراه با 7 اپلیکاتور به بازار عرضه می گردد .

شرایط نگهداری پماد کلیندامایسین

دارو در دمای پایین تر از 30 درجه سانتیگراد نگهداری شود دارو از یخ زدگی و نور شدید محافظت گردد. دور از دسترس اطفال نگهداری شود.


محلول کلیندامایسین (Clindamycin)

نوعی آنتی بیوتیک است که برای درمان آکنه و لگاریس استفاده می‌شود. این آنتی بیوتیک با توقف رشد و تکثیر باکتری داخل جوش، کار خود را اعمال می‌کند.

کلیندامایسین دارای اشکال مختلفی همچون کپسول، سوسپانسیون خوراکی کودکان، آمپول، شیاف، محلول موضعی، ژل موضعی و کرم واژینال می‌باشد که هر کدام برای درمان بیماری خاصی استفاده می‌شود. معمولا برای درمان آکنه از نوع محلول آن استفاده می‌شود.

موارد مصرف محلول کلیندامایسین :

این محلول برای درمان آکنه ولگاریس استفاده می شود.

نحوه و مقدار مصرف:

بسته به وسعت ضایعات ، میزان مناسبی از دارو را 2 باردر روز بر روی پوست تمیز و خشک شده استعمال نمایید .

عوارض جانبی محلول کلیندامایسین :

خشکی و قرمزی پوست و در مواردی چرب شدن پوست ، سوزش ، خارش و پوسته ریزی و در موارد معدودی نیز عوارض گوارشی از مصرف شکل موضعی دارو گزارش شده است .

موارد منع مصرف محلول کلیندامایسین :

حساسیت به کلیندامایسین ، ایزوپروپیل الکل و یا پروپیلن گلیکول
سابقه التهاب روده ، کولیت اولسراتیو و کولیت ناشی از آنتی بیوتیک ها

نکات قابل توصیه در مصرف محلول کلیندامایسین :

  • مصرف همزمان این دارو با ترکیبات لایه بردار ، فراورده های حاوی الکل یا صابون های طبی ممکن است سبب تحریک پوست وخشکی موضعی گردد .
  • با توجه به یکسان بودن مکانیسم اثر کلیندامایسین واریترومایسین موضعی ، مصرف همزمان این دارو توصیه نمی شود .
  • قبل از مصرف ، موضع را با آب گرم و صابون ملایم ششسته کاملا خشک نمایید و از تماس این محلول با چشم وغشای مخاطی خودداری نمایید .

مصرف در بارداری و شیردهی :

مصرف موضعی این دارو در دوران بارداری و شیردهی تحت نظر پزشک مجاز است .

شرایط نگهداری :

دارو را دور از دسترس کودکان، در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید .
این فراورده قابل اشتعال است . آن را دور از حرارت و شعله نگهداری نمایید. در هنگام استفاده از دارو از استعمال دخانیات خودداری نمایید.

بسته بندی :

بطری 60 میلی لیتری با اپلیکاتور و بروشور در جعبه

این محلول برای درمان آکنه ولگاریس استفاده می شود.

همچنین بخوانید:

از موارد مصرف پماد نیتروفورازون چه می دانید؟

فواید باورنکردنی مصرف پماد کالاندولا دینه

آشنایی با موارد مصرف و عوارض پماد تاکرولیموس

۲۹ خاصیت و کاربرد باورنکردنی پماد وازلین

پماد آلفا : کاربردهای جادویی پماد آلفا چیست ؟

موارد مصرف و فواید پماد زینک اکسید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا