دسته‌بندی نشده

فرق اصلی بین کنجد سیاه و کنجد سفید در چیست ؟

تفاوت کنجد سیاه و سفید در نژاد آنهاست ، گرچه نحوه پروسس آنها در کارخانه هم باعث بدست آوردن رنگهای مختلفی مثل سفید ، قهوه ای و سیاده میشود. که در اینجا به تقاوت کنجد ها و کاربردهای مورد بررسی قرار می گیرید.

این باور وجود دارد که کنجد سیاه یا کنجد از رنگ‌های دیگر، کامل هستند یعنی پوسته‌ی بیرونی‌شان حفظ شده است، در حالی که کنجد سفید یا معمولی، بدون پوسته است. این باور تا حدود زیادی درست است؛ اما باید مدنظر داشته باشید که بعضی از کنجدهای با پوست نیز به رنگ سفید یا سفید مایل به زرد هستند، به همین دلیل به سختی می‌توان کنجدهای پوست کنده را تشخیص داد. بهترین کار این است که بسته‌بندی محصول را خوب بررسی کنید تا متوجه شوید کنجد پوست کنده است یا با پوست.

کنجد با پوست معمولاً تُردتر بوده و در مقایسه با کنجدهای بدون پوست که نرم‌تر و نسبتاً سفید هستند، عطر و طعم قوی‌تری دارند. اما تفاوت میان کنجد با پوست و بدون پوست فقط به ظاهر و طعم آن مربوط نمی‌شود؛ این دو نوع کنجد از نظر ارزش غذایی و مواد مغذی نیز می‌توانند تفاوت‌های قابل توجهی داشته باشند.

فرق کنجد سفید و سیاه

فرق کنجد سفید با سیاه

کنجد خام سفید

کنجد انواع مختلفی هم دارد، می توانند سفید، سیاه و یا حتی قهوه ای باشند. از این بین، کنجد سفید دارای آهن بیشتری است. حال می خواهیم به خواص های بااهمیت کنج اشاره کنیم.

افرادی که از دیابت رنج می برند، با مصرف کنجد می توانند در پیشرفت آن جلوگیری حاصل کنند چرا که کنجد سرشار از منیزیم است. این دسته از افراد می توانند از روغن کنجد برای کم کردن فشارخون‌ شان نیز استفاده کنند.

کنجدهای سیاه، برای افرادی که مبتلا به کم خونی هستند بسیار مفید است، مخصوصا خانم هایی که در طول عادات ماهانه خون زیادی از دست می دهند.

خواص کنجد سفید

کنجد گیاهی است از رده دولپه‌ای‌های پیوسته گلبرگ که سردسته تیره کنجدها است. این گیاه یک ساله‌ است و ارتفاعش بالغ بر یک متر است.. گلهای آن به رنگ سفید یا قرمز، به طور تک تک در کناره برگ‌های قسمت انتهایی ساقه ظاهر می شوند. میوه‌اش کپسولی و محتوی دانه‌های کوچک مسطح و بیضوی است. دانه‌های کنجد به سبب دارا بودن روغن قابل استخراج تنها قسمت مورد استفاده گیاه است.

  • کنجد سفید نرم کننده معده و روده است.
  • کنجد سفید ضد بیماری رماتیسم است.
  • کنجد سفید موجب کاهش فشار خون بالا می شود.
  • کنجد سفید سوزش ادرار را برطرف می کند.
  • کنجد سفید اسهال خونی را برطرف می کند.
  • کنجد سفید برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است.
  • کنجد سفید برای رفع سرفه خشک و تنگی نفس و زخم ریه مفید است.
  • کنجد سفید گرفتگی صدا را از بین می برد.
  • کنجد سفید برای رفع قولنج موثر است.
  • کنجد سفید چاق کننده است.
  • کنجد سفید برای تقویت قوای جنسی موثر است.
  • کنجد سفید موجب رشد مو و سیاهی موی سر آن می شود.

تفاوت کنجد خام و معمولی

کنجد سفید بهتره یا سیاه

کنجد سیاه

کنجد سیاه منبع قابل‌توجهی از ماکرومینرال‌ها و ریزعناصر است. بدن شما فقط به مقدار کمی ریز عناصر نیاز دارد، در حالی که به ماکرومینرال‌ها (درشت عناصر) به مقدار زیادی نیاز دارد. مصرف بیشتر درشت عناصری مانند کلسیم و منیزیم می‌تواند ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی، مانند فشار خون بالا را بهبود دهد.

برخی از ریزعناصر موجود در کنجد سیاه، به‌ویژه آهن و مس و منگنز، برای تنظیم متابولیسم، عملکرد سلولی و سیستم ایمنی و ضمناً جریان اکسیژن در سراسر بدن اهمیت دارند.

بیش از نیمی از دانه کنجد از چربی تشکیل شده و به همین دلیل کنجد، منبع خوبی از چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع محسوب می‌شود. جدیدترین شواهد علمی نشان می‌دهند جایگزین کردن غذاهای پُر از چربی‌های اشباع با غذاهایی که سرشار از چربی‌های غیراشباع هستند می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

تفاوت رنگ کنجد سیاه و سفید در چیست ؟

دانه کنجد دارای یک پوسته بسیار نازک است که اگر آن پوسته را جدا کنیم رنگ آن سفید می شود.

یک نوع از کنجد نیز وجود دارد که رنگ آن سفید است. به طوریکه اگر آن پوسته آنرا جدا کنید رنگ آن خیلی سفیدتر میشود.

کنجد سفید رنگ مایل به کرم دارد که با جد کردن پوسته نازک آن کنجد بدست آمده بسیار سفید تر میشود .

کنجد های قهوه ای هم اگر پوسته آنرا جدا کنید رنگ آن سفید میشود.

فرق انواع کنجد خام و پخته

فرق کنجد با پوست و بی پوست

تفاوت در طعم انواع کنجد

تفاوت در طعم انواع کنجد قهوه ای ، سیاه و سفید

تفاوت در طعم کنجد ها بسیار ناچیز است، اما کنجد سیاه رگ تلخی بسیار کمی دارد.

مزه کنجد بسیار ملایم است، معمولا برای ماندگاری بیشتر و طعم بهتر کنجد را بو می دهند، افزودنی های هنگام تفت دادن یا بو دادن کنجد مزه آنرا متفاوت میکند.

تفاوت در خواص انواع کنجد

تقریبا همه نوع کنجد خواص مشترکی به یکسان دارند اما کنجد پوست کنده (کنجد سفید شده) دارای فیبر کمتری است ، و با توجه به ذخیره چربی غیر اشباع موجود در دانه کنجد باعث میشود ، که در مجاورت هوا اکسید شود ترکیب ناسالمی بدست می آید .

از این رو توصیه می شود که از کنجد پوست کنده (سفید شده) استفاده نشود.

موارد استفاده کنجد

بهترین روغن کنجد از له کردن و فشردن کنجد سیاه بدست می آید که سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی و اجزاء مفید برای سلامتی است.

اما در آشپزخانه بیشتر از کنجد سفید و قهوه ای استفاده می شود که در بیشتر مواقع به صورت بو داده از آن استفاده می شود.

دانه های کنجد در شیرینی پزی ها ، نانوایی ها بسیار استفاده دارد ، همچنین برای تهیه مدل های مختلفی از سس از کنجد استفاده میشود .

ویکی از محبوب ترین خوراکی های نزد ایرانیان یعنی حلوا ارده با کنجد ساخته می شود.

فرق کنجد سفید و سیاه

تفاوت خواص کنجد سفید با کنجد سیاه

کنجد های سیاه و سفید

کنجد های سیاه که نوعی از کنجد به شمار می روند، شناخته شده و معرف حضور شما خواهند بود. برخی از کابرد های کنجد متناسب با رنگ کنجد، صورت می گیرد، سفید بودن کنجد و یا سیاه بودن آن در مصارفی از این دانه روغنی مهم و تعیین کننده می باشد.

به همین دلیل است که کنجد های سیاه به صورت پوست کنده و سفیده شده، در برخی از مصارف، استفاده می شوند. بنابراین کنجد های سفید دارای دو نوع اصلی می باشند، کنجد های سفیدی که دارای رنگ سفید می باشند و کنجد های سیاهی که پوست آن ها جدا شده است.

تفاوت بین کنجد سیاه و کنجد معمولی چیست؟

خواص این دانه ها با هم یکسان هستند، هرچند تفاوت های بین طعم و مزه این دو دانه وجود دارد. دانه های سیاه کنجد دارای طعم و بوی کمی قوی تری نسبت به دانه های کنجد معمولی هستند. تفاوت بزرگ این دو نوع خوراکی این است که دانه های سیاه کنجد دارای پوسته هستند. اما دانه های سفید کنجد پوست بیرونیشان حذف شده است.

فواید بی نظیر روغن کنجد برای تقویت مو

فواید بی نظیر معجون کنجد و عسل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا