دسته‌بندی نشده

فواید مکمل ملاتونین برای رفع مشکل بی خوابی

مکمل ملاتونین و تأثیر آن بر بدن

مکمل ملاتونین یک درمان فوق‌العاده برای خواب عمیق ورزشکاران و افراد عادی می‌باشد . ملاتونین نوروهورمونی است که شب‌هنگام در بدن تولیدشده و آرامش را در هنگام خواب فراهم می‌کند . ملاتونین علاوه بر تنظیم خواب تأثیرات عملکردی مختلفی در بدن دارد ازجمله اثرات ضد سرطانی و آنتی‌اکسیدانی . مکمل‌های ملاتونین برای افراد مبتلا به اختلالات خواب, اختلالات خلقی و اهداف بهداشتی دیگر بسیار مفید است . با این مقاله از مجله دلگرم در رابطه با تأثیرات مثبت مکمل ملاتونین با ما همراه باشید.

ملاتونین چیست؟

ملاتونین هورمونی است که از اسید آمینه تریپتوفان توسط غده پینه آل (اپی فیز) در مغز تولید می شود. ملاتونین در ایجاد و تنظیم ریتم خواب و بیداری در بدن نقش دارد. ساخت و آزادسازی ملاتونین، با تاریکی هوا تحریک شده و با روشنایی متوقف می شود به همین دلیل ملاتونین هورمون تاریکی نامیده می شود. میزان ترشح این هورمون در انسان با افزایش سن کاهش می یابد که می تواند یکی از علتهای عمده بروز بی خوابی در سالمندان به شمار رود. شایان ذکر است که ملاتونین فقط کنترل کننده خواب و بیداری نیست، بلکه تحقیقات نشان داده است که به کنترل چرخه باروری خانمها نیز کمک می کند و آغاز مرحله بلوغ را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ملاتونین

عملکرد ملاتونین در بدن

بدن ما در درون خود یک ساعت داخلی دارد که ساعات چرخه خواب و بیداری را کنترل می کند. در واقع ساعت بدن شما کنترل می کند که بدن شما چقدر ملاتونین بسازد، به‌طور طبیعی ، سطح ملاتونین در اواسط تا اوایل غروب شروع به افزایش کرده، در اغلب اوقات شب در سطح بالا باقی می‌ماند و سپس در ساعات اولیه صبح دوباره به سطح پایین باز می گردد.نور بر این موضوع که چقدر بدن شما ملاتونین تولید می کند اثر گذار است. در طول روزهای کوتاه تر ماه های زمستان، بدن شما ممکن است ملاتونین را زودتر یا دیرتر از روزهای معمول تولید کند.این تغییرات ممکن است به نشانه های اختلال خلقی فصلی (SAD ) یا افسردگی زمستانی منجر شود.سطح طبیعی ملاتونین بطور آهسته با افزایش سن کم می شود. برخی از افراد مسن مقدار بسیار کمی از آن را دارند یا اصلا ندارند.

استفاده از مکمل ملاتونین برای چه افرادی مفید است؟

مکمل ملاتونین برای اختلالات خواب در مسافران پروازهای هوایی، بازرگانان، خلبانان، کادر پروازی و سایر افرادی که بطور مداوم با تغییرات ساعات شبانه روزی در اثر مسافرتهای هوایی طولانی روبرو بوده (Jet LAG) و همچنین رانندگان، پرستاران، نگهبانان و افرادی که عمدتاً در شیفتهای کاری شبانه فعالیت دارند , بسیار مفید است .

موارد مصرف ملاتونین

مکمل ملاتونین با طیف گسترده ای از منافع می تواند برای طیف گسترده ای از مردم مفید باشد تا اثرات مثبت مصرف ملاتونین را تجربه کنند. گروه های زیر ممکن است بیشترین سود را از مصرف مکمل ملاتونین تجربه کنند:

افراد دارای مشکلات خواب : میلیون ها نفر از مردم مشکل خواب دارند که می تواند ناشی از کافئین بیش از حد، افسردگی , استرس و افکار رقابتی و غیره باشد . صرف نظر از علت، یک مکمل ملاتونین قوی می تواند کمک کند که شما سریعتر به خواب بروید و همچنین به بهبود کیفیت خواب شما کمک می کند .

افرادی با برنامه نامنظم خواب : اگر در تلاش برای حفظ یک برنامه خواب منظم هستید چه به دلایل شخصی و چه به لحاظ برنامه کاری , ملاتونین می تواند به تنظیم مجدد ساعت خواب درونی شما کمک کرده و باعث شود بدون در نظر گرفتن زمان شما راحتتر به خواب بروید .

افراد مسن : با بالا رفتن سن تولید طبیعی ملاتونین کاهش می یابد و منجر به کیفیت خواب پایین تر در سن بالا می شود. برای مبارزه با این مسئله می توانید از قرص ملاتونین بهره بگیرید .

علاقه مندان به تناسب اندام :خواب عمیق برای همه مهم است، اما برای کسانی که به تناسب اندام خودشان اهمیت می دهند بسیار مهمتر است . اگر به طور منظم ورزش کنید و به خصوص اگر برای کاهش وزن فعالیت های شدیدتری انجام دهید، داشتن خواب کافی بسیار مهم است زیرا در هنگام استراحت، بدن شما به بازسازی و تقویت عضلات می پردازد .

مسافران : اگر به طور مرتب سفر می کنید، مطمئنا با اثرات ناخوشایند آن بر خواب آشنا هستید . سفرهای طولانی باعث مختل شدن چرخه خواب و بیداری شده و باعث سردرد و بی حالی و عوارض دیگری می گردد. ملاتونین می تواند به تنظیم مجدد این چرخه کمک کند تا شما راحتتر با محدوده زمانی محل جدید کنار بیایید .

افرادی زندگی پر مشغله : به عنوان مثال والدین یک بچه کوچک یا دانشجویان و افرادی با شغل های استرس زا لازم است برای شاد و سرحال بودن به اندازه کافی بخوابند . ملاتونین می تواند به شما کمک کند که راحتتر بخوابید و کمبود خواب ناشی از استرس را در شما برطرف می کند.

منافع ملاتونین

منافع مصرف مکمل ملاتونین

1ـ کمک به درمان بی خوابی در سالمندان
2ـ کمک به درمان اختلالات خواب در کودکان با اختلالات نورولوژی ـ روانی مانند عقب ماندگی ذهنی ، اوتیسم ، اختلالات روانی و صرع و …
3ـ بهبود خواب در افراد سالم
4ـ کمک به تنظیم ساعات خواب در اثر مسافرت های هوایی
5ـ دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی
6ـ کاهش ناراحتی های دوران قاعدگی ( افسردگی ، پرخاشگری)
7- پشتیبانی از عملکرد مغز, تندرستی و ضد پیری
8- کمک به کنترل الگوی خواب در افراد شب کار
9- جلوگیری یا کاهش مشکلات خواب آلودگی یا گیجی بعد از عمل جراحی
10- کاهش سردردهای خوشه ای مزمن

علاوه بر این تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف ملاتونین به دلیل تاثیرات آنتی اکسیدانی به تاخیر یا کاهش علائم آب مروارید , دیابت , دژنراسیون ماکولا و فشار خون بالا کمک می کند . همچنین امید است ملاتونین با توانایی عبور از سد خونی – مغزی با اثرات آنتی اکسیدانی بتواند برای درمان آلزایمر و دیگر بیماریهای عصبی مورد استفاده قرار بگیرد .
بررسی های اخیر نشان داده است که ملاتونین می تواند سطح استروژن و پروژسترون را کاهش دهد و خطر ابتلا به سرطان سینه را که ناشی از افزایش سطح هورمونهای زنانه است را کاهش دهد.

مکمل غذایی ملاتونین را چه زمانی استفاده نماییم؟

مقدار مصرف مکمل ملاتونین، متناسب با سن بوده و متناسب با سن افراد توسط پزشکان تجویز می شود و همچنین نحوه مصرف آن در سنین مختلف متفاوت می باشد . هنگام خواب، بدن، بطور طبیعی، مقداری ملاتونین تولید می کند و بسیاری از پزشکان و متخصصان، مقدار مصرفی را معادل مقدار تولیدی بدن و در حدود یک تا سه میلی گرم، دو یا یک ساعت و نیم پیش از خواب، تجویز می کنند.

روش مصرف

هر شب یک عدد قرص ملاتونین 30 دقیقه قبل از خواب مصرف شود.

مصرف ملاتونین

آیا مصرف مکمل ملاتونین ایمن است؟

  • در اغلب موارد، مصرف مکمل های غذایی ملاتونین در دوز پایین در کوتاه مدت و بلند مدت ایمن است. اما در مورد مصرف این مکمل ها در طولانی مدت بهتر است با پزشک مشورت کنید.
  • در افراد باردار یا افرادی که قصد باردار شدن دارند نباید ملاتونین مصرف شود زیرا سطوح بالای ملاتونین در طول بارداری ممکن است خطر بروز اختلالات تکاملی را افزایش دهد.
  • در مطالعات حیوانی مشخص شده است که ملاتونین در شیر ترشح می شود بنابراین در طول دوران شیردهی مصرف نشود.

شایعترین عوارض جانبی ملاتونین

  • خواب آلودگی در طول روز
  • سرگیجه
  • سردرد
  • کاهش درجه حرارت بدن

عوارض جانبی کمتر شایع شامل درد شکم , اضطراب خفیف , تحریک پذیری , گیجی و احساس کوتاه مدت افسردگی

تداخل دارویی مکمل ملاتونین

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای آنتی سایکوتیک
  • داروهای ضدفشارخون و بتا بلوکرها (داروهای فشار خون)
  • ضد انعقادها (رقیق کننده های خون)
  • داروهای سرکوب کننده ایمنی
  • استروئیدها
  • داروهای درمان دیابت
  • قرص های ضد بارداری

هشدار مصرف

  • قبل از مصرف مکمل ملاتونین در دوران بارداری و شیردهی با پزشک مشورت نمایید.
  • مصرف مکمل ملاتونین در افراد زیر 18 سال ممنوع می باشد.
  • قبل از رانندگی از مکمل ملاتونین استفاده نکنید .
  • بیش از دوز توصیه شده از مکمل ملاتونین مصرف نکنید .
  • در صورت استفاده از داروهای ضدافسردگی، ضد اضطراب و یا سایر داروهای نارکوتیک (خواب آور) قبل از مصرف امکمل ملاتونین با پزشک خود مشورت نمایید.

توجه : ملاتونین برای مصرف کوتاه مدت و حداکثر تا دوماه توصیه می شود برای استفاده طولانی تر با پزشک مشورت کنید.

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا