دسته‌بندی نشده

فطریه میهمان را چه کسی پرداخت میکند ؟

فطریه چیست ؟

زکات فطره یا فطریه یکی از فروع دین اسلام است که در عید فطر پرداخت می‌شود. میزان فطریه معادل مبلغ سه کیلوگرم قوت غالب (غذای روزمره) مورد استفاده افراد است که می‌تواند گندم، برنج، ذرت، کشمش، خرما و مانند این‌ها باشد؛ معمولاً در زمان حاضر، گندم و برنج مهم‌ترین قوت غالب است، از این رو افراد باید برای هر نفر سه کیلوگرم گندم یا برنج یا معادل نقدی آن را به عنوان زکات فطریه پرداخت کنند.

پرداخت فطریه

بر کسی که خودش فقیر نباشد واجب است برای خود و تمام کسانی که تحت تکفل او هستند زکات فطره را بپردازد. اگر کسی که فطره بر او واجب است آن را پرداخت نکند بر فرد تحت تکلف واجب نمی‌شود.

فطریه مهمان

مبلغ فطریه ۱۴۰۱ دفتر آیت الله العظمی خامنه‌ای:

مکلف باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند برای هر نفر، یک صاع (تقریباً سه کیلوگرم) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت یا مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد، کافی است.

ضمناً زکات فطره امسال (۱۴۰۱) به‌قیمت گندم برای هر نفر، «چهل هزار تومان» اعلام شده است.

فطریه مهمان

نظر مراجع تقلید درباره فطریه مهمان

مراجع تقلید معتقدند فطریه بر فرد و کسانی که عرفاً نان‌خور او محسوب می‌شوند، واجب است. اگر شخصی به عنوان مهمان یا نان‌خور شب عید فطر خانه‌ی فرد دیگری باشد فطریه وی بر عهده صاحب خانه

بیشتر فقها معتقدند شخصی که مهمان است با یک شب نان‌خور به حساب نمی‌آید اما بعضی دیگر از مراجع، معتقدند که با یک شب هم مهمان نان‌خور محسوب می‌گردد و چنانچه پیش از غروب خورشید وارد منزل صاحب خانه گردد زکات فطره او بر عهدی صاحب خانه خواهد بود. پاسخ مراجع عظام تقلید به این سوال به شرح زیر است:

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
میهمان اگر نان‌خور صاحب خانه محسوب شود، کفاره او به عهده‌ی میزبان است مگر اینکه میهمان فطریه را به وکالت از طرف او پرداخت نماید؛ توجه داشته باشید میهمان با یک شب نان‌خور محسوب نمی‌شود و فطریه به عهده خود شخص است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی) : فطریه میهمان بر عهده صاحب خانه نیست، مگر اینکه برای چند شب میهمان او باشد، به طوری که نان‌خور او محسوب شود.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی) : کسی که تنها برای افطار شب عید دعوت شده نان‌خور به حساب نمی‌آید و فطره‌اش بر صاحب خانه نیست.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی) : در هر دو فرض بر عهده صاحب خانه است.

فطریه مهمان

فطریه مهمان چگونه پرداخت میشود ؟

هر کسی که پیش از رسیدن شب عید نانخور میزبان باشد (هر چند موقت) حتی میهمانی که پیش از شب عید آمده‌ و نانخور او شده (یعنی می خواهد چند روز بماند)، زکات فطره او بر عهده میزبان می باشد اگر چه چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار کند.

البته توجه شود که میهمان یک شبه، نانخور محسوب نمی‌شود و فطریه بر عهده خودش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا