دسته‌بندی نشده

عوارض درمان سرطان زنان در رابطه زناشویی

از نظرسایت تریبون آزاد روانشناسی : درمان سرطان زنان می تواند منجر به ایجاد یک سری تغییرات فیزیکی و در نتیجه مشکل تر شدن رابطه زناشویی، مادرانه و همسرانه می شود.

لذا می توانید از مشاوره ازدواج و یا زوج درمانی کمک بگیرید.

شاید در حین تفکر نسبت به گزینه های درمان سرطان و مقابله با اضطرابی که در نتیجه تشخیص سرطان ایجاد می شود، رابطه جنسی آخرین موردی باشد که به ذهن شما خطور می کند.

ولی همزمان با اینکه شما در طول دوره درمان سرطان و بعد از آن احساس راحتی به دست می آورید، در این شرایط خواهید خواست تا جایی که می توانید به زندگی نرمال خودتان برگردید. در رابطه با اکثر زنان، این مورد منجر به ادامه دادن رابطه صمیمی همسرانه می شود.

یک رابطه صمیمی با همسر می تواند منجر به ایجاد احساس دوست داشته شدن و حمایت شدن در طول فرآیند درمان سرطان شود. ولی تاثیرات جانبی جنسی درمان سرطان می تواند ادامه رابطه جنسی را با مشکلاتی مواجه کند.

مشخص کنید که آیا شما با تاثیرات جانبی جنسی در طول دوره درمان سرطان یا بعد از آن مواجه هستید و کدام روش های درمان می توانند این تاثیرات را داشته باشند.

چه کسی با ریسک تاثیرات جانبی سرطان زنان مواجه است؟

زنانی که به دلیل سرطان های زیر مورد درمان قرار می گیرند، با بیشترین تاثیرات جانبی جنسی مواجه هستند:

  • سرطان مثانه
  • سرطان سینه
  • سرطان پشت رحم
  • سرطان روده ای
  • سرطان رحمی
  • سرطان تخمدان
  • سرطان مقعد
  • سرطان شکم
  • سرطان واژنی
  • سرطان فرج

درمان هر نوع سرطان دارای ریسک مربوط به ایجاد یک سری تغییرات فیزیکی در بدن شما می باشد که می تواند تصویر بدنی و تمایلات جنسی شما را تغییر دهد.

ولی ابتلا به سرطان، صرف نظر از نوع سرطانی که وجود دارد، همچنین بر روی عواطف شما هم تاثیرگذار می باشد. برای مثال، ممکن است در نتیجه تشخیص سرطان در شما، نسبت به درمان خودتان و پیش بینی بیماری خودتان احساس اضطراب و نگرانی داشته باشید.

همچنین این عواطف بر روی دیدگاه شما نسبت به رابطه جنسی و صمیمی تان با همسرتان تاثیرگذار خواهد بود.

عوارض درمان سرطان زنان در رابطه زناشویی

کدام یک از تاثیرات جانبی جنسی، رایج ترین موارد می باشند؟

روش درمانی که دریافت می کنید و نوع و مرحله سرطانی که دارید، تجربه شدن تاثیرات جانبی جنسی توسط شما را مشخص خواهد کرد. رایج ترین تاثیرات جانبی گزارش شده در بین زنان عبارتند از:

  • مشکلاتی در دستیابی به اوج لذت جنسی
  • انرژی کمتر برای فعالیت جنسی
  • از دست دادن تمایل به رابطه جنسی
  • احساس درد در حین دخول
  • کاهش اندازه واژن
  • خشکی واژنی

تمامی زنان این تاثیرات جانبی را تجربه نخواهند کرد. پزشک شما می تواند تعیین کند که روش های درمان خاص می توانند منجر به بروز کدام یک از این تاثیرات در شما شوند.

درمان سرطان به چه نحوی منجر به ایجاد تاثیرات جانبی جنسی می شود؟

شیمی درمانی

روش های درمان سرطان که به احتمال زیاد منجر به ایجاد تاثیرات جانبی جنسی می شوند، شامل موارد زیر می باشند:

شیمی درمانی

اکثر زنان در طول شیمی درمانی و بعد از آن، از دست رفتن شهوت جنسی را تجربه می کنند. اغلب تاثیرات جانبی درمان – همانند خستگی، بی خوابی، ریزش مو، کاهش وزن یا افزایش وزن – می توانند منجر به ایجاد احساس غیر جذاب بودن در شما شوند.

معمولا تاثیرات جانبی بلافاصله بعد از درمان از بین می روند. ولی به دست آوردن اعتماد به نفس مجدد و برگشت تمایل به رابطه جنسی می تواند زمان بر باشد.

شیمی درمانی می تواند منجر به کاهش ناگهانی در تولید استروژن در تخمدان شود. این مورد می تواند علائم یائسگی، همانند تنگی واژنی (اتروفی واژنی) و خشکی واژنی را ایجاد کند که هر دو مورد منجر به ایجاد درد در حین دخول می شوند.

تاثیراتی که داروهای شیمی درمانی دارند را از پزشکتان بپرسید، چرا که بعضی از آنها می توانند منجر به ایجاد تاثیر یائسگی موقت یا دائمی شود.

بر اساس نوع سرطانی که دارید، پزشک شما روش درمان جایگذاری استروژن – که همچنین به عنوان هورمون درمانی برای یائسگی شناخته می شود – را تجویز خواهد کرد تا تاثیرات جانبی تجربه شده را کاهش دهد.

کرم های استروژن موضعی که بر روی ناحیه واژنی مالیده می شوند، می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. با این وجود، زنان دارای سینه حساس نسبت به هورمون یا دارای سرطان تخمدان، باید با دقت مناسبی نسبت به هر نوع هورمون درمانی با پزشکشان صحبت کنند.

همچنین شیمی درمانی می تواند منجر به آسیب دیدن بافت هایی در بدن شما شود که شامل واژن می باشند. این آسیب منجر به ایجاد جراحت می شود و می تواند ریسک عفونت را افزایش دهد.

همچنین این مورد می تواند منجر به ایجاد خستگی و افزایش خونریزی شود. در طول این دوره زمانی، پزشکتان به شما توصیه خواهید کرد تا از آمیزش جنسی اجتناب کنید؛ در غیر این صورت تمایلی به رابطه جنسی نخواهید داشت.

تشعشع درمانی

تاثیرات جانبی جنسی مربوط به تشعشع درمانی در بین زنانی بیشترین رواج را دارد که در بخش لگن درمان دریافت می کنند.

انواع روش های درمان سرطان زنان در سایت تریبون آزاد روانشناسی قابل دسترس است.

separator line

بیشتر بخوانید:

سرطان سینه بیشتر در چه کسانی دیده می شود؟

سرطان واژن : علائم و درمان سرطان دهانه واژن

معرفی ۱۰ گیاه و ۴ دمنوش گیاهی مفید برای افزایش میل جنسی

فواید قطره گل سرخ در افزایش میل جنسی

تاثیر بیماری ام اس بر رابطه زناشویی چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا